Saarloos Wolfhound

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Saarloos Wolfhound

Då hade vi inte haft hundar alls om vi skulle ha behållit dem helt naturliga. Jag vill ha en hund som går att använda, ingen prydnad att titta på.

Huskies är för övrigt inte heller direkt naturliga.

Ursprungsraser som huskies, är också väldigt känsliga och lyhörda, men jag förstår att det kan vara svårt att förstå när man har ras som rottweiler och andra hundraser.

förresten upplevde jag att vargarna hade väldig respekt för deras männskliga skötare.

det är otroligt att vargarna på kolmården är så tålmodiga egentligen, tänk vilket tråkigt liv de lever, de ser alldrig annat en den där innhägnaden och avrje år kommer massor med människor och tittar på dem.
trots det har de ALDRIG skadat någon! är det inte beundransvärt

Sv: Saarloos!!!

Vad var syftet till att ta fram Saarlos?
Vad hade man för avelsmål från början och hur vill man att rasen ska utvecklas?

Hur svårt har det varit att få till ett FCI godkännande i jämförelse med exempelvis Silken Windhound (med tanke på vargen i saarlos)?

Haha, jag har träffat huskies också och inte är de i närheten av vargen. De är hundar och det märks.

Pratar du med vana slädförare påpekar de också att husiken är en hund och inte en varg. Förvisso en hund av urhundstyp, men icke desto mindre hund och inte alls varglik, annat än till utseendet.
Och äkta hundar, tillåt mig småle. Din hund är inte mer äkta än min genetiskt sett. Det är hund alltihop. Din bara råkar ha ståndöron därför att det passar en slädhund. Förlåt, men du är okunnig om arten hund.

Jadzia, Varför tror du att många kurser om hundens språk i stort sätt alltid tar upp om vargar?
och varför många böcker om hundens språk har vargbild på omslaget?

jadu Jadzia att säga att huskies inte är nära vargen är du nog inte rätta personen att uttala dig om. speciellt inte till mig som är född med huskies :smirk:

Greenpeace skrev:
Ursprungsraser som huskies, är också väldigt känsliga och lyhörda, men jag förstår att det kan vara svårt att förstå när man har ras som rottweiler och andra hundraser.

förresten upplevde jag att vargarna hade väldig respekt för deras männskliga skötare.

det är otroligt att vargarna på kolmården är så tålmodiga egentligen, tänk vilket tråkigt liv de lever, de ser alldrig annat en den där innhägnaden och avrje år kommer massor med människor och tittar på dem.
trots det har de ALDRIG skadat någon! är det inte beundransvärt

Allt det du skriver är bara en massa blabbel. Kom med något som har substans istället. Att arbeta för att vargen ska få finnas i våra skogar har inget med varghybrider eller urhundraser att göra. Jag vill också ha varg, men inte i mitt kök som husdjur och jag strävar heller inte efter att få hunden att bli så lik en varg som möjligt. Det är två olika arter och ska så förbli.

Hur gärna du än vill tro det är det inte så stor skillnad på en Husky och en Rottweiler när det gäller signaler och språk. Hundar är de båda två. Det är större skillnad på varg och Husky.

:rofl:

Nja att det skulle vara att hunden ser osäker ut som skapar förvirring med möte av en Rottweiler var ju riktigt roligt!

Tvärtom är det nog deras stöddiga attityd och hållning som kan reta gallfeber för en mötande brydda och känsliga hunden.

Greenpeace skrev:
Jadzia, Varför tror du att många kurser om hundens språk i stort sätt alltid tar upp om vargar?
och varför många böcker om hundens språk har vargbild på omslaget?

Därför att det är ursprunget och hunden har en del i behåll. De är dock inte identiska med vargen i språket. Alla hundraser har tappat en hel del och det är för vår skull. Vargen är för svår för den vanlige hundägaren att tyda. De är för känsliga och därför blev hunden som den blev.

Vargen är intressant att studera därför att den har ett mycket större spektrum än hunden och vi kan få förståelse för hunden genom att titta på vargen. Man ska dock inte luras att tro att hunden fungerar precis likadant. Det kan varenda professionell varg-forskare berätta.

Till skillnad mot rottweiler och många andra raser skäller sällan eller aldrig huskies eller varghundstyper, de ylar. mina hundar ylar/sjunger två ggr om dagen och de har fått kontakt med vilda vargar.:d .

Men Jadzia jag förstår att det är svårt att förstå likheten med huskies som lever i flock i hundgård och vargarna på kolmården eftersom du bara träffat slädhundar men aldrig umgåtts med dem en längre tid.

En varg går inte att kuva, den är stolt men ödmjuk.

En hund gör allt för sin matte/husse och det är det vi människor vill ha, därför avlade vi på vargen för att få den "mesigare"

Sv: Saarloos!!!

Jadzia skrev:
Vad var syftet till att ta fram Saarlos?
Vad hade man för avelsmål från början och hur vill man att rasen ska utvecklas?

Hur svårt har det varit att få till ett FCI godkännande i jämförelse med exempelvis Silken Windhound (med tanke på vargen i saarlos)?

Man ville kombinera vargens friskhet och naturlig motståndskraft mot de flesta sjukdommar samt skarpa sinnen med hundens band till människan, inlärnings entusiasm högt upp i åldrarna och avsaknaden av flyktbeteende. Man ville ha fram en uppmärksam, intelligent och snabbtränad hund. Nu blev det ju inte riktigt så..... *L*

Vet faktiskt inte hur svårt det var med FCI godkännandet. Tog ju närmare 20 från det den erkändes i Holland till FCI erkände den.

Jag har inte ett dugg svårt att förstå. Jag behöver inte leva med själv utan förlitar mig på vad vana husky-människor berättat. De har levt många år med Husky i flock och de vill definitivt inte ge någon idealiserad varg-bild av huskyn. Det är en hund och inget annat.

Inte ens den hund av urhundstyp som är mest ursprunglig är som en varg.

Skaffa en varg som husdjur och jämför den med de hundar du har så får du se skillnaden. De som haft vargar i fångenskap kan tala om för dig vilken skillnad det är. För övrigt borde du ha fått den informationen av personalen på kolmården, men du kanske inte lyssnade ordentligt.

Sv: Det märks att Lady-vip är jägare

Greenpeace skrev:
många hundraser är mycket mer aggresiva och farliga än vargen. de har avlats för att vara aggresiva. vargen är INTE aggresivt lagd.
Tro mig jag tittade vargarna på kolmården i deras gula vackra ögon och jag låg brevid dem med deras tänder bara några cm ifrån min kind.

haha det är skrattretande att alla jägare, ja alla jag träffat i alla fall, försöker lura i folk att de är farliga, de var väl sådana typer som skrockade om saker som vättar, troll och häxor förr i tiden.
ojoj ni är så fel ute, det finns så mycket annat som är farligt på RIKTIGT, som Vapen tex, mördare, terrorister och trafiken (ca 500-600 dör i trafiken i sverige per år och ca 14000 skadas), miljögifter, sjukdomar, hajar, ormar men vargar är inte farliga!!

VAR har jag skrivit att vargar är farliga???

Jag har inte påpekat någonstans att de är aggressiva!!

Det jag vill ha fram är att en varg är mycket mer signalkänslig än vad en hund nånsin kommer att bli. En hund har avlat bort den finkänslighet som vargen har, varför tror du att vargen äter hundar som kommer fel?

Du måste bli realist, en varg är en varg, ett rovdjur som ska leva vilt frånskilt från människan, en hund är en helt annan sak.

Och det enda en husky har som är likt vargen är utseendet...

//E

Greenpeace skrev:
En varg går inte att kuva, den är stolt men ödmjuk.

En hund gör allt för sin matte/husse och det är det vi människor vill ha, därför avlade vi på vargen för att få den "mesigare"

Det är en sanning med modifikation. En förig hundras gör allt för sin husse/matte. En hundras av typen Kuvasz eller Maremma gör vad den själv vill för det mesta eftersom den inte är avlad för samarbete med människan.

men självklart vill vi ha husdjur vi kan kontrollera. Skulle du vilja att dina hundar gjorde exakt som de själva ville i alla lägen?
Det vore ohållbart.

Ödmjukhet är för övrigt en mänsklig egenskap så överför inte den på varken hund eller varg.

min familj har haft terrier, golden retriver samt vistats med många andra familjer med olika hundraser och alla de här raserna är lika över lag men en husky är mer åt varg hållet så är det bara.

att försöka använda en husky som lydnads, brukshund går men det är en stor utmaning! precis som med vargen.
och kommer huskyn lös ger den sig av till skogs för att finna föda och tänker inte på "matte och husse utan litar helt på att den klarar sig själv i skogen bara den hittar en partner först"

Det beror inte på att hunden är varg, utan på att den är avlad för drag och inte för att samarbeta med människan. En Maremma blir inte heller lydnadschampion och en Greyhound är en jäkel på att dra till skogs och jaga. De har helt enkelt egenskapen jakt och saknar någon större förighet. Det är inte så svårt att förstå om man har koll på hur hundar är uppbyggda mentalt.

En varg får du inte till lydnadshund alls.

Anledningen att jag vill ha en hund med karaktär och egen vilja och inte en som maniskt alltid gör som matte säger och vill vara till lags i alla lägen. är för att det finns inget tråkigare och mer onaturligt än hundar som är så mesiga.

kommer en husky lös äter den upp grannens får eller ger sig ut på jakt, inte för att det är så roligt för ägaren alla gånger men det är i alla fall ett naturligt, ursprungligt beteende.

Själv tycker jag att det tyder på en ouppfostrad hund där ledaren inte kan kontrollera jycken...

Alltså är man bara ute efter något att skryta med...

//E

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan...
2
Svar
23
· Visningar
3 454
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 813
Senast: purity_666
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka