Saarloos Wolfhound

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Saarloos Wolfhound

JADZIA SKRIVER ; Jag har varit i varghänget och mött både de vuxna vargarna och den yngre flocken och till och med en barnunge borde kunna se att de inte är det minsta lika hundar.
Nej inte är de lika rottweiler i alla fall. men väldigt lika äkta hundar, som huskies.

så länge man inte träffat huskies och varit med dem i en hundgård så ska man nog inte ytra sig.
schäfern liknar ju vargen till utseendet men inte direkt i psyket, de är mycket mer hotfulla och vaktiga än vargar.
Min kompis pappa har varit sveriges bästa slädförare och har huskies i hundgård ute i märsta. Jag har studerat dem och kan säga att bara genom att se varg på tv så ser jag en ENORM skillnad på varg och husky.

Det finns ju varglika HUNDraser, varför inte välja ngn av dessa istället. Du har ju jämthunden, en underbar "varg" och den ngt mindre gråhunden. Hundar som man vet vart man har.

Rasen är nu Godkänt i SKK.
Jag tycker det är en väldigt vacker ras.

Jag har spånat igenom tråden en gång till och har även kollat upp det där med Saarlos wolfhound bättre, jag är inte för varghybrider öht. Men vad jag har förstått är Saarlos så gott som "en hund" nu i mångt och mycket (modern tid) vilket gör att jag inte kan se något hinder i att folk skulle äga sådana. Åtminstone inte folk som har god kunskap i hund och hundspråk och sådant. Ts val av hund hade jag respekterat fullt ut om det inte vore för svaren jag och andra fått som inte alls känns seriösa. Nåja.

Kan även tillägga till ts att taxar har ett snvändningsområde och dom ser inte ut som dom gör bara för att folk skulle tycka att det var sött eller kul.

Det finns ju varglika HUNDraser, varför inte välja ngn av dessa istället. Du har ju jämthunden, en underbar "varg" och den ngt mindre gråhunden. Hundar som man vet vart man har.

Tvärtom, gråhunden är mindre än jämthunden. Dock så är varken gråhund eller jämthund raser jag skulle rekommendera till någon andra än sådana som tänker jaga med dem. Det är renodlade jaktraser.

Jag har spånat igenom tråden en gång till och har även kollat upp det där med Saarlos wolfhound bättre, jag är inte för varghybrider öht. Men vad jag har förstått är Saarlos så gott som "en hund" nu i mångt och mycket (modern tid) vilket gör att jag inte kan se något hinder i att folk skulle äga sådana. Åtminstone inte folk som har god kunskap i hund och hundspråk och sådant. Ts val av hund hade jag respekterat fullt ut om det inte vore för svaren jag och andra fått som inte alls känns seriösa. Nåja.

Kan även tillägga till ts att taxar har ett snvändningsområde och dom ser inte ut som dom gör bara för att folk skulle tycka att det var sött eller kul.

De saarlos wolfhounds som jag träffat har varit VÄLDIGT olika i sättet.
En var mest som en schäfer, väldigt arbetsvillig, och med "will to please" (hon var bara 1,5år så det återstår ju att se om det håller sej)...
Andra saarlos jag träffat har haft väldigt svårt för att umgås med andra hundar OCH människor, varit skygga och otillgängliga.
Så jag vet inte om jag tycker att dom är tillräckligt "hund" :crazy:

Men att dom är vackra att se på är ju inget att diskutera :love:

Jovisst, men är den godkänd i SKK ser jag inga hinder utöver att den möjligen enbart ska söljas till folk som kan hund.

Hej, jo nu är det så här att Saarloos wolfhound är faktiskt tillåten, om du noga kollat att föräldrarna är efter 4 generation från varg.
Saarloosen är en etablerad men ovanligare ras i europa. Kolla med jordbruksverket, vill bara säga att ha en sån hund är ett äventyr med massor massor ansvar, och inte minst allt hat från varghatare mm.
Likaså den tjeckoslovakiska vargkorsningen är oxå tillåten.
och det är INTE en hybrid! en hybrid är en korsning mellan 2 arter som normalt inte kan producera avkommor, eller att avkomman blir icke fertil.
Så benämningen varghybrid är felaktig.

så glad att se att en har lyckats, hade vargkorsning innan saarloosen var aktuell, detta kommer att ta tid innan allla andra etablerade bastarder kommer att acceptera naturens vishet.
Lycka till:-)

så glad att se att en har lyckats, hade vargkorsning innan saarloosen var aktuell, detta kommer att ta tid innan allla andra etablerade bastarder kommer att acceptera naturens vishet.Lycka till:-)

Och vad menar du då?
Var på närkontakt varg igår på kolmården och djurskötaren underströk hur idiotiskt han tyckte det var med äkta varghybrider (saarlos inte inräknad) och jag håller helt med. Är trött på folks ha galenhet.

Likaså den tjeckoslovakiska vargkorsningen är oxå tillåten.
och det är INTE en hybrid! en hybrid är en korsning mellan 2 arter som normalt inte kan producera avkommor, eller att avkomman blir icke fertil.
Så benämningen varghybrid är felaktig.

Det beor helt på vilket artbegrepp man använder sig av. Det biologiska, fylogenetiska, morfologiska eller det geografiska. Alla dessa artbegrepp, förutom det tredje, är lika korrekta.

Det beor helt på vilket artbegrepp man använder sig av. Det biologiska, fylogenetiska, morfologiska eller det geografiska. Alla dessa artbegrepp, förutom det tredje, är lika korrekta.

så du är expert på genetik? väldigt intressant, eftersom vargen i sig själv har en sån bred utspridning, så det finns ju en del variationer även där, vi har ju den fenoskandiska vargen osv, är den uppdelad på det geografiska? vill gärnna veta mer...
bla annat var det jag som ordnade mentaltesten på dessa befintliga vargkorsningar som fanns här, ca ett tiotal, de papperen finns säkert på SBK, om de inte har försvunnit..........

så du är expert på genetik? väldigt intressant, eftersom vargen i sig själv har en sån bred utspridning, så det finns ju en del variationer även där, vi har ju den fenoskandiska vargen osv, är den uppdelad på det geografiska? vill gärnna veta mer...
bla annat var det jag som ordnade mentaltesten på dessa befintliga vargkorsningar som fanns här, ca ett tiotal, de papperen finns säkert på SBK, om de inte har försvunnit..........

Varför skulle sbk genomföra mentaltest på varghybrider?

Nej, det är jag inte men jag har studerat biologi (bla. genetik) tillräckligt länge för att veta att det finns olika artbegrepp och därmed olika defintioner av ordet hybrid.

Hund och varg kan anses vara olika arter om man tex. använder sig av det "geografiska" artbegreppet dvs. att två djurstammar hålls separerade från varandra pga. fysiska barriärer (det kan vara en flod, en bergskedja eller människans domesticering, att vi hindrar olika stammar från att korsas). Det finns många vilda djurarter som kan hybridideras om människan för samman dem, men som i det vilda aldrig skaffara avkomma ihop pga. rent geografiska hinder. Afrikanska vildkatter kan inte para sig med asiatiska leopardkatter pga. avståndet. ;)

I Sverige kan vi säga att vargen och hunden är isolerade från varandra med endast ett fåtal undantag (och några sådana kommer man finna oavsett vilket artbegrepp man använder sig av).

Jag diskuterar de olika artbegreppen, mentaltest på hund/vargkorsningar är jag totalt ointresserad av.

Jag har oxå hört om en man som bor i Värmland som föder upp hybrider typ..han har alskan husky tikar som han släpper ut i skogen vid löp..

Det jag inte förstår är VARFÖR man började avla på dessa hundar?
Varför ville de ha fram en hund/varg-korsning?
För att de ville ha en "jättevacker hund", ville de åt vargtempramentet eller vad var grejen? Var det ett misstag som blev lyckat?
Jag förstår inte varför man kommer på tanken att korsa ett vilt djur med ett tamt(när de inte ens är av samma ras).

Senast ändrad:

Det jag inte förstår är VARFÖR man började avla på dessa hundar?
Varför ville de ha fram en hund/varg-korsning?
För att de ville ha en "jättevacker hund", ville de åt vargtempramentet eller vad var grejen? Var det ett misstag som blev lyckat?
Jag förstår inte varför man kommer på tanken att korsa ett vilt djur med ett tamt(när de inte ens är av samma ras).

Ja jag ösnkar jag kunde svara på detta, men alla djur vi har som husdjur etc, har ju en gång varit vilda, sen kan man ju ta ett steg bakåt pga av genetiska defekter etc, vet inte vilket som är bäst, för hunden -männsikan, men ser man på den hundavel som bedrivs idag, blir man ganska skrämd av alla exteriört nedärvda defekter pga av människans inblandning på gottt o ont.
Jag tycker det är viktigast att man skaffar en hund utifrån vad typ av människa man är så det passar ens syften,
Jag skulle inte skaffa en terrier eller schäfer om jag är en soffliggare.
vad gäller oilka raser och vad det står för, olyckor o aggresivitet, så är det ju oftast individer o ansvar, vilket inte ska döma ut en hel ras (syftar på schäfer mm).
Men jag tror alla håller med att aveln idag verkligen behöver förbättras med alla de hundraser som finns idag, både mentalt o exteriört, så det fortsättningsvis blir mindre lidande för både hundar o ägare.

Ja jag ösnkar jag kunde svara på detta, men alla djur vi har som husdjur etc, har ju en gång varit vilda, sen kan man ju ta ett steg bakåt pga av genetiska defekter etc, vet inte vilket som är bäst, för hunden -männsikan, men ser man på den hundavel som bedrivs idag, blir man ganska skrämd av alla exteriört nedärvda defekter pga av människans inblandning på gottt o ont.
Jag tycker det är viktigast att man skaffar en hund utifrån vad typ av människa man är så det passar ens syften,
Jag skulle inte skaffa en terrier eller schäfer om jag är en soffliggare.
vad gäller oilka raser och vad det står för, olyckor o aggresivitet, så är det ju oftast individer o ansvar, vilket inte ska döma ut en hel ras (syftar på schäfer mm).
Men jag tror alla håller med att aveln idag verkligen behöver förbättras med alla de hundraser som finns idag, både mentalt o exteriört, så det fortsättningsvis blir mindre lidande för både hundar o ägare.

och det skulle vara att blanda in varg då menar du?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan...
2
Svar
23
· Visningar
3 454
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 813
Senast: purity_666
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka