border_kelpie
Trådstartare
Hejsan,
Behöver lite hjälp men tips på raser.
Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några år.
Men jag vet verkligen inte vilken ras jag vill ha. Men tycker det är viktigt att hitta rätt uppfödare och avelsdjur. Så därför jag börjar kolla redan nu.
Men har suttit inne på Skk och kollat nästan alla raser som jag tycker verkar intressanta men antingen så saknar dom något eller så verkar dom för svåra.
Min hund kommer följa med mig till stallet och på ridturer men kommer också få göra saker som agility, spår och så hade jag velat prova rallylydnad och flyball.
Kommer så klart även aktivera den hemma så som tex allmän lydnad och mycket miljö träning.
Så den kommer få lite att göra men måste samtidigt klara av att ta det lugnt ibland om man blir sjuk osv utan att krypa ur skinnet.
Jag har haft/har :
Border collie/kelpie
Border collie/ flatcoated retriever/ labrador/ wachtel ( Var min hjärte hund )
Jack russell ( Har jag fortfarande )
Golden retriever
Och jag känner att ingen av dom passar mig så som jag vill förutom blandrasen . Och kommer aldrig få den blandningen igen.
För jag vill ha en hund som är :
Följsam
Inte jätte förarvek
Ingen eller lite jakt
Av/på knapp
Måste ha viljan att jobba tillsammans med föraren!
Får gärna vara lite reserverad
Mellan storlek
Ha päls så den klarar vinter i stall
På alerten
De raser jag tittat lite på är :
Labrador, Kooiker, Aussie, Shetland sheepdog, Lapsk vallhund och dansk- svensk gårdshund.
Ja och antingen tycker jag dom verkar för krävande i aktivering eller för "tråkiga"...
Och vill verkligen att det ska bli så bra som möjligt denna gången.
Kommer så klart bilda en egen uppfattning genom att åka på utställningar, agility tävlingar och träffa olika uppfödningar.
Så kom gärna med förslag!
Dock gärna ingen terrier eller pudel
Behöver lite hjälp men tips på raser.
Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några år.
Men jag vet verkligen inte vilken ras jag vill ha. Men tycker det är viktigt att hitta rätt uppfödare och avelsdjur. Så därför jag börjar kolla redan nu.
Men har suttit inne på Skk och kollat nästan alla raser som jag tycker verkar intressanta men antingen så saknar dom något eller så verkar dom för svåra.
Min hund kommer följa med mig till stallet och på ridturer men kommer också få göra saker som agility, spår och så hade jag velat prova rallylydnad och flyball.
Kommer så klart även aktivera den hemma så som tex allmän lydnad och mycket miljö träning.
Så den kommer få lite att göra men måste samtidigt klara av att ta det lugnt ibland om man blir sjuk osv utan att krypa ur skinnet.
Jag har haft/har :
Border collie/kelpie
Border collie/ flatcoated retriever/ labrador/ wachtel ( Var min hjärte hund )
Jack russell ( Har jag fortfarande )
Golden retriever
Och jag känner att ingen av dom passar mig så som jag vill förutom blandrasen . Och kommer aldrig få den blandningen igen.
För jag vill ha en hund som är :
Följsam
Inte jätte förarvek
Ingen eller lite jakt
Av/på knapp
Måste ha viljan att jobba tillsammans med föraren!
Får gärna vara lite reserverad
Mellan storlek
Ha päls så den klarar vinter i stall
På alerten
De raser jag tittat lite på är :
Labrador, Kooiker, Aussie, Shetland sheepdog, Lapsk vallhund och dansk- svensk gårdshund.
Ja och antingen tycker jag dom verkar för krävande i aktivering eller för "tråkiga"...
Och vill verkligen att det ska bli så bra som möjligt denna gången.
Kommer så klart bilda en egen uppfattning genom att åka på utställningar, agility tävlingar och träffa olika uppfödningar.
Så kom gärna med förslag!
Dock gärna ingen terrier eller pudel