Så - vad ser ni nu? Bara vackert eller blandat

Sv: Så - vad ser ni nu? Bara vackert eller blandat

Just det med uppspelningstakten har jag uplevt många gånger. Kan nog vara en teknisk komplikation, så jag tittade inte så mycket på takten, själv. Det räckte med det jag såg, för mig.

T

Hej
Att inte titta på takten i dressyr är att bortse från en av de grundläggande delarna i bedömningen. Kan hålla med om att det ser lite konstigt ut på filmen, men om man bara tittar på hästarnas rörelser och tänker sig att man har en metronom inbyggd går det att se takten i ritterna. EG är taktmässigt bra, AVG är mindre rytmisk i just denna lilla frekvens. Kan man få se någonting med en ryttare som ni gillar snart för det skulle vara roligt att få kommentera det!? :d

Jag bortser från det på dessa data-filer just därför att det kan påverka till både bättre eller sämre än det var. Jag bortser inte alls från det live.

´*off topic*
Jag vet att du läker ut ett diskbråck och inte rider just nu, men vad har du för häst och hur tränar du? Ibland tror jag att vi går om varandra i disskussionerna för att vi har så olika utgångspunkter i vår ridning? Det är lättare att förstå andras resonemang om man vet deras utgångspunkt. Jag missuppfattade tex Totola helt för att jag inte förstod att hon hade en före detta travhäst... :o .

Jag har ingen egen häst, utan har *förmånen* att rida andras. Så det är väldigt olika, all från fullblod till kallblodskorsningar.

Hur jag tränar beror på hästen i fråga. En del hästar går inte fram. Då blir det mycket "enkel framåtdrivande hjälp", övergångar, lyhördhet. Endel får bråttom och rusar (min avatar) och då gäller lugn, hitta tempot inuti tempot, och balans. Med honom även sträcka överlinjen. Traven gick upp två siffror på att han lärde sig att trava i formen på avataren.
Det jag använder mig mycket av är ställning i nacken (nästan bortglömt nu) samt att flytta undan innerhjälperna för att komma på ytterhjälperna. Väl där kan man börja reglera hästen. Mitt motto är variation, variation, variation. Ändra formen, tempot, ridvägen, övningen, böjningen, ställningen, etc. Muskler behöver arbeta, och slappna av, arbeta och slappna av. Och då kan man inte köra travarbete 20 min i samma "form". Jag vet inte om detta säger dig något...

Tessan

Jag tränar om jag förstod dig rätt på ungefär samma sätt. Jag brukar börja med att flytta min häst i skritt,skänkelvikning längs fyrkanten och på volten. Sedan brukar jag övergå till trav, varierar tempo och ställning, rider ofta öppna längs långsidorna och skänkelvikning på hörnlinjen och sedan på diagonalen. I galopparbetet använder jag mig ofta av bågar längs långsidorna, för att smyga in ett par steg förvänd galopp. Öppna i galopp tycker jag också är en bra lösgörande övning och för att stärka hästen. Jag börjar och avslutar varje pass i låg form. Jag rider också en del på andras hästar och så har jag en D-ponny som jag utbildar. Jag har ingen stor häst för tillfället då jag sålde dem för att få mer tid att hjälpa min dotter med hennes ridning, det är ett fläng att få tiden att räcka till...

(Angående ställning i nacken, var jag i Falkenberg och tittade på FEI dressyr för juniorer och ponny i helgen och jag tyckte att det var många av ponnyerna som var FÖR raka. Framförallt nästan helt raka i bålen i öppnan. I övrigt mycket riktigt bra ekipage som deltog, vann gjorde Lina Crabbe på Julia, ett mycket trevligt ekipage, Julia var en av få ponnyer som kunde gå ökad skritt utan att bli hängande i bettet... Jag gillade också en ponny som hette Highlight av väldigt elegant modell och fina rörelser. Det var också en trevlig svart ponny av lite grövre modell som trots detta var mycket spänstig och hans ryttare visade honom mycket bra. Roligt att se så duktiga tjejer och ponnyer!)

Vi ser alla tydligen väldigt olika :cool:
Jag tycker att EG:s häst har många taktmissar, i passagen och i övergången mellan piaff och passage. Han sprätter mycket mer med vänster bak.
Salinero missar i början på passagen och i piaffen, sprätter också med vänster bak. Kan det ha att göra med hur dom är ridna :confused:

I vilket fall som helst skulle jag vilja se de hästarna i verkligheten för att kunna uttala mig säkert om deras rörelser. Man kan ju hoppas att det ser lite bättre ut.

Fast när samma rörelse upprepas många gånger tycker inte jag att det är "taktfel" utan snarare "ojämnhet" bristande rakriktining i fråga om styrkan i bakbenen. Taktfel tycker jag är när hästen "tappar balansen" t ex i en övergång eller så.

Salinero är ju väldigt olika på vänster och höger diagonal i båda piaff och passage, men det syns allra mest uppenbart i passage. Det ser ut som att han bara rör sig framåt på ena diagonalen och gör paus på den andra.

Det jag tycker ser bisarrt ut är de extra knyckarna på benen i de mer eleverade rörelserna. Salinero lyfter frambenet, pausar, viffar det uppåt i en cirkulär rörelse, pausar, sätter ner. Detta har jag sett på spanska hästar tränade till brådmogen piaff med hjälp av pinnar som slår på benen.

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

Skönheten ligger som sagt i betraktarens öga! När jag säger att jag tycker att han har god takt menar jag inte perfekt takt eller ideal takt. Jag tycker att han har god takt jämfört med många av de andra ryttarna som rider på den nivån. Det är ju många av de svenska GP ryttarna som har sämre takt i både piaff och passage. Allt är relativt! Att hästarna tränas i roll kur är inget som påverkar hur jag ser på deras minuter på tävlingsbanan, utan där försöker jag titta objektivt på precis det jag ser just nu, och då är det bra ridning i mina ögon. Däremot såg Salinero mycket laddad och spänd ut, det såg ut som om han inte kom tillbaka riktigt efter den ökade galoppen och därför är orytmisk och spänd i sina rörelser.

Och jag kan fortfarande inte se längre till intervjun :cry:

Har du bredband, fio? Jag PM:ar...

Ja vad är "poängen" med sådan piaff eller passage? Det verkar ju som om det är "tiden i luften" (eller rörelsen benen gör i luften) som är viktigast - i mina ögon BORDE det ju vara vad som händer när benen är i backen som borde avgöra och vara vad man jobbar med att förbättra, det är ju däri bärigheten, liksidighet, balans och rakriktning ligger (eller "grundläggs") ju! (dvs vad bakbenen gör när de är i backen)

Tycker det ser pinsamt mycket ut som någon förprogrammerad duracell-kanin typ - kanske ser konstlat läckert ut men effekterna av rörelserna går ju helt förlorad (mer balans, mer styrka, rakriktning etc hos hästen).

Men det diskussionerna verkligen visar är att det är EXTREMT olika vad vi ser. På ryttartorget var det tom övervägande att man på bilderna från framridningen (länken i en annan tråd) tyckte att hästarna såg "nöjda och avslappnade" ut. Jag ser inte en enda nöjd eller avslappnad häst, tvärtom! Tydligen ser vi allihop helt enkelt HELT olika saker.... Det öppnar ögonen lite, vi har alla olika perspektiv.

Men du, Summer San, säger du inte i ett tidigare inlägg att takten är något av det mest grundläggande i dressyren? Tycker du inte då att man borde kunna begära felfri takt av dessa hästarna som är de mest framgångsrika i världen? Salinero som har vunnit allt de senaste åren, och inte kan hålla en ren takt i piaff och passage.
Om inte dessa hästarna kan hålla takten, hur ska man då kunna begära det av hästar i låga klasser.
En sak är ett tillfälligt taktfel av någon orsak, men inte detta genomgående. Tycker jag :smirk:

Men det gör dom ju inte i låga klasser heller, den enda som är bra på att behålla takten är dels Brentina hon är klockren, fast inte särskilt undersatt och dels Kennedy lika klockren han fast inte heller särskilt undersatt.

Takten är mycket viktig inom all dressyr, precis som formen, ställningen, undertrampet och övergångar mm. Men den hästen som har alla dessa "ingredienser" och alltid är perfekt finns inte. Blir hästen spänd och överilad eller har svag bjudning blir det alltid taktfel. Ibland kan det räcka att underlaget är djupt någonstans på banan så hästarna tappar balansen lite och vips har man ett taktfel. Eftersom EG och AVG tillhör de bästa i världen vet jag inte om man kan begära så mycket mer....Själva har vi ju Jan Brink att vara stolta över, men han har ju haft ganska stora missar i tex OS som gjort att han inte lyckats riktigt bra ännu i mästerskapen. Lussans Guiness har ju inte de stora gesterna och ser ju inte så där riktigt flashig ut i piaff och passage så dem tror jag lite mindre på. Jag gillade dock Minna Telde och Sack väldigt mycket, vilken utstrålning!
Som jag ser det är det väldigt mycket bra dressyr i WC, och kan den bli ännu bättre är det väl bara att njuta av den så mycket man får chansen!

Senast ändrad av en moderator:

Det var inte bra! Jag skickar en ny dator nu... :D !

summer san skrev:
Eftersom EG och AVG tillhör de bästa i världen vet jag inte om man kan begära så mycket mer....

Om dom nu är bäst i världen och dessutom har förmånen att ha det "mest begåvade" hästmaterialet, borde man inte då kunna förvänta sig balanserade och rakriktade hästar, utan taktfel. eller?
Vem ska man annars begära det av?

Har du något förslag själv?

Gå in på "en tankeställare"-tråden, så ser du några bilder på det.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 957
Senast: fio
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 099
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 728
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat