Så - vad ser ni nu? Bara vackert eller blandat

Sv: Så - vad ser ni nu? Bara vackert eller blandat

Fast när samma rörelse upprepas många gånger tycker inte jag att det är "taktfel" utan snarare "ojämnhet" bristande rakriktining i fråga om styrkan i bakbenen. Taktfel tycker jag är när hästen "tappar balansen" t ex i en övergång eller så.

Håller med!
Ibland ser det ut som om de är halvt urkopplade i ett bakben, så svaga att de måste häva sig över på det starka benet så snabbt som möjligt eller hjälpa till med lite frambensvift. Att kalla det för taktfel är väl en underdrift. Ibland ser det nästan ut som hälta..

Nu är jag frustrerad över att inte kunna se länken, men har en hel del bilder på näthinnan sedan äldre uppvisningar av samma gäng.

Och taktfrågan, en stark häst tror jag klarar att visa upp svåra rörelser på ett ojämt underlag och kan parera eventuella missar så de knappt märks eller känns. De som går som en spänd robot blir nog mycket störda om en hov inte landar precis där det var tänkt.

Intressant att höra kommentatorernas syn på såna här saker, de har en egen syn på varför hästarna sprattlar och rycker i spånet.. Ofta förmildrande för de högt tippade ekipagen kanske... Man vill se det som något lindrigt och otur, när det är ett allvarligare träningsfel...

Jag fick ner filmen lätt..

Jag tycker det är blandat.

En häst ska väl ändå vara näst intill helt liksidig en bra bit innan den startar GP, eller?

Du menar ju att takten är det mest grundläggande, hur kommer det sig då att dessa begåvade hästar tränade under flera år av "världens bästa ryttare" inte uppvisar detta?

Det borde ju betyda att det inte går att få en häst liksidig, eller...?

Om man accepterar att hästen är oliksidig på GP-nivå så sänder det ju budskapet att det inte är något som är så där förtvivlat viktigt att arbeta med när allt kommer omkring.

Att man sen sitter och drar hästen i munnen med stång tycker inte jag hör hemma på den här nivån.

Men vem vet, dessa ryttare är antagligen lika sneda i kroppen som vi övriga, taktfelen kanske rids in pga sneda rumpor och ryggar.

Alla hästar är oliksidiga, fast som ryttare kan man göra dem mer liksidiga genom att tränade dem så att de stärks på den svaga sidan. En häst blir aldrig helt liksidig på någon nivå. Jämför med en högerhänt människa som kan lära sig utföra saker med vänster hand också men alltid är högerhänt i grunden. På ett kandar finns stång och bridong, så det är väl först på msv nivå man börjar "dra hästen i munnen med stång"...Fram till dess använder man ju vanligt tränsbett. Jag antar att du pratar om roll kur när du menar att man drar i stången för mycket? Jag är inte ett fan av det. Jag säger inte att de rider perfekt alltid men de rider bra inne på banan när de tävlar, och det är det som bedöms av domarna. De rider dock inte helt perfekt, det är därför de "bara" får 80 % och inte 100%. Som jag skrev i "en Tankeställare" så kan man välja att leta fel för att man inte gillar GP dressyr/ryttaren/hästen eller så väljer man att se förtjänsterna hos ekipaget, det är upp till betraktaren att välja. Själv tycker jag att de flesta ryttarna på den nivån är mycket skickliga och beundrar deras ridning, så jag ser det positiva i första hand och tolkar de fel jag ser som misstag.

Jag skrev "näst intill liksidig"....

Om du tittar på filmen så ser du att det inte bara är på framridningen som man "drar i stången".
Den verkar inte syfta till att länga överlinjen i det här filmklippet, snarare bromsa framifrån för att man inte får samlingen och tempot "bakifrån" mha sitsen.

HannaZ skrev:
En häst ska väl ändå vara näst intill helt liksidig en bra bit innan den startar GP, eller?

.

Fast du missar en sak här, bara för att hästarna startar i GP så innebär inte att dom är "färdiga". Dom bästa hästarna går GP i ca 8 år och det innebär att dom startar GP när hästen är runt 8-9 år. Skall dom vara liksida en bra bit innan den startar GP så är hästen kanske runt 6 år och det är inte särskilt tänkbart. Sedan kan man alltid diskutera det här med att starta GP så tidigt men det är ju en helt annan diskussion, men i dressyren fungerar det ju eftersom man kan släppa lite på kraven som ryttare dvs man rider framåt i piafferna man har inte helt centrerade piruetter, man kräver inte att hästen sätter sig ordentligt osv osv. Alltså man kan starta GP långt innan hästen egentligen är färdig för det.

Briar tex startade ju GP när han var 9 år och det är ju stor skillnad på honom då och idag,

Du skrev också "Det borde ju betyda att det inte går att få en häst liksidig, eller?" Därav min förklaring! Jag har sett filmen flera gånger och som sagt antingen kan man hänga upp sig på saker eller se förtjänster, det är valfritt vilka glasögon man tar på sig. Det är så här Grand Prix dressyr ser ut i stora drag. Sedan är väl inte detta filmklippet det absolut bästa jag sett av dessa ryttarna.Det går att se förtjänster i det mesta om man bara vill! Tycker dock att många debatter angående dessa ryttarna och roll kur har en tendens att spåra ur, det blir lite ensidigt och det är helt ok att bara vräka ur sig en massa negativ kretik. Det är därför jag är här och försöker bidra med en annan vinkling, för det hade ju inte blivit någon debatt om det bara var inlägg efter inlägg med "usch, vilken syn, verkligen läskigt" osv. Hur tycker du att vi skall rida istället för att uppnå helt rakriktade, liksidiga och perfekt taktmässiga hästar på gräsrotsnivå och grand prix nivå?

Jo det är ett bra påpekande.

Vad tyckte du om klippet förresten?

He he du skall inte tro att jag har fått se det än ;)

Den vägrar ladda upp mer än till Edward Gals piaff/passage övergång.
Har försökt typ 7 ggr :crazy:

Nä ritten Edward Gal gjorde i Las Vegas var helt otroligt mkt bättre än den snutten jag såg på denna filmen (typ 3 sekunder). Där var hästen mkt mer taktmässigt jämn i piaff/passagen.

Jag håller med om att detta inte var en av EGs bättre ritter. Fast jag tror att det är något konstigt med filmklippet för Salinero såg orytmisk och sprättig ut och var inte riktigt lik sig heller. Tänkte du på hästarna i bakgrunden på framridningen? Det ser ut som att de "glider" en bit då och då, de var också ojämna. Jag försökte tänka mig hur det kan ha sett ut i verkligheten och försökte räkna takten.

*knapplån*

Skulle också ha velat att det såg lite annorlunda ut. Å andra sidan är ryttarens uppgift på tävlingsbanan att få hästen att visa upp sig från sin bästa sida genom hela programmet, och de måste anpassa sina krav efter hästens dagsform, precis som alla andra. Om jag i mitt dressyrprogram ska visa förvänd galopp och hästen är spänd den dagen, fuskar jag hellre lite med vägarna för att inte riskera ett avbrott i galoppen, exempelvis. Visst skulle man önska att de kunde visa vad som är rätt och inget annat, men så länge jämnhet i programmet utan perfektionism belönas bättre än ett program där vissa delar är perfekta men andra längre därifrån, så kommer det inte att förbli så, och domarna vet hur svårt det är att uppnå ens det de visar och poängsätter därefter. Som jag ser det är formen helt logisk, det handlar om dominans. Släpp fram huvudet och du måste ha en helt annan relation med hästen för att få den att visa samma jämnhet genom ett helt program framför tusenhövdad publik.

Jag gillar barockens ideal, men de barockryttare jag sett har inte visat något program med fastställda programpunkter utan mer visat upp några få saker medan de rider runt på en plan. För att kunna göra en riktig jämförelse skulle de behöva rida samma program under samma förutsättningar, tycker det är synd att så inte sker för förhoppningsvis finns det de som skulle kunna tillföra dressyrsporten en del...

Jag håller absolut med om att det borde gå att visa barockridning på samma principer, det är ju först då man kan göra en riktig jämförelse. Jag tror också att det finns bra barockryttare, min syster rider AR a la BB och hon var/ är en duktig ryttare inom tävlingsdressyr också. Tyvärr gick hon över till AR för att hon inte ville tävla mer och jag har fått uppfattningen att många barockryttare inte har tävlingsambitioner? Rätt eller fel.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 957
Senast: fio
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 099
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 728
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka