Sadellägen, form, exteriör och sits!

Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

Dålig exteriör

Fel vinkling i koter och has samt bog om jag minns rätt.
17624357.jpg

Det känns som han inte har med sig bakdelen, vilket får till följd att han "säckar ihop" fram.

okej i och för sej är väl inte hovarna så jätte fula längre, har blivit mkt bättre ska se om jag kan hitta någon bild på hur de såg ut förut. Men här är hans framben iaf, dom är inte heller så fina .

http://Mandisenh.bilddagboken.se/p/show.html?id=241901696&directlink=1

http://Mandisenh.bilddagboken.se/p/show.html?id=241902055&directlink=1

(Nu sett från hans håll) tkr jag att hans höger ben är vridet i knät men rakt i kotan, vänster benet tkr jag är rakt i knät med vrider sig i kotan.

Någon mer som har någon kommentar ??

*puttar*

Vad tycker ni om denna form????

11.JPG

10.JPG

Men! Vart tog min text vägen??? Börjar om....

Han är ganska spänd i början av ridpassen och går då gärna i en hög,struttig och avknäppt form. Jag försöker rida fram honom lång och låg så han slappnar av.

Jag är ingen vän av hjälptyglar, men har märkt att gummisnodd hjälper honom att slappna av när man rider ut, han blir inte så springig och spänd då. Den hänger oftast lös och outspänd.

Senast ändrad:

*puttar*

Vad tycker ni om denna form????

11.JPG

10.JPG

Men! Vart tog min text vägen??? Börjar om....

Han är ganska spänd i början av ridpassen och går då gärna i en hög,struttig och avknäppt form. Jag försöker rida fram honom lång och låg så han slappnar av.

Jag är ingen vän av hjälptyglar, men har märkt att gummisnodd hjälper honom att slappna av när man rider ut, han blir inte så springig och spänd då. Även om den oftast hänger lös och outspänd.

Jag vågar inte säga så mycket, eftersom jag själv inte är extremt duktig;) Men på första bilden tänkte jag att det ser ganska så avspänt ut faktiskt.
Tyglarna är inte så sträckta, utan han finns där bara.
Vet inte vad mer jag ska säga. Men jag tycker det ser helt ok ut!:D
På första bilden ser det också ut som han trampar under sig ganska bra med bakbenen:)
Det är ju så svårt att bedöma ur en bild - men sen kanske man skulle kunna tänka sig lite mer schvung/lite mer rygg?
Men som sagt jag vet inget om hästen eller så, så det får räcka:D

Tkr det ser bra ut på första bilden. Hästen ser avspänd ut och ser balanserad ut, ser inte ut att gå på bogarna elelr vara framtung.
Bild två tkr jag är lite svårare att bedömma, ser kankse ut att gå lite bakom hand ?? ser ut som att den böjer in nosen.
Men är ingen expert på sånt här precis så...

ja bild 2 är svårare, med tanke på vinkeln.
Näe jag är inte heller så bra på att kommentera:p

Ja precis som du sa: Hästen ser inte framtung ut eller så!:)

neä det är svårt tkr jag, beror så mkt på vinklar oxå. Och man vill ju inte säga för mkt när man inte är så säker ;)

Kan ju även tillägga vet inte om han har dåligt sadelläge men det är svårt att hitta sadlar som passar. Han har ju ganska lång hög manke och stora bogblad, har inte heller så mkt muskler bakom manken, så sadlarna blir gärna i fram vikt.
Syns nog på bilderna högre upp...

vad kan ni säga om denhär bilden?
(ursäkta för att den är överkluddad men jag har inte kvar originalet)
21857506.jpg

kan ni säga någonting och hans exteriör här med?
jag vet att bilderna inte är de bästa ;)
21819524.jpg

21703190.jpg

21956847.jpg

komigen , ingen som vill hjälpa mej? :crazy:

Hur menar du när du skriver obalans i bröstkorgen? *intressant* Att man är framåtlutad och behöver komma bak mer med överlivet?

Förklara gärna! :)

Nu tar jag mig friheten att skriva vad jag tror att C_L ser och menar, hoppas det är ok. :)

Det är att tyngdpunkten är för högt upp och lite för långt fram. Man vill ju att balansen och stabiliteten ska sitta i bäckenet, man kan tänka lite att man ska vara en såndär docka som är bredast nedtill och som hur man än puttar på den så gungar den tillbaka i jämvikt och upprät läge.

okej kan försöka mej på nånting.

Ridbilden skulle jag nog vilja ha upp ryggen lite mer, men ser avspänd ut.
Kan inte mkt om exteriör men tkr den verkar ha helt okej framben, ser ut som att den är lite vek i bakkotorna, skulle säga att den har lång hög manke och kanske inte super mkt ryggmsukler, men tkr hästen ser väl proptionerlig (stavning?) ut. Är det ett varmblod ??

Jag tkr ju det här är en bra tråd och tkr fler borde bidra !! :bump::bump:

Här är en bild på min medryttarhäst jag ahde för typ 2 år sen.

http://Mandisenh.bilddagboken.se/p/show.html?id=243015174&directlink=1

Väldigt dåligt sadelläge, var väldigt fet hade fett epåer på sidan av manken :crazy: Är inte bra på det här med sadlar men skulle iaf säga tt en ligegr för långt fram och ligger i bakvikt är antagligen för trång.

Kan hålla med om att sadeln ligger för långt fram.
Jag vågar inte säga så mycket om sadeln ligger i bakvikt.
Men det ser ut som att det skulle kunna ligga något i bakvikt.

ja jag tkr det är jätte svårt med sadlar. Hittade iaf USB- minnet nu (tror jag iaf ;)) så kan föra över lite nadra bilder till en här datorn, så kan nog bidra med lite fler sen :)

Men tkr fler borde skriva i tråden och kommentera bilderna!! :bump::bump:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 172
Senast: Lady_S
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 844
Senast: Klara
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 356
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar