Saarloos Wolfhound

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Saarloos Wolfhound

Fjutten; så länge du inte ägt en husky eller vistats med dem väldigt mycket så kan du inte utala dig om den slående likheten i dess och vargens karaktär som inte syns i många andra raser.

Huskyn är precis som vargen mycket svår att dressera. den är som en katt. precis som vargen är huskyn snarare skygg en aggressiv och flyr hellre än attackerar. sen skäller huskyn väldigt sällan precis som vargen.
Jag tycker även Siberian huskyn verkar vara mycket lik Saarloos wolfhound när jag läser Saarloosens ras standard och hör ägare talar om den.
och saarloosen har ju varg i sig men i flera generationer bakåt.

Jaja hur som helst så är det svårt att veta när man inte själv äger huskies så jag ska inte klandra.

Guardian Angel; Det är så sorgligt att den svenska vargstammen förr eller senare förmodligen kommer dö ut på grund av inavel. det behös vandra in nytt blod från Ryssland/Finland men hur detta ska gå till vet jag inte eftersom samerna skjuter så fort de ser en varg passera.
i bland känner jag sån ilska mot samerna, måste de sprida ut sina renar utan stängsel ner över halva sverige??! egoistiskt med tanke på de vilda djur som ocskå ahr rätt att finnas. Inte konstigt att alla vargar som finns i sverige trycks i hop på så liten plats vilket leder till irritation i främst i Dalarna, värmland, Närke, ev jämtland också.

Om jag bara kunde tala vargspråk skulle jag be Rysska/Finska vargen att komma hit nattetid och inte visa sig i dagsljus. det är nog den ända chansen för att svenska vargar ska överleva:o

Jag vet inte vem det var som skrev det där med Kolmårdens vargar att "allt var på deras villkor". Jag måste bara säga att jag inte helt håller med det, de hade ju världens respekt för skötaren, höjde hon rösten lite så sänkte dom huvudet, la ner öronen bakåt och gruffade lite.

Vargen är ett rovdjur visst men det är människan med och tigern med.
Rovdjuren skiljer sig åt i karaktären.
Vargen är ett mycket intelligent och socialt rovdjur, har ni tänkt på att det är nästan det ända rovdjuret man kan vistas med i hägn. gå in till tigrar får ni se så blir det inte mycket kvar av den människan:smirk:

Människa och varg har en speciell relation, vi är som bröder.
Visste ni att Indianerna menar att vargarna är själabärare av deras/våra släktingar!?

Nordamerikas indianer använda vargar till hjälp vid jakten, jakten som var nödvändig för indianernas överlevnad, männsikans bästa vän utan tvekan (idag är ju jakten bara en hobby) har egentligen inget emot jakt men eftersom jägare står för den största procenten av illegal jakt på varg så har jag svårt för dagens moderna jägar typer som tycker de äger och har rätt att skjuta allt vilt för sig själva. vapengladare typer inns ju inte. bosatte de sig i stan där vilda djur saknas skulle de väl börja skjuta människor. förresten så tycker jag älgjakten är så orättvist grym eftersom älgen drivs mot ett gäng utplacerade jägare och har inte en chans att komma undan.:mad:
vore jag älg skulle jag hellre bli tagen av en varg och få en naturlig död, på det sättet som pågått mellan rovdjur/bytes djur sen urminnes tider. älgen hinner bli mer stressad av jägarens skällande hund eller lukten av människa. dessutom lämnar jägare bly efter sig när de är ute i skogen, mycket farlig tungmetall (eller det kanske inte räknas till tungmetall?)

Oj, nu kom jag in på annat ämne..ursäkta

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Piru

PIRU skrev:
Nej det sista jag skaffar mig är en hybrid!

o sen när jag mött 2 st från han som är skygga o tar till aggression o.s.v. så vill jag nog inte ha nån heller, aldrig varit rädd för en hund i hela mitt liv o jag har haft och göra med hangarhundar och vakthundar och skyddshundar. men när jag knöt skorna hos en farbror och hans hybrid kom och drog fulltandvisning åt mig precis brevidd min skalle då var jag rädd!
Den hunden var skygg på gården och gick inte fram o hälsa ingenting låg i hallen sen gick den undan när jag kom i hallen sen när jag böjde mig ner kom den me ragg övre hela ryggen och fulltandvisning och jag blunda och bara hoppades det skulle hjälpa så ägaren ropa hunden den sket totalt i det så den fick gå och hämta en köttbulle som han kasta på golvet framför hybriden , sen gick den till husse så där sätter jag aldrig mer min fot det kan jag lova. Och denna hybrid kommer från han.

Det var egentligen riktat till Greenpeace, bara citerade ditt inlägg om att du inte visste namn på stollen i Värmland.
De blir inte pålitliga alls hybriderna, ialla fall inte de som jag hört om som kommit från honom. Har t.o.m hört att en har haft sin hybrid gående på lugnande (han hade sagt det själv till min far). Det är ju synd om dem!

Så du har alltså ägt en varg så du kan jämföra hur det är att ha varg vs huskie? Annars kan du ju inte uttala dig om det :smirk:

Respekt för skötaren? Hade de haft respekt för skötaren skulle han kunna ta saker ifrån dem osv. Det kan han inte.
Det är skillnad på att tolerera och respektera.

Undra vilka raser han korsade med varg?? var det aggressiva, vaktiga raser?

Är det Oddvars hundar ni pratar om så är det Schäfer och Alaskan Malamute i dom har jag för mig! Känner en tjej på nätet som har hund från honom.

Saarloos skrev:
Jag måste ju säga att den såg mycket läcker ut den där.......
Zeästen??? Häbra????:confused:

Svenska: Zebräst Engelska: Zebroid

Njae, de har ful kroppsbyggnad och märkligt temperament, zebran tycks ha stort inflytande i korsningens sätt att bete sig. :D

men d e lite tuffa :d

Greenpeace skrev:
gå in till tigrar får ni se så blir det inte mycket kvar av den människan:smirk:

Människa och varg har en speciell relation, vi är som bröder.
Visste ni att Indianerna menar att vargarna är själabärare av deras/våra släktingar!?

Det finns munkar som föder upp och tar hand om tigrar som går runt och kramar och klappar dem, så tigrar är inte värre än vargar, kanske i våra svenska djurparker..

Ang indianer.. Vargar är inte mer "bröder" för Nordamerikas indianer än andra djur. Man hade sitt djur, som va ens "bror eller syster".
Vissa djur va såklart mäktigare än andra, såsom varg, örn, falk, hjort och björn, även grävling.
Alla djur bär våra själar, man "blir" det djur man varit i livet.. Själen tar en skepnad.
Svårt att förklara..

Ja, jag vet vad jag pratar om. Jag är uppväxt och uppfostrad av indianer. De lärde mig allt om deras tro och sätt att leva.
Även om de inte lever så idag, så bevarar de sina traditioner.

:smirk:

Saarloos skrev:
Är det Oddvars hundar ni pratar om så är det Schäfer och Alaskan Malamute i dom har jag för mig! Känner en tjej på nätet som har hund från honom.

Det stämmer, vit schäfer och sibirian huskey också.

Har du hört talas om bastarder. Det är vad dom kallas när dom importeras till sverige.

En jakt hund får alldrig döda sitt byte, om man inte har dom som anfågnings hund efter skadat vilt som går undan för fort.

Har alldrig hört om en laka som har dödat ett djur under jakt.

Springer på dubbla spår gör dom jakt hundar vi har haft oxå.

Och det gör dom för att orka lägre då det benet som är under kropen får ta i mer.

NEJ den största delen av dom som dödar vargen är bönder (som även är jägare) som har boskap vilket även jag skille göra om vargen kom in i min häst hage eller skulle springa efter nån av hunarna under jakt.

Då kanske du också läste detta om huskyn?

Från länken;
Hans egenheter är ett resultat av avel och av uppgifter han hade att utföra.

Alltså har huskyn kommit till på precis exakt samma sätt som alla andra hundar, nämligen att människan har valt ut de hundar som passat henne, och hunden har formats efter det.

Greenpeace skrev:
Alla hundar kommer inte från den asiatiska vargen!!
herre gud det kan man ju läsa i vilken fakta hundbok som helst.

De delas in i olika grupper.
Polara raser (huskies, samojed, malamute)härstammar från polara vargar osv.

Jag vet inte mer inom det ämnet jag vet bara att alla inte kommer från den asiatiska vargen.
och förresten varg som varg. Den finns ju på väldigt många ställen på jorden men är över lag lika, asiatisk eller nordamerikansk,
det är som att skilja på svarta och vita människor.
Varg är varg varelse den är asiatisk eller nordamerikansk och skiljer förhållande vis lite i utseendet.

hundar går däremot inte att jämföra på samma sätt då de är avlade åt olika håll.

Alla hundar antas ha sitt ursprung i den asiatiska vargen MEN raser så som t ex. alaskan malamute, jämthund, sibirian husky, samojed etc. misstänks ha inslag av skandinaviska och nordamerikansk varg. Det är dock inte detsamma som att raserna härstammar från skandinavisk eller nordamerikansk varg.

Angående vilka raser vargar para sig med... Det finns exempel på varg som parat sig med raser som inte alls, enligt dig, är varglika tex. stövare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan...
2
Svar
23
· Visningar
3 454
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 813
Senast: purity_666
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka