Saarloos Wolfhound

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Saarloos Wolfhound

Nej det är mycket svårt att få en varg till lydnad, och det är just det som är poängen. huskies är också mycket svåra till det men det har inte att göra med att de är jakthundar utan de är stolta och gör vad de vill. man får ett mycket speciellt förhållande till en sådan hund/varg om man kan komma in i deras kattlika ego och bli kompanjoner, men det bli aldrig herre-slav förhållandet som det är med andra hundraser.

Det är många hundraser med jakt i sig som också gärna äter upp grannens får och alla raser är inte mesiga vallhundar. Herdehundarna är lika självständiga som huskyn.

Det du räknat upp som gör huskyn lik vargen kan man finna i många andra raser och gör inte huskyn unik.

Vill man ha en hund som går att använda till något samarbete krävs det dessutom att hunden har en viss förighet. En tjänstehund kan inte helt plötsligt lägga av med att spåra därför att den inte har lust och vallhunden kan inte dra iväg och lämna fåren bara för att något intressantare dykt upp.

Skaffa katt om arten hund är så trist, men gör inte om den till någoin vargkopia.

Sök på Runar Ness och lyssna lite på vad han har att säga, han är proffs inom ämnet.

//E

Lady-vip det har inte att göra med ouppfostran, en husky har en så stark instinkt att klara sig på egen hand och en sådan frihetsälskande hund att inte hundra galloperande hästar kan stoppa den om den har bestämt sig för vad den vill.

Det har inte ett dugg med stolthet att göra. Huskyn är avlad för drag och därför har man premierat egenskaper som gör hunden till en bra draghund och struntat i saker såsom förighet, allmän vekhet och liknande.

Det är mäniskans avel som har gjort huskyn till vad den är. Det har inget med vargen att göra. Speciellt frihetsälskande är den inte heller. Den styrs av instinkter och drar iväg efter käk om den är hungrig. Det gör de spanska gatuhundarna också. Svårare än så är det inte.

jag har katt också men hunden är favorit, dvs hundar som liknar sin stamfader vargen. jag vill som sagt inte ha mesiga framavlad hundar utan hundar med naturlig karaktär.

jag är säker på att inte många raser skulle ta grannens får, mina huskyn vädrar och slickar sig runt munen när vinden är från fårens håll, de flesta raser skulle förmodligen jaga fåren men få har instinkten att döda dem. huskyn ser fåren som ett sätt att överleva, ett byte, precis som vargen, de dödar dem inte för att vara elaka utan för den naturliga instinkten överleva. vanliga hundar ser det som en rolig katt och råtta lek men bara på skoj den dödar inte fåren.

Nu är jag inte alls stolt över att jag har hundar som kan göra mig ovän med grannen, jag vill bara få er att inse skillnaden mellan hund och hund. och liknanden mellan husky och varg.

Som sagt, dina hundar är lika naturliga i sin karaktär som vilken Maremma som helst. Hur naturligt är det att vilja springa mil efter mil framför en släde?
Snacka om resursslöseri och inget som vargen direkt sysslar med. De löper för att leta mat och det gör inte huskyn. Tittar du dessutom på hur huskyn rör sig lös så ser du direkt att det är en hund. Den går inte i raka linjer.

jag vidhåller att husky fortfarande är mer lik andra hundar än envarg, Jakt, dödande av hemdjur och självständighet är unget unikt för huskyn.

Jag pratar om Ursprungsraser Jadzia! stolthet kanske är fel ord, det jag vill säga är att ursprungsraser, och då menar jag inte vanliga gamla raser, utan ur-gamla raser som siberian husky, Alaskan malamute, Grönlanshundar, Laikor m.m. som står mycket nära vargen.

ojojoj Jadzia vad du är okunnig om Siberian huskies:smirk:
för det första så är de en av väldigt få som travar i DUBBLA SPÅR precis som vargen, alltså de travar på sidan!! även rävar gör detta. det är ärvt och de gör det för att vinna mark, så kom inte och säg att huskies går rakt. det var det mest tydliga tecknet på att du är okunnig om rasen, du har förmodligen bara sett dem i galopp framför släde, då går de självklart inte på snedden.

förresten kanske du inte visste att huskies är ute och jagar när de drar släde! de är ute på jakt med sina kompisar.

En husky är den mest arbetsvilliga hunden, de drar mil med släde utan att bli trötta, att stå bakom dem med skidor/pulka/rullskridskor är ingen motion, det är bara att stå där så drar de.
jag brukar säga att det bästa sättet att komma i form är att köpa en husky och sätta på den sele och ställa sig bakom, sen är det bara att röra lite på benen och man svävar fram.

Greenpeace skrev:
jag vill bara få er att inse skillnaden mellan hund och hund. och liknanden mellan husky och varg.

Huskyn och vilken slags varg då? Gråvargen och de andra "nordiska" vargarna ja. Men knappast den asiatiska underart av vargar som hunden enligt de senaste rönen TROS härstamma från. Hundens ursprung är ju inte alls genetiskt klarlagt på något sätt. Hunden har ju däremot ett tydligt släktskap (vilket inte nödvändiggör klarlagt ursprung från) med vargen, mest den asiatiska. Så frågan är om hunden faktiskt kommer FRÅN vargen eller om hund och varg har utvecklats parallellt (och emellanåt kanske skapat avkomma med varandra).

Jag tycker i varje fall att det är förmätet att tro att hundar som är lika den svenska gråvargen är mer urhundar (s.k. riktiga hundar) än t.ex. de äldsta vinthundarna.

En intressant artikel om ganska nya forskningsrön:

http://www.naturvetareforbundet.se/www/sn/textarkiv.nsf/UNID/B5EAD0E507B9F0BFC1256D390032AF15/$File/h%C3%A5ren+avsl%C3%B6jar+hundens.pdf

Senast ändrad:

Efter att ha läst alla inlägg här känner att jag måste "ventilera" lite innan folk får för sig att det är nån varg wannabe jag har liggandes här på golvet. För det är en HUND, inget annat.

En Saarloos Wolfhond GÅR att träna, med mycket tålamod, kärlek och positiv förstärkning. Över 300 hundar av rasen utbildades och användes som bildhundar I Holland och en del har även används som räddningshundar.

Våran Saarloos kan sitt/ligg/stå/loss/tass och väntar på varsågod innan maten. Han kan gå snyggt i koppel (nåja, med lite hjälp av köttbullar i alla fall *L*) han kan utan att jaga och slita dem i stycken umgås med våra 3 innekatter och våran kanin. Han ylar inte mot månen (ylar inte alls faktiskt) och skäller när han vill ha igång de andra hundarna. Han funkar hur bra som helst med andra hundar oavsett ras bara dom är vänliga. Bråkstakar tycker han är lite läskiga.

Jag har samma förhållande till våran Saarloos som till våra andra hundar. han har samma regler han måste följa och han följer dem oftast med. (fast han är en jäkel på att tjuva mat från bordet/händerna ;) ) En Saarloos BEHÖVER uppfostran och en stark ledare.

Ninni

Lady_vip; vad vet du om huskies?

En husky på rymmen som möter varg i skogen blir inte uppäten, om de är av olika kön parar de sig för eller senare och är de av samma kön blir den i väg skrämd eftersom det är ottilåtet revir.

Övriga hundar ser vargen inte som kompanjoner utan som byten. att leva i vilt tillsånd är ett hårt liv och ska man överleva och följa sin skrikande tomma mage gäller det att ta den föda som finns, men vargen äter förstås inte andra vargar.

Senast ändrad av en moderator:

Alla de hundarna är inte kopior av vargen. De är urhundar, men just hundar. Urhunden är inte heller det någon kopia av vargen.

Jag undrar om du själv har någon koll på vad du egentligen har i hundgården. Vad tror du att du uppnår genom att jämställa huskyn och vargen?

En hund ska inte behandlas som en varg och en varg ska inte behandlas som en hund så jag ser inte nyttan. Jag förstår heller inte varför du så febrilt kämpar för att försöka övertyga andra om att det egentligen är en vargkopia du har. En hund som är mycket lik vargen är inte bättre än någon annan hund. I många avseenden blir det en sämre hund, speciellt om det är vargblod i hunden eftersom det då inte är en ren hund. En bra hund skulle bli en mycket dålig varg och en bra varg skulle bli en mycket dålig hund.

Jag har heller inte sagt att huskyn springer rakt. Jag påstod motsatsen. Att den löper sick-sack eller något liknande i löst tillstånd. Och det där med dubbla spår gjorde min Rottweilerhane för jämnan. Han sprang nästan jämt på snedden, så det är inget unikt för Husky.

Och tittar du på ett spann husky som drar och en vargflock på jakt så är det en jäkla skillnad. Försök dessutom få en gäng vargar att dra släde.

För övrigt är mycket av det jag skriver inte helt mina egna ord. Jag lånar friskt från mina vänner i norr som har husky och grönländare sedan 30 år tillbaka.

Varg parar sig med fler raser än urhundsraserna och alla urhundar klarar sig inte levande från vargmöten.

Det du skriver gör mig ännu mer fast i min övertygelse att en hund är en hund oavsett hur mycket lik den än är varg till utseendet. Om saarlos har kunnat bli så mycket hund på så kort tid känns det rätt ologiskt att husky fortfarande skulle vara varg.

Ehhh... Du tror alltså på riktigt att en varg gärna hade parat sig med din husky för att den är en husky??

Undrar vem det är som ska läsa på...

//E

kanske har du Jadzia vänner i norr som har huskies men det märks tydligt att du inte har kunskap och erfarenheter om dem. det har man först när man har levt minst några år med dem.

Det är som att jag skulle säga att jag VET att rottweilers är aggresiva, opålitiliga, osäkra hundar som skäller på allt och attackerar andra hundar för det är ju min erfarenhet av dessa hundar, men det behöver ju itne betyda att alla är sådana.

Lingonben; ok då misstog jag mig, verkade bara så.

Ja Lady-vip. huskies är så nära vargen att jag kan påstå att de gärna parar sig.
men visst alla hundar kan få valpar med vargen men om en stövare eller liknande möter en varg i skogen, ser förmodligen vargen bara ett kalvliknande byte framför sig.

Schäfer och jämthund(förutom den ihop rullade svansen) liknar ju också vargen men huskyn är mer lik.
Jag tycker det är den vilda blicken i ögonen som får vargen/huskyn att skilja sig från andra varglika hundars ögon(hundögon).

Den Nordamerikanska vargen är vit/grå ibland även helt svart medans den skandinaviska vargen är brun/grå. Den nordamerikanska vargen är även större.

Moon Drifter, Siberian husky
Drifter01.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan...
2
Svar
23
· Visningar
3 454
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 813
Senast: purity_666
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023