Sadellägen, form, exteriör och sits!

Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

på första bilden tkr jag han har för korta stigläder, bak med skänklarna lite och trampa ner hälen. (kan vara de korta stiglädrena som gör att skänkeln blir fel) upp med händerna lite, och sen blicken mer uppåt (har själv svårt för det :p)
Tkr ändå att hästen ser ut att trivas :)
på andra blden ser det bättre ut han sträcker på sej :) skulle vila ha ner hälen lite och upp lite till emd handen. Tkr även att han lägger nerr händerna (vet inte om han gör det på första bilden)
Skänkeln ser mkt bättre ut på den hästen.
Ligger sadeln bättre på den hästen ??

nej, men kan ju bara säga sånt man själv upplever.
Alltså upplever man att sadeln ligger för långt fram t.ex.
Säg det! :)
Ingen vill ju trampa någon på tårna, utan det här är en bra tråd att lära sig saker på!:D:bump:
Ska försöka hitta nått att lägga ut och skriva om:)

Precis min tanke! :)
Tack för att ni håller tråden vid liv! :banana:

kan väl lägga in lite från iförrgår, ni får gärna säga vad ni ser.

Bild 1:
här tycker jag att han går avslappnat, trampar under sej rätt bra, jag sitter lite för framåtlutad (går han på bogarna?)
22491833.jpg

Bild 2:
Denna då?
22491835.jpg

Bild 3:
Här ser det mer ut som att jag sitter och håller i tygeln, drar ihop honom..och bakbenen är väl lite väl många km långt bak?
jag skäms nästan..
22497908.jpg

Bild 4:
Vad tycker ni om denna? (ej jag som rider)
Jag tycker det ser ut som att han länger bra och tar ut steget iaf..och trampar under sej bra
22491840.jpg

Svarar till alla:
Tack så jättemkt!:laugh: Riktigt kul att höra det från andra!:)
Joo, hon har verkligen börjat hitta knapparna & han har oxå blivit mkt mer musklad. Men jag tycker själv att de kommit en bra bit påväg, speciellt med tanke på storlekssklillnaden på dem.:D:)

Första bilden tkr jag han ser avslappnad ut men tkr inte det ser ut som han går iform. Tkr du ser ut att ha lite för långa stigläder för hälen kmr inte ner och kan vara därför du blir i framvikt. Tkr även händerna ska upp lite.

Andra bilden : tkr nog han ser ut att gå mer på bogarna på den bilden då, (men är svårt att se) fortfarande lite för framåtlutad och upp med händerna.

Bild 3:tkr du sitter bättre med händerna och armbågarna du får vinkel på armarna där :) och tror du rätar upp dej lite men skulle ändå vilja ha dej mer upprätt. tkr det ser ut som att du kräver lite va han och att han är på väg ner iform, tkr det ser ut som att han håler på att flytta vikten bakåt :)

sista bilden: tkr även hon borde räta upp sej och få upp händerna, tkr han ser framtung ut på bilden tkr inte det ser ut som han får med sej ryggen...

Tkr nog att han går bäst på 3:e bilden för där ser det ut som att han är på väg att ska börja arbeta fast han har inte kommit dit riktigt.

Kan väl lägga upp lite bilder när jag rider min häst. Är ett varmblod på 11 år. Ni får kommenetra både mej och hästen :angel::)

Fösta gången jag provred han :)
Tkr själv att han går för långt in med huvudet och borde få upp ryggen mer, tkr jag borde höja handen och min fot står typ rätt ut :o

http://Mandisenh.bilddagboken.se/p/show.html?id=91914049&directlink=1

andra gg jag provrider honom
tkr han går för långt in med huvudet där med, tkr jag sitter okej men orde ha upp händerna.

http://Mandisenh.bilddagboken.se/p/show.html?id=91885859&directlink=1

När vi har haft han några dagar
Tkr han går bättre med huvudet, men jobbar inte med ryggen, tkr jag sitter okej.
http://Mandisenh.bilddagboken.se/p/show.html?id=94509788&directlink=1

haft han typ 1 månad (travar av han) han blir framtung och går på bogarna, jag sitter okej med borde ta upp blicken.

http://Mandisenh.bilddagboken.se/p/show.html?id=98103041&directlink=1

den här bilden är oxå den första månaden vi hade han

Tkr han går bra, kanske skulle upp mer med ryggen, mej själv (ingen kommentar) håller på att trava av.

http://Mandisenh.bilddagboken.se/p/show.html?id=162480307&directlink=1

oxå första månaden

http://Mandisenh.bilddagboken.se/p/show.html?id=246455529&directlink=1

Stod sewdan slutet va november till mars pga kotledsinflmationer.

sen efter ca två månaders igångsättning

http://Mandisenh.bilddagboken.se/p/show.html?id=205286576&directlink=1

kan försöka lägga upp filmer sen på min sits :p

okej, hur får jag "upp" honom lite mer?
så han inte går på bogarna?
igår red jag i repgrimma, han funkade mktmkt bättre på de än med bett! :)

Hej :P Någon som vet ett bra sätt att rida lätt i gallopen? När jag försöker rida lätt i galoppen så blir det bara fel :/ Måste ju lära mig, så nån av er kanske har ett lätt o bra sätt?

haha, jag provade det en gång :D
aldrig mer, fattade ingenting av det, mkt skönare att sitta ner :)

*knapplån*

Igår sa jag till sambon att Buke tyckte att han skulle länga lädren, så han längde ett hål mot vad han brukar ha.

Han hälsar till er att det blev mkt skönare och att han fick bättre balans i sadeln!

Tuvisen
Sadeln är utprovad till bägge hästarna, men den ligger bättre på den mörka hästen.

När han rider den vita hästen har han mina läder, därför är de så korta.

Han ser väldigt avslappnad ut, men kanske lite för avslappnad;) Jag skulle vilja se liter mer "go" i honom, rida ihop honom lite mer så att han får upp ryggen lite bättre. Du skulle kunna korta tyglarna en aning också.

Och så att ingen ska tolka det här fel nu, jag menar inte att du ska dra ihop honom, utan ha ett lite bättre stöd i handen (självklart samtidigt som du driver) och inte låta honom "rinna iväg", det ser lite ut som att han får göra det här. Massor av halvhalter!:)

Tänk på att räta upp dig och ha stöd i magen. (det borde jag själv också tänka på, då jag gärna faller fram, spec i lättridningen :angel:)

Bild 1 och 2. Som du säger så handen. På första bilden ser detut som du vikit handen framåt på något vis.

Billd nr 2 skulle jag vilja att du höll handen lite högre och mer ihop så att det inte blir så mkt mellanrum. (det där är mitt stora aber här i världen också. Jag har händerna väldigt långt ner)

Knapplån

Jättebra tråd tycker jag! Det blir inte den där hårda kritiken utan mer tips! Då vågar man lägga ut bilder! (säger jag som hängde ut sambon och inte mig själv haha)

KL

Bidrar med en bild och förbereder mig på att bli sågad :P

Bildtexten (engelska) berättar hur jag upplever det.
Vi är alltså under inridningsfasen fortfarande och har bara börjat snudda väldigt, väldigt pytte lätt vid utbildning. Jag ber inte om huvudplacering utan försöker bara jobba med kroppen.
Den första bilden är ju totalt hopplös, böjd som en hängmatta. Den andra bilden är jag egentligen mest nöjd med, lite väl sträckt innertygel och min sits är inte perfekt, men bra jämfört med de båda andra.
På den tredje ser det ut som om han undandrar sig tygelns verkan, men så upplever jag det inte när jag rider. Han håller huvudet så ett par sekunder, tillräckligt för att det inte ska vara som han hugger efter en fluga men för lite för att det ska vara nån form direkt. Bekdelen ser inte ut att hänga med lika bra här jämfört med det föra kortet.. han är lite längre fram i steget så jag tror det är ungefär samma. Hade helst sett nosen ett par cm längre fram. Jag kan bara anta att min sits och de slappa tyglarna kommer av min förvåning att huvudet ''försvann'' :P Fast jag är inte jätteduktig på att hålla kontakten med tygeln, har nästan precis börjat använda dem på honom.
Nog av försvarstal, känn er fria att leta både fel och bra saker nu :)

progresscrowandzab.jpg

Hej! Vilken bra tråd! Jaqg vill också bli bedömd! Lägger in lite ridbilder på mig och min älskling Walther. Han är en frieser/ardenner på 10 år. Han är ca 162cm i mankhöjd och väger stadiga 800kg. Inget lätt paket att rida ihop alltså:) Jag är 181cm och väger ca 82kg. Jag är långt ifrån den kanonryttare jag önskade att jag var.. Men men , man gör så gott man kan! Är väl medveten om mina veka handleder och jobbar på det.

Kom igen! Var brutalt ärliga!

Ridbilder på ängen med en jättepigg Walther

Ge mig många svar!!

Kan hålla med om att du ska lyfta upp handen, men även sätta ihop dem.
Sen på första bilden är handleden inte vinklad rätt.
Du håller handen neråt, så att den linjen bryts, om du förstår?
Annars så kan jag inte säga så mycket:) Du har redan nämt de mesta:)

för första: Gudomlig häst:love:
Sen var det en lite svår vinkel på alla bilder.
Men ska försöka:)
tycker det ser helt okej ut. förstår om det är tungt att rida ihop honom, men jag tycker att det ändå ser bra ut:)
Sista bilden så tycker jag att du ska släppa ner benet, ser ut som att du kniper så att knät och hela benet dras upp lite:)
Sen är du ju medveten om dina handleder:)
Men annars ser jag inte större "fel":banana:

Senast ändrad:

Kan hålla med om att du ska lyfta upp handen, men även sätta ihop dem.
Sen på första bilden är handleden inte vinklad rätt.
Du håller handen neråt, så att den linjen bryts, om du förstår?
Annars så kan jag inte säga så mycket:) Du har redan nämt de mesta:)

E det mig du menar? I så fall så vet jag vad du pratar om... Det e det jag menar med veka handleder. Att jag inte lyckas hålla en rak linje genom armbågen och ut i handen. Mitt största fel.. Hur tycker du han går annars? På bogarna? huvudet?

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 844
Senast: Klara
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 358
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar