Sådant som inte går att förklara: övernaturligt

@Grazing
@Narcissa

Ni blandar lite mellan olika användningsområden av ordet energi. Inom fysiken är energi bara fysikaliska storheter. Dessa är mätbara och följer de termodynamiska lagarna m.m men har ingenting att göra med eventuella mystiska/magiska/andliga energier som man skulle kunna känna av på platser som upplevt mycket trauma o.s.v.

Den energi som inte går att förstöra delar alltså bara namn med den här mer mystiska/odefinierade energin ni pratar om, men de har lika lite att göra med varandra som mystisk energi har att göra med
reflektans, friktion eller ytspänning.
 
Det är ju givet så, att nya upptäckter utnyttjas av alla som på något sätt kan dra fördel av det. Det betyder ju inte att alla kopplingar är korrekta.

"de drar halsbrytande slutsatser av vad kvantmekanik är, gör och möjliggör. Kvantfysiken framställs ibland felaktigt så omstörtande att det är fritt fram att spekulera nästan utan begränsningar."

http://www.svd.se/ar-kvantmedicin-en-bluff/om/idagsidan
 
Fast energi kan omöjligt försvinna, människor består ju av mycket energi, när kroppen dör försvinner inte den energin.

Jag förstår inte vilken energi du menar?

Den energi vi har i form av massa finns kvar. Det finns precis lika mycket materia i oss(om man inte andas i dödsögonblicket) precis före som precis efter döden. Jag vet inte exakt vad som händer när döden inträffar, men jag gissar att gravitationen gör sitt och trycker ner (allt) bröstkorgen när musklerna inte längre håller emot. kroppsöppningar kanske slappnar av och ut sipprar någon form av gas, nå lite lättare kanske man blir. Massan kommer så småningom brytas ned, kremeras vi så frigörs mycket energi i form av olika sorters strålning. Äts vi upp bryts kroppen ner i mindre beståndsdelar och passerar antingen vidare i systemet som fortsatt massa eller "blir" värme.

Om du menar den energin som vi har inom oss i form av värme så försvinner den på samma sätt som värmen försvinner från en varm potatis. Värme är egentligen hur mycket partiklar rör sig,och partiklarnas rörelse sprider sig. Tänk ringar på vattnet. Efter ett tag är de "borta", vågen har stött på friktion (andra partiklar) och den "finns inte mer".
Vågens rörelseenergi har nu bytt riktning eller omvandlats till annan sorts energi. Den finns, men den "finns inte".
 
Det är ju givet så, att nya upptäckter utnyttjas av alla som på något sätt kan dra fördel av det. Det betyder ju inte att alla kopplingar är korrekta.

"de drar halsbrytande slutsatser av vad kvantmekanik är, gör och möjliggör. Kvantfysiken framställs ibland felaktigt så omstörtande att det är fritt fram att spekulera nästan utan begränsningar."

http://www.svd.se/ar-kvantmedicin-en-bluff/om/idagsidan

Åh, jag blir GALEN på alla hittepåare som använder kvantfysikens stora frågetecken till att besvara sina egna frågor! :banghead::banghead::banghead:
 
Det är ju givet så, att nya upptäckter utnyttjas av alla som på något sätt kan dra fördel av det. Det betyder ju inte att alla kopplingar är korrekta.

"de drar halsbrytande slutsatser av vad kvantmekanik är, gör och möjliggör. Kvantfysiken framställs ibland felaktigt så omstörtande att det är fritt fram att spekulera nästan utan begränsningar."

http://www.svd.se/ar-kvantmedicin-en-bluff/om/idagsidan

På ett absurt sätt om man är det minsta insatt. Men kvantmekanik låter coolt, så är man icke-insatt så kanske man faller för de svåra orden.

http://www.quackwatch.com/01QuackeryRelatedTopics/electro.html
 
Ett favo-citat tillskrivet Carl Sagan: Det gäller att hålla ett öppet sinne, men inte så öppet att hjärnan faller ur.

PS jag har inte skrivit om energi - men jag är jätteintresserad av hur en samling med atomer som jag själv (och kanske även vissa i federationen ingående mikrober ska räknas) kan ha ett medvetande och en uppfattning om ett jag. Jag tar det inte vår okunskap för bevis för något övernaturligt. Jag tror att det naturliga är förundransvärt nog i sig
 
Ett favo-citat tillskrivet Carl Sagan: Det gäller att hålla ett öppet sinne, men inte så öppet att hjärnan faller ur.

PS jag har inte skrivit om energi - men jag är jätteintresserad av hur en samling med atomer som jag själv (och kanske även vissa i federationen ingående mikrober ska räknas) kan ha ett medvetande och en uppfattning om ett jag. Jag tar det inte vår okunskap för bevis för något övernaturligt. Jag tror att det naturliga är förundransvärt nog i sig

Det är bara genom att ha ett öppet sinne kombinerat med en metod för att kvalificera alla hypoteser som uppstår genom det fria tänkandet, som vi kan nå kunskap.

Stänger man sinnet, riskerar man att missa bra hypoteser.
Har man ingen metod för att kvalificera hypoteserna är sannolikheten infinitesmala att man har rätt.

De mest öppna sinnena har jag träffat i vetenskapliga sammanhang.
De mest stängda sinnena har jag träffat i religiösa och New Age sammanhang.
 
Jag har otroligt svårt att förstå att folk öht tror på olika gudar och bekänner sig till olika religioner, så till den milda grad att en del väljer att konvertera. Jag respekterar deras val även om jag personligen inte förstå det, men jag behöver ingen förklaring varför heller.
 
energier, du menar att det finns flera sorters? Är det någon skillnad i hur många watt dessa energier kan utveckla?
@golit det är bra om du citerar den du vill ha svar ifrån! För det du presenterar som ett citat av mig är inget jag skrivit.

I min värld är massa=energi men både bord och människor har massa - samtidigt som det finns fruktansvärt många spännande skillnader mellan dem
 
Det har forskats/forskas om vad som händer när man dör. Varit program om det i P1. Är några år sedan så jag kommer tyvärr inte ihåg vad programmet hette. Men flera forskare intervjuades om vad dom kommit fram till.
 
Ja man lär hitta lika många sanningar på Newsvoice som på Avpixlat.
Ja, VoF sammanfattar:

Varför varnar vi för Newsvoice?
Att utge sig för att vara oberoende och arbeta utifrån pressetikens regler, men istället arbeta utifrån en agenda med vinklad information, riskerar att förvilla människor som letar efter fakta. Istället för att berätta vad som är vetenskaplig konsensus i en fråga, så låter man enskilda tyckare komma till tals oemotsagda. Vår korta genomgång visar att Newsvoice vill få människor att tro att bikarbonat botar cancer, att verkningsfull behandling mot depression ger hjärnskador och att svenska myndigheter är inblandade i korruption i syfte att gynna läkemedelsbolagen på bekostnad av befolkningens hälsa. För att undvika att människor tar del av förvillande information bör man inte rekommendera Newsvoice som informationskälla, och inte länka till något material på sidan.
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 394
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 004
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 861
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp