Saarloos Wolfhound

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Saarloos Wolfhound

lady_vip skrev:
Jag har samma tanke, men det har nog inte denna uppfödaren...

//E

Det verkar tyvärr inte bättre. :crazy: Personligen skulle jag hellre köpa ett mjukisdjur i form av en husky om jag såå gärna vill ha en sån hund bara för att dom är "fina" :angel:

:rofl: :rofl:

Ptja.. min hund måste nästan oxå vara en varg , så som han ylar :D :angel:

//J som är lite halvt oseriös just nu

Min weimaraner också, hon skäller aldrig... Kanske också är en varg... Eller labben, som äter katter ;)

//E- dummar sig och är trött

Greenpeace skrev:
Millansnillan; Härligt att du gillar vargar! gillar dina ord!
Ja som sagt jag får ta det igen, jag har också ägt vanliga hundraser som cocker spaniel, golden, terrier och de är över lag lika, över lag. tro mig innan man haft en husky tror man att de också är som alla hundar. men när man haft huskies några år inser man att de är mer åt varghållet. men detta kan man inte veta om man bara har cocker spaniel och liknande. så jag förstår om det kan vara svårt att förstå.

QUOTE]

Fast jag tror fortfarande inte det där handlar om att de är mer varg än andra hundar.... Min ena hund har en stark instinkt som säger att hon ska gå under jord, ner i hålor och gryt. men det gör inte henne släkt med kaniner... Jag har förbjudit henne att göra det, jag har kämpat som ett djur, men jag har gjort hennes huvudmål som hundart förbjudet och lyckats.
Min andra hund har en stark instinkt som säger att hon ska frysa till is när hon känner vittring av fågel, gör det henne mer fågelhund än en spaniel?

Jag tror visst att det handlar om att huskys inte alls är lätta hundar, jag vill inte ha en, men det handlar också vad man ger sig fan på. Jag har en tjej som jag har tränat i många år, hon har en kuvazc som hon tränar i agility. Det ska vara omöjligt, men den där jycken springer bredvid tjejen och gör en hel del som hon säger.

Instinkt, visst, men bara för att hundarna vill dra till skogs och gärna dödar djur är de inte mer varg än en annan hund. Huskys är säkert speciella, men de är inte mer ordinära än en fågelhund som blir Pluto när den sniffar pippi...

//E

Är det en uppfödare? :eek:
Det hade jag missat, men jag håller helt med dig.

Haha ja du Guardian Angel; om du tror att huskyn är en lätt ras så ber jag dig att tänka om, huskyn är inte som en schäfer, framförallt drag/racehuskyn är som ett vilddjur med en enorm instinkt att vara fri,

Ja, jag påstår, eller om jag ska vara lite mer tydlig, jag VET att huskeys är "lätta" hundar. Om man jämför med de raser jag nämnt i mina tidigare inlägg. De raser som har mer gemensamt med vargen än vad Huskeysarna har vad gäller beteendet. Jag har fortfarande inte fått något svar på om Du överhuvudtaget sett någon av de raser jag nämt tidigare.

Så jag frågar igen. Har Du personligen någonsin träffat tex en Thai, Perro, Kambonjan, Canaan Dog, Korean Jindo Dog??

Lyckantrope; Ååå är du uppväxt med indianer? jag vill gifta mig med en indian.
Men visst har Indianerna en speciell relation till vargar!? just varg+indian finns ju på massor av t-shirtar, vykkort, affischer, drömfångare.

Absolut har de det! Har Du inte sett Disney-filmen "Djungelboken". Där växer ju Mowgli upp med en vargfamilj. Så visst har de en särskild relation. :) :)

G.A /som ska gå och sova på sina rosa moln. :smirk:

Calazirya skrev:
Jag tänker inte lägga mig Er diskussion, det enda jag kan konstatera är att du har en dubbelmoral utan dess lika och att jag efter att ha läst denna tråd insett att du inte uppfyller de krav som åtminstone jag har på uppfödare..

Kan bara hålla med :bow: :bow:

En avstickare. Vilken härlig användarbild. Den blev man glad av :)
Nu längtar jag till sommaren.

Lite ledsen i ögat efter att ha läst denna tråd så måste jag lägga mig i!:cry:
Jag har kennel med siberian husky, förespråkar renrasigt vad det än gäller för ras (ser dock ej ner på er med blandisar!) och jag är totalt emot all korsning med varg. Har en del att påpeka vad gäller likhet mellan SH ocg varg. De flesta av oss som har många SH har dem boende utomhus i hundgårdar året runt, naturligtvis bildar de en flock och med den följer flockkänsla. Ytterst sällan är det slagsmål eftersom de är så bra att läsa varandra, men där slutar likheterna! Vem som helst skulle kunna gå in i mina gårdar och skrika "flaska" så skulle alla hundar springa och gömma sig, mesigare hundar än SH får man leta efter!!!!

Och man kan visst ha en husky lös, att många inte kan det beror just på att man har många och inte kan ha samma pli som om du har en hund boende inne hela tiden. Och de är extremt lättlärda vill jag påstå! Jag har tidigare haft riesen schnauzer och tävlat lydnad, SH är betydligt mer lättjobbad, inga problem att tävla lydnad om man vill det. Vet flera SH som är tjänstehundar och även flera som varit använda i jakt på älg med bra resultat. Fast bäst är de ju som draghundar, inget snack om den saken!

Mina hundar är med i stallet. De jagar inte (vet att de inte får!!) vare sig kaninen där eller hästarna. Tror inte de skulle röra fåren heller, men de har nog mest att göra med om de skulle komma lösa flera i får hagen och om fåren skulle springa eller stå stilla.

Nu har jag inte samma pli på alla 12 hundarna och skulle inte ha alla lösa, men det är ju mitt "fel" att de inte är dresserade så, inte hunden som är mer rymmningsbenägen!

Om du har SH kennel så hoppas jag verkligen att du inte köper in en varghybrid! Det är så tråkigt om vi skulle få mer dålig reklam än vad som redan finns för vår älskade ras skull!
/Kicki som också älskar vargar-i frihet!

Ditt inlägg behövdes i tråden. Tycker jag.
För att få en uppfödares syn på saken och belägg för det de flesta redan skrivit. Tack :)

Ja, ett bra inlägg!

Trådskaparen verkar vilja att folk tror att SH är en svår ras. De är precis som Du beskriver dem. Självklart har de en stor flockkänsla, men det får ju alla hundar som lever ihop, så SH är inget undantag.

Så jag hoppas liksom Du att gillar man varg så låter man den vara ren och fri!

Greenpeace skrev:
Millansnillan; Härligt att du gillar vargar! gillar dina ord!
Ja som sagt jag får ta det igen, jag har också ägt vanliga hundraser som cocker spaniel, golden, terrier och de är över lag lika, över lag. tro mig innan man haft en husky tror man att de också är som alla hundar. men när man haft huskies några år inser man att de är mer åt varghållet. men detta kan man inte veta om man bara har cocker spaniel och liknande. så jag förstår om det kan vara svårt att förstå.
Snälla förstå att huskyn inte är mer åt varghållet. En husky är en HUND. Alla hundar har sina olika personligheter. Om du ser din husky som en bättre hund därför att den rymmer från dig och inte går att dressera därför att dne inte har någon flockkänsla är det din ensak. Själv håller jag mig till min hund som följer mina fotsteg med viftande svans eftersom den vill vara så nära den som den älskar den kan. Hur menar du med vanliga hundar? Jag är säker på att huskys är fantastiska hundar - för rätt personer som har kunskapen nog att dressera dem. Det finns hundar åt alla personligheter och därför finns dte inga "vanliga hundar vs varghundar". Det finns hundar som passar en och hundar som inte passar en. Alla härstammar de från alla håll, alla har de samma gener och ingen är närmare vargen än någon annan.

Anledningen att jag rekommenderar show-huskies är för att jag märker att fler och fler vanliga människor vill ha husky som aktiv sällskapshund och för hundens bästa vill jag då inte att de väljer att köpa drag/race husky. men om deras önskan om en husky är stark så vill jag att de väljer show-huskyn som bevisligen är mer lämpad att ha som vanlig hund.
Fortfarande är det ett sätt att dra ner på huskyns normala egenskaper. Du försvagar just nu det som du kallar "varg". Och där kommer det igen, vanlig hund, vad ser du som en vanlig hund?

----------------------------------

Jag har läst hela tråden nu och är chockad.

Vad är det för SH du har träffat? En nära vän till min mor har 5 st SH och de är som alla andra hundar. Jag såg inte att denna ras skulle vara mer lik vargen än en tax. Förutom utseendet då.

Aliide skrev:
Jag har läst hela tråden nu och är chockad.

Vad är det för SH du har träffat? En nära vän till min mor har 5 st SH och de är som alla andra hundar. Jag såg inte att denna ras skulle vara mer lik vargen än en tax. Förutom utseendet då.

Menar du verkligen ovastående till mig? Jag har nämligen inte någonstans skrivit att jag tycker att SH är den mest varglika hunden...
Tvärtom har jag väl i mina inlägg i början av tråden Betonat att det i högsta grad är en Hund :angel: ;)

Å själv så känner jag inte alls igen bilden av att de skulle vara så himla lätta :o De jag känner så är det EN som kan ha sina hundar lös. En som trodde det och efter att ha x antal gånger ställt till med oreda så blev han påkörd. Det har även hänt olyckor där hundar kommit lös och bitit ihjäl småhundar. Resterande hundar är uttråkade hundar med fula pälsar som inte gör något annat än att hårar. Eftersom att jag kommer från Norrland så är det tyvärr också en stor mängd hundar, eftersom att det är lite coolt och fränt att ha en. :(

De du känner då, hur har de dresserat sina hundar? Är de innehundar eller hundgårdshundar? Du kan aldrig få samma pli på en husky som bor i hundgård med andra hundar mer än inne hos matte och husse, så är det bara! Och att de bitit ihjäl småhundar, ja olyckor händer i alla raser, tyvätt ser jag även på mina att de verkar se "golvmoppar" (ursäkta uttrycket men jag menar små, långhåriga hundar) mer som leksaker än andra hundar. Men jag håller ändå benhårt på att en husky ytterst sällan slåss. Och de hundar som hittar på ofog är oftsat understimulerade, men det gäller alla raser, inte bara husky!

Och det där med att vara cool, det kan jag hålla med om. Ringer det en valpspekulant som enbart frågar efter blå ögon och dessutom bor i Rinkeby, ja då har jag inte haft en valp till salu trots att jag stått med åtta osålda! Och de som kommer fram och frågar om de får para med mina hanar, bara för att de vill ha in blå ögon, gissa vad de får till svar!?:devil: (senast i somras frågade en med korsning staff/rottis/border:eek: ) Fattar inte riktigt vad det är för coolt med att gå på stan med en husky, då borde en stor rottis eller dobber vara "häftigare".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan...
2
Svar
23
· Visningar
3 454
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 814
Senast: purity_666
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka