Saddlebred och hoppning?

Sv: Saddlebred och hoppning?

Vad kul att höra!! Själv tycker jag ju inte det :o men vi kämpar på..

Iom att jag helt ärligt inte anser mig så duktig alls att rida så undrar jag hur de brukar gå?

Men jag blir väldigt glad av dina ord :love:

ja, det man reagerar på är ju för det första att det finns FLER som rider NORMALT med sina saddlebreds / korsningar. Det är oftast mycket högre former (inte nödvändigtvis korrekta former) som brukar synas.... Har oxå en väninna som rider dressyr med sin saddlebred, och hon har oxå fin form på sin häst (kanske något högre än din, men ändå rätt) Det finns fler att titta på utomlands såklart, där rasen /korsningar är vanligare, men här i sverige syns det sällan så fina exemplar som din. Mycket bra jobbat, och även om du tycker att du inte kan något, kan jag trösta dig med att SÅDÄR kan inte JAG iallafall!
:D

:D du är bra för mitt självförtroende :D Så det känns bra nu när det i övrigt är motigt med ridningen :banana:

Synd att det inte finns fler brädor i sverige då, för de är väldigt fina :love:

Rider i min i rätt låg form för att bygga upp styrkan i grunden så jag kan ta upp honom senare när han orkar.

Nu ska jag in på din hemsida och titta på din häst :bump:

Hehehe, va skönt att man kan hjälpa till med att bygga någons självförtroende, särskilt som man är - som du säger, i en svacka med ridningen just nu... :cry:
Försöker själv att rida akademiskt o bygger oxå min från rätt avslappnad och låg form... jag tror det är bättre för ryggen,,,! :D

Det är jättesynd att det inte finns fler, hade själv tänkt satsa på uppfödning i liten skala, men kände motrstävighet, otrevlighet och allmännt motstånd från lite olika håll, så jag sålde mitt sto i höstas. Har bara valacken (som jag fött upp själv, och är såååååå stolt över) kvar. Han kommer aldrig lämna gården! Har frieser nu istället! :love:

Hoppas du besöker min hemsida om ett par månader igen, då den är helt ny! :rofl:

Fin!! :love:

Vi diskuterade låg form tidigare i inlägget och jag har nu börjat rida honom i en högre form - han börjar bli tillräckligt stark att variera form mer, och längre stunder.

Vet inte om du anser att det är för hög, du får gärna kommentera, fast inte min taskiga sits och ridning i övrigt :rofl:

här håller vi på att träna lite ökningar (mest att han ska förstå att han ska använda kroppen lite mer, det blir aningens springigt)

http://s16.photobucket.com/albums/b15/maljon/?action=view&current=kningdiagonal.flv

mera trav (en övning också med fokus på lite högre tempo)
http://s16.photobucket.com/albums/b15/maljon/?action=view&current=kningdiagonal.flv

Inte heller hoppning :angel:

och här galopp
http://s16.photobucket.com/albums/b15/maljon/?action=view&current=hgergalopp.flv

Som sagt - kommentera gärna :bow:

Senast ändrad:

Åhhhh! Kan ni inte alla lägga in bilder på era saddlebred?!!!

Jag har en hemlig kärlek till dessa hästar, har haft förmånen att få rida en ett par gånger och det var som att sitta på en annan dimension av häst!:love::love:

Ska äga en någon gång!!!!

ÅÅÅÅHH Så fin!!! NÄ, inte för hög form, inte i min smak iaf... skulle gärna ha det på min, men han är defenitivt inte mogen än, o inte jag heller!

Tycker din går kanon!
Superläcker,,, min är mycket mycket tyngre!

Rider mer mot det akademiska hållet, så jag har låååångt kvar innan jag hittar samlingen att komma upp.... men kanske nååån gång...

När min höjer huvudet så högt, jobbar han inte rätt, han sänker fortfarande ryggen då, o springer iväg lite,, bättre med den här lite lägre än så länge,,,

Jag har jobbat i en lägre form fram till nu.. alltså i ungefär 2 år, om inte mer. Och vi har precis nu börjat nosa på en högre form och att han orkar bära sig där.

Ja, visst är han fin :love: även om filmen är av katastrofkvalitét.

Har du ingen filmsnutt på din? Jag har inte sett någon ren saddlebred som inte är showhäst in action...

Senast ändrad:

ja, men han ser ut att fixa det fint tycker jag!
Jag har säkert något eller ett par år kvar i den lägre formen oxå, han går inte riktigt stadigt ens i trav där än,,, men han är ju,,,,, öh,, "bara" 5!

Nä, jag har ingen filmsnutt än, men jag kan säkert fixa en vad det lider,,, någon gång ibland kan man få lite assistans vid ridningen, så kanske någon kan filma då! får jag till nått så kommer det här direkt!
Men jag varnar dig,,, MIN ridning är katastrofal!!!

http://i186.photobucket.com/albums/x231/mochascindy/jagteklaochprincen8maj08.jpg

här är iallafall jag o mina hästapållar!
prinsen, alltså saddlebreden är 5 och tekla, friesern är 2!

Är den bara 5? Då är det väl rätt form oavsett tycker jag (som väldigt lite kan)

Jag kikade på ditt album och Prinsen (passande namn) är verkligen fin :bow: Han har en härlig uppsyn och en utstrålning som heter duga :love: Jag gillar bäst sista bilden på er två.

Jag är inte så jätteförtjust i frieserhästar - men det kanske beror på att jag inte stiftat bekantskap med någon än :D

hehehe,ja, man kan inte tro att kolossen på 165 är bara fem,,, men det är han,,,
tycker oxå det är rätt form, oxå skönt att rida så tycker jag själv, mjukt, gungigt och fint!

Njae,, kombinationen frieser o saddlebred är kanske inte jättevanlig. Faktum är att jag bara har SNUBBLAT på saddlebreden egentligen.. jag hade kallblod från början. Det var en INDIVID som fick in mig på just den rasen, så fick jag föl och ett av dom var Princen, som jag behöll när mamman dog. (på min hemsida kan du se allt,,,)

Frieserhästen har jag sneglat på i många år, och när jag nu tillslut skaffade mig en i höstas, kan jag bara säga att det faktiskt aldrig kommer bli något annat. UNDERBAR är bara ett av orden. Saddlebreden är personlig, framåt och känslig på ett bra sätt,, man kan göra mycket med den! men samtidigt många hinder i vägen för rasen, bla litenheten o inskränktheten... Den har många lite smått ...felavlade småsaker som jag ibland kan tycka är tråkiga... Dock har jag varit nöjd med mina och jag inser bredden och mångsidigheten!

Friesern har en helt annan uppsyn och de är HELT annorlunda! En blandning av kallblod o varmblod,,, stolta, värdiga, vakna o framåt, men ändå lite mer sävlighet över det hela... Så lättlärda o medvetna om vart man är,,, ljuvliga....

Men min Prins ska såklart ingenstans,,,! Första o sista egenuppfödda saddlebreden!
Ska försöka fixa nån film vad det lider,,,!

Liknande trådar

Hoppning Nu startar EM i hoppning och jag tycker att det förtjänar en tråd. Det är väl inte bara jag som kommer att titta?
35 36 37
Svar
723
· Visningar
32 451
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 510
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 401
Senast: MalanMjöl
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 544
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?