border_kelpie
Trådstartare
Som jag skrev, att den ska gilla att jobba med dig eller klara av att vila en dag. Det har inte med ras att göra utan med personlighet. Jag tror att många raser potentiellt skulle passa din livsstil men med allihop finns också risken att de inte gör det.
En valp går att prägla absolut men jag skulle ändå hellre välja en vuxen hund som har sina egenskaper färdigutvecklade och sedan forma den till mig med bra träning. Åtminstone om det var så viktigt vilken typ av hund det blir av den, om man tvärtom gillar resan och är villig att anpassa sitt liv så är ju en valp roligare
Jaha du menade så. Jo så klart dom inte föds till att alltid vara till lags eller följsamma. Det får man ju träna upp som med allt annat. Men tex det är ju lättare att träna en golden att vilja samarbeta än tex en jack russell.
Sen kommer jag så klart att anpassa mig efter hunden. Vill den ha mer aktivering så gör vi det etc.
Men man kan välja ras utifrån det du vill göra. Köper tex inte en tax om du vill köra agility eller en jack russell om du vill köra ipo.
Och vill som sagt inte ha en vuxen