Saarloos Wolfhound

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Saarloos Wolfhound

Förlåt, men här osade det okunskap innan jag ens läst klart första sidan i denna tråd. :crazy:

Jag kan räkna upp väldigt många raser som är närmare vargen än vad Huskeys är. Det enda huskeys har mycket gemensamt med vargen är deras utseende.

Här nedan har Du hundar som är bra mycket närmare vargen än vad Huskeys någonsin har varit. Min brorson tror att en huskey är en varg. Men han är 5 år. Så vill Du komma nära vargen utan att ha någon så får Du nog köpa någon av dessa raser.

mex_nak_2.jpg

thairidg.jpg

5314.jpg

skitsnack måste jag faktiskt säga, vart har du läst att dessa fula hundar ovan skulle vara närmare vargen än huskyn?
kanske är de ursprungshundar men ursprung från råttor är nog mer troligt. kan du bevisa att de är lika mycket ursprungsras som huskyn är.

Jag litar på vad jag lärt mig och det säger väl sig självt, att den som är mest lik vargen i utseende också ligger närmast den i släktskapet och alltså är mest lik överlag. Sen är jag dock säker på att Saarloos wolfhound ligger ännu närmare vargen än vad huskyn gör.

För övrigt så kan inte främmande personer gå in till min huskys i hungården heller med skinnsaker eller godis! de attackeras direkt, alltså inte människorna utan skinnsakerna,godiset.

Men det är klart, Kolmården har ju ett otroligt ansvar och vill inte riskera att något händer så det är klart de sätter upp "regler".
Jag hade dock godis kvar i fickan när jag var därinne eftersom jag nyss tränat hundarna. men de luktade bara lite sen var det inte mer med det, för vad går lite torrt godis upp mot färskt kött de ätit dagen innan.

Siberian huskyn är en ursprunshund (dvs mycket nära släkt med vargen)

Huskyn tillhör polarhundarna och inte urhundarna.

har du varit och hälsat på de "domectiserade" vargarna i varghägnet På Kolmården? De är som en flock hundar! slickas och slickas och är helt underbara! de kanske inte är som en flock pudlar men skillnaden mellan en flock vargar och en flock med huskies är minimal.
Har Du ens pratat med vargskötarna på kolmården? De är inga stora nallebjörnar. Det har jag bevittnat. :crazy: Den förra (eller kanske nu förrförra) skötaren fick förflyttas pga ett litet misstag han gjorde inne hos vargarna. Efter den lilla missen kunde han överhuvudtaget inte gå in till dem. En bekant till mig jobbar på kolmården och med vargarna i safariparken. Man sköter inte dessa vargar på sina villkor, man sköter om dem på deras.

Nej det är mycket svårt att få en varg till lydnad, och det är just det som är poängen. huskies är också mycket svåra till det men det har inte att göra med att de är jakthundar utan de är stolta och gör vad de vill.

Det har inget med att huskeys är nära släkt med vargen. Den är AVLAD för att vara draghund och klara svåra klimat. Den är inte avlad för sammarbete med människan på samma sätt som en schäfer är.

jag har katt också men hunden är favorit, dvs hundar som liknar sin stamfader vargen. jag vill som sagt inte ha mesiga framavlad hundar utan hundar med naturlig karaktär.
Då har Du köpt helt fel ras! Köp en Thai och återkom om det fortfarande är det naturliga Du vill ha. :smirk:

Jag litar på vad jag lärt mig och det säger väl sig självt, att den som är mest lik vargen i utseende också ligger närmast den i släktskapet och alltså är mest lik överlag.

Hann inte ens läsa klart ditt inlägg. Det är ju skrattretande. Har Du så dålig kunskap om Din egen ras??

Jag pmar över namn och nr till en person. Ring snälla och prata med honom!

Saarloos..:love: Var inne på att skaffa en sådan förut pga påtryckning från min sambo som är fast besluten om att en sån ska han ha! Men efter lite efterforskning hos Saarloos-ägare så kom jag fram till att det nog inte var en hund för mig. Fast drömma kan man ju :)

Jag litar på vad jag lärt mig och det säger väl sig självt, att den som är mest lik vargen i utseende också ligger närmast den i släktskapet och alltså är mest lik överlag
Vet Du överhuvudtaget varför huskyn ser ut som den gör?

Guardian Angel; Huskyn är visst en urhundstyp! vart har du fått det där i från?

Ja visst vet jag varför den ser ut som den gör, för att den är gjord för att klara kyla ner mot -40. men vet du varför den har stående öron då och inte hängöron?

ja, den grönländska slädhunden, det har jag hört förr, men den och huskyn är ju så otroligt lika varandra så folk inte kan skilja på dem.

En huskeys små och stående öron finns där för att de avger minsta möjliga kroppsvärme. En hund med stora hängöron avger mer kroppsvärme och klarar alltså varmare klimat bättre än vad en huskey gör. Men öronen har inte med hur nära besläktad hundenrasen är till vargen

Måste bara få kommentera filmsnutten. Snälla, det är en disneyfilm och det står att den är "inspired by a true story", hur mkt av det tror du då är sant??
Inte spec mkt. Visst hundarna är fina att titta på men sen tror jag att de flesta hundar som skulle klara kylan skulle försöka överleva på något liknande sätt. Min hund har en gång fått tag på en harunge som han jagade ifatt, då måste väl han vara jättenära vargen? och alla rymningsbenägna hundar, dom måste ju vara ännu närmare eftersom de vill vara lika fria som vargen, speciellt om de liknar vargen... :smirk:

Det finns fö endel huskys som tävlar lydnad, men de flesta används väl ändå till det de är avlade för, drag. Man använder inte vallhundar till jakt och jag skulle inte kunna använda min pinscher till att valla med, för det är han inte avlad för.
Precis som att man inte kan ha en varg till någon aktivitet som vi människor sysslar med. En hund kan vara lycklig hos människor och våra påhitt, men det kan inte en varg.

Sen så kan jag bara säga, snälla lyssna på de här på forumet som verkligen kan något. Om du inte tänker det så lycka till med dina "vargar"..

Jag hoppas att Du nyttjar telefonnr jag gav Dig. Jag tror att han kan lära Dig ett och annat om att det inte är utseendet som avgör hur nära besläktad en hundras är vargen. Jag tror också att Du är välkommen på ett besök till hundar som är så nära varg Du kan komma och ändå vara hund. Risken finns att Du blir mycket besviken på att de inte alls liknar vargar. :smirk:

AssoSarastro skrev:
Varför hade du hundgodis i fickan när man får strikta order om att lägga ifrån sig allt sånt?

För att vargar är sååå snälla! :D F´låt

Guardian Angel; varför har du en vargbild när du smutskastar vargen så? eller är du bara rädd för dem? stora stygga vargen som i vilt tillstånd lägger svansen mellan benen och flyr om den möter en människa:smirk: hjälp vad farlig, gettingar är ju farligare

Jag tycker att de är jättefina! Men de verkar inte passa mig och det jag vill göra.

Allt om Vetenskap ( nr 11-2005 ) , tidningen alltså... om ni har den el känner nån som har den så läs, där står de om vargen o våra tamhundar (citat från tidningen) - Vargen tämjde sig själv. Våra tamhundar skiljer sig på flera punkter från vargen. men trots det är de nära släkt med varandra. Vissa forskare vill till och med beskriva hundar som vargar som aldrig blir vuxna.

skickade jag fel kanske? var it menat till dig... sorry

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan...
2
Svar
23
· Visningar
3 454
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 813
Senast: purity_666
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka