Sv: Saarloos Wolfhound
Först vill jag säga: Jag avgudar vargar. Jag tycker de är otroligt vackra och tycker det är synd att dte finns så få vargar kvar. VArgen är en stor del av vårat kulturarv och förtjänar att få ströva fritt i skogarna. Däremot tycke rjag inte om varghybrider, vi har hundar, varför ska vi då ta de få vargar som finns kvar och försöka få dem till sällskapsdjur?
Du skrev att hundar med hängande öron alltid visar ödmjukhet, nej det gör de inte. Det märks mycket tydligt på hunden vilket humör den är på och liknande även med hängande öron. Om man som människa kan uppfatta detta kan även hundarna som är känsliga för små signaler uppfatta detta. En släkting hade en cocker som kunde få andra hundar att lägga sig på rygg innan de knappt hunnit innanför dörren, underlägsen? Nej, men ett väldigt tydligt kroppspråk med öron och hela kittet där han visade att "Här är JAG hunden i huset!"
så länge man inte träffat huskies och varit med dem i en hundgård så ska man nog inte ytra sig.
Jag har en släkting som förr drev en kennel med denna ras. Jag var där och hälsade på när en av tikarna hade valpar. Jag lovar dig att hade det varit en varg så hade absolut inte honan tillåtit en människa att kela med dennes valpar. Man hade blivit attackerad på en gång. Ännu en ska som bevisar att vargen är en varg och hunden en hund.
Till skillnad mot rottweiler och många andra raser skäller sällan eller aldrig huskies eller varghundstyper, de ylar. mina hundar ylar/sjunger två ggr om dagen och de har fått kontakt med vilda vargar.
Min lilla cockerspaniel tillkallade genom att yla då vi hade problem med att få honom till att vara själv hemma , ylning är INTE ett bevis på att huskyn är mer varg än vad en annan hund är. Cockerspanieln en släkting hade ylade när den hörde en varg yla utanför huset.
En varg går inte att kuva, den är stolt men ödmjuk.
En hund gör allt för sin matte/husse och det är det vi människor vill ha, därför avlade vi på vargen för att få den "mesigare"
att försöka använda en husky som lydnads, brukshund går men det är en stor utmaning! precis som med vargen.
och kommer huskyn lös ger den sig av till skogs för att finna föda och tänker inte på "matte och husse utan litar helt på att den klarar sig själv i skogen bara den hittar en partner först"
Om man försöker att kuva en hund går man helt fel väg. Det är rätt, en hund ska göra allt för sin matte eller husse, den lever trots allt i en flock, eller hur? I en vargflock ska du se att inga vargar sticker ifrån flocken för att hitta sig en partner. Om din hund bara sticker iväg om du har dne lös i skogen (vilket liv förresten för en "varg" som du kallar din hund att gå kopplad och leva i en liten inhägnad, äkta vargliv det!) borde du allvarligt fundera. Nu ska jag vara uppriktig, om din hund sticker till skogs för att söka upp sin riktiga flock, nej då har du inte ett "kompanjonskap" med din hund, nej hunden bara skiter totalt i dig eftersom du inte är dennes ledare.
Huskyns som kenneln hade använde de till jakt och drag, släppte man ut en av dem i skogen inte kutade de iväg. Nepp, en vissling och huskyn kom springande, mycket träning visst. Men där har du hur det ska se ut mellan hund och människa.
Denna människa skrattar åt människor som försöker likna huskyn med vargen.
Nej det är mycket svårt att få en varg till lydnad, och det är just det som är poängen. huskies är också mycket svåra till det men det har inte att göra med att de är jakthundar utan de är stolta och gör vad de vill. man får ett mycket speciellt förhållande till en sådan hund/varg om man kan komma in i deras kattlika ego och bli kompanjoner, men det bli aldrig herre-slav förhållandet som det är med andra hundraser.
HAr amn ett herre-slavförhållande med sin hund ska man inte ha hund. En hund är en vän, man lever i en flock. Tro mig, många andra hundraser är mycket svåra att dressera, inte betyder dte att de är vargar för det. Själv så har jag hellre ett förhållande med min hund där jag offrar allt för den och den offrar allt för mig, då vet man att man har kontakt med sin hund. MAn har inte kontakt med sin hund när den rymmer ifrån en för att leta upp sin riktiga flock.
för det första så är de en av väldigt få som travar i DUBBLA SPÅR precis som vargen, alltså de travar på sidan!! även rävar gör detta. det är ärvt och de gör det för att vinna mark, så kom inte och säg att huskies går rakt. det var det mest tydliga tecknet på att du är okunnig om rasen, du har förmodligen bara sett dem i galopp framför släde, då går de självklart inte på snedden
Min cockerspaniel travar också på snedden. Min kompis chihuahua travar på snedden och passar även som vargen för att spara energi.
eller är du bara rädd för dem? stora stygga vargen som i vilt tillstånd lägger svansen mellan benen och flyr om den möter en människa hjälp vad farlig, gettingar är ju farligare
Det var den stoltheten det.
En husky på rymmen som möter varg i skogen blir inte uppäten, om de är av olika kön parar de sig för eller senare och är de av samma kön blir den i väg skrämd eftersom det är ottilåtet revir.
En hund som möter en varg blir inte uppäten för att vargen ser den som ett byte, den blir uppäten då vargen vill jaga den bort från dennes revir och hunden då försvarar sig. Nu vet jag inte vart adressen där en huskyliknande (vet inte om det var en husky eller en annan "varg") blev uppäten av en varg men det har hänt.
Jag litar på vad jag lärt mig och det säger väl sig självt, att den som är mest lik vargen i utseende också ligger närmast den i släktskapet och alltså är mest lik överlag.
Herregud, herregud, herregud. Här tänkte jag "Är hon verkligen över 9 år?" Möss delar över 90 % (komme rinte ihåg det exakt talet men iallafall, över 90 %, tror det var 97%) av våra gener, inte är de lika människor för det.
i bland känner jag sån ilska mot samerna, måste de sprida ut sina renar utan stängsel ner över halva sverige??! egoistiskt med tanke på de vilda djur som ocskå ahr rätt att finnas.
Samer är ett naturfolk (som indianer) i hundratals (tusentals?) år har de levt på sina renar.
Vargen är ett rovdjur visst men det är människan med och tigern med.
Rovdjuren skiljer sig åt i karaktären.
Vargen är ett mycket intelligent och socialt rovdjur, har ni tänkt på att det är nästan det ända rovdjuret man kan vistas med i hägn. gå in till tigrar får ni se så blir det inte mycket kvar av den människan
Vet du inte att i ett temepl i Indien så lever munkarna där i harmoni med tigrar? Eller ja, harmoni, allt sker såklart på tigrarnas villkor samma som med vargar och människan.
Nordamerikas indianer använda vargar till hjälp vid jakten, jakten som var nödvändig för indianernas överlevnad, männsikans bästa vän utan tvekan (idag är ju jakten bara en hobby) har egentligen inget emot jakt men eftersom jägare står för den största procenten av illegal jakt på varg så har jag svårt för dagens moderna jägar typer som tycker de äger och har rätt att skjuta allt vilt för sig själva. vapengladare typer inns ju inte. bosatte de sig i stan där vilda djur saknas skulle de väl börja skjuta människor.
Min morfar var jägare och bor i en lägenhet i stan, vad jag vet är han ingen mördare. Du framstället jägare som idioter, visst en dle är kanske det. MEn de flesta jägare är mycket noggranna med att de skjuter exakt rätt för att undvika ett skadeskjutet djur eller liknande. Är sikten dålig och det finns skjuter de inte, that's it.
förresten så tycker jag älgjakten är så orättvist grym eftersom älgen drivs mot ett gäng utplacerade jägare och har inte en chans att komma undan.
Vargar jagar i flock såsom männsikor gör.
vore jag älg skulle jag hellre bli tagen av en varg och få en naturlig död, på det sättet som pågått mellan rovdjur/bytes djur sen urminnes tider. älgen hinner bli mer stressad av jägarens skällande hund eller lukten av människa. dessutom lämnar jägare bly efter sig när de är ute i skogen, mycket farlig tungmetall (eller det kanske inte räknas till tungmetall?)
Blyet vet jag inget om tyvärr. En älg känner lukten av varg likaväl som av en människa. Om jag fick välja mellan att bli biten i strupen tills jag förblödde till döds eller skjuten i hjärtat medan jag betade gräs vet jag vilket jag skulle välja.
Människa och varg har en speciell relation, vi är som bröder.
Visste ni att Indianerna menar att vargarna är själabärare av deras/våra släktingar!?
Vissa indier menar samma sak fast med råttor.
Och om nu huskyn är så otroligt lik vargen och du är stolt över det, varför vill du då starta en kennel där du gör en utställningstyp av hunden och därmed försvagar huskyns huskytemperament?
Jag säger bara, snälla snälla SNÄLLA skaffa dig åtminstone en tesked kunskap först innan du börjar yttra dig om något.