Sv: Saarloos Wolfhound/ am varghybrid låång..
Hej har läst både denna tråd och den förra ang varghybrid (som tyvärr hann stänga innan jag kunde skriva in).
Jag har en varghybrid (den det stog om i tidningen för ett par år sedan då hon hade valpar).
Tiken (idag 13 år och still going strong) är min andra varghybrid (den förra köpte försvaret då han var för bra mentalt för mig (läs krävande).
Var oxå tidigare aktiv i svenska varghybrids föreningen och har varit med om när ca 40 varghybrider har gjort den mentala unghundstesten, så jag kan nog hävda att jag vet och kan en del om rasen (som ihop med Sarloos och chevlkoski vlak (ej säker på stavning) ej är godkända av SKK, men dom är godkända i dom flesta andra EU länder och USA som raser.
Man kan också importera den med tillstånd av jordbruksverket, då man får ha dom i sverige men ej ställa ut.
Ang jakt så brukar jag hävda att min tik inte har någon jakt i sig (vilket hon inte har/visar) medans hennes trekvarts syster jagar åt kommunen och är en fena på att jaga vildsvin. Så som någon skriv tidigare dom blir ju faktisk vad man gör dom till.
Min tik går för övrigt alltid lös (ok har väl kopplat henne någon gång om det är mycket bilar runt omkring), och är mkt lydig även om hon inte kommer lika snabbt på inkallning som min Aussi gör så lyssnar hon o är på väg. När vi är hemma ligger hon lös på gården (även när jägarna kommer förbi med sina hundar, dom har för övrigt oftast väldigt bra pli på sina och kan oxå ha dom lösa)
Även när jag bodde i Sthml så hade jag henne lös, och många stannade och pratade (och det blir faktiskt pr för vargen).
Själv har jag en Amerikansk Varghybrid (
www.usawa.com?) som är registrerad i Usa. Köpte henne då jag ville ha en gammeldags schäfer men inte kunde hitta den mentaliteten och sundheten (idag kan jag nog hitta det jag vill hos schäfer). Då jag ville ha en frisk och sund hund som var/är självständig, bra mentalitet.
Det fann jag hos varghybriden, även om dom med hög vargprocent i inte är något för den tävlings/lydnandsugne.
Om jag idag skall köpa en ny hund blir det nog en av dom andra två med varginblandning då det är svårt att hitta en "rasren" Varghybrid i sverige/norden.
Och dom är hundraser som man valt att korsa in varg i (oftast på 50-60 talet) för att få fram ny ras alt förbättra.
Och när jag ser på vad vi gjort med vissa andra hundraser så tror jag nog att det vildas urvalsprincip är bättre än det vi människor skapar.
Mitt anmälan blev oxå nedlagt då jag kunde bevisa att hon är mer än 4 generationer från varg (ca 20 gen).
Ni som vill får gärna komma hit och besöka henne.