Sadellägen, form, exteriör och sits!

Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

Där ser hästen finare ut. Riktigt fin faktiskt! Tror exteriören gör det svårt att få muskler i överlinjen, ser så ut, men där ser det inte störande ut på något vis. Härlig rygg och bakdel, syns att du jobbat en del med honom.

ja det är väldiiigt många som läser tråden men inte så många som kommenterar :( man behöver ju inte vara någon expert för att kommentera (är ju inte jag precis) :)
Så kom igen :bump::bump:

nej, men kan ju bara säga sånt man själv upplever.
Alltså upplever man att sadeln ligger för långt fram t.ex.
Säg det! :)
Ingen vill ju trampa någon på tårna, utan det här är en bra tråd att lära sig saker på!:D:bump:
Ska försöka hitta nått att lägga ut och skriva om:)

jag kan bidra med ett ganska tydligt exempel på skillnad mellan "fuskform" och en ärlig form.

här är halsen ihoptryckt, jag sitter frammåtlutad utan balans och utan möjlighet att jobba hennes bakdel. hennes rygg är böjd och bakbenen långt efter henne. hon jobbar varken med bakbenen eller med ryggen
g4_1189872490_8761936.jpg

Här har vi börjat få upp huvudet och in bakbenen, ryggen kommer då automatiskt upp och hela hennes kropp blir aktiverad. Jag sitter fortfarande för frammåtlutad men det är iallafall något bättre.
dsc00591_10717265.jpg

bidra gärna med era egna kommentarer och åsikter!

Så himla bra skillnad på bilderna!:bow:
När man jämför ser man verkligen skillnaden på riktig och fuskform.
Första bilden är verkligen fuskform och det ser inte harmoniskt ut.
Andra bilden är superfin!:love:
Hästen jobbar så himla mkt bättre!
På första bilden går väl hästen en aning bakom lod också, men inte på andra bilden, där ser det bra ut:)

Senast ändrad:

Är ju stor skillnad på bilderna :) är det lång tid emmelan du tog bilderna?
Skulle knappt gissa att det var samma häst ;) Fötsta blden syns det tyydligt att hästen inte jobbar med ryggen, ser mer nersjunken ut och får inte emd sej bakbenen. Men på andra bilden går den mkt bättre jobbar med ryggen och får in bakbenen under sej. Hästen ser över huvud taget mer framåt får bättre steg på andra bilden :D
Väldigt bra exempel :)

svarar er båda två:
tack för bra kommentarer :) kul att ni ser samma sak som jag.
första bilden är tagen i september 07 och den andra i juni 08 så det är inte så lång tid imellan. skillnaden är en ny sadel och en ny tränare :D

Ok, men jag kanske kan våga mig in lite här då...

Min lillasyster rider min häst - då hon håller på att ta över honom...
Det är ca 2 månader mellan bilderna & jag är själv stolt över dem - även om de båda har mkt kvar att lära.:)

Här är en av de första lektionerna som jag hade för henne:
20209604.jpg

Och här är för några veckor sedan:
21838329.jpg

Senast ändrad:

*knapplån*

Någon kanske kan vara snäll och ge mig lite tips på vad jag ska hjälpa sambon att bli uppmärksam på?

Han är ganska grön i ridningen och det är inte det lättaste att få en vettig sits i den där sadeln.

Samma ryttare, samma sadel, annan häst.

Här är en sadel som inte ligger något vidare:

Eftersom ryggen är böjd på denna häst (se bild nedan) kanar först padden bakåt vilket drar med hela sadeln. Se bara hur gjorden har hamnat!

Och ryggen som sadeln ligger på:

Bara sådär genom två ögonblickbilder:

Jag skulle vilja ha henne lite mer upprätt och att hon inte drar bak sin skänkel så mkt.

På den undre bilden ser hästen mer avslappnad ut så jag är säker på att det där kommer bli tiptop med tiden!

Stor skillnad på form på hästen!

På den nedre bilden kanske ryttaren kunde ha dragit skänkeln lite bakåt?

På första bilden: Alldeles för korta stigläder! Knäna åker upp och hälen kommer inte ner och hela benet hamnar i fel position.

På andra bilden skulle han också kunna länga 1-2 hål på stiglädrena

Sen så är det svårt att bedöma efter bara 2 bilder.
Man vill isåfall se hela ridpasset:grin:

ja jag vet att jag måste jobba på min sits :crazy: förut hamnade jag alltid så himla frammåtlutad, nu har jag lyckats få bak överkroppen men då åker skänklarna fram istället. men jag jobbar på det :)

tack så mkt för era kommentarer :)
kul att ni tycker att det är skillad :)

ja jag vet att jag måste jobba på min sits :crazy: förut hamnade jag alltid så himla frammåtlutad, nu har jag lyckats få bak överkroppen men då åker skänklarna fram istället. men jag jobbar på det :)

Ingen är perfekt!
Jag har haft mkt mkt värre stolsits än du och du ser ju min sambo på den vita hästen i några inlägg ovan... Den sadeln kan jag inte med...
Det är bara att öva!

vväldigt stor skillnad iaf :) är kul näör det går åt rätt håll :)

Var oxå stor skillnad ser ut som hon hittade på han bättre på nadra bilden, såg ut som han sprang iväg på första, men på andra ser han ut att gå bra och stadigt.
Tkr han ser mer musklad ut oxå :)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 844
Senast: Klara
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 358
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar