Sadellägen, form, exteriör och sits!

Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

Jo.. fast kan ju säga så här att den där ryttaren var med och red för publikens utbildninggssyfte :crazy: och rider väl inte på så låg nivå...

Då var det ju ännu bättre att tränaren sa åt henne att sluta såga:idea:

Men jag håller med om att det är dumheter.
Jag har själv vissa såna svårigheter, hålla stadigt i ytter och röra på inner.
I helgen upptäckte jag, mer än tidigare, att det sitter i mina ben! Om jag "kittlar" hästen lite kommer den att vilja höja ryggen. Samtidigt ska jag försikigt fånga in den i tyglarna så att energin verkligen kommer uppåt och framåt istället för bara framåt.

Detta upptäckte jag efter att pållen gjort en "damerna först" vid ett hinder och sedan stannat två gånger till. Då blev jag lite arg och drev som en idiot och jösses vad fint han gick helt plötsligt!

Vi har alla våra "missar" i ridningen. Jag lägger tex ner händerna mot manken och skaffar mig stolssits...
Ska se om jag hittar någon bild på eländet...

Här är en riktigt gammal bild där hästen går rejält bakom lod också.

När jag såg dessa bilder (jag har flera där hästen går bättre men jag har stolssits) så reagerade jag. Det ser ju hemskt ut och jag upplevde det inte så!

Folk i min omgivning sa åt mig att länga lädren, vilket jag tillslut gjorde med fem hål vilket tyvärr bara gjorde att jag knep med knäna istället. Sist jag tränade för en dressyrtränare kortade hon mina läder med ett hål, för att jag ska få stöd.

Nu har jag köpt mig en bomlös sadel där stiglädren sitter längre bak och dessutom har jag fått tag på en häst som går som en klocka så nu är det mkt mkt bättre även om det inte är helt 100 än.
Lägger in bilder så att ni får se skillnaden iaf!

Den undre bilden är verkligen kass!
Två ögonblicksbilder, fulla med fel. Men visst har mitt skänkelläge förändrats?

Senast ändrad:

på första bilden går ju hästen verkligen bakom lod, ser liksom inte ut som att du kmr ner riktigt i sadeln pga stiglädrena. Ser bättre ut på bilderna nedan du kmr ner bättre i sadeln :), är lite svårt att se på sista bilden.

Lägger in lite filmer nu :
Var i början när jag köpt han visste inte riktigt hur jag skulle rida han då. Och hade ingen erfarenhet av hästar som gick ner och gick på bogarna och förlorade kontakten med munnen. Iaf i början som ni ser så förösker jag få upp huvdet på han genom att plocka uppåt men märker att det inte funkar så rider på och får bättre tempo och han får då upp huvudet även om jag inte skulle säga att han gick iform. Kanske kan hjälpa någon med samma problem :)

http://www.youtube.com/watch?v=CIdbGsQGwpE

samma pass blir inte så låg här men går inte i form, vill mest veta vad ni tkr om min sits här :angel:

http://www.youtube.com/watch?v=QKo-bydwq3A

Är när vi haft han typ 1-2 måander, tkr han går stadigare då och jag har börjat hitta på ahn bättre, är på väg mot form. (bjuder på min hund där i filmen ;))

http://www.youtube.com/watch?v=k0eDDEZpyU0

Är när hästen har varit igång 2 måander efter att ha stått 3 måander pga 3 inflamationer. Kankse inte syns men har ändrat mitt ridsätt mkt, har hittat på sitsen mkt bättre och rider med med sätet och vikten nu istället för skänklar och hand. Märker att min häst är mer avslappnad och känns inte så stressad. (vet att jag har ojämna stigläder) Föresten är det där runt en 20 maj och var snöstorm dagen innan :p

http://www.youtube.com/watch?v=MFTnv2WVDmI

så kommentera på :)

sadel på bild nr 1 är för liten för mig. Jag får liksom inte plats i den.

Detta upptäcktes när jag bytte häst och sadeln följde med men inte passade hästen. Sadeln åkte fram och så gjorde jag också.

Så den sadeln ligger i min källare och väntar på att omvandlas till barstol eller leksak för syrrans ungar...

Sista filmen: Jag ser inte så bra, men jag tyckte att jag såg att dina tår (framförallt höger tror jag syntes bäst) pekade lite utåt ibland. Det kan mkt väl vara en synvilla.

Jag tycker att dina händer har fått en bättre position mellan första och sista filmen. I första ser det ibland ut som om du verkligen vill bära hästen (du lyfter handen väldigt högt)

I sista filmen ser hästen avslappnad ut och verkar lyssna på dig. I halten du gör ser det nästan ut som om han byter ben (hur ska jag förklara?) Han stannar till men går igen och tar då liksom samma ben som han stannade med...

Nu blev det luddigt...

en sak som du borde tänka på är att korta tyglarna en rejäl bit så du inte har händerna i magen, vinkla handlederna och korta mellanrummet mellan händerna. en annan sak är att sänka hälarna.
Annars tycker jag du har jätte fin sits!:laugh:

Sista filmen går hästen väldigt lånsamt, där skulle jag vilja ha sett lite mer drivning.

Vad svårt det är att veta vem som svarar vem...:confused: Skriv gärna namn till den ni svarar så man vet om man ska ta åt sig..:grin: Den som har kommenterat mig får gärna göra det igen med mitt namn innan så jag vet..! Tacksam för alla åsikter! :crazy::laugh:

Hej! Vilken bra tråd! Jaqg vill också bli bedömd! Lägger in lite ridbilder på mig och min älskling Walther. Han är en frieser/ardenner på 10 år. Han är ca 162cm i mankhöjd och väger stadiga 800kg. Inget lätt paket att rida ihop alltså:) Jag är 181cm och väger ca 82kg. Jag är långt ifrån den kanonryttare jag önskade att jag var.. Men men , man gör så gott man kan! Är väl medveten om mina veka handleder och jobbar på det.

Kom igen! Var brutalt ärliga!

Ridbilder på ängen med en jättepigg Walther

Ge mig många svar!!

Här är i igen då om någon orkar/vill kommentera, skriv gärna mitt nick innan..

Vad svårt det är att veta vem som svarar vem...:confused: Skriv gärna namn till den ni svarar så man vet om man ska ta åt sig..:grin: Den som har kommenterat mig får gärna göra det igen med mitt namn innan så jag vet..! Tacksam för alla åsikter! :crazy::laugh:

Det är bara att kolla längst upp till höger av inlägget så ser du vem som svarat till vem :)

Ska inte heller hoppa på någon som inte kan försvara sig.
Men ooj, det där var sågning, och hästen gick verkligen inte i form.:eek::crazy:

må skriva ett inlägg för att mma ihåg tråden :p

intressant tråd jag vill också lära mig mer.

Nu har jag letat hur länge som helt, men den enda bilden jag hittar som man ser hyffsat på är denna.:D Det är dock snart över ett år sedan bilden togs, och mycket har hänt sedan dess :)

Det jag kan säga själv är att jag skulle ha sänkt hälen och kanske haft händerna en aning närmare varandra.
(jag vet att hacket inte sitter helt hundra på denna bilden, det hade åkt fram.) Ge gärna kritik! :) Jag vet att det är en svår bild att säga något om men försök gärna :)

Kan även tillägga att här fokuserade vi inte på någon form, bara att ta det lungt ;)

Tycker att du lutar tillbaka överlivet alldeles för mycket + det du skrev:)
Sen har jag ju ingen erfarenhet av hackamore eller så så det kommenterar jag inget om.
Sen vet jag inte, men jag tycker det ser lite spänt ut, alltså det ser inte så avspänt ut som det skulle kunna göra. Sen tycker jag att du ska stänga handen, så att den inte blir stum och hård.
Sadeln: känns som att den ligger en aningens för långt fram, eller är det vinkeln på fotot?

Senast ändrad:

Tycker att du lutar tillbaka överlivet alldeles för mycket + det du skrev:)
Sen har jag ju ingen erfarenhet av hackamore eller så så det kommenterar jag inget om.
Sen vet jag inte, men jag tycker det ser lite spänt ut, alltså det ser inte så avspänt ut som det skulle kunna göra. Sen tycker jag att du ska stänga handen, så att den inte blir stum och hård.
Sadeln: känns som att den ligger en aningens för långt fram, eller är det vinkeln på fotot?

Det var faktiskt vädigt avspänd och avslappnat där, men jag håller med om att det kan se lite spänt ut. Haha, det där med att stänga handen har jag hört för många gånger och det håller jag verligen med om! Dock så blir handen inte stum och hård, snarare tvärt om. Vilket inte heller är så bra, så det tränar jag för fullt med! Jo det är nog vinkeln tror jag, för vad jag kommer ihåg så låg sadeln bra.:p

Tack så mycket!

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 844
Senast: Klara
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 358
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve