Sådant som inte går att förklara: övernaturligt

Nu rycker jag en enda mening men det beror på att den är så symptomatisk för de som tror på övernaturliga händelser. Att man anser sig ha upplevt något är inget bevis för att det faktiskt existerar. Och omvänt, det existerar massor av saker som jag inte upplevt men som jag ändå vet att de finns.

Upplevelser av övernaturligt tror jag för övrigt i de flesta fall går utmärkt att förklara med vetenskap - vetenskapen psykologi.

Sjävklart är det så. Om jag har skrivit att jag tror att mina upplevelser innebär bevis på en sanning i vetenskaplig mening så har jag skrivit otydligt. Det är sanning för mig på samma sätt som det inte behöver vara sanning för någon annan.

Min 95-åriga släkting har t.ex. kunnat förutspå dödsfall i byn/släkten med några dagars varsel i över 80 år. Även dödsfall som kommit helt oväntat. Som jag kan minnas har jag nog hört om ett 20-30-tal dödsfall någon dag på förhand, men eftersom jag bott långt ifrån hennes by så har hon såklart inte berättat om alla till mig. Min nu döde far hörde om betydligt fler eftersom han visste vem personerna i grannbyn var och vem som var släkt med vem. Samma med födslar, nu när hon bor på ett åldringshem så kan hon fortfarande säga att "Doris barnbarn ska få barn i sommar", trots att Doris varit död i 20 år och barnbarnet inte satt sin fot i byn på 20 år och inte heller flaggat med nyheten på sociala medier, min släkting vet väl knappt vad internet är. Graviditeter som de berörda personerna inte berättat om till någon har jag väl hört om ett 50-tal. För att bara nämna nånting.

För mig bevisar det åtminstone att hon är väldigt duktig på att gissa då hon aldrig gissat fel som jag kan minnas. I vetenskaplig bemärkelse bevisar det samtidigt absolut 0. Bara för att hon vet saker om folk hon träffar för första gången eller känner på sig dödsfall/födslar så betyder det inte att hon vet vilken rad som vinner på lotto på lördag eller att hon sitter med en kula på torget och lurar pengar av folk. Hon är en helt vanlig kvinna som haft ett helt vanligt jobb och hon har inte berättat om sina upplevelser till så många eftersom hon är rädd för vad prästen ska tycka. :D
 
Jag skulle vilja påstå att det är exakt på pricken det som sker när man dör.
Nä, energi försvinner aldrig, det omvandlas till annat. Om inte mina lärare har ljugit för mig iallafall. Men det var något nytt ifall energi försvinner och slutar existera bara sådär. Vad har du för källa på det att energin från just människor bara slutar existera?

Och jag tycker det är fullt logiskt att på platser tex där mycket trauma har hänt att det känns pga energierna. Om man är känslig för energier vill säga. Dock inte spöken eller människor som är kvar trots dom dött utan energierna efter dom.
 
Sjävklart är det så. Om jag har skrivit att jag tror att mina upplevelser innebär bevis på en sanning i vetenskaplig mening så har jag skrivit otydligt. Det är sanning för mig på samma sätt som det inte behöver vara sanning för någon annan.

Min 95-åriga släkting har t.ex. kunnat förutspå dödsfall i byn/släkten med några dagars varsel i över 80 år. Även dödsfall som kommit helt oväntat. Som jag kan minnas har jag nog hört om ett 20-30-tal dödsfall någon dag på förhand, men eftersom jag bott långt ifrån hennes by så har hon såklart inte berättat om alla till mig. Min nu döde far hörde om betydligt fler eftersom han visste vem personerna i grannbyn var och vem som var släkt med vem. Samma med födslar, nu när hon bor på ett åldringshem så kan hon fortfarande säga att "Doris barnbarn ska få barn i sommar", trots att Doris varit död i 20 år och barnbarnet inte satt sin fot i byn på 20 år och inte heller flaggat med nyheten på sociala medier, min släkting vet väl knappt vad internet är. Graviditeter som de berörda personerna inte berättat om till någon har jag väl hört om ett 50-tal. För att bara nämna nånting.

För mig bevisar det åtminstone att hon är väldigt duktig på att gissa då hon aldrig gissat fel som jag kan minnas. I vetenskaplig bemärkelse bevisar det samtidigt absolut 0. Bara för att hon vet saker om folk hon träffar för första gången eller känner på sig dödsfall/födslar så betyder det inte att hon vet vilken rad som vinner på lotto på lördag eller att hon sitter med en kula på torget och lurar pengar av folk. Hon är en helt vanlig kvinna som haft ett helt vanligt jobb och hon har inte berättat om sina upplevelser till så många eftersom hon är rädd för vad prästen ska tycka. :D

Då är vi framme vid @golit -klassikern Det är sant för mig :D

Ja, hon är nog väldigt duktig på att gissa. Samt att hennes omgivning tenderar att bara komma ihåg de gånger hon gissat rätt, inte då hon gissat fel. Psykologi igen.
 
Nä, energi försvinner aldrig, det omvandlas till annat. Om inte mina lärare har ljugit för mig iallafall. Men det var något nytt ifall energi försvinner och slutar existera bara sådär. Vad har du för källa på det att energin från just människor bara slutar existera?

Och jag tycker det är fullt logiskt att på platser tex där mycket trauma har hänt att det känns pga energierna. Om man är känslig för energier vill säga. Dock inte spöken eller människor som är kvar trots dom dött utan energierna efter dom.
Jag hade en farbror som dog i december. På vilket sätt menar du att hans energier lever kvar? :confused:
 
Jag hade en farbror som dog i december. På vilket sätt menar du att hans energier lever kvar? :confused:
Energi kan enbart omvandlas till olika former som värme och ljus osv, energier kan aldrig nybildas eller försvinna, det flyttas bara runt. Så ja, din farbrors energi finns kvar, allas energier finns kvar i olika former.

Det är faktiskt inget konstigt alls med det, och jag kan mycket väl tänka mig att vissa känsliga personer kan känna av en ökad mängd energi på olika platser.
 
Då är vi framme vid @golit -klassikern Det är sant för mig :D

Ja, hon är nog väldigt duktig på att gissa. Samt att hennes omgivning tenderar att bara komma ihåg de gånger hon gissat rätt, inte då hon gissat fel. Psykologi igen.

Alla som träffat henne som inte glömmer gånger hon gissat fel eftersom de bara träffas en gång blir iaf väldigt förvånade över träffsäkerheten på helt random saker som bara några få vet om. Nog om det för min del, jag vet som sagt att jag har en foliehatt och att allt är inbillning och att jag är helt omedveten om psykologin som hittepåare använder sig av för att läsa av folk. :)
 
Det "absolut hemska" är inte att inte kunna förklara precis allt, utan att just förklara något genom woowoo-övernatuuuuurligt. Jag upplever massor av saker som jag inte har någon förklaring på, många gånger för att jag inte satt mig in i ämnet (ibland gör jag det för att just hitta en förklaring, ibland inte) och många gånger för att inte finns någon förklaring (än, i alla fall). Men att jag inte har någon förklaring gör det inte OK att säga att det betyder att jag har en - just för att jag inte har någon - och det är spöken/andar/magi eller vad man nu vill. Det är skillnad på att ha en intressant historia utan förklaring, och att ha en med förklaringen "det var övernaturligt, ingen kan någonsin förklara det, så det så - och om man inte håller med så är man korkad, trångsynt och väljer att inte använda sina (över?)naturliga förmågor!"...

Det finns saker jag inte förstår. Det finns saker ingen förstår. Men att klämma in allt som inte har någon förklaring i övernaturligtgarderoben, det är att stänga dörren totalt. För allt.

Men vem har sagt att inget någonsin kommer kunna förklaras? Om 5-10-50-100 år så kanske förklaringen är det som du så fint och nedlåtande kallar för woowoo-övernatuuuurligt. Kan bara tala för mig själv och stänger då inga dörrar och har inga blänkande foliehattar på mig, jag säger att det finns händelser som ingen hittills idag kan förklara med vetenskap, det kan väl ändå inte vara någon nyhet för någon? Sen är människan en spirituell varelse och om då någon väljer att tolka det som energi/spöke eller vad du vill så uppskattar nog denne det utan att bli anklagad för att i princip hämma evolutionen. Och nej, jag förstår fortfarande verkligen inte det hemska med företeelsen, jag tror mänskligheten överlever detta.
 
Energi kan enbart omvandlas till olika former som värme och ljus osv, energier kan aldrig nybildas eller försvinna, det flyttas bara runt. Så ja, din farbrors energi finns kvar, allas energier finns kvar i olika former.

Det är faktiskt inget konstigt alls med det, och jag kan mycket väl tänka mig att vissa känsliga personer kan känna av en ökad mängd energi på olika platser.

Om du inte fångar den med något medium som kan hålla kvar den lite längre.
Ett medium, som en ackumulatortank, kan hålla värmen lite längre än vanlig luft.

Lägg avlidne farbrorn i vattnet i ackumulatortanken så kommer hans energi dig tillgodo.

Men sen är den diffunderad precis som de kilowattimmar du köpte från Vattenfall samma månad.
 
Om du inte fångar den med något medium som kan hålla kvar den lite längre.
Ett medium, som en ackumulatortank, kan hålla värmen lite längre än vanlig luft.

Lägg avlidne farbrorn i vattnet i ackumulatortanken så kommer hans energi dig tillgodo.

Men sen är den diffunderad precis som de kilowattimmar du köpte från Vattenfall samma månad.
128743646155239065.jpg
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 392
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 004
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 861
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp