Saarloos Wolfhound

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Saarloos Wolfhound

Jag har oxå hört om en man som bor i Värmland som föder upp hybrider typ..han har alskan husky tikar som han släpper ut i skogen vid löp..

Och hur vet han då att tikarna blir parade av varg och inte hundar? :angel: Sannolikheten att de träffar på en hanhund före de träffar på en varg lär ju vara bra mycket större.

Jag är varken för eller emot, beroende på vad resultatet blir, och som jag sa förut, att äga en sån hund medför mycket ansvar, kanske man skulle införa "körkort" för hundägare vilket skulle gynna både allmänhet o hundar, iaf lite bättre kunskap om hundens psykologi och det ansvar det medför att vara hundägare.
För det går inte att kasta paj på hundraser.

Och smaken är ju som baken delad:bow:
Hundägaransvar är väl den viktigaste igrediensen för våra fyrfota vänner o allmänhet.
Jag vet faktiskt inte alls hur man kan förbättra hundaveln som den är idag, och jag lider med hunduppfödare som har så dåligt avelsmaterial att tillgå, de gör nog sitt allra bästa, men trots det är det många hundraser idag som har genetiska defekter, även vargen, och förlåt alla om jag verkar kritisk, jag vet själv hur det är , våra egna hundar är som våra barn nästan, familjemedlemmar, men kanske vi skulle kräva friskare raser i framtiden.
Kanske därför man blandar in varg, eller därför att man nu har mer förståelse för vargen och lärt sig mer om hundens stamfader, de är ju väldigt lika, trots att vargen är mer "vuxen" pga av den faktiskt ska överleva.
Vargen är för mig en vild hund, men jag skulle aldrig vilja ha en varg som ett husdjur, men däremot en pudel som såg ut som en varg.

Jag får be om ursäkt om jag verkade snäsig, jag missförstod nog din inställning..som faktiskt inte alls var så tokig:bow:

utdrag ur Protokoll CS 2-2007
§ 72 Saarloos wolfhond och ceskoslovensky vlcak
Förelåg protokollsutdrag från SKKs Centralstyrelse med uppdrag att utreda frågan om raserna saarloos wolfhond och ceskoslovensky vlcak kan godkännas för registrering i SKK. Raserna står nämnda som varghybrider i respektive standard.
Beslöt AK att uppdra åt Britt-Marie Dornell och Helena Rosenberg att ta fram underlag för beslut. Resursperson/er kan vid behov anslutas till arbetsgruppen. Hundägaren tillskrivs med begäran om dokumentation i enlighet med hantering av nya raser. Ansökan om sådan prövning skall innehålla:
· Dokumentation om rasen och dess rasspecifika användningsområde
· Dokumenterad populationskunskap
· Planering av den framtida aveln i Sverige

Senast ändrad av en moderator:

för det första så är de en av väldigt få som travar i DUBBLA SPÅR precis som vargen, alltså de travar på sidan!! även rävar gör detta. det är ärvt och de gör det för att vinna mark, så kom inte och säg att huskies går rakt.
Skrevs tidigare i tråden. Jaha, det gör mina border collies också, då måste dom ju vara närbesläktade med varg eller?

:rofl: :rofl: :rofl:
Roligaste tråd jag läst på länge.
Mer pajkastning tack. Jag duckar med kaffet i handen medans jag väntar.

:D Det gjorde min dalmatiner också. Och min st. Bernhard..........:angel:

Vissst e dom söta men jag vet inte...
För mig är det nog viktigast at hundar är hundar(det är väl ganska självklart att hundar e hundar men ni vet nog vad jag enar elr:confused:)
:dvem snacka om pajer jag börjar bli hungrig:d

Jag tycker att Saarloos Wolfhound är en JÄTTEFIN hund!!!! :)

Hälsningar Beatrice.

Här kommer en Zebra/häst
ZebraHorseEPA_468x403.jpg

:love::love::love: jag är kääär!! guud vad söt.. snacka om att ha ärvt färgen konstigt!! :D

Säger som många andra sagt: Älskar vargen. Detta va en riktigt rolig tråd även jag duckar med kaffet medan pajerna flyger. Har själv varit smått intresserad av varghybridhunden men efter att ha läst greenpeaces galenskaper så har det intresset verkligen svalnat. Undrar var han får allt ifrån. Och jag tycker verkligen synd om alla undergivna rottisar med sina hängöron hahahahahaa herregud vad roligt - du skulle behöva besöka en typisk dominant rottishane, se om du kallar dem mesiga eller undergivna sen.. Vem vet skulle säkert få för dig att de är svarta vargar pga deras stolthet, självständighet och egensinnighet. Usch vad dina inlägg varit underhållande, tur att du finns! Puss

Nu ska ni få se på världens finaste hundras föruom Siberian huskyn förstås. Saarloos wolfhound, en Holländsk ras som framkommit ur korsning mellan varg och schäfer. tyvärr inte tillåten i sverige så man får nöja sig med bilder på dem.

Ur Protokoll SKK / CS nr 2-2007 på kennelklubbens hemsida

§ 8 Saarloos wolfhond och ceskoslovensky vlcak
En arbetsgrupp inom AK har på CS uppdrag gjort en utredning rörande rubricerade rasers förutsättningar att registreras i SKKs stambok.
Vidare har Ninni Erlandsson i skrivelse till SKK lämnat sin syn på DNA-test och mentalbeskrivning av rasen saarloos wolfhond.
Med utgångspunkt från utredningen och skrivelsen från Ninni Erlandsson beslutade CS följande:
Hundar av rasen saarloos wolfhond respektive ceskoslovensky vlcak ska kunna registreras i SKKs stambok.
Härstamningskontroll genom blodtypning krävs för att registrera en valpkull. Tills vidare godkänns inte pälsprov eller cheek swabs, men frågan är föremål för diskussion i SKKs DNA-grupp. Kostnaden för DNA-analysen står uppfödaren för och läggs på registreringsavgiften.
Känd mental status (MH) krävs för föräldradjur som bor i Sverige, för att få registrera en valpkull. MH ska göras genomföras före parning.

Det är så trevligt att höra alla,jag vet bäst.Jag skummade igenom tidigare trådar och blev skrämd.Så många trångsynta människor,hoppas yngre generationer tänker bättre eller så kommer den underbara vargen att vara utdöd inom 50 år.

Varför kan man inte avla på en (skygg),(ej agressiv), ofarlig varg för människan.Många idioter avlar dammmoppar,aggressiva hundar vad är skillnaden?Föresten hund är bara en annan benämning än varg!Alla hundar har varg i sig.

Du som sa att vargen var mindre och kommer från asien,kom igen!Det är som att gemföra alla forskare som säger nu att vikingar inte kommer från norden.Dom försöker att imprenta deras ideer.Du som sa att du var på skansen och såg hur en skötare åkte på stryk! Allvarligt stoppa in en hund där så skulle han åka på däng också.Det kallas dominans/herarki.:eek:

mycket enkelt förklarat så kan man med hjälp av DNA-tester hitta ursprunget till en viss typ av art. små förändringar uppstår hela tiden i arvsmassan, och där dessa förändringar är flest kan man anta att de pågått längst. på så sätt har man bevisat att hunden kommer från en liten, numera utdöd asiatisk varg. det finns mängder av info att hitta om detta om du bara söker.

Anta?Jag har slutat tro på forskare!Dom bara (Mindbrainar).:banana:

kanske man skulle införa "körkort" för hundägare vilket skulle gynna både allmänhet o hundar
Säg mig vem gynnar det?Alla som kan hantera sin hund?Ska folk som inte kan det få förstöra?Människor som inte kan köra bil har redan förstört för dom som kan.Dom sänker hela tiden för att det finns folk som är idioter.Snart måste jag väll skaffa körkort för allt.

Det gynnar väl alla?

Jag har då inget emot att ta körkort för att få äga den ras som jag vill ha ( om det är vad som krävs )

Man skulle få bort en hel del skitägare då !!

Jag vet faktiskt inte alls hur man kan förbättra hundaveln som den är idag, och jag lider med hunduppfödare som har så dåligt avelsmaterial att tillgå.
Vad menar du? holländare i allmänhet har inga effekter alls.:banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan...
2
Svar
23
· Visningar
3 454
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 813
Senast: purity_666
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka