Sadellägen, form, exteriör och sits!

Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

riktigt söt pålle!:love:
Där ni travar över bommarna tycker jag att ryggen ser väldigt fin ut:)

tack! :)

jag och en kompis var i padocken igår och hoppade studs, samt lade fram galoppbommar.
hästarna tyckte det var såå roligt och gasade på som bara den :p

lite trav
24730729.jpg

24730735.jpg

galopp,
sitsen är ju hemsk som jag vet inte vad..och formen är ju inte direkt bra men..tycker det ser ut som han höjer ryggen iaf, eller vad tror ni?
24730774.jpg

ett litet skutt
24730759.jpg

har även en film från galoppbommarna.
http://www.youtube.com/watch?v=xoRxgmrH05Q

vad tycker ni? :)

Tkr h*n ser fin ut i kroppen, ser ut att ha musklat på sig mer :) om jag kommer ihåg rätt. Är svårt att säga på bilder bara, men ser avslappnad ut, håller jämn fart i galoppen, men tkr det är svårt att säga nånting om formen. Men skulle nog vilja ha upp ryggen mer på nästan alla bilder. Trav bilden då du rider lätt tkr jag är den han ser ut att gå bäst på, ser ut att nästan hitta formen där :) Tänk att formen ska komma bakifrån och fram.

Nu vet ju jag inget om utbildningsnivån på den här hästen,
men jag håller inte med om att den trav-bilden du menar är bäst.
Ryggen är inte direkt med och bakbenen är inte under hästen och ser inte ut som hästen har vinklat bäckenet/bakbenen heller.

Då tycker jag nästan att första galoppbilden är bäst.
(Den Emuliiaa tycker att hon satt fult på)
Håller med om att ryggen ser att ut att vara med, iaf något.
Sen galopperar hästen med bakbenet långt under sig och då är väl bakkärran aktiverad iaf^^
Ser ut att framdelen är påväg att komma upp lite också:)
Men jag spånar bara:) Det är iaf mina åsikter:)

Senast ändrad:

Det ser trevligt ut och på mycket god väg! Jag har säkert sagt det förut men jag tycker du rider mjukt och fint och att hästen ser fin ut. :D
Ett tips på filmen bara: Han har inte så stark galopp (travgalopperar med bakbenen) så jag skulle inte rida långa stunder i galopp. Hellre många övergångar. Och jobba upp grundstyrka i de andra gångarterna, gärna mkt skritt. Nu var ju inte filmen så lång och avslöjande men ändå. :p
Jobba på och glöm inte att rida mycket! Dvs aktivt; övergångar, tempoväxlingar, olika stora volter, serpentiner mm.

okej, tack :)
håller med om att han inte har så stark galopp, men travar med bakbenen gör han ju ändå inte? :crazy:
för några veckor sen tränade jag bara på galopp fattningar och bröt av direkt, han bar sig jättefint tillslut och tog dem jättebra. :)

japp, och vet att det inte ser fint ut :crazy: försökte få han att inte gå bakom hand, försökte inte såga ner han! Men som du kanske ser på filmen så provade jag bar den metoden ett tag men funkade inte så provade att rida på mer framåt i stället och han började då tänka mer framåt. Kan säga att jag inte rider så längre iaf...

Ganska taktmässig helt ok galopp av det man ser. Svårt att bedöma pga videokvalitet och busig häst... :angel: Hade det varit en ridbild hade det varit för obalanserat och snabbt, bakbenen skyfflar bara på, han bär ingenting.

okej, tack :)
håller med om att han inte har så stark galopp, men travar med bakbenen gör han ju ändå inte? :crazy:
för några veckor sen tränade jag bara på galopp fattningar och bröt av direkt, han bar sig jättefint tillslut och tog dem jättebra. :)

Kolla ca 0:15 på din galoppbom-film, där syns det ganska tydligt.

Går det att bedöma exteriör på denna bild? Linjer och muskler mm.

24813491.jpg

Mycket intressant att läsa i tråden då man själv inte är någon fena på sånt precis.

Hur stor är han? Ras?
Jag tycker han ser ok musklad ut över bakdelen, ryggen är dock den svaga länken ser det ut som, svårt att se halsen pga all man... :angel:
Det första jag lägger märke till är hans korta rygg, han är väldigt kvadratisk i formen.
Benvinklar ser ok ut.

Ser fin ut i benen :) har kort rygg, tkr det är svårt att säga om överlinjen med alla remmar, men är ju inget extremt man ser :)

Ja tkr jag oxå, vet inte om det beror på att han inte har någon ryttare lr om det kan ha att göra med att han kanske hade ont redan då :crazy: Fast var innan han gick igen besiktningen ua, men eftersom det visade sig att han hade pålagringar redan när vi köpte han så, undrar man ju... :crazy:

Acce är en 12 årig ridtravare på 162 cm. Bilden var ju inte den bästa precis, det blåste till i manen just vid kortet, han knäppte av nacken och selen är som sagt i vägen :)

För att vara travare tycker jag också att han har en kort rygg, dock är det som ni listat ut den som ställer till det i ridningen. Försöker bygga muskler där och förhoppningsvis ska det kunna börja ta sig efter rygg- och bäckenbehandling av ET.
Skönt att höra att benvinklarna ser ok ut. Har haft en del problem med gallor kring haserna, men troligen är det bäckenet och ryggen som komplicerar det hela och inte själva hasen.

Acce gick på travet tills han var 5 år, gjorde två dåliga löp och blev promenadhäst efter det. Han har förmodligen inte utbildats så mycket, vi har börjat jobba lite lätt i dressyren nu och har mycket arbete framför oss just för att stärka rygg och rumpa. Men han är otroligt mysig och positiv och jag tror att med långsam uppbyggande träning kan han bli riktigt fin till sist.

Ska se om jag kan ta något mer kort idag, svårt att bedöma på bara ett ögonblickskort.

Skulle inte gissat att han var 162 cm faktiskt, ser mindre ut. Se till så han får i sig tillräckligt med protein så han har lite att bygga muskler av, har själv haft ut en ET till min förra häst, de brukar tycka om värmetäcket mkt :D Bommar och och att rida mitt ute i skogen så han får kliva och lyfta på fötterna är bra för bäckenet.

Han är ju ganska "kompakt" så därför ser han kanske lite liten ut. Just nu får han ett väldigt proteinrikt hö, men jag fick minska ner på högivan för han började se spöken överallt och blev obalanserad i humöret. Tidigare gick han på lusern också, men det fick jag ta bort helt då han fick gallor av det. Kommer snart ta hem ett mer "lagom" hö då jag vill att han ska få i sig det han behöver men samtidigt kunna få en längre tuggtid.

Vi rider mycket ut i skog och mark, klättrar där det går och har så smått börjat med bomarbete.

Jag är lite nyfiken på Ellynes kommentar om ryggen, eftersom jag själv är dålig på att bedöma. Hur ser du att han har en svag rygg? Det jag själv kan se är bristen på fina ryggmuskler.

Tog ett kort igår utan sele på, men i halvmörker :)
24859724.jpg

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 844
Senast: Klara
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 358
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve