Missförstånd igen. Jag menar mest bara att era förklaringar till vad som ligger bakom upplevelserna är i bästa fall katastrofalt undermåliga. Och därmed nöjer sig de som tror.
Vi som vill veta på riktigt nöjer oss inte med det.
Det var därför vi ändrade uppfattning om jordens platthet. Förklaringen var undermålig i förhållande till observation och experiment. Så då utvecklades en ny förklaring som höll bättre. Som sedan utvecklats vidare, för det är inte heller sant att jorden är perfekt rund.
Fast, att nöja sig med att det är något man inte förstår betyder ju inte automatiskt att man måste tro att det är "övernaturligt/spöken".
Jag har hittills i mitt liv inte varit med om något så konstigt att jag inte kunnat hitta en trolig logisk förklaring, men om jag någon gång skulle vara med om något, som jag med min ganska begränsade kunskap inte kan hitta någon rimlig förklaring på, så då är det ju ändå inte sagt att jag skulle tro det var "övernaturligt/andar/gud/spöken", utan mera som att det ur min synvinkel är oförklarligt, för mig. Förstår du hur jag menar?
Det betyder ju kanske inte heller att jag har någon direkt lust att försöka göra någon större grej av att försöka luska ut en förklaring till det, eftersom jag kanske saknar den kunskapen och intresse som krävs för att driva det framåt.
Det skulle kanske ändå inte hindra migfrån att berätta det åt andra, som en märklig händelse, dels då för att någon annan kan ha en teori om vad det skulle kunnat vara.