Saarloos Wolfhound

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Saarloos Wolfhound

Snickaren skrev:
Trött jag blir på vissa människor, varför skulle en sån hundras vara så fel ?

Skulle hellre ha en sån än en pittbull eller en sönderavlad schäfer;)

Trådskaparen, det är säkert kanonfina hundar:d

Och vad hade du isåfall tänkt göra med den?
Ha den i lägenhet 22 timmar om dygnet, gå vanliga promenader med den, träna lydnad, låta den dra någon mil då och då?

Nej tack, jag tycker inte det är försvarsbart att inneha varghybrider.

Och jag förstår inte ens hur du kan skriva det du gör. Hjälp till att bevara vargstammen istället.

Tror inte att det är att räkna som hybrid, med tanke på att det är över 50 år sedan det parades med ren varg i rasen :cool:

Det är en av FCI godkänd HUNDras och jag tippar på att de som beslutar om vilka raser som godkäns och inte, har betydligt större kunskaper om rasens genetiska bakgrund, än gemene man/kvinna, som skriver här på buke :smirk:

gode vackra! nå skulle man vilja ha en sån men vargar ska vara fria djur, ser dom hellre på tv eller i naturen än o ha en i ägo, även om det är en blandning....

Saarloos!!!

oo snälla Saarloos berätta allt om denna skönhet! Jag blir knäsvag när jag ser din vovve:love: och överlycklig när jag hör att den är laglig i sveirge! föder du upp dem? I så fall är jag en säker valpköpare!
Jag vill ha hundar med ursprungligt utseende och därför har Siberian huskyn alltid legat varmt om hjärtat men när jag såg Saarloos Wolfhound har det alltid varit en dröm.
Hur är det, gillar dom att leva i flock? vill de helst bo ute eller inne?
Jag har nämligen en tanke på att bygga en stor inhägnad
(pappa som är snickare ska hjälpa till) med närmare 3 meter högt stängsel samt ska lägga ner stängsel i backen så de inte kan gräva sig ut. kosta vad det kosta vill, mina huskyn vill ha det så då får det bli det. men som sagt tror du saarloos wolfhound gillar det eller vill de leva som ensamhundar med människan inne i huset?
vill de ha mycket motion?
kan de va lösa?
Vad är de för skillnad på dem och Ceskoslovensky Vlcak? eller är det bara att de kommer från olika länder?
hur är de i temperamentet? reserverade, vaktiga?
åå jag är så förälskad:love:
hoppas på svar!
Och lycka till i din kamp om accepterande av rasen i Sverige.

Razor skrev:
gode vackra! nå skulle man vilja ha en sån men vargar ska vara fria djur, ser dom hellre på tv eller i naturen än o ha en i ägo, även om det är en blandning....

Det är en Renrasig av FCI gokänd Hund...

Du Saarloos var har du köpt din prins i från?

Det är en Hundras, som rätt så många generationer bakåt har varg i sig Ja, men det är som sagt var en Hund och ingen korsning/hybrid...

Sv: Saarloos!!!

Greenpeace skrev:
oo snälla Saarloos berätta allt om denna skönhet! Jag blir knäsvag när jag ser din vovve:love: och överlycklig när jag hör att den är laglig i sveirge! föder du upp dem? I så fall är jag en säker valpköpare!
Jag vill ha hundar med ursprungligt utseende och därför har Siberian huskyn alltid legat varmt om hjärtat men när jag såg Saarloos Wolfhound har det alltid varit en dröm.
Hur är det, gillar dom att leva i flock? vill de helst bo ute eller inne?
Jag har nämligen en tanke på att bygga en stor inhägnad
(pappa som är snickare ska hjälpa till) med närmare 3 meter högt stängsel samt ska lägga ner stängsel i backen så de inte kan gräva sig ut. kosta vad det kosta vill, mina huskyn vill ha det så då får det bli det. men som sagt tror du saarloos wolfhound gillar det eller vill de leva som ensamhundar med människan inne i huset?
vill de ha mycket motion?
kan de va lösa?
Vad är de för skillnad på dem och Ceskoslovensky Vlcak? eller är det bara att de kommer från olika länder?
hur är de i temperamentet? reserverade, vaktiga?
åå jag är så förälskad:love:
hoppas på svar!
Och lycka till i din kamp om accepterande av rasen i Sverige.

Tar det lite kort eftersom jag är på väg ut med hundarna.
Saarloos är väldigt flockberoende, vill inte gärna vara ensam hund och om den är det så bör den ha sig ägare runt sig i princip 24 timmar om dygnet. Lämnar man dom ensamma kan dom vara OTROLIGT destruktiva, käka sönder hela huset och dom tar sig ut från även den mest säkra inhägnad. *L*

Dom är oftast reserverade mot främlingar, värdelösa vakthundar, intelligenta, påhittiga, saknar viljan att behaga och inte det minsta aggressiva. Sen är dom envisa..... OTROLIGT envisa!!!!! Motion tröttar inte ut en Saarloos och dom springer lätt flera mil, spår/sök och agility är passande för rasen. Om dom känner för det vill säga.:) Dom har väldigt stor jaktinstinkt så man får passa sig om man har dom lösa.

Ceskoslovensky Vlkac är mer brukshund än Saarloos Wolfhond. Lite skarpare och mer lämpad för lydnad. Saarloos är en sällskapshund, en väldigt aktiv sådan i och för sig, men dock en sällskapshund.

Vi bor i lägenhet med våran en bit utanför centrala stan och det funkar hur bra som helst. Vi tar dagliga lång promenader, tränar lite vardags lydnad och övar inför kommande utställningar. Cloud (som han heter) älskar att gosa, sover i sängen, umgås och busar med våra andra hundar, jagar katterna lite lätt här inne och är egentligen som vilken hund som helst.

Piru

Hej Piru! du skulle inte kunna ge mig adress/tele nr till killen i Värmland som föder upp sånna? skulle vilja prata med honom i alla fall.
vore oerhört tacksam för det:bow:

Som sagt, enligt SKKs hemsida är de inte FCI-godkända... Jag tog bara min "fakta" därifrån...

För mig är det en vargkorsning och de ska inte ägas av en Svensson...Precis som jag anser om många andra hundraser.

//E

TACK för svaret Saarloos!

Oj oj oj vad de verkar vara lika Siberian huskies!! de har precis samma filosofi det märks. den ända skillnaden mellan dessa raser verkar vara att Siberian huskien mår allra bäst i kyla.
gillar Saarloos wolhound att dra? tänkte att det kanske kunde vara en bra motionsform.
Det är så härligt med sånna här hundar som har lite karaktär inte som maniska vallhundar som är klistrade vid matte utan mer som katter "stolta och gör det de har lust med"

lady_vip skrev:
Som sagt, enligt SKKs hemsida är de inte FCI-godkända... Jag tog bara min "fakta" därifrån...

För mig är det en vargkorsning och de ska inte ägas av en Svensson...Precis som jag anser om många andra hundraser.

//E

Kolla på FCI's sida då så ser du att dom är erkända av dom!
http://www.fci.be/

Saarloos

Får man fråga en oväsentlig fråga, vad kostade din prins? nyfiken

Saarloos: Har du adressen till kenneln?

Jag tror er, men som sagt, det står inte ett ord om dem på SKKs hemsida (eller så är jag blind) trots att andra hundraser som inte är SKK, men FCI-godkända står där...

Varför vill man ha en sån hund?

//E

lady_vip Skriver Det är stor skillnad på varg och hund. Det är för tusan som att korsa en människa och en apa...

Lady-vip har du varit och hälsat på de "domectiserade" vargarna i varghägnet På Kolmården? De är som en flock hundar! slickas och slickas och är helt underbara! de kanske inte är som en flock pudlar men skillnaden mellan en flock vargar och en flock med huskies är minimal.
precis som människan är vargen ett rovdjur(köttätare) men den är INTE farlig för människan.
Tyvärr har inte vargen så lätt i vårt land på grund av en trångsynt, högljudd människogrupp med vapen=jägare som egoistiskt anser att de har rätt till alla älgar och vill inte ha konkurens.
usch jag är 10000 ggr räddare för jägare än för vargar. bara i år har ju 3 pers fallit för deras kulor! nej fy, låt naturens uråldriga och förutbestämda kretslopp sköta sig själv. den moderna människan har inge med det att göra, låt rovdjuren leva i sida vid sida med bytesdjuren så som i afrika.

OM DU VILL STÖTTA VARGENS OCH ANDRA ROVDJURS RÄTT ATT LEVA BLI MEDLEM I ROVDJURSFÖRENINGEN. www.rovdjur.se
jag är medlem där sen ett år och det är toppen:)

Senast ändrad av en moderator:

Domectiserade skulle jag vilja säga är mer medfödda/ärvda egenskaper. Vargarna i Kolmården skulle jag mer säga vara tillvanda eller lärda på människor. Vargen i sig är inte domectiserad.

Egentligen vill jag inte kritisera andra raser men jag måste "försvara" min starka åsikt om att allt ska vara så NATURLIGT som möjligt. hundar kommunicerar ju jätte tydligt med öronen och en hund med hängöron ser ofrånkomligt underlägsen ut. ser man vargar/huskies eller andra hundar umgås i flock ser man tydligt hur de använder öronen. vargar och hundar(då menar jag främst hundar som lever i flock) har ju tydlig rangordning och det är viktigt att visa sin position med öron, svans, kroppshållning. annars kan man bli utfryst.

Till er som tycker det är fel att ha saarloos wolfhound eller varghybrider
som husdjur så vill jag säga att jag försår er, jag tycker självklart att vargar ska leva orörda i frihet, alla djur skulle väl få det egentligen men nu lever vi ju i en modern onaturlig "plastålder" och då tycker jag det är bättre att ha djur som är så naturliga som möjligt.

Varför skulle det vara fel att ha en husky som aktivt sällskap eller ha en saarloos wolfhound när det finns massor med VALLHUNDAR som lever ett liv de inte är gjorda för. vallhundar är ju födda för att valla får i timmar men hur många har inte de här som sällskapshundar? vallhundar som ej får valla får ju ofta psykiska stress problem och vallar allt och alla, naffsar i benen osv.
många anser vallhundar som trogna när de klistrar sig intill matte men jag anser att de är maniska och saknar karaktär. dock inte när de används till att valla får, då är de stolta och lyckliga.

eller alla KAMHUNDAR som är så populära, de är ju avlade för att ha kort stubin och bita varandra blodiga, varför vill man ha en sån då? de funkar ju sällan bra tillsammans med andra hundar och man kan ju inte lite på att de närsom helst hugger.

eller BOXRAR som är avlade för att bita tag i tjurens mulle!

eller allla skälliga SMÅHUNDAR som avlats till onaturlig storlek och gör allt för att hävda sig.

ÖVERALLT FINNS DET HUNDAR SOM ÄR FÖDDA TILL ANNAT ÄN VAD DE ANVÄNDS TILL! SÅ VARFÖR REAGERAR NI MER PÅ EN VARGLIK HUND ÄN PÅ EN VALLHUND I FEL MILJÖ?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har också klappat vargarna i Kolmården, och jag skulle absolut inte jämföra dem med en flock huskies. De var jättemaffiga och vackra, men att kalla dem domesticerade är en kraftig överdrift. Visst, jag blev pussad i ansiktet av dem och kliade vargar på magen, men det var uppenbart att det var helt på deras villkor.

Ett sådant djur eller en korsningavkomma av den skulle jag inte vilja möta ute på stan... framför allt inte om jag hade en hund i sällskap. Tänk dig en sån i fel händer :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan...
2
Svar
23
· Visningar
3 454
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 813
Senast: purity_666
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka