Saddlebred och hoppning?

malinsky

Trådstartare
Vet någon hur saddlebred fungerar i hoppning? Rasen är väl knappast avlad för hoppning, men vet ni någon som brukar hoppa med en sådan?

..och framför allt.. hur går det?? ;)

Senast ändrad:
Sv: Saddlebred och hoppning?

Alldeles utmarkt. Min fux hoppar alldeles utmarkt, forrforra agaren tranade bla for John Hickey. :)

vet en som har några saddlebred och hennes sto är hoppad tom 130 cm har sett henne hoppa och har hoppat henne själv hon hoppar aldeles utmäkt(hoppade henne inte så högt själv dock)

..och nu vet jag att även min protta kan hoppa.. hjälpligt i alla fall :D

Jag hoppar medmin saddlbred och det går så bra så..fast hon itne har den bästa tekniken alltid så tar hon säg över superbra!

Min var ingen höjdare på att hoppa i början, men nu börjar tekniken ta sig,,, hoppar väll ca 70 nu, men satsar på 90 nästa år - han är bara 4 än...:d
vilka hästar har ni?

Jag har en gelder/saddlebred, en sk körhäst från Holland som jag tänkte hoppa lite med :rofl:

det vore EXTREMT roligt att få se en bild på den där hästen du beskrev, korsningen mellan saddlebr/gelder!
Kan du inte sätta in här?
Vem är den efter (alltså vad heter saddlebredföräldern?)
Hur gammal är den? Hur stor?
bara nyfiken!:angel:

vad jag har hört så ska dom vara jätte bra på att hoppa, nu är ju inte rasen så stor i sverige och mannvänder dom väl inte så mkt till hoppning här, men i USA där de är mkt vanligare används de mkt till hoppning och en del har även hoppat ganska höga klasser.

vad jag har hört så ska dom vara jätte bra på att hoppa, nu är ju inte rasen så stor i sverige och mannvänder dom väl inte så mkt till hoppning här, men i USA där de är mkt vanligare används de mkt till hoppning och en del har även hoppat ganska höga klasser.

Ja, detta har jag hört oxå, o även läst om. Detsamma gäller nog de flesta "klasser", -hästrasen är större där (många många gånger större än i sverige) och det finns ju oxå fler människor! Så det kanske inte är så konstigt.
De har ju rätt långa ryggar, -vilket är en nackdel i vissa fall, men som oxå kan vara en fördel i vissa fall,, som ibland i hoppning.

Det finns ju oxå många,, eller ialllafall FLERA olika blodslinjer, som alla är rätt olika. En del är väldigt utpräglade SHOW och gångarter, andra utpräglade 3gångare och GÅNGARTSHÄSTAR i en annan bemärkelse, där man riktat in sig på att ha 3 BRA gångarter.... Sen finns det ju saddlebreds inom dessa olika "inriktningar" som ser väldigt olika ut. De minsta kan ju tom vara nästan ponnies storleksmässigt, medans andra är uppåt 170 cm.
Lägger man sedan till de olika användningsområdena, så KAN ju hästarna se väldigt olika ut oxå... en häst som rids SHOWRIDNING enbart, bildar ju en viss muskelgrupp och får ett visst utseende, medan det kan se helt annorlunda ut med en häst som ridits mycket dressyr,, osv.

Många reagerar på att de är sååååå högresta... såklart är de lite mer högresta än många andra raser,, men jag som har haft saddlebreds i ett antal år, och som nu dessutom skaffat en frieser att jämföra med, måste säga att de inte är särskilt högresta i jämförelse med frieserhästarna.

Många tror att de inte KAN gå i form bara för sin halsansättning, vilket jag anser är fel. Det kan de, men de har en ANNAN RÄTT form än hästar med lägre halsansättning. Såklart har de bla pga detta oxå ett annat sätt att röra sig, vilket ger ett annat "utseende" på samlingen. Rätt eller fel, gilla eller inte gilla... ja, det är som allt annat, en smaksak!

:smirk::p

vet en som har några saddlebred och hennes sto är hoppad tom 130 cm har sett henne hoppa och har hoppat henne själv hon hoppar aldeles utmäkt(hoppade henne inte så högt själv dock)

ja hon kan hoppa. hon tävlar fälttävlan nu.

nej jag har henne inte nu, hon finns i trollhättan ngn stans :)
däremot har jag ridit henne en del (i dressyr o skogen dock)
känner också ägaren :-)

ja, jag hörde något liknande, men jag vet inte heller exakt vart,,, hoppas det går bra med henne iallafall! hon är en kanonhäst tycker jag, o trevlig att rida, har bara testat en gång ieof...:d

Hehe, ja, ok, då hittade vi en gemensam bekankt där då! trevligt! :rofl:

det vore EXTREMT roligt att få se en bild på den där hästen du beskrev, korsningen mellan saddlebr/gelder!
Kan du inte sätta in här?
Vem är den efter (alltså vad heter saddlebredföräldern?)
Hur gammal är den? Hur stor?
bara nyfiken!:angel:

thobiastmkrning1.jpg

PICT0674_1_uryttare.jpg

drygt 170 cm i mkh
e: Immigrant (saddlebred)
ue: Heineke (gelder)

blir 8 i juli :)

Tack, tack och åter tack!! :bow:

Visst är han vacker!! :love:

Immigrant hette förut Callaway´s Mardi Gras

Senast ändrad:

ja, du har en riktigt fin häst, och han ser ut som en sadelbräda tycker jag allt! Du rider honom mycket bra oxå!, inte ofta man ser saddlebredkorsningar, eller saddlebreds heller för den delen, gå så fint!:d
Görsketafint!:p

Liknande trådar

Hoppning Nu startar EM i hoppning och jag tycker att det förtjänar en tråd. Det är väl inte bara jag som kommer att titta?
35 36 37
Svar
723
· Visningar
32 451
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 510
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 401
Senast: MalanMjöl
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 544
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar