Sådant som inte går att förklara: övernaturligt

En människa skapar runt 120 watt värmeeffekt när människan är i livet. Den klingar av rätt fort när man är död, ganska snabbt har all energi som fanns i människan avgetts som värme.

Sedan finns det passiv energi i själva kroppens fysiska ämnen som finns kvar. Som kan utvinnas genom förbränning eller på andra sätt av andra organismer.
 
En människa skapar runt 120 watt värmeeffekt när människan är i livet. Den klingar av rätt fort när man är död, ganska snabbt har all energi som fanns i människan avgetts som värme.

Sedan finns det passiv energi i själva kroppens fysiska ämnen som finns kvar. Som kan utvinnas genom förbränning eller på andra sätt av andra organismer.
Och var tar denna värme vägen? Personens energi finns ju kvar bara i annan form.
 
Citerat från skolvision.se

"Energi kan inte förintas eller nyskapas; den kan endast omvandlas mellan olika energiformer".
Det har på senare tid börjat talas om svart materia i universum. Nåt som tydligen finns överallt men vi vet (ännu) inte riktigt vad det är. Min sambo gav ett förslag att dödas energier kanske omvandlas till just mörk materia. För mig kändes det rätt rimligt.

Jag har också sett saker som inte kan förklaras. Ibland själv och ibland samtidigt som andra. Övernaturligt eller ej vet jag inte - och kommer nog aldrig få veta. Men jag tror absolut det finns saker vår hjärna inte kan förstå helt.
 
Energi kan enbart omvandlas till olika former som värme och ljus osv, energier kan aldrig nybildas eller försvinna, det flyttas bara runt. Så ja, din farbrors energi finns kvar, allas energier finns kvar i olika former.

Det är faktiskt inget konstigt alls med det, och jag kan mycket väl tänka mig att vissa känsliga personer kan känna av en ökad mängd energi på olika platser.

Det blir liksom värme - så den används vare sig vi vill eller inte,

Frågan är bara vad det har för bäring i sammanhanget övernaturliga händelser ...

Fast det lär man sig i högstadiet. Energier kan inte försvinna, bara omvandlas.

Mina minnen från högstadiet är dimmiga. Jag är dock ganska säker på att jag inte lärde mig något om kopplingen mellan energi och övernaturliga händelser.
 
Ett medium, som en ackumulatortank, kan hålla värmen lite längre än vanlig luft.

Lägg avlidne farbrorn i vattnet i ackumulatortanken så kommer hans energi dig tillgodo.

Du har helt missförstått begreppet medium, ser jag. ;)

Synd att jag inte visste det där i december. Med rätt åtgärder kunde jag tackat honom personligen nu när arvet snart kommer.
 
Den dagen något är sant faller ju behovet av att tro; då vet man.

Jag har pratat med väldigt många djupt religiösa kristna och muslimer som säger att Guds eller Allahs existens och närvaro är utom allt rimligt tvivel, alltså sant för dem. De VET att det är så. För dem är det sanning, för mig är det tro. Där har jag inget behov av att berätta för dem att de inte kan veta det i vetenskaplig bemärkelse eller att de har foliehattar och hämmar vetenskapen. Det påverkar inte mig det minsta om någon säger sig sitta inne med sanningen i en trosfråga.
 
Vad menar du nu?

Som jag skrev så förvandlas bara energier, den försvinner aldrig. Det flyttas runt. Energin från människor försvinner aldrig på det sättet, den förändras dock.

Du kan inte jämföra "energi" på det sättet.

Energin som finns i t ex en hög med ved omvandlas delvis till värme vid förbränning. Den energin kan mätas, liksom energin i en glödlampa som lyser eller kärnenergin i en reaktor. Detta är mätbara storheter och där kommer Einsteins relativitetsteori in.

Men att säga att det samma gäller för en människas diffust definierade "energi" fungerar inte. Då måste du beskriva vad det är för energi och vad man mäter den i.
 
Det har på senare tid börjat talas om svart materia i universum. Nåt som tydligen finns överallt men vi vet (ännu) inte riktigt vad det är. Min sambo gav ett förslag att dödas energier kanske omvandlas till just mörk materia. För mig kändes det rätt rimligt.

Tycker du inte att man bör grunda sina rimlighetsbedömningar på någon som helst kunskap? Om mörk materia läser jag att detta är ett av de stora olösta problemen inom fysiken men du tycker att din sambos hittepå "känns rätt rimligt?"

Jag dör bara av sådant förakt för vetenskap och kunskap.

(Om jag skriver något hädanefter så går jag igen).
 
Du kan inte jämföra "energi" på det sättet.

Energin som finns i t ex en hög med ved omvandlas delvis till värme vid förbränning. Den energin kan mätas, liksom energin i en glödlampa som lyser eller kärnenergin i en reaktor. Detta är mätbara storheter och där kommer Einsteins relativitetsteori in.

Men att säga att det samma gäller för en människas diffust definierade "energi" fungerar inte. Då måste du beskriva vad det är för energi och vad man mäter den i.
Så du menar att man ska gå ner på molekylnivå och prata kemi? Men visst, man kan gå till grunden vad allt i kroppen består av och vad som händer när den förmultnar/dör osv. Människor består av energi precis som allt gör mer eller mindre, människor är inte energilösa.

Jag har dock ingen ork att gå ner på detaljer. Men att påstå att en kropp som dör inte på något vis har någon energi som förvandlas är ju löjligt.
 
Så du menar att man ska gå ner på molekylnivå och prata kemi? Människor består av energi precis som allt gör mer eller mindre, människor är inte energilösa.

Människan genererar värme genom cellförbränning liksom andra levande varelser. När man är död upphör cellförbränningen och därmed värmealstringen. Samma sak som när en bil får slut på bensin, då går motorn inte längre och ingen rörelseenergi skapas.
Förbränningsvärdet antar jag finns kvar, men det blir ju bara värmeenergi om man eldar upp den som är död. Någon annan energi innehåller vi inte när vi är döda.
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 394
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 004
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 861
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp