Saarloos Wolfhound

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Saarloos Wolfhound

Så mycket vet jag och norrlänningarna att det inte är någon varg i hundkostym.

Jag undrar fortfarande varför du så gärna vill tro det.

En av norrlänningarna har varit över till Canada och spenderat tid med en kvinna som har dels Siberian Husky och dels Alaskan Husky. Hon har även tagit hand om vargar. Enligt henne är det en rejäl skillnad mellan vargen och de hundar hon hade. Det ska ha gjorts en dokumentär om henne och hennes jobb med vargar och hundar. Kanske kan vara värd att se för hennes erfarenheter och kunskap kan du inte argumentera emot. Där har du någon som levt med båda delarna och gjort jämförelsen och kommit fram till att det du säger inte stämmer.

Nej, ditt snack om huskies gör inget annat än framställer rasen i dålig dager.

Ja vargen lever ju ett mycket hårdare liv (kamp på liv å död), vilket i sin tur gör den "hårdare" men om huskies levde i vilt tillsånd blir de identiska med vargar! kolla filmsnutten nedan, det är en film som ska komma på bio i februari tror jag:banana: får jag abra inte missa,

Huskyna blir ensamma i ingenmansland

Kolla filmsnutten
http://disney.go.com/disneypictures/8below/trailer2.html?movie=trailer1&size=WMlarge

Senast ändrad av en moderator:

De kan omöjligt bli identiska med vargar eftersom de inte är identiska genetiskt. Men visst, ponera att dina hundar skulle bli lika vargar om de levde i det vilda.....vilket enormt misslyckad avel det måste ha varit som lett fram till sådana hundar. Bra hundar som inte vara exakt som vargen.

det är därför jag finner det så konstigt att du vill få din huskies till att vara vargar i hundkostym.

För övrigt är inte ens vargar i fången skap speciellt lika hundar. Vargarna på kolmården är inte direkt lika några huskies alls. De kan påminna varandra till utseendet, men eftersom hunden härstammar från en helt annan typ av varg än den nordiska har de inte mycket gemensamt. Inte mer än alla hunddjur har.

*knapplån*
Jag får uppfattningen att många här verkar tro att moderna hundraser härstammar från våran skandinaviska varg?
Det stämmer inte riktigt. När människan vandrade in till norden första gången fanns hunden redan med, och har därför ett annat hunddjur som anfader.

Nej som sagt vargar i fångenskap är inte lika rottweilers men de ÄR lika huskies och då menar jag inte utseendemässigt,
men men den insikten har man inte förns man vistas med huskies i hungård! och kan jämföra det med vistelsen med vargarna på kolmården.

Förresten så är skandinaviens vargar och nordamerikas vargar helt lika varandra i beteendet, varg som varg, de har bara olika färg och storlek

Philosophia skrev:
Huskyn och vilken slags varg då? Gråvargen och de andra "nordiska" vargarna ja. Men knappast den asiatiska underart av vargar som hunden enligt de senaste rönen TROS härstamma från. Hundens ursprung är ju inte alls genetiskt klarlagt på något sätt. Hunden har ju däremot ett tydligt släktskap (vilket inte nödvändiggör klarlagt ursprung från) med vargen, mest den asiatiska. Så frågan är om hunden faktiskt kommer FRÅN vargen eller om hund och varg har utvecklats parallellt (och emellanåt kanske skapat avkomma med varandra).

Jag tycker i varje fall att det är förmätet att tro att hundar som är lika den svenska gråvargen är mer urhundar (s.k. riktiga hundar) än t.ex. de äldsta vinthundarna.

En intressant artikel om ganska nya forskningsrön:

http://www.naturvetareforbundet.se/www/sn/textarkiv.nsf/UNID/B5EAD0E507B9F0BFC1256D390032AF15/$File/h%C3%A5ren+avsl%C3%B6jar+hundens.pdf

Ah, förlåt. Missade ditt inlägg. Det var det här jag menade.

Så Jadzia du menar att rottweilern är lika lik vargen som Siberian huskyn..haha nu får du ge dig.

Siberian huskyn är en ursprunshund (dvs mycket nära släkt med vargen)
och rottweilern är definitivt ingen ursprunshund. de är ju framavlade och får höftproblem och liknande.
Siberian huskyn är precis som vargen mycket FRISK. och det beror på att människan inte varit och blandat sig i och mixtrat med deras gener så de blir onaturligt tunga (höft/led problem), eller får hängöron(som ofta leder till öroninflamation eller allmän klåda)m.m. samt svårare för hunden att hävda sig inför andra.

Tro vad du vill. Du gör inget annat än en ren otjänst för rasen i vilket fall. En husky som beter sig som en varg är en dålig hund. Jag väljer att tro mer på erkänt kunniga husky-människor än någon som snackar om varghjärta, ödmjukhet och uppenbarligen inte kan ett smack om mentala konstitutioner.

För övrigt kommer hunden från den asiatiska vargen och har mycket lite gemensamt med den nordiska och amerikanska.

Rent genetiskt är Rottweilern lika mycket varg som en Husky. Det kan du aldrig ändra på. De har hundgener båda två.
Huskyn kallas för urhund därför att man valt att behålla många av de ursprungliga egenskaperna. Det gör den däremot inte till mer varg bara för det.

Huskyn är dessutom frisk på grund av att man avlat på prestation och undvikit de där fåniga utställningarna. Dåliga hundar har slagit ut sig själva precis som inom jaktvärlden. Det har ingenting med varg-DNA att göra.

Nu börjar du bara framstå som korkad.

Alla hundar kommer inte från den asiatiska vargen!!
herre gud det kan man ju läsa i vilken fakta hundbok som helst.

De delas in i olika grupper.
Polara raser (huskies, samojed, malamute)härstammar från polara vargar osv.

Jag vet inte mer inom det ämnet jag vet bara att alla inte kommer från den asiatiska vargen.
och förresten varg som varg. Den finns ju på väldigt många ställen på jorden men är över lag lika, asiatisk eller nordamerikansk,
det är som att skilja på svarta och vita människor.
Varg är varg varelse den är asiatisk eller nordamerikansk och skiljer förhållande vis lite i utseendet.

hundar går däremot inte att jämföra på samma sätt då de är avlade åt olika håll.

Jag läste nått om det där... Det stod nått i stil med att ponera att vi har haft vargar som husdjur förr i tiden. Varför hittar man då inga vargrester kring de mänskliga bonaderna? Den frågan kastades ut på en föreläsning. Tror att jag läste det genom SKK. Men som jag förstod det på texten så kastades frågan ut som nått att tänka på och inga mer bevis för det lyftes fram. Kanske för att man idag har sina misstankar, men för lite bevis för det. Det är svårt att ändra gamla teorier! Då gäller det att ha kött på benen!!

De flesta hundar blir faktiskt rätt så snabbt "förvildade" om de kommer bort. Det läser man ju antalet solskenshistorier om. Hunden är borta 6 månader, mycket skygg och svår att fånga in. Men direkt den är infångad så kommer dess tama beteende och tillit till människor fram igen!

Alltså... Min morfar har huskies,vi har dom lösa och inte rymmer då hans huskies i skogen o ska para sig me nån varg inte.. har du träffat nån riktigt varg nångång?? o då menar jag inte nån i djurparken! dom är väldigt vackra osv osv... men du verkar juh tro att dom är världens snällaste djur.. ... om he var menat att vargen skulle/ska vara "ett sällskaps djur " så hade väl dom varit det för längesen... finns juh anledningar varför dom tillhör de "vilda"...

Greenpeace skrev:
Alla hundar kommer inte från den asiatiska vargen!!
herre gud det kan man ju läsa i vilken fakta hundbok som helst.

De delas in i olika grupper.
Polara raser (huskies, samojed, malamute)härstammar från polara vargar osv.

Jag vet inte mer inom det ämnet jag vet bara att alla inte kommer från den asiatiska vargen.
och förresten varg som varg. Den finns ju på väldigt många ställen på jorden men är över lag lika, asiatisk eller nordamerikansk,
det är som att skilja på svarta och vita människor.
Varg är varg varelse den är asiatisk eller nordamerikansk och skiljer förhållande vis lite i utseendet.

hundar går däremot inte att jämföra på samma sätt då de är avlade åt olika håll.

Men du, nu verkar ju dock de nya forskningsrönen tyda på att alla hundar härstammar från den asiatiska vargen. Men man tror att det verkar vara så - detta är dock mycket nya rön. Tanduppsättning mm tyck dock styrka detta.

Däremot är det ju inte helt orimligt att varg - av olika underarter - har avlats in (medvetet eller omedvetet) efter detta och gett upphov till de olika utseendena. Tidiga vinthundar av typen Asawakh och Sloughi, t.ex. ser ju inte alls ut som Huskyn och jag betvivlar på att det beror på att de förra skulle vara mer avlade på och mindre "urhundiga" än de senare. Nej, alla hundar som vi ser idag - varglika eller inte - är avlade åt olika håll. Huskyn må likna en varg till utseendet mer än min Italienska vinthund gör. Men det betyder inte att beteendet hos henne är vare sig mer eller mindre varglikt än huskyns. Jag håller med Jadzia och andra. Det är hundar vi talar om. Inte vargar. Hur det förhåller sig med Saalroosen är förmodligen annorlunda eftersom varg finns betydligt närmare inpå än hos de traditionella domesticerade raserna (och blandraserna där emellan).

Hundens ursprung är i varje fall en spännande sak. Jag vet att jag kommer att följa forskningen i detta - särskilt vad hundens "urfader" kan vara för något. Tidigare trodde man ju att vissa hundraser, härstammade från hyenan men det tycks vara vederlagt numera. Faktum är att det mesta som skrevs om hundens ursprung för ca. 50 år sedan är vederlagt vid det här laget.

Att man kapade örona på kamphundar var inte för at de skulle sätta sig i respekt hos de andra hundarna utan för att de inte skulle få dem sönderslitna i kamperna.

Greenpeace skrev:
förresten upplevde jag att vargarna hade väldig respekt för deras männskliga skötare.
Vargarna i kolmården..
Tänkte du på att man inte fick ta med sig ngt som helst ätbart in i hängnet? Att inte ha vantar och mössor med utstickande saker och inget hängande och slängande. Och att om de tog något kunde man inte få det tillbaka? Eller hörde du inte på när de gick igenom det innan man får gå in i hängnet? Inte ens skötaren kan ta saker ifrån dem.

Och det finns en som jobbar på kolmården som inte kan gå in till vargarna för att de hoppar på honom.

Om man ser världen i ett naturromantiskt rosa skimmer kanske man filtrerar bort vad djurskötaren säger :smirk:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan...
2
Svar
23
· Visningar
3 454
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 813
Senast: purity_666
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring