Saarloos Wolfhound

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Saarloos Wolfhound

Greenpeace skrev:
Undra vilka raser han korsade med varg?? var det aggressiva, vaktiga raser?

Schäfer sa han sist jag såg en intevju med han , för han vill ha in nytt och fräscht blod till den sönderavlade schäfern så man skulle få rejäla och starka bruksschäfarar igen hmmm säger ju inte lite vilken idiot han är.

Senast ändrad:

för det första så är de en av väldigt få som travar i DUBBLA SPÅR precis som vargen, alltså de travar på sidan!! även rävar gör detta. det är ärvt och de gör det för att vinna mark, så kom inte och säg att huskies går rakt.
Skrevs tidigare i tråden. Jaha, det gör mina border collies också, då måste dom ju vara närbesläktade med varg eller?

:rofl: :rofl: :rofl:
Roligaste tråd jag läst på länge.
Mer pajkastning tack. Jag duckar med kaffet i handen medans jag väntar.

*Lånar*

Du, lilla vännen Greenpeace, kasta inte sten i glashus!!
Samerna lever på sina renar, jag förstår att de inte gärna vill ha in varg där. Sen att skjuta dem är en helt annan sak... Tänk om staten byggde en motorväg genom din hundgård? Kul sånt...

Och den STORA anledningen till vargdebatten inom jägarförbundet är inte att vargarna dödar hundarna, det kan man ju stå ut med... Grejen är att hundägaren inte får varken försvara eller döda vargen om han ser det. Likaså får de inte själig ersättning... En jakthund i sina bästa år är värd fasiken så mycket mer än livbeloppet på försäkringen... Men betala du jägarna som får hundarna dödade så ska du nog se att problemet blir lite mindre...

Sen kan du ju tro att världen ska bli nån ursprungsvärld... Hur ska då bönder kunna hålla sina djur? Antar att du är köttätare... Hur ska vi kunna hålla grödorna i shack? Ska vi sätta upp viltstängel överallt? Hur gör vi med alla djuren man inte vill ha i stammen? Trafikskadade djur?

Själv skjuter jag djur som hotar att döda mina hundar, aggressiva djur vill man ändå inte ha kvar i stammen...

OCH var har du fått för dig att vissa hundraser är mer aggressiva??

Håller med GA, luktar okunskap och rosa moln...

//E

så länge du inte ägt en husky eller vistats med dem väldigt mycket så kan du inte utala dig om den slående likheten i dess och vargens karaktär som inte syns i många andra raser.

Ja, som någon skrev. Har Du inte levt med varg så har Du ju heller inte något att jämföra med.

Du har troligen inte heller levt/träffat någon av de raser ( de du kallade fula hundar) jag nämnt i ett tidigare inlägg. DÅ hade Du sett likheten de har med varg.

Har Du träffat en kambonjan tex?

skitsnack måste jag faktiskt säga, vart har du läst att dessa fula hundar ovan skulle vara närmare vargen än huskyn?
kanske är de ursprungshundar men ursprung från råttor är nog mer troligt. kan du bevisa att de är lika mycket ursprungsras som huskyn är.

De är mindre domesticerade än vad Dina huskeys är. Så på så sätt är de närmare vargen. Sen har fortfarande utseendet inte något med saken att göra. Det är beteendet i dessa hundar. Träffa en och återkom som jag skrivit tidigare. Sitt inte och säg att vi som inte lever med huskeys vet hur lik vargen de är. Träffa någon ras som inte är så lätt som en huskey. En ras där Du hela tiden måste ha koll på Ditt beteende och Din hantering av hund. En ras där Du inte har råd med en miss.

Lånar..

Kul tråd :)

Greenpeace.. Du har väldigt mycket dubbelmoral. Du pratar om att behålla vargen, samtidigt som du tycker det är ok att avla varg och andra raser.
Sen vill du ha din ras så lik vargen som möjligt, men du vill börja föda upp din ras i tyngre typ så den passar till utställning.

Jag tänker inte lägga mig i den härt diskussionen, för jag kan inte förklara så bra som flera har gjort. Men jag tycker iallfall inte du verkar ha så mycket kunskap inom detta området.
Har inte jag heller, men jag verkar begripa lite mer iallafall.

Först vill jag säga: Jag avgudar vargar. Jag tycker de är otroligt vackra och tycker det är synd att dte finns så få vargar kvar. VArgen är en stor del av vårat kulturarv och förtjänar att få ströva fritt i skogarna. Däremot tycke rjag inte om varghybrider, vi har hundar, varför ska vi då ta de få vargar som finns kvar och försöka få dem till sällskapsdjur?

Du skrev att hundar med hängande öron alltid visar ödmjukhet, nej det gör de inte. Det märks mycket tydligt på hunden vilket humör den är på och liknande även med hängande öron. Om man som människa kan uppfatta detta kan även hundarna som är känsliga för små signaler uppfatta detta. En släkting hade en cocker som kunde få andra hundar att lägga sig på rygg innan de knappt hunnit innanför dörren, underlägsen? Nej, men ett väldigt tydligt kroppspråk med öron och hela kittet där han visade att "Här är JAG hunden i huset!"

så länge man inte träffat huskies och varit med dem i en hundgård så ska man nog inte ytra sig.

Jag har en släkting som förr drev en kennel med denna ras. Jag var där och hälsade på när en av tikarna hade valpar. Jag lovar dig att hade det varit en varg så hade absolut inte honan tillåtit en människa att kela med dennes valpar. Man hade blivit attackerad på en gång. Ännu en ska som bevisar att vargen är en varg och hunden en hund.

Till skillnad mot rottweiler och många andra raser skäller sällan eller aldrig huskies eller varghundstyper, de ylar. mina hundar ylar/sjunger två ggr om dagen och de har fått kontakt med vilda vargar.
Min lilla cockerspaniel tillkallade genom att yla då vi hade problem med att få honom till att vara själv hemma , ylning är INTE ett bevis på att huskyn är mer varg än vad en annan hund är. Cockerspanieln en släkting hade ylade när den hörde en varg yla utanför huset.

En varg går inte att kuva, den är stolt men ödmjuk.
En hund gör allt för sin matte/husse och det är det vi människor vill ha, därför avlade vi på vargen för att få den "mesigare"
att försöka använda en husky som lydnads, brukshund går men det är en stor utmaning! precis som med vargen.
och kommer huskyn lös ger den sig av till skogs för att finna föda och tänker inte på "matte och husse utan litar helt på att den klarar sig själv i skogen bara den hittar en partner först"
Om man försöker att kuva en hund går man helt fel väg. Det är rätt, en hund ska göra allt för sin matte eller husse, den lever trots allt i en flock, eller hur? I en vargflock ska du se att inga vargar sticker ifrån flocken för att hitta sig en partner. Om din hund bara sticker iväg om du har dne lös i skogen (vilket liv förresten för en "varg" som du kallar din hund att gå kopplad och leva i en liten inhägnad, äkta vargliv det!) borde du allvarligt fundera. Nu ska jag vara uppriktig, om din hund sticker till skogs för att söka upp sin riktiga flock, nej då har du inte ett "kompanjonskap" med din hund, nej hunden bara skiter totalt i dig eftersom du inte är dennes ledare.
Huskyns som kenneln hade använde de till jakt och drag, släppte man ut en av dem i skogen inte kutade de iväg. Nepp, en vissling och huskyn kom springande, mycket träning visst. Men där har du hur det ska se ut mellan hund och människa.
Denna människa skrattar åt människor som försöker likna huskyn med vargen.

Nej det är mycket svårt att få en varg till lydnad, och det är just det som är poängen. huskies är också mycket svåra till det men det har inte att göra med att de är jakthundar utan de är stolta och gör vad de vill. man får ett mycket speciellt förhållande till en sådan hund/varg om man kan komma in i deras kattlika ego och bli kompanjoner, men det bli aldrig herre-slav förhållandet som det är med andra hundraser.
HAr amn ett herre-slavförhållande med sin hund ska man inte ha hund. En hund är en vän, man lever i en flock. Tro mig, många andra hundraser är mycket svåra att dressera, inte betyder dte att de är vargar för det. Själv så har jag hellre ett förhållande med min hund där jag offrar allt för den och den offrar allt för mig, då vet man att man har kontakt med sin hund. MAn har inte kontakt med sin hund när den rymmer ifrån en för att leta upp sin riktiga flock.

för det första så är de en av väldigt få som travar i DUBBLA SPÅR precis som vargen, alltså de travar på sidan!! även rävar gör detta. det är ärvt och de gör det för att vinna mark, så kom inte och säg att huskies går rakt. det var det mest tydliga tecknet på att du är okunnig om rasen, du har förmodligen bara sett dem i galopp framför släde, då går de självklart inte på snedden
Min cockerspaniel travar också på snedden. Min kompis chihuahua travar på snedden och passar även som vargen för att spara energi.

eller är du bara rädd för dem? stora stygga vargen som i vilt tillstånd lägger svansen mellan benen och flyr om den möter en människa hjälp vad farlig, gettingar är ju farligare
Det var den stoltheten det.

En husky på rymmen som möter varg i skogen blir inte uppäten, om de är av olika kön parar de sig för eller senare och är de av samma kön blir den i väg skrämd eftersom det är ottilåtet revir.
En hund som möter en varg blir inte uppäten för att vargen ser den som ett byte, den blir uppäten då vargen vill jaga den bort från dennes revir och hunden då försvarar sig. Nu vet jag inte vart adressen där en huskyliknande (vet inte om det var en husky eller en annan "varg") blev uppäten av en varg men det har hänt.

Jag litar på vad jag lärt mig och det säger väl sig självt, att den som är mest lik vargen i utseende också ligger närmast den i släktskapet och alltså är mest lik överlag.
Herregud, herregud, herregud. Här tänkte jag "Är hon verkligen över 9 år?" Möss delar över 90 % (komme rinte ihåg det exakt talet men iallafall, över 90 %, tror det var 97%) av våra gener, inte är de lika människor för det.

i bland känner jag sån ilska mot samerna, måste de sprida ut sina renar utan stängsel ner över halva sverige??! egoistiskt med tanke på de vilda djur som ocskå ahr rätt att finnas.
Samer är ett naturfolk (som indianer) i hundratals (tusentals?) år har de levt på sina renar.

Vargen är ett rovdjur visst men det är människan med och tigern med.
Rovdjuren skiljer sig åt i karaktären.
Vargen är ett mycket intelligent och socialt rovdjur, har ni tänkt på att det är nästan det ända rovdjuret man kan vistas med i hägn. gå in till tigrar får ni se så blir det inte mycket kvar av den människan
Vet du inte att i ett temepl i Indien så lever munkarna där i harmoni med tigrar? Eller ja, harmoni, allt sker såklart på tigrarnas villkor samma som med vargar och människan.

Nordamerikas indianer använda vargar till hjälp vid jakten, jakten som var nödvändig för indianernas överlevnad, männsikans bästa vän utan tvekan (idag är ju jakten bara en hobby) har egentligen inget emot jakt men eftersom jägare står för den största procenten av illegal jakt på varg så har jag svårt för dagens moderna jägar typer som tycker de äger och har rätt att skjuta allt vilt för sig själva. vapengladare typer inns ju inte. bosatte de sig i stan där vilda djur saknas skulle de väl börja skjuta människor.
Min morfar var jägare och bor i en lägenhet i stan, vad jag vet är han ingen mördare. Du framstället jägare som idioter, visst en dle är kanske det. MEn de flesta jägare är mycket noggranna med att de skjuter exakt rätt för att undvika ett skadeskjutet djur eller liknande. Är sikten dålig och det finns skjuter de inte, that's it.

förresten så tycker jag älgjakten är så orättvist grym eftersom älgen drivs mot ett gäng utplacerade jägare och har inte en chans att komma undan.
Vargar jagar i flock såsom männsikor gör.

vore jag älg skulle jag hellre bli tagen av en varg och få en naturlig död, på det sättet som pågått mellan rovdjur/bytes djur sen urminnes tider. älgen hinner bli mer stressad av jägarens skällande hund eller lukten av människa. dessutom lämnar jägare bly efter sig när de är ute i skogen, mycket farlig tungmetall (eller det kanske inte räknas till tungmetall?)
Blyet vet jag inget om tyvärr. En älg känner lukten av varg likaväl som av en människa. Om jag fick välja mellan att bli biten i strupen tills jag förblödde till döds eller skjuten i hjärtat medan jag betade gräs vet jag vilket jag skulle välja.

Människa och varg har en speciell relation, vi är som bröder.
Visste ni att Indianerna menar att vargarna är själabärare av deras/våra släktingar!?
Vissa indier menar samma sak fast med råttor.

Och om nu huskyn är så otroligt lik vargen och du är stolt över det, varför vill du då starta en kennel där du gör en utställningstyp av hunden och därmed försvagar huskyns huskytemperament?

Jag säger bara, snälla snälla SNÄLLA skaffa dig åtminstone en tesked kunskap först innan du börjar yttra dig om något.

*lånar igen*

Av Greenpaece
vore jag älg skulle jag hellre bli tagen av en varg och få en naturlig död, på det sättet som pågått mellan rovdjur/bytes djur sen urminnes tider. älgen hinner bli mer stressad av jägarens skällande hund eller lukten av människa. dessutom lämnar jägare bly efter sig när de är ute i skogen, mycket farlig tungmetall (eller det kanske inte räknas till tungmetall?)

Bly... Kulan i en studsare består förvisso mest av bly, men oftast så träffar den faktiskt. När det gäller hagel så jagar man inte älg med hagel och hagel i våtmark (där det sprids) är numera förbjudet.
Då antar jag att du känner samma hat mot bilägare som kör bilar som drivs med bensin som inte är blyfri...?? Hur gammal är din gräsklippare? Många av dem drivs med tvåtakt, som inte är helt blyfri...

Och jo, bly är en tungmetall, men det promillen som sprids av jägare är en piss i Nilen...

Och angående hundar, många hundar som inte är jakthundar under jakt stressar de vilda djuren... Dessutom, vargar stressar också djuren, har du nånsin sett en varg döda sitt byte...? De har ju inte direkt ett samlat över en middag där vargen förgiftar älgen med sömnmedel...

Snälla, lite bättre argument.
//E

Haha ja du Guardian Angel; om du tror att huskyn är en lätt ras så ber jag dig att tänka om, huskyn är inte som en schäfer, framförallt drag/racehuskyn är som ett vilddjur med en enorm instinkt att vara fri,(showhuskyn har dock ett lugnare psyke därför rekommenderar jag människor som vill ha husky att skaffa den som aktivt sällskap i stället för draghuskyn)

att klara sig själv utan människans regler, med endast flocken är huskyns filosofi=) (även om de gillar människor får man aldrig huskyn till ett "herre-slav" förhållande de är de för smarta och ointresserade för. därför är de mycket svåra att få till "brukshunds lydnad" en riktig utmaning faktiskt.

en annan ursprunglig stark instinkt hos huskyn är att slå sina byten själv så om de kommer lös får man vara beredd på att hitta döda får, kalvar, rådjur osv. och det handlar inte om att man inte har pli på sin hund, en ursprunglig ras har sådan stark instinkt för sådant här och är så totalt fokuserad att den inte hör eller ser något annat.
en lös huskyflock blir snart vilda och beteer sig som en vargflock

Lady vip; som du ser av mitt användarnamn så är jag en stor naturvän en sann trädkramare och använder inte bil med dess förgörande cancerframkallande/miljöförstörande avgaser. Nej fy, här är det cykel, hundspann, häst eller ev buss/tåg som gäller. har inte samvete att sätta mig i bil och spy ut giftiga avgaser över det jag älskar mest -naturen och dess djur.

Jag brukar kalla mig djuren/naturens beskyddare och demonstrerar mot trafik och annan förstörelse samt skänker alla pengar jag har(nästan) till greenpeace, miljöpartiet, djurensrätt, rovdjursföreningen, naturskyddsföreningen..hm ja fattig i pengar blir man men rik i hjärtat :love:

lever så ekologiskt som möjligt men har insett att elen/datan nästan är ett måste då jag är aktiv med att skriva insändare och ha kontakt med vänner världen över med datan. annars lever jag otroligt sparsamt och naturenligt. halva året lever jag i en timmerstuga i vargskogar med mina vovvar och då mår jag allra bäst.

Ps. Självklar har jag ingen gräsklippare! tror du jag är dum, måste va den onödigaste tekniska pryl som skapats, jag blir helt chockad på somrarna när jag ser hur folk nästan maniskst klipper sina gräsmattor...usch det är det fulaste jag vet när gräsmattor ser ut som fotbollsplaner! det ska vara naturligt då är det som vackrast, låt det frodas=) annars ta hästen/fåren till hjälp så går gräset inte förlorat utan gör nytta i hungriga djur magar.

jag tror du är lite fel ute om du försöker få mig till en miljöbov, jag är nästan extrem åt det andra hållet. använder aldrig tvål/diskmedel eller andra medel som förs ut i naturen, har en härlig inne temp på max 16 grader (varför ha varmare när man har massa härliga husky pälsar att krypa intill), använder inte massa onödiga tekniska prylar som drar massa el, köper bara obesprutad eko mat(samt odlar eget), använder hampa kläder (miljövänliga) samt köper nästan aldrig nya prylar utan tar fram uppfinnar jocke i hjärnan och gör saker av trä, skinn, bark, mossa, fjädrar och annat naturen kan ge.
+ endel tycker jag är omordern/konstig som inte använder tvål/diskmedel m.m men allt som skadar och är främmande för naturen väljer jag bort, och förresten så är jag aldrig sjuk.

naturens bästa vän det är jag det

Senast ändrad av en moderator:

aurora skrev:
Och vad hade du isåfall tänkt göra med den?
Ha den i lägenhet 22 timmar om dygnet, gå vanliga promenader med den, träna lydnad, låta den dra någon mil då och då?

Är det mer okej att ha en vanlig hund på det sättet? De är väl lika vargen från början ändå, hur mycket av det är bortavlat egentligen? Jag försvarar inte att avla hybrider mellan varg och hund men jag undrar bara vad som gör det värre att ha ett sådant djur under de förhållanden du beskriver än de hundar som folk har nu?

Jag är också djur och naturvän och väljer dyra men naturvänliga saker framför andra...

Men, det jag inte förstår är hur du fördömmer jakt. Varför skulle det vara naturligare för ett djur att bli nerdragen och sen kanske tillochmed äter på levande innan det segt dör i stället för en kula?
Djur är inte snälla, rovdjur inte heller så...

Sen är det så att djuren vänjer sig, jag har flera gånger sett hjort stå och bara fånglo på drivhundarna, de bryr sig inte om de inte är många. De lurar oerfarna hundar och skakar av sig dem lätt, visst att de stressar en del, men de är mycket skickliga... Grisarna ska vi inte snacka om, vi får en hel del hundar vildsvinsdödare varje år..

Och, om mina hundar hade kommit bort och inte letat sig tilbaka till människan är jag övertygade om att de också hade klarat det vilda livet. De är jakthundar och har en enorm bytesskärpa, dock är de så vältränade att jag kan ta allt i från dem...

Sen är det skillnad på en shit zu och en vorsteh...

//E

Lady-vip du skriver; djur är inte snälla..inte rovdjur heller.
vadå menar du att de är dumma för att de instinktivt tar byten för att stilla sin mages hunder, för att överleva?

en varg äter inte på ett levande djur för skoj skull. men det är inte alltid så lätt att döda ett djur när man saknar vapen. förresten så är vargens mål att så fort som möjligt ta död på djuret men först måste det få stopp på det, varför de biter det i bakben,rumpa. vargens klor är inte vassa som kattdjurens och det är därför mycket svårt att få stopp på djuret med klorna.

förresten så lämnar vargen aldrig ett skadat djur till att möta en långsam död vilket därimot många jägare med filosofin (skjuta först sikta sen) gör. dvs skadeskjuter djur som kanske får lida i flera timmar.

Jag har för många dåliga erfarenheter av hobby jägare för att tala gott om dem.

Millansnillan; Härligt att du gillar vargar! gillar dina ord!
Ja som sagt jag får ta det igen, jag har också ägt vanliga hundraser som cocker spaniel, golden, terrier och de är över lag lika, över lag. tro mig innan man haft en husky tror man att de också är som alla hundar. men när man haft huskies några år inser man att de är mer åt varghållet. men detta kan man inte veta om man bara har cocker spaniel och liknande. så jag förstår om det kan vara svårt att förstå.

Anledningen att jag rekommenderar show-huskies är för att jag märker att fler och fler vanliga människor vill ha husky som aktiv sällskapshund och för hundens bästa vill jag då inte att de väljer att köpa drag/race husky. men om deras önskan om en husky är stark så vill jag att de väljer show-huskyn som bevisligen är mer lämpad att ha som vanlig hund.

Senast ändrad av en moderator:

Lyckantrope; Ååå är du uppväxt med indianer? :love: jag vill gifta mig med en indian.
Men visst har Indianerna en speciell relation till vargar!? just varg+indian finns ju på massor av t-shirtar, vykkort, affischer, drömfångare.

var är du uppväxt? med vilka typer/stammar av indianer?

Jag tänker inte lägga mig Er diskussion, det enda jag kan konstatera är att du har en dubbelmoral utan dess lika och att jag efter att ha läst denna tråd insett att du inte uppfyller de krav som åtminstone jag har på uppfödare..

Greenpeace skrev:
många jägare med filosofin (skjuta först sikta sen) gör. dvs skadeskjuter djur som kanske får lida i flera timmar.

:eek: Snacka om att du inte vet vad du pratar om :mad:

Greenpeace skrev:
Jag har för många dåliga erfarenheter av hobby jägare för att tala gott om dem.

Jag har inga bra erfarenheter av sådana som lever efter "greenpeacefilosofi", men för den delen så snackar jag inte skit / drar alla dessa (er?) över samma kam :smirk:

Calazirya skrev:
det enda jag kan konstatera är att du har en dubbelmoral utan dess lika och att jag efter att ha läst denna tråd insett att du inte uppfyller de krav som åtminstone jag har på uppfödare..

:bow: Äntligen en förnuftig människa :)

Greenpeace skrev:
Anledningen att jag rekommenderar show-huskies är för att jag märker att fler och fler vanliga människor vill ha husky som aktiv sällskapshund och för hundens bästa vill jag då inte att de väljer att köpa drag/race husky. men om deras önskan om en husky är stark så vill jag att de väljer show-huskyn som bevisligen är mer lämpad att ha som vanlig hund.

Å nu kan jag inte låta bli att lägga mej i denna diskussionen. Är inte det bästa för rasen att låta den fortsätta få arbeta med det den är avlad för istället för att vara egoistisk och avla/köpa den som sällskapshund bara för att man absolut vill ha just den rasen? :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan...
2
Svar
23
· Visningar
3 454
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 813
Senast: purity_666
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023