Nu är jag väl en av de som blivit dålig av "fel" anledning sett till trådstarten men jag tappade väldigt mycket blod i en mens som inte gick att få stopp på. Närmare en liter vill jag minnas att det var på bara några få timmar innan de petade i mig något läkemedel på akuten har jag för mig och en flaska järn. Låg i gränslandet för att de skulle ge mig blod tydligen. Det hörde till vanligheterna att jag tappade några deciliter första dagen på mensen men inte riktigt sådär mycket. Man blev ju lite slö, minst sagt, men jag upplevde ändå att jag var relativt pigg för att ha förlorat så mycket. Antagligen pga de öste i mig järn.
Oj vad läskigt att tappa så mycket blod av det! Kanske en konstig fråga men hur visste du hurmycket det var?
Jag fattar själv klart om du inte vill skriva om det men var det nån sjukdom eller nånting då så att du hade så mycket mens?
Bra att du kunde få hjälp iallafall men det låter jätte läskigt!
 
Jag kan ju upp datera att mitt hb värde hade gått ner från 74 eller vad det var till 67 idag 🙃 Och även nånting som jag inte riktigt fattade men jag tror att det var att dom röda blod kropparna inte var som dom ska vara men jag vet inte riktigt hur.
Iallafall så blev jag in lagd och har tagit typ fem hundra prov rör med blod nu så nu har jag väl ännu lägre värden då säkert.
Men ja. Dom skulle kolla upp massa saker på dom proverna som jag inte riktigt vet och se ifall jag ska få blod eller nånannan be handling och hur dom ska gå vidare med ut redning efter som att jag inte har nån uppen bar blödning osv.
 
Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för det!
Men jag undrar hurmånga här som har haft anemi? Och vad ni gjorde för ut redningar och be handlingar osv? Var det nåt allvarligt eller inte så farligt?
Kanske mest intresant om ni hade det och ni INTE hade tappat mycket blod typ varit skadade eller har jätte mycket m*ns eller så. Utan om ni hade anemi bara ändå liksom.
Hur lågt hb värde hade ni och hur mådde ni då motför om ni fick normalt hb värde sen? Hade ni andra värden som var konstiga också?
Jag hade 74 i hb värde idag och så var det nånting som var för högt och nånting som var för lågt. Och detena av dom var nånting med volym procent eller nåt sånt men jag kommer inte håg vilket.
Jag ska iallafall till sjukhuset på måndag och ge mera prover osv så jag hoppas att det går att hitta varför hb värdet är lågt och så men jag är ändå bara nyfiken hur andra har haft och för hoppnings vis att det inte var nåt allvarligt för er! Och att ni som har haft anemi har blivit bra ifrån det igen ❤️
Inte anemi, men lågt serumjärn. Hade det bara för att jag växte och hade mens helt enkelt. Hade dock ganska mycket mens. Men upptäckte det inte förrän i 22 årsåldern.
 
Jag har anemi är utredd från topp till tå och de vet fortfaranbde inte vad grundorsaken kan vara. Får ofta toppa på med blod/järn samt så tar jag sprutor 3 ggr/vecka

Nu är jag i dialys pga av sviktande njurar men även innan det så har jag riktigt dåliga värden. Inte oft ajag kommer upp i rätt nivå
 
Oj vad läskigt att tappa så mycket blod av det! Kanske en konstig fråga men hur visste du hurmycket det var?
Jag fattar själv klart om du inte vill skriva om det men var det nån sjukdom eller nånting då så att du hade så mycket mens?
Bra att du kunde få hjälp iallafall men det låter jätte läskigt!
Menskopp :p jag räknade antalet tömningar 🙈 knäppt beteende men eftersom att jag hade koll på hur illa blödningarna brukar vara hade jag börjat räkna. Räknade alltid med att det skulle lugna sig efter ca 3 dl så det blev väl lite nedräkning. Tror jag tappade räkningen runt 7-8 dl och då hade det inte tagit stopp än. Det var ett väldigt rännande på toaletten där några timmar, innan jag var så blek och slut att det var dags att packa ihop och dra till akuten.

Anledningen är oklar. Kan ha varit mediciner som satt systemet helt ur balans, eller så var det bara så det var 🤷 eftersom jag var redo att sterilisera mig "när de ändå var där nere och grävde" fattades beslut om att ta bort livmodern. Jag hade liksom ledsnat. Det finns såklart mindre dramatiska lösningar på problemet men för mig blev det en befrielse.
 
Inte anemi, men lågt serumjärn. Hade det bara för att jag växte och hade mens helt enkelt. Hade dock ganska mycket mens. Men upptäckte det inte förrän i 22 årsåldern.
Jag vet inte vad serumjärn är men an tar att det är nåt järn värde iallafall. Men fick du järn medicin då och blev bättre eller vad hände?
 
Jag har anemi är utredd från topp till tå och de vet fortfaranbde inte vad grundorsaken kan vara. Får ofta toppa på med blod/järn samt så tar jag sprutor 3 ggr/vecka

Nu är jag i dialys pga av sviktande njurar men även innan det så har jag riktigt dåliga värden. Inte oft ajag kommer upp i rätt nivå
Vad jobbigt! Som sprutorna är det för anemi då eller vad är det för sprutor? Alltså bara om du vill säga!
Men jobbigt att dom inte har hittat varför du har det!
 
Menskopp :p jag räknade antalet tömningar 🙈 knäppt beteende men eftersom att jag hade koll på hur illa blödningarna brukar vara hade jag börjat räkna. Räknade alltid med att det skulle lugna sig efter ca 3 dl så det blev väl lite nedräkning. Tror jag tappade räkningen runt 7-8 dl och då hade det inte tagit stopp än. Det var ett väldigt rännande på toaletten där några timmar, innan jag var så blek och slut att det var dags att packa ihop och dra till akuten.

Anledningen är oklar. Kan ha varit mediciner som satt systemet helt ur balans, eller så var det bara så det var 🤷 eftersom jag var redo att sterilisera mig "när de ändå var där nere och grävde" fattades beslut om att ta bort livmodern. Jag hade liksom ledsnat. Det finns såklart mindre dramatiska lösningar på problemet men för mig blev det en befrielse.
Usch vad läskigt det låter! Dethär kanske är tmi så varning för det då. Men jag har inte såmycket mens alls utan det är oftast 1-2 dagar och lite. Så jag skulle nog tro att jag höll på att dö om jag skulle ha såmycket heltplötsligt så jag skulle bli jätte rädd!
Men skönt iallafall att det fanns en bra lösning fördig!
 
Usch vad läskigt det låter! Dethär kanske är tmi så varning för det då. Men jag har inte såmycket mens alls utan det är oftast 1-2 dagar och lite. Så jag skulle nog tro att jag höll på att dö om jag skulle ha såmycket heltplötsligt så jag skulle bli jätte rädd!
Men skönt iallafall att det fanns en bra lösning fördig!
Ja det blir ju en väldigt stor kontrast då så det är klart det blir obehagligt. Jag tycker att det är dötrist med sjukhus så jag försöker ju härda ut så långt det går men jag nådde väl en gräns där någonstans när jag kände att det här går ju inte längre 😅
 
Ja det blir ju en väldigt stor kontrast då så det är klart det blir obehagligt. Jag tycker att det är dötrist med sjukhus så jag försöker ju härda ut så långt det går men jag nådde väl en gräns där någonstans när jag kände att det här går ju inte längre 😅
Ja det tycker jag också så jag fattar verkligen att du försökte att vänta sålänge det gick att inte åka dit!
Jag är ju på sjukhus nu och har fått blod och tagit massa prover osv och det är ju inte precis jätte roligt.
 
Ja det tycker jag också så jag fattar verkligen att du försökte att vänta sålänge det gick att inte åka dit!
Jag är ju på sjukhus nu och har fått blod och tagit massa prover osv och det är ju inte precis jätte roligt.
Hoppas att de hittar en orsak så de kan fixa till det lite enkelt sådär :)
 
Jag vet inte vad serumjärn är men an tar att det är nåt järn värde iallafall. Men fick du järn medicin då och blev bättre eller vad hände?
Ja jag fick två Duroferon om dagen och blev bättre.

Anemi syns i blodvärdet, serumjärn är hur mycket järn man har sparat. Men det påverkar också hur man mår.
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
21 097
Senast: hastflicka
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 012
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel
Dagbok OBS Att jag ändrade rubriken för att nu har dom be stämt sig att jag har en hjärt muskel inflamation och har hjärt rytm rubbningar 😭 Men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 399
Senast: Sel
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 778
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp