Jag har haft vid flera tillfällen. Tre gånger pga graviditet. Två av dem tog jag järntabletter och kämpade med magen och barnmorskans stick i fingret. tredje och sista graviditeten visade det förstås järnbrist igen, men jag struntade i att ta järntabletterna, vägrade stick i fingret pga klarade inte av det längre och sa ja på frågan om jag tog tabletterna....

Sedan plötslig brist 2020 som började utredas 2021 med prover, järntabletter som inte fungerade och inte ens hjälpte, olika utredningar för att se om det fanns någon orsak, tex blödning eller riklig menstruation och allt kom tillbaka som normalt utom proverna, att jag hade järnbrist. Så jag fick järndropp. Opererade min magsäck i november samma år och då ska man efteråt ta järntabletter regelbundet men det kan jag inte ta så jag tar inget sådant (inte multivitamin heller som man ska eftersom de innehåller järn och magen fixar inte det heller). Fick järndropp igen för någon månad sedan pga järnbrist igen, vilket förstås var väntat. Tröttheten är det tydligaste tecknet för mig, jag går ut med min hund massor och älskar det. Med järnbrist eller när jag liggar på gränsvärdena eller strax över, så är jag skittrött och känner att jag inte orkar göra något, än mindre gå liksom.

Skönt att det fanns nånting som inte på verkade magen för dig!
Jag har iprincip ingen mens alls så det borde iallafall inte vara därför förmig. Och jag äter för detmesta bra mat och ganska så mycket kött osv. Så det är därför det är lite konstigt för att jag har ingen tydlig andledning varför det är så lågt.
Inte alla kroppar har läst instruktionsboken om hur de ska uppföra sig :D
Vi är olika helt enkelt.

Jag har större delen av livet haft lågt Hb. Som njursjuk blev det värre eftersom det är njurarna som ser till att järnet kommer ut i kroppen. Medicinering löste det. :)

Det finns inget bra svar på "varför". vården hjälper dig att få bättre värden.

Hade järnbrist pga kosten men kommer inte ihåg om det var anemi eller bara på gränsen till det. Var trött, deprimerad men det hade jag i och för sig varit under lång tid redan så det var oklart om det hade med det att göra, ganska orkeslös osv. Sov mycket i de perioder jag inte led av sömnlöshet. Tog järntabletter (Duroferon) som inte hade några biverkningar, eller åtminstone inte några märkbara i jämförelse med de andra läkemedel (för annat) som jag tog samtidigt som var värre. Gjorde ingen uppföljning så vet inte hur effekten av tabletterna blev och det finns väl därmed risk att jag fortfarande har järnbrist, inte orkat bry mig om det riktigt. Men skulle det om jag tog ett blodprov visa sig att jag fortfarande har järnbrist så räcker det förhoppningsvis med järntabletter, tyckte det var smidigt och märkte som sagt inte av några biverkningar vilket var skönt.

Då är det väl jättebra att man utreder :)
Ja det är ju bra! Men jag tycker ändå att det är jobbigt eller lite läskigt för att jag tänker vad det skulle kunna vara om det är nånting dåligt. Som cancer eller nåt sånt. Och jag är lite nervös för om dom tycker att jag måste bli in lagd för mera ut redning och alltmöjligt.
Så såklart är det bra att kolla upp det noga och så och jag är tack sam att dom gör det! Men ändå läskigt också.

Inte alla kroppar har läst instruktionsboken om hur de ska uppföra sig :D
Vi är olika helt enkelt.

Jag har större delen av livet haft lågt Hb. Som njursjuk blev det värre eftersom det är njurarna som ser till att järnet kommer ut i kroppen. Medicinering löste det. :)

Det finns inget bra svar på "varför". vården hjälper dig att få bättre värden.
Fast det är ju vård personer som tycker att jag ska göra mera ut redning om det. Så dom verkar ändå vilja kolla upp varför det är lågt och så.

Hade järnbrist pga kosten men kommer inte ihåg om det var anemi eller bara på gränsen till det. Var trött, deprimerad men det hade jag i och för sig varit under lång tid redan så det var oklart om det hade med det att göra, ganska orkeslös osv. Sov mycket i de perioder jag inte led av sömnlöshet. Tog järntabletter (Duroferon) som inte hade några biverkningar, eller åtminstone inte några märkbara i jämförelse med de andra läkemedel (för annat) som jag tog samtidigt som var värre. Gjorde ingen uppföljning så vet inte hur effekten av tabletterna blev och det finns väl därmed risk att jag fortfarande har järnbrist, inte orkat bry mig om det riktigt. Men skulle det om jag tog ett blodprov visa sig att jag fortfarande har järnbrist så räcker det förhoppningsvis med järntabletter, tyckte det var smidigt och märkte som sagt inte av några biverkningar vilket var skönt.
Skönt att du inte hade några bi verkingar av dom!

Fast det är ju vård personer som tycker att jag ska göra mera ut redning om det. Så dom verkar ändå vilja kolla upp varför det är lågt och så.
Ja exakt så. :)
Dvs du har låga järnvären och får hjälp av vården att ta reda på varför, och åtgärda det. Buke kan inte bedöma dig, det kan vården.

Som jag skrev: Det finns inget bra svar på "varför". vården hjälper dig att få bättre värden.

Ja exakt så. :)
Dvs du har låga järnvären och får hjälp av vården att ta reda på varför, och åtgärda det. Buke kan inte bedöma dig, det kan vården.

Som jag skrev: Det finns inget bra svar på "varför". vården hjälper dig att få bättre värden.
Jag upp fattade som att du menade att det inte finns nåt svar om varför hb värdet är lågt så att då skulle det ju inte vara nån mening att ut reda det. Men det var ju bra om du inte menade så!

Jag upp fattade som att du menade att det inte finns nåt svar om varför hb värdet är lågt så att då skulle det ju inte vara nån mening att ut reda det. Men det var ju bra om du inte menade så!
Snarare att jag menar att buke inte har svar. Men att jag litar på vården.
De har lång utbildning opch du kan prata direkt med dem - inte i ett allmänt internetforum.

Snarare att jag menar att buke inte har svar. Men att jag litar på vården.
De har lång utbildning opch du kan prata direkt med dem - inte i ett allmänt internetforum.
Nej och jag har ju inte frågat nån här varför mitt hb värde är lågt heller? Jag skrev även detförsta jag skrev i denhär tråden:
"Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv"
Om du stör dig på att jag frågar om andras erfaren heter om anemi så be höver du ju inte läsa men det är inte precis förbjudet att fråga så du be höver ju inte försöka få mig att inte skriva här?

Jag visste inte att man kunde ha det ens! Mådde du dåligt eller nånting då?
Nej jag kände (känner) inte av det alls, förutom att jag får konstiga blåmärken ibland.
Hade haft lite förhöjt HB, EVF, MCV(?) och trombocyter från och till i många år men de senaste åren har det bara varit trombocyterna som är lite höga (iofs kollar de aldrig de värdena numera så vet egentligen inte). Med lite högt menar jag att nåt värde kanske var på 167 när det borde vara 150-165. Tog bara ett exempel ur luften nu, vet inte om det är riktiga siffror.
Minns inte om just järnet låg högt. HB är väl en del av det. 🤔

Nej jag kände (känner) inte av det alls, förutom att jag får konstiga blåmärken ibland.
Hade haft lite förhöjt HB, EVF, MCV(?) och trombocyter från och till i många år men de senaste åren har det bara varit trombocyterna som är lite höga (iofs kollar de aldrig de värdena numera så vet egentligen inte). Med lite högt menar jag att nåt värde kanske var på 167 när det borde vara 150-165. Tog bara ett exempel ur luften nu, vet inte om det är riktiga siffror.
Minns inte om just järnet låg högt. HB är väl en del av det. 🤔
Okej! Jag vet inte vad allt det be tyder men var det inget som du be hövde göra nånting åt då eller?

Nej och jag har ju inte frågat nån här varför mitt hb värde är lågt heller? Jag skrev även detförsta jag skrev i denhär tråden:
"Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv"
Om du stör dig på att jag frågar om andras erfaren heter om anemi så be höver du ju inte läsa men det är inte precis förbjudet att fråga så du be höver ju inte försöka få mig att inte skriva här?
Oj. Det var ett angrepp som heter duga. Jag atör mig inte på nåt. Jag diskuterar på ett diskussionsforum. Precis som du.
Du måtte läsa min text i ett helt annat tonfall än den är skriven

Om du retar dig på min text, skriven i all vänlighet, så sätt mig på ignore.

Oj. Det var ett angrepp som heter duga. Jag atör mig inte på nåt. Jag diskuterar på ett diskussionsforum. Precis som du.
Du måtte läsa min text i ett helt annat tonfall än den är skriven

Om du retar dig på min text, skriven i all vänlighet, så sätt mig på ignore.
Jag läser det du har skrivit blandannat:
"Buke kan inte bedöma dig, det kan vården."
Och:
"Snarare att jag menar att buke inte har svar. Men att jag litar på vården.
De har lång utbildning opch du kan prata direkt med dem - inte i ett allmänt internetforum."
Hur menar du att: "inte i ett allmänt internet forum" är i all vänlig het och att du inte försöker få mig att inte skriva här?
Jag har inte skrivit nånting om att nån här ska be döma mig och jag har skrivit tydligt att jag har kontakt med vården. Ändå så på pekar du flera gånger att bukefalos inte kan be döma mig eller ha svar och att jag inte ska skriva i ett allmänt internet forum?
Om du INTE menar som det låter så kan du ju förklara vad du menar istället.

Nu är jag väl en av de som blivit dålig av "fel" anledning sett till trådstarten men jag tappade väldigt mycket blod i en mens som inte gick att få stopp på. Närmare en liter vill jag minnas att det var på bara några få timmar innan de petade i mig något läkemedel på akuten har jag för mig och en flaska järn. Låg i gränslandet för att de skulle ge mig blod tydligen. Det hörde till vanligheterna att jag tappade några deciliter första dagen på mensen men inte riktigt sådär mycket. Man blev ju lite slö, minst sagt, men jag upplevde ändå att jag var relativt pigg för att ha förlorat så mycket. Antagligen pga de öste i mig järn.

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
21 532
Senast: hastflicka
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 089
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok OBS Att jag ändrade rubriken för att nu har dom be stämt sig att jag har en hjärt muskel inflamation och har hjärt rytm rubbningar 😭 Men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 493
Senast: Sel
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 818
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30