Saarloos Wolfhound

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Saarloos Wolfhound

När du har hunnit läsa mer här på hund, kommer du se att de finns ganska många åsikter om bc, jaktraser och även andra raser också.

Jag är själv jägare så det du skriver biter inte på mig. Jag har ingenting emot varg, men jag anser inte att de ska hållas tama och de bör inte korsas med hundar...

Jag har haft ett mycket ingående samtal med en vargforskare som har varit i stort sett hela världen och träffat inhägnade vargar. Han menar på att de vargarna är vana vid människor, dvs de är inte rädda. Men de har ändå kvar ALLA instinkter som en vild varg har, de instinkter som människan har försvagat hos hunden.
Han, som har träffat så mycket varg, skulle aldrig stirra en varg i ögonen, hur ofta gör vi inte det mot våra hundar utan att tänka oss för??
Dessa "tama" vargar måste du ha ett speciellt kroppsspråk för att kunna vara hos, släpp in en flock barn som leker där så får vi se hur länge de barnen är hela...

Jag tror inte att det finns så många människor som är kapabla till att ha varg som tamdjur, det tar flera tusen år att domesticera en art så som hunden är...

Och att jämföra Afrika och Sverige, det går ju inte... Hur ser industrialiseringen ut i Afrika? Det finns en anledning till att det inte finns varg i södra Sverige, de vill inte bo med människor, det är för trångt...

//E

För att en varg är INGEN hund, det är en varg...

Jag tycker som du, man ska skaffa hund efter vad man sysslar med. Varför ska man då ha en varghund??
För att den är vacker? Är fallet så så är det ju totalt sjukt...

//E

Jag tror att de flesta som anser att varg-hundar inte ska has som sällskpashundar inte heller gillar att ha arbetande hundraser som sällskapshundar.

Jag, och kanske en del till, reagerar också på att ta en Husky ur dess naturliga miljö och avla fram en annan slags hund som ska passa att ställa ut... Kolla bara vad som hänt Labradoren när den gjordes om till familjehund. Större och tyngre, knappast till fördel för hundarna och så har deras temperament knappast blivit till det bättre :(

lady_vip skrev:
Jag tror er, men som sagt, det står inte ett ord om dem på SKKs hemsida (eller så är jag blind) trots att andra hundraser som inte är SKK, men FCI-godkända står där...

Varför vill man ha en sån hund?

//E

Du är inte blind..... *L*
Saarloos Wolfhond och Ceskoslovensky Vlcak är de två raser som SKK av någon anledning har "glömt" att ta med som FCI godkända raser. Verkar som dom har lite "blundar man så ser man det inte och ser man det inte finns det inte" mentalitet.

Vi fastnade först och främst för utseendet på rasen, läste sen allt vi kunde hitta om den och tyckte det var en ras för oss. Kontaktade uppfödare och fick mer info och insåg att det var vad vi ville ha.
En snygg, stor hund, inte någon bruksras men en väldigt aktiv hund ändå som lämpar sig för friluftsliv. Frisk ras med lång livslängd, flockbunden, får starka band till sin ägare och inte aggressiv.

Ninni

Det märks att Lady-vip är jägare

många hundraser är mycket mer aggresiva och farliga än vargen. de har avlats för att vara aggresiva. vargen är INTE aggresivt lagd.
Tro mig jag tittade vargarna på kolmården i deras gula vackra ögon och jag låg brevid dem med deras tänder bara några cm ifrån min kind.

haha det är skrattretande att alla jägare, ja alla jag träffat i alla fall, försöker lura i folk att de är farliga, de var väl sådana typer som skrockade om saker som vättar, troll och häxor förr i tiden.
ojoj ni är så fel ute, det finns så mycket annat som är farligt på RIKTIGT, som Vapen tex, mördare, terrorister och trafiken (ca 500-600 dör i trafiken i sverige per år och ca 14000 skadas), miljögifter, sjukdomar, hajar, ormar men vargar är inte farliga!!

Sv: Det märks att Lady-vip är jägare

ovanstående var menat till Lady-vip

Det är inte om öronen hänger eller står som avgör om hundne visar sig underlägsen. Det är vinklingen på öronen. Jag har aldrig upplevt att hängande öron förvårar kommunikationen. Snarare är det så att de raser som har otydlig eller liten vinkling på öronen är de som blir missförstådda.

Till exempel så ser en rottis med framåtvinklade öron inte underlägsen ut, speciellt inte med den stolta kroppshållning som de har.

Greenpeace skrev:
Alla hundar härstammar ju från vargen och jag anser att alla hundar bär ett varghjärta, så varför ska vi konstla med deras utseende och storlek, när deras vilda pappa är den finaste. att avla fram konstiga utseenden som faller vissa människor i smaken är så egoistiskt, låt hunden få vara och se ut som det den är innerst inne-varg.

Att avla så hundar får hängöron, upptryckt nos eller kupera svansen är som att ta bort vår tunga (talförmåga) eftersom hunden kommunicerar ju med öron, ansikte och svans m.m

Under den tid då många av våra raser skapades så avlades inte hundarna efetr utseende. Man avlade efter användningsområde och prestation vilket i sin tur gav uppkomst till olika storlekar, hårlag och färger. En Schäfer går inte ned i ett varggryt. De hundarna måste vara mindre. Samma gäller råttfångare som ska följa råttorna in i vinklar och vrår.

En vattenapportör behöver annan päls än en hund som tillbringar all tid på land och en hund som ska livrädda människor i vatten behöver både storlek, rätt päls och simhud mellan tårna. Det är därför Pudel och New Foundland har det utseende och den päls som de har. Ståndöron är en nackdel då man plaskar i vatten hela dagarna.

Jag har aldrig sett en rottweiler med öronen upp (bara vinklade framåt ger ingen tydlighet) hur stolt den en ser ut i kroppen ser den underlägsen ut på huvudet och det förvirrar andra hundar. varför tror du de ofta kuperar öronen på kamhundsraser? vet inte om de gör de på rottweiler men de gör det på dobberman och pittbull för att de får mer respekt av andra hundar när de med öronen får visa sin ställning.

Sv: Saarloos!!!

Vad har man dom till?
Det låter ju inte som den ideala sällskapshunden med tanke på att de saknar förighet och har så många naturliga instinkter i behåll?
Kan man ha dem till drag?

Tycker det ska vara naturligt, Som Moder Jord skapat det inte som människan mixtrat fram.

Greenpeace skrev:
lady_vip Skriver Det är stor skillnad på varg och hund. Det är för tusan som att korsa en människa och en apa...

Lady-vip har du varit och hälsat på de "domectiserade" vargarna i varghägnet På Kolmården? De är som en flock hundar! slickas och slickas och är helt underbara! de kanske inte är som en flock pudlar men skillnaden mellan en flock vargar och en flock med huskies är minimal.
precis som människan är vargen ett rovdjur(köttätare) men den är INTE farlig för människan.
Tyvärr har inte vargen så lätt i vårt land på grund av en trångsynt, högljudd människogrupp med vapen=jägare som egoistiskt anser att de har rätt till alla älgar och vill inte ha konkurens.
usch jag är 10000 ggr räddare för jägare än för vargar. bara i år har ju 3 pers fallit för deras kulor! nej fy, låt naturens uråldriga och förutbestämda kretslopp sköta sig själv. den moderna människan har inge med det att göra, låt rovdjuren leva i sida vid sida med bytesdjuren så som i afrika.

OM DU VILL STÖTTA VARGENS OCH ANDRA ROVDJURS RÄTT ATT LEVA BLI MEDLEM I ROVDJURSFÖRENINGEN. www.rovdjur.se
jag är medlem där sen ett år och det är toppen:)

Jag har varit i varghänget och mött både de vuxna vargarna och den yngre flocken och till och med en barnunge borde kunna se att de inte är det minsta lika hundar.

Vargarna är förvisso vänliga och kontaktsökande, men försök att gå in och få någon som helst lydnad på någon av dessa vargar. Det går inte. Du talar inte om för alfahanen vad han ska eller inte ska göra för då åker du på däng och det fick en anställd på kolmården bittert erfara. Vargarna är snälla så länge du leker på deras villkor. Hundar ska vara snälla och fullt glada med att leva efter människoans villkor. Det är ett måste för att hundne ska kunna fungera i våra samhällen och hem.

Vidare har vargen ett mycket känsligare språk än våra hundar. Hundarna skriker i jämförelse med vargen och de tål att vi människor har klumpigt kroppspåk. Det gör inte en varg, inte ens de på kolmården. Då vi umgick med det vuxna alfaparet fick man vara mycket noga med att inte stirra i ögonen och undvika allt vad hotande signaler heter.

Snacka med personalen på kolmården så får du se vad de anser om varghybrider.

Jag kulle använda den till att vandra med i skog,mark,fjäll samt ha den i hägn med flocken och studera deras fachinerande beteende.

jag skulle även ha "användning" för den i min kamp om vargens rätt att leva, varelse den stör människan eller ej, så är den skapad och har rätt att leva.
jag skulle alltså ha med den överallt för att få kritiska människor eller varghatare att inse vilket underbart djur det är. eftersom många okunniga skulle tro att det var en varg och inte rasen Saarloos wolfhound.

sen skulle jag förstås ha den som "vanlig" hund att tillsammans med mina siberian huskies slösa mängder med kärlek och energi på. de liknar nämligen varandra väldigt i sin kattlika stolta reserverade karaktär så jag tror de skulle trivas i hop.

Sv: Saarloos!!!

Jadzia skrev:
Vad har man dom till?
Det låter ju inte som den ideala sällskapshunden med tanke på att de saknar förighet och har så många naturliga instinkter i behåll?
Kan man ha dem till drag?

För OSS är det den ideala sällskapshunden! De är ju så olika från person till person det där!!

Visst kan du ha den till drag men det är ju inte en utpräglad draghund så ska man syssla med det på högre nivå ska man helt klart hålla sig till de "vanliga" draghundarna!

Sv: Det märks att Lady-vip är jägare

Det är inte huruvida en art är aggressiv eller ej som avgör om den är lämpad som sällskapsdjur. Att jämföra hund och varg är som att jämföra urhästen och dagens moderna häst.

JADZIA SKRIVER ; Jag har varit i varghänget och mött både de vuxna vargarna och den yngre flocken och till och med en barnunge borde kunna se att de inte är det minsta lika hundar.
Nej inte är de lika rottweiler i alla fall. men väldigt lika äkta hundar, som huskies.

så länge man inte träffat huskies och varit med dem i en hundgård så ska man nog inte ytra sig.
schäfern liknar ju vargen till utseendet men inte direkt i psyket, de är mycket mer hotfulla och vaktiga än vargar.

Vinklade framåt ger all den tydlighet som krävs och jag garanterar att det finns ingen hund som inte förstår vad en rottis menar när den vinklar öronen fram och spänner kroppen. Om du tror det har du tillbringat för lite tid med att studera hundar och deras kroppsspråk. Det passerar en sådär 30 hundar (av varierande raser) framför mina ögon varje termin och språkliga missförstånd har aldrig uppkommit bara för att hunden har hängöron. Däremot har otydlig vinkling gjort det lite svårt att läsa hundarna, både för mig och övriga hundar, och det har gällt både hundar med hängöron och ståndöron.

Dobermann kuperades för att bli mer respektingivande mot människor. Det hade inte ett dugg med andra hundar att göra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan...
2
Svar
23
· Visningar
3 454
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 813
Senast: purity_666
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka