Sv: Saarloos Wolfhound
Jag är varken för eller emot, beroende på vad resultatet blir, och som jag sa förut, att äga en sån hund medför mycket ansvar, kanske man skulle införa "körkort" för hundägare vilket skulle gynna både allmänhet o hundar, iaf lite bättre kunskap om hundens psykologi och det ansvar det medför att vara hundägare.
För det går inte att kasta paj på hundraser.
Och smaken är ju som baken delad

Hundägaransvar är väl den viktigaste igrediensen för våra fyrfota vänner o allmänhet.
Jag vet faktiskt inte alls hur man kan förbättra hundaveln som den är idag, och jag lider med hunduppfödare som har så dåligt avelsmaterial att tillgå, de gör nog sitt allra bästa, men trots det är det många hundraser idag som har genetiska defekter, även vargen, och förlåt alla om jag verkar kritisk, jag vet själv hur det är , våra egna hundar är som våra barn nästan, familjemedlemmar, men kanske vi skulle kräva friskare raser i framtiden.
Kanske därför man blandar in varg, eller därför att man nu har mer förståelse för vargen och lärt sig mer om hundens stamfader, de är ju väldigt lika, trots att vargen är mer "vuxen" pga av den faktiskt ska överleva.
Vargen är för mig en vild hund, men jag skulle aldrig vilja ha en varg som ett husdjur, men däremot en pudel som såg ut som en varg.