Sadellägen, form, exteriör och sits!

Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

superbra tråd! Jag vill lära mig mer:D

Hästen ramlar framstuga på bogarna. Du kan ganska lätt se nedförsbacken i bilderna. Det verkar gå lite för fort framåt och hästen tappar balansen och tyngpunkten åker fram. Tappar bärigheten, går med raka framben framstupa och blir för låg fram. Kommer inte upp framför sadeln.

Vissa bilder ser bättre ut, andra sämre. Det är alltid svårt med ögonblicksbilder. Bakbenen ser rätt fina ut på några bilder. Om hästen bara fick lite kadens i gången, vilade på steget och fick "plats" och "ro" så tror jag att den skulle kunna komma upp sig bättre fram.

Jag gissar att hästen är skapt lite i nedförsbacke med lågt ansatt hals och långa bakben. Det försvårar lite. Kanske ännu mer nu då den som du säger är omusklad.

han har i vanliga fall (när han är musklad) ett väldigt bra steg, lätt att samla, lätt att få att vila i steget osv, men nu.. ja... det räcker ju med att titta på rumpan... om man nu hittar rumpan :crazy:

dock upplever jag att ryggen är väl rundad och att han faktiskt arbetar, men han var ju halt på båda bak, så defenitionen av arbete är ju lite annorlunda, men som du säger så blir det lätt stressat eftersom han är omusklad och det kräver mindre kraft att springa fort än att bära... så det blir mkt halvhalter, men det är ryggen som behöver musklas först, därav den låga formen för han får aldrig aldrig sänka ryggen och det är ju lättare med låg form.

han har lite lågt ansatt hals, dock inte så farligt.... iaf inte i bogen, men vid manken är han liksom byggd framåt och inte uppåt om du förstår hur jag menar? sen har han på tok för raka haser med och det gör ju inte saken lättare.

däremot håller jag inte med om raka framben! han har ganska hög aktion i frambenen för att vara distanshäst, lyfter mkt på dem!

Hmm, ryttaren lägger ner händerna, det ser även ut som att stig byglarna är för långa. Hästen tkr jag behöver komma igång mer och jobba med ryggen, den ser inte ut att riktigt följa med i volterna, galoppen ser oxå svag ut.
Ras ?

tack för kommentarerna! Varmblodig travare om du inte redan luskat ut det nu.... ;)
Jag är själv inte särskilt nöjd med min ridning på videon, men intressant att höra vad andra ser. :)

Eftersom hästen är frysmärkt skulle jag gissa på travare :p

Jag tycker att den ser trevlig ut för att vara en travare faktiskt. Galoppen kan nog bli helt okej med lite mer styrka. Hästen skulle behöva mer stöd från ryttaren bara.

Antar att du kommenterade min häst?
Tack i så fall!:D Nu två månader senare är redan galoppen lite bättre, bättre takt. :)
Hur menar du med stöd? exempel!

Jag menar att du skulle RIDA mer! ;) Rida med sätet, sitta emot med mellandelen, sätta tryck i hästen. Mer timing i hjälpgivningen. Rida hästen rundare i formen med mer "tryck".

Typ :p

Det är inte så lätt, jag vet ;)

tänkte att jag lägger in en bild där man faktiskt ser att han lyfter på benen, här har jag släppt honom på gräsmattan och han är så lycklig för han har precis slutat ha ont i ryggen!

är dock halt på båda bak på bilden om jag inte minns fel... vill understryka att jag inte manade på honom alls utan var inne och märkte att hela huset skakade och sprang då snabbt ut och tog lite bilder! (bara så ingen tror att jag manar på en halt häst)

bilden är urusel igentligen då jag fick tag på mammas kamera när jag hade bråttom :cool:

hstkuk042.jpg

Fast en glad häst som balanstravar i hagen lyfter ju alltid på benen ;) Det gör tom. vår 23 åriga kallblodstravare! ;) :D

Instämmer med tornblomma, inget illa mot din häst, den lyfter säkert jättefint på benen om du nu säger så, vi har ju inte sett någon film på den.

Men nästan vilken häst som helst kan man få en flashig bild på. Alla hopp ponnyer i mitt förra stall kunde se ut som om de travade för Grand Prix dressyr
när de var tillräckligt glada i hagen/när de springer lösa i paddocken ;)

torrblomma: jo det är ju sant... jag har inte så mkt bilder på denna herre eftersom han har varit halt, så de som finns utöver ridbilderna är när han är lös... förutom några kassa tömkörningsbilder...

fast däremot håller jag inte med om att alla hästar gör det, min märr på 3 år gör det inte! hon har väldigt låg aktion med ofta mer eller mindre raka framben, när hon travar ser det ut som att hon bara svävar fram utan att nudda marken liksom... lite därför jag valde henne för jag tror steget passar utmärkt inom distansen, vill tillägga att jag inte har hittat på detta själv utan att det var en dommare som sa "otroligt fantastiskt svävande steg" :p den dagen var jag lycklig!

och vidare kan jag då inte hålla med om att låg aktion skulle vara något dåligt, det handlar ju bara om vilken gren man satsar på! :idea:

*KL*

Slänger in några bilder. Min sits behöver ni inte komentera då jag vet mycket väl hur hemskt jag sitter :D Min klädsel är inte heller nått som behövs komentera, det var inte meningen att jag skulle rida där igentligen, jag föredrar att rida med ridstövlar och inte foppatofflor, haha:rofl:

Jag tänkte att ni kan ju få komentera först så kan jag berätta mer om hästens historia osv sen ;):laugh::p

:crazy: varför har du gummisnodd påden hästen? Det syns att den inte orkar bära sig ordentligt och då känns det ju lite onödigt att dessutom tvinga in näsan på den.
Fin häst annars, ser rätt avslappnad ut :)

På vissa av bilderna ser det fint ut, svårt dock att se ryggen när täcket är i vägen.. Tycker du har lite mycket i handen men annars bra tycker jag.

Tack för kritiken!:bow: Jo, det var lite dumt med ländtäcket.
Jag håller med om att det ser ut som att jag har mycket i handen, men det har jag inte, det går nämligen inte ;):D. Jag har jobbat i över ett år med att få honom att aceptera att ha ett bett i munnen i över huvudtaget:confused:. När jag fick honom hade förra ägaren endast ridit på pessoa(:mad:) och han blev heltokig så fort han fick ett bett i munnen. Han gapade och spände sig och var helt hysterisk, minsta lilla kontakt med bettet så krullade han genast ihop sig i nacken och gick med näsan i bogen.
Han hatade verkligen att ha bett:(

Det är inte förens nu, över ett år senare, som han har börjat aceptera bettet och vågar ha ett vist stöd i handen. Det börjar funka hyffsat bra i dressyren nu, när han äntligen börjat lita på mig i ridningen också!:love:

Den hästen tycker jag går i "hållning" mer än i en korrekt form. Den skulle behöva komma till arbete genom hela kroppen och främst länga ut sin överlinje. Lätta framtill och rid den mjukt fram till bettet och låt den söka stödet längre fram! När den går ärligt i bra form kommer den antagligen att få en annan gång också där den inte trippar fram utan vilar på steget mer. På sista bilden tycker jag att det ser bäst ut eftersom hästen söker sig framåt. Hade varit önskvärt att din hand följt med honom framåt där! En sån häst är viktigt att handen inte går bakåt, och att man inte plockar bort det lilla stöd man får.

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller verkligen med :bow: Jag har precis kommit till den punkten i ridningen där jag börjar kunna ställa lite mer krav på honom, har inte kunnat göra det tidigare pga problemen med munnen.

Ok jag förstår! Mitt tips är att du försöker få honom att "möta" din hand längre fram och ta stödet där. Det krävs att handen är väldigt stilla men inte stum. Tänkt lite "gummiband" i handen.. när hästen söker sig framåt och vill ta stöd så följer du mjukt med. Om du lättar för mycket så glappar hästen av och släpper stödet, samma om du tar handen mot dig, så släpper den också av och går bakom handen. En mjuk och fjädrande hand som möter upp framåt ska kombineras med en jämn mjuk drivning fram till bettet.
Det är en svår balansgång det där. Har själv haft en liknande häst.

Vissa hästar måste ridas med "gummibands"-tänk och en väldigt följsam hand framåt. En häst som vill lägga sig på i handen kanske måste ridas med en kvickare hand, där ryttaren kan lätta av snabbt osv för att undvika att hästen blir stark.

Det är inte lätt att rida ;)

Ja precis:bow: Jag har tendensen att lätta av för mycket i handen, vilket gör att det blir ganska glapt i kontakten i mellan åt. Detta är något jag verkligen jobbar med, och det blir bättre och bättre:laugh:

haha, verkligen inte! :p
Det trode PV tills jag tog med honom ut på en två timmar tur i skogen , och då skrittade vi bara. Jag kan säga att det var sista gången han sa att man "bara åkte" när man rider:rofl:

Jag skulle satsa på en rundare form om jag vore du. Där ryggen verkligen kommer upp, välvd halslinje. Nu ser det lite spänt ut i överlinjen. Rid fram nosen så han inte går bakom lod.
Annars ser det ut som en trevlig häst! Gillar sista bilden bäst!

Det är precis det jag jobbar mot:laugh:, en rundare form där han verkligen jobbar igenom hela kroppen. Har inte kunnat rida "riktigt" förut pga problem med munnen, det har precis börjat lossna nu så jag vill inte ställa för höga krav på honom nu i början.
Om du läser tidigre inlägg jag skrivit så förstår du vad jag menar med munnen :(

Tack så mycket:bow:, han är verkligen jätte mysig :love: Han slår nästan knut på sig själv ibland, han vill så gärna göra rätt och göra det jag ber honom om.:love::p

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 844
Senast: Klara
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 360
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar