Sådant som inte går att förklara: övernaturligt

Så du tycker att det är ok att lura av folk pengar för medel som inte har någon effekt alls (utöver eventuell placebo)?
Det är inte att lura. Det är fullt frivilligt och trots allt så hjälper det många människor där vanlig traditionell medicin inte har haft bra effekt. Annars så kan man ju tycka att allt som inte garanterat ska hjälpa till 110% är att luras.

Man kan säga vad man vill om homeopati men någonting är det ju som gör att väldigt många faktiskt mår bättre av det.
 
Det är inte att lura. Det är fullt frivilligt och trots allt så hjälper det många människor där vanlig traditionell medicin inte har haft bra effekt. Annars så kan man ju tycka att allt som inte garanterat ska hjälpa till 110% är att luras.

Jo, det är att luras. (Att det är frivilligt spelar ingen roll, hade det varit tvång med i bilden hade det varit nåt annat än att "bara" luras.) De påstår ju att verkningslösa medel har effekt mot allt möjligt.
 
Jo, det är att luras. (Att det är frivilligt spelar ingen roll, hade det varit tvång med i bilden hade det varit nåt annat än att "bara" luras.) De påstår ju att verkningslösa medel har effekt mot allt möjligt.
Men dom har effekt mot mycket, dock såklart inte sådant som cancer tex. dom kan inte bota allting. Men mot mycket annat. Annat där faktiskt vanliga läkemedel ger mera problem i form av biverkningar.

Och verkningslösa är dom uppenbarligen inte eftersom dom faktiskt hjälper många. Tyskland och en del andra länder vad jag vet använder det i vården en hel del tex, så helt verkningslöst är det inte.

Och luras, jag tycker jag blivit lurad en hel del på dyra mediciner utan verkan. Sådant som ska vara vetenskapligt bevisat osv, varför har det inte fungerat på mig då? Jag har blivit lurad på tusentals kronor från psykvården isåfall. Och då är det dessutom inte ens särskilt frivilligt. Men det är helt okej pga att det är vetenskapligt bevisade mediciner som ska fungera eller? Jag tycker det är betydligt mera upprörande än homeopatmedicin där det enda man riskerar är att inte få någon effekt alls.
 
Senast ändrad:
Men dom har effekt mot mycket, dock såklart inte sådant som cancer tex. dom kan inte bota allting. Men mot mycket annat. Annat där faktiskt vanliga läkemedel ger mera problem i form av biverkningar.
Vad har det effekt mot då?

Och luras, jag tycker jag blivit lurad en hel del på dyra mediciner utan verkan. Sådant som ska vara vetenskapligt bevisat osv, varför har det inte fungerat på mig då? Jag har blivit lurad på tusentals kronor från psykvården isåfall. Och då är det dessutom inte ens särskilt frivilligt. Men det är helt okej pga att det är vetenskapligt bevisade mediciner som ska fungera eller? Jag tycker det är betydligt mera upprörande än homeopatmedicin där det enda man riskerar är att inte få någon effekt alls.

Du har inte förstått vad det innebär att det är visat att ett medel har effekt. Det innebär inte att 100 % blir hjälpta, men det är effektivare än bara placebo.
 
Det är inte att lura. Det är fullt frivilligt och trots allt så hjälper det många människor där vanlig traditionell medicin inte har haft bra effekt. Annars så kan man ju tycka att allt som inte garanterat ska hjälpa till 110% är att luras.

Man kan säga vad man vill om homeopati men någonting är det ju som gör att väldigt många faktiskt mår bättre av det.

jo det är att lura..

 
Vad har det effekt mot då?
Grejen med homeopati är att få kroppen att självläka, det mildrar symptom osv.
Du har inte förstått vad det innebär att det är visat att ett medel har effekt. Det innebär inte att 100 % blir hjälpta, men det är effektivare än bara placebo.
Precis som med homeopati då nästan. Det finns inga bevis varför homeopati fungerar eller varför medlen är verksamma men det bevisas dagligen att dom är verksamma. Det går aldrig att komma ifrån att det hjälper många människor.

Och nej, mediciner jag fått är inte mer hjälpsamma än placebo. Inte ett dugg, har testat många mediciner och det är ju konstigt att ingen har någon vidare effekt på mej annat än att det gett mig en väldig massa biverkningar.
 
Grejen med homeopati är att få kroppen att självläka, det mildrar symptom osv.
Kroppen kan läka en hel del själv, det är sant. Homeopatiska medel påverkar inte det.

Precis som med homeopati, det finns inga bevis varför dom fungerar är verksamma men det bevisas dagligen att dom är verksamma.

Va? Bevisas det dagligen att homeopatiska medel är verksamma?
 
Kroppen kan läka en hel del själv, det är sant. Homeopatiska medel påverkar inte det.
Och det bevisar du hur då? Självklart så påverkar homeopati kroppen. Det är bara frågan varför det hjälper. Du verkar överlag inte särskilt insatt i det, du kanske inte ska förkasta det så lätt innan du satt dig in i vad det innebär.
Va? Bevisas det dagligen att homeopatiska medel är verksamma?
Du menar att alla dom som faktiskt blir hjälpta bara hittar på? Varför tror du det är så vanligt med det tex i Tysklands sjukvård om det inte har någon som helst effekt?

Att människor faktiskt blir hjälpta går aldrig att komma ifrån, det är ett bevis på att det fungerar, däremot varför det fungerar, det är inte klart.

Ska säga att jag aldrig testat på homeopati, men jag förkastar inte en metod som jag själv inte har testat. Folk får tro och testa vad dom vill och ger det bra resultat så är det bara positivt. Precis som med allt, som jag som lagt tusentals kronor på terapimetoder och mediciner som inte gett mig ett dugg, det enda det gett mig är en tom plånbok och triljoner av biverkningar. Och som sagt det är inte ens en frivillig grej. Men det är helt okej och inget att ifrågasätta pga att det är vetenskapliga metoder.
 
Senast ändrad:
Jag har aldrig någonsin upplevt något övernaturligt, förmodligen för att jag aldrig har sett övernaturlighet som rimlig förklaring till något. Det närmsta jag kan komma på är när jag som barn en gång såg ett klassiskt lakanspöke i periferin någon sekund, som dessutom uttalade ett väldigt tydligt "Bu!". Att det kunde vara tal om ett riktigt spöke reflekterade jag inte över alls, istället vände jag mig glatt till syrran och berättade att jag för första gången hade "hört i syne" vilket jag aldrig hade upplevt tidigare och tyckte var otroligt spännande! Hade jag vuxit upp med spöktroende föräldrar hade jag kanske haft en annorlunda tankegång.

Är lite avundsjuk på folk som tycker sig ha upplevt övernaturliga spökmysterier, som dom bestämt hävdar inte kan förklaras med dagens vetenskap. Folk som mycket tydligt känner närvaron av bortgångna släktingar och finner tröst i det. Folk som hittar saker på ställen där dom inte kan minnas att dom själva lagt grejerna, och därför är övertygade om att dom haft besök av någon slags övernaturlig sakflyttare. Vilket spännande liv det måste vara! Jag kan inte tro på det hur mycket jag än skulle vilja.
 
Och det bevisar du hur då? Självklart så påverkar homeopati kroppen. Det är bara frågan varför det hjälper. Du verkar överlag inte särskilt insatt i det, du kanske inte ska förkasta det så lätt innan du satt dig in i vad det innebär.

Du menar att alla dom som faktiskt blir hjälpta bara hittar på? Varför tror du det är så vanligt med det tex i Tysklands sjukvård om det inte har någon som helst effekt?

Att människor faktiskt blir hjälpta går aldrig att komma ifrån, det är ett bevis på att det fungerar, däremot varför det fungerar, det är inte klart.

Ska säga att jag aldrig testat på homeopati, men jag förkastar inte en metod som jag själv inte har testat. Folk får tro och testa vad dom vill och ger det bra resultat så är det bara positivt. Precis som med allt, som jag som lagt tusentals kronor på terapimetoder och mediciner som inte gett mig ett dugg, det enda det gett mig är en tom plånbok och triljoner av biverkningar. Och som sagt det är inte ens en frivillig grej. Men det är helt okej och inget att ifrågasätta pga att det är vetenskapliga metoder.
Hitintills finns inga studier som bevisar att homeopati har bättre effekt än placebo.
 
Jag har inga spökhistorier att komma med!! men har däremot uppfattat gråtomtar i ögonvrån när jag varit ute i dunkel skog och ridit. Har även "sett" en i stallet som var ute och red i reflexjacka på sin arab långt fram men sen var det ingen häst där. När jag varit riktigt riktigt bakis på det där fullständigt urlakade sättet har jag trott/sett att folk följer efter mig, och när jag går ned för trappan för att tvätta tvätt hör jag även alltid tvättmaskinen, trots att den kanske är på i typ 12% av fallen hehe. Asså det är inget fel på mitt medvetande eller observationsförmåga, det som jag beskriver är rätt vanliga gränsfenomen, en hjärna som kombinerar feltolkning och upptäckt av densamma, tack tack tack och lov inte mer än det. Tycker att mina egna diskongruenser ger mig en del nycklar till hur spökhistorier uppstått dock

ok sry för onödigt inlägg kanske
 
Och luras, jag tycker jag blivit lurad en hel del på dyra mediciner utan verkan. Sådant som ska vara vetenskapligt bevisat osv, varför har det inte fungerat på mig då? .
För att sjukvården också håller på med placebo,,,,,,,försök bevisa det och du kommer att misslyckas. Människor med "hjärnspöken" (missförstå mig rätt nu) är en jättebra mjölkkossa.
 
@Narcissa, lägg inte mer energi på tvivlarna för dom har redan bestämt sig för att vi som sett och varit med om ett och annat är foliehattar. Jag har slutat chatta med dom för det blir så tradigt.

Missförstånd igen. Jag menar mest bara att era förklaringar till vad som ligger bakom upplevelserna är i bästa fall katastrofalt undermåliga. Och därmed nöjer sig de som tror.

Vi som vill veta på riktigt nöjer oss inte med det.

Det var därför vi ändrade uppfattning om jordens platthet. Förklaringen var undermålig i förhållande till observation och experiment. Så då utvecklades en ny förklaring som höll bättre. Som sedan utvecklats vidare, för det är inte heller sant att jorden är perfekt rund.
 
Senast ändrad:
Grejen med homeopati är att få kroppen att självläka, det mildrar symptom osv.

Precis som med homeopati då nästan. Det finns inga bevis varför homeopati fungerar eller varför medlen är verksamma men det bevisas dagligen att dom är verksamma. Det går aldrig att komma ifrån att det hjälper många människor.

Och nej, mediciner jag fått är inte mer hjälpsamma än placebo. Inte ett dugg, har testat många mediciner och det är ju konstigt att ingen har någon vidare effekt på mej annat än att det gett mig en väldig massa biverkningar.

Nej, homeopatiska läkemedel har noll effekt. Är de rena så är det helt sant. Dock innehåller de hyfsat ofta föroreningar som gör att biverkningar inte är helt ovanliga.

Men ett rent homeopatiskt läkemedel saknar helt verkan, det är själva definitionen av ett sådant läkemedel. Att det saknar verksam substans.
 
Är du lika nedlåtande mot religiösa människor? De tror ju också.

Nedlåtande? Var och en får tro vad de vill. Inlägget du kommenterade handlar om vad jag tycker.

Men visst. Religion är en typisk företeelse som går ut på att få folk att acceptera undermåliga förklaringsmodeller utan att ifrågasätta. Vilket är mycket dåligt för utvecklingen av kunskap om världen.

Att koncentrera sitt liv på företeelser som högst osannolikt är verkliga är främmande för mig. När det finns så mycket fantastiskt som sannolikt är verkligt att ägna tid åt istället.
 
Jag har aldrig någonsin upplevt något övernaturligt, förmodligen för att jag aldrig har sett övernaturlighet som rimlig förklaring till något. Det närmsta jag kan komma på är när jag som barn en gång såg ett klassiskt lakanspöke i periferin någon sekund, som dessutom uttalade ett väldigt tydligt "Bu!". Att det kunde vara tal om ett riktigt spöke reflekterade jag inte över alls, istället vände jag mig glatt till syrran och berättade att jag för första gången hade "hört i syne" vilket jag aldrig hade upplevt tidigare och tyckte var otroligt spännande! Hade jag vuxit upp med spöktroende föräldrar hade jag kanske haft en annorlunda tankegång.

Är lite avundsjuk på folk som tycker sig ha upplevt övernaturliga spökmysterier, som dom bestämt hävdar inte kan förklaras med dagens vetenskap. Folk som mycket tydligt känner närvaron av bortgångna släktingar och finner tröst i det. Folk som hittar saker på ställen där dom inte kan minnas att dom själva lagt grejerna, och därför är övertygade om att dom haft besök av någon slags övernaturlig sakflyttare. Vilket spännande liv det måste vara! Jag kan inte tro på det hur mycket jag än skulle vilja.

Och det här är vad jag tycker är intressant med "övernaturliga" upplevelser! :up:

Hjärnan är verktyget vi använder för att uppfatta världen (och oss själva), ibland - eller ganska ofta :D - glitchar den. Hur, när och varför är genuint intressant.

Själv är jag dock inte avundsjuk på de som tror, vill jag lägga till. Jag tycker världen är mycket mer fantastisk och underbar när man söker förklaringar än när man nöjer sig med "woowoo, inte meningen vi ska förstå"...
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 392
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 001
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 861
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp