Så jobbigt!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare midnight Rags
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 230
  • Visningar Visningar 15 814
Sv: Så jobbigt!

Jovisst är det tråkigt och jag förstår att en del reagerar och tycker att jag är slapp som inte tar Marias erbjudande. Men att bli attackerad uppskatts inte och jag bli förbannad på folk som inte har mer vett än vad de visar här. Men faktum är att jag inte vågar lämna ut honom, vill inte han ska få bli utsatt för fler obehagligheter. Det räcker för hans del.

Han har haft ett underbart år med mig och är en mkt älskad häst. Han kommer få somna in med mig brevid sig och jag hoppas och tror att han får jättebra i sin hästhimmel

förstår ändå inte hur du kan tacka nej till erbjudandet.. jag hade inte tvekat en sekund.. aldrig aldrig..
plus att du inte gjort allt för hästen dvs inte tagit den till klinik.
så ger du inte någon annan en chans med den. som dessutom har referenser att visa upp.:crazy:

tycker det var hemskt när du skrev att han skulle få somna in hos sin "mamma".
En mamma tar inte beslutet när ett liv ska avslutas. vilket du faktiskt gjort.
snarare tvärtom gör allt för att "ungen" ska leva.

och du skriver att du inte har ork längre och har en massa andra hästar.

jag tycker bara det är idiotiskt.

men men..

förstår ändå inte hur du kan tacka nej till erbjudandet.. jag hade inte tvekat en sekund.. aldrig aldrig..
plus att du inte gjort allt för hästen dvs inte tagit den till klinik.
så ger du inte någon annan en chans med den. som dessutom har referenser att visa upp.:crazy:

tycker det var hemskt när du skrev att han skulle få somna in hos sin "mamma".
En mamma tar inte beslutet när ett liv ska avslutas. vilket du faktiskt gjort.
snarare tvärtom gör allt för att "ungen" ska leva.

och du skriver att du inte har ork längre och har en massa andra hästar.

jag tycker bara det är idiotiskt.

men men..

du hade kanske tvekat då, det kan man aldrig veta förrän man står där jag är nu. jag har gjort allt som spelar ngn roll. Hans fel sitter i hans huvud, inte i hans kropp. Det kan jag säga till 99%.
Jag bryr mig inte om referenser, det finns det många som har, ex Tillridningstall kan lämna ref men hästarna behandlas som skit ändå. Så kan det vara och det har vart.

Men eftersom detta är djur så ärdet upp till mig som ägare att ta bort när jag ser att djuret ( i detta fallet hästen) mår dåligt, skadad eller liknande. Hade ni sett honom nu så hade ni förstått mig mera, tror jag. Han är ledsen och deprimerad. Är det ngt att kämpa med? Han orkar inte längre och jag tror mkt av hans beteende vid ridningen visar det, han vill och orkar inte.

Idiotiskt, vilket då?
Att jag inte vill se min häst fara illa, må dåligt? Jag kallar det för HUMANT. Jag har ingen ork och ingen tid. Vad föreslår du att jag gör då? Skickar iväg honom och hoppas på det bästa? Skulle inte tro det du.

Jag har ingen ork och ingen tid.
Tycker du låter väldigt egoistisk.. det finns andra som har ork och tid
ex Tillridningstall kan lämna ref men hästarna behandlas som skit ändå.
HUR VET DU DET?.. när du inte ens testar? tror knappast att folk som tar emot hästar o hjälper dom genom att utöva nh, o får dom att lita på männsikor igen, behandlar dom som skit? hur går det ens ihop..förstår inte..

Tycker det är löjligt att "höra" dig säga att du försökt allt, när du inte har det...

Senast ändrad av en moderator:

Tycker du låter väldigt egoistisk.. det finns andra som har ork och tid HUR VET DU DET?.. när du inte ens testar? Tycker det är löjligt att "höra" dig säga att du försökt allt, när du inte har det...

Du får tycka det är hur löjligt som helst. Jag själv som ser honom dagligen och känner honom vet också vad som är bäst för honom.

Vet inte hur gammal du är men du kanske inte har hört skräckhistorierna om de sk tillridningstall som behanldar hästarna som skit, de får mer stryk än mat.

Lika mkt sådant sker hos privat personer, varför i hela världen ska jag utsätta min prins för det?

Finns inte chans att jag gör det.

Jo har hört det.. men hur många på miljonen gör så.. om du har så svårt att lita på folk så är det väl bara att vara med i början?..

Till alla er som gnager om röntgen, klart att jag skule kunna göra det. Men visar det sig vara ngt fel så kommer jag avliva honom ändå. Plus, en "gårdsbesiktning mm visar en hel del. Med tanke på att han gjorde böjprov plus longering och inte visades. Han är frisk fysikt sett, ej psykiskt.

Detta säger allt faktiskt.
Okunnighet är hästens värsta fiende och nu ska din häst behöva dö pga av det.

Det hela är mkt sorgligt och det värsta är att du inte tar till dig vad vi säger utan hela tiden ska komma med dåliga motangrepp.:mad:

Jovisst är det tråkigt och jag förstår att en del reagerar och tycker att jag är slapp som inte tar Marias erbjudande. Men att bli attackerad uppskatts inte och jag bli förbannad på folk som inte har mer vett än vad de visar här. Men faktum är att jag inte vågar lämna ut honom, vill inte han ska få bli utsatt för fler obehagligheter. Det räcker för hans del.

Han har haft ett underbart år med mig och är en mkt älskad häst. Han kommer få somna in med mig brevid sig och jag hoppas och tror att han får jättebra i sin hästhimmel

Något som jag hakar upp mig på är att du alltid skriver "han har haft ett underbart år " han har det bäst hos mig mm du skriver aldrig att ni haft ett underbart år. det verkar som om du aldrig har upplevft äkta kärlek mellan häst å människa det märks. du kan inte förstå varför jag (som du uttrycker dig) hackar på dig .Jag har själv varit tvungen att ta bort någon som jag avgudade å jag är väldigt tacksam för att han valde just mig. vi fick 15 otroliga år tillsammans å jag kan säga dig att det beslutet var inte lätt fast han var sjuk ringde tom å dubbel kolla med vet om det inte fanns något att göra det gör därför väldigt ont i mig att någon skulle vilja ta bort en fullt frisk häst. MIN vän kommer alltid att finnas i mitt hjärta.
ge honom sommaren !tänk inte bara vad hästen kan ge dig fundera vad du kan ge hästen så kanske ni funkar
Å förlåt glömde bort att det ända du vill är att ta bort honom

eftersom du anser att du inte har ork el tid betyder ju att det kanske finns en chans för hästen. hos någon annan. inte hos dig..

det finns folk som tar sig tid. folk som vill ta sig tid bara du ger dom chansen..

i början av tråden ville du inte låna ut honom pågrund av att du va rädd att han skulle skada någon annan men nu handlar det bara om att någon kan skada hästen osv..

idiotiskt att ta på dig massa hästar när du inte har ork el tid. och att skola om en häst från travare till ridhäst som dessutom är stressad. varför ta på sig en sån häst om man inte känner att man har tiden el orken.

jag skulle gärna ha en travare att skola om istället för shettisen som jag är ute o går med och leker med i hagen. MEN jag har inte tid just nu och kraft att ta mig an en till ridhäst.

jaja hästen får det ju bättre i himlen än va den har just nu..

Du får tycka det är hur löjligt som helst. Jag själv som ser honom dagligen och känner honom vet också vad som är bäst för honom.

Vet inte hur gammal du är men du kanske inte har hört skräckhistorierna om de sk tillridningstall som behanldar hästarna som skit, de får mer stryk än mat.

Lika mkt sådant sker hos privat personer, varför i hela världen ska jag utsätta min prins för det?

tror du alla tillridningsstall är så? det går ju ta reda på och med hjälp av goda referenser?? tror du folk ljuger om deras häst blivit dåligt skött på ett försäljningsstall? skulle inte tro det..

din prins är värd en chans när hans matte ej har tid el ork.

varför orkar jag ens bry mig..:crazy:

Jag klarar inte av honom, INGEN gör det. Han är förstörd och livsfarlig.

Ett år är en ganska bra tid, med tanke på att allt gått lugnt till. Blivit riden ca 2/3 dagar i veckan, resten stått.

där har du problemet.
hästen är understimulerad.
min travare va SKITJOBBIG och är skitjobbig om han står för mkt.
men håller man bara igång han så är han världens härligaste!

Fy fan, vilken planet kommer du ifrån egentligen? Vilken respeklös männsika, har inte dina föräldrar uppfostrat dig lr? Usch!

Vad håller du på med egentligen? Du får väl ändå skärpa dig. Du lägger in en sån här tråd där du kommer att få många olika svar. Då får du ju ta hänsyn till vad de säger och tycker. Du ville ju ha tankar och åsikter om vad du ska göra plus att du har fått ett erbjudande som verkar super--å du tackar nej?! för att du inte vill? men tänk på din häst..va tror du han vill? tror du verkligen att han vill bli avlivad bara för att du tycker att det inte kommer att funka om du ger honom mer tid!? såklart att det kanske inte funkar på ett år.det är därför man måste ha tålamod och låta honom gå i sin egen takt..jag tycker verkligen att du ska ta erbjudandet! punkt slut...

:smirk:
Vad har jag hoppat över? Berätta det så ska jag genast svara på din fråga.

Vad som hänt under tiden han stått hos mig är att han fått kärlek, omvårdnad, bra mat, motion, hästkompisar mm.
Om du påstår att det gör en häst "livsfarlig" så vet jag vart du har fått din erfarenhet ifrån.

Maria har säkerligen tiden, tvivlar jag inte på. Och hon är säkert både duktig och hästvan. Men jag kommer förmodligen inte lämna ut honom. Jag vågar helt enkelt inte. För helt plötsligt ska den personen(menar ej Maria) testa att rida honom, eller ngt annat som gör att personen skadar sig. Och ännu en dålig erfarenhet för min häst

Du skriver att han har blivit sämre och sämre.
Alltså var han inte så förstörd från början i din ägo... eller?
Hur kan hästen ändra sig så mycket om som du säger allt han fått är kärlek omvårdnad, motion, kompisar mm.
Jag tolkar det som att han saknar något mer, om det är psykiskt.
Mer aktivering som någon skrev... För lite stimulans kan göra hästar "tokiga".

Att ryttaren skadar sig pga att en häst slänger av den, behöver knappast betyda att hästen tar det som en obehaglig upplevelse eller dålig erfarenhet.
Då vet jag många som skulle ha knäppa hästar:smirk:

Du skriver att du köpte hästen direkt från banan, ställde honom på bete över sommaren för att sedan ta det lugnt med 2-3 ridpass i veckan. Även om det är bra att ta det lugna med antalet ridpass så kan man fortfarande aktivera hästen på andra vis utan att för det pressa honom.
En travhäst som tränas för tävling kan jag säga (som inte vet mycket om trav) tränas bra mer än lugn ridning 2-3 ggr i veckan.
Att helt plötsligt bara ställas av sådär kan bli fel även om man menar väl.
OCH eftersom det är ridningen som är det omöjliga (då du skriver att han är helt NORMAL i övrig hantering) så tror jag defenitivt att det kan vara understimulering med i bilden!

Att DU tycker att ett sketet böjprov är nog för att fastsälla om en häst är frisk så borde nog DU uppdatera dina kunskaper.:cool:
Men det skulle ju vara väldigt enkelt om det nu hade varit så i verkligheten:crazy:
Så, innan du frågar andra vilken planet dom bor på så borde du nog kolla det själv...

Hästen kan ju ha ont någonstans och hjälp kan finns att få!!
Helt :devil: ofattbart att du tar så lätt på det!

En sak till du inte svarat på, körning, longering,tömkörning, lekar mm, har du eller någon annan då för den delen provat med det på honom?
En häst använder inte bara kroppen och huvudet vid ridning vettu.

Sedan så kan en häst må bra av lösdrift i en STOR hage med en flock att umgås med.
Har du provat det?
Alltså naturligt hästliv näst intill...
Där han kan rasa av sej och rejsa och leka hur han vill.
Väder och vind kan lagomt trötta ut en häst.

Det finns ju så många tips nu du fått av många, men du måste ju inte prova ALLA.

Det finns bra tillridningsstall och säkert sämre också, men varför skulle du lämna till ett sämre?
Det gör väl ingen.
Man tar reda på vilket som INTE har kritik...

Jag börjar tro att du ska avliva honom för ditt ego inte orkar oroa sig längre.. att du gör det för din skull.. när du inte bryr dig alls om att testa andra saker..

Jag börjar tro att du ska avliva honom för ditt ego inte orkar oroa sig längre.. att du gör det för din skull.. när du inte bryr dig alls om att testa andra saker..

nu tror jag att det börjar att brännas.närmare saningen än så här kommer vi nog inte :banana:

Jag bryr mig inte om referenser, det finns det många som har, ex Tillridningstall kan lämna ref men hästarna behandlas som skit ändå. Så kan det vara och det har vart.

Om du inte bryr dig om referenser kanske du litar på din magkänsla istället? Jag ber bara om en chans att få träffa dig och hästen. Om du efter att ha träffat mig inte tror att jag är rätt så kan jag ju inte göra så mycket åt saken.

/Maria

kan du inte ge krambanan en chans och funkar det inte så ta bort han? jag förstår att man inte vill att hästen ska vandra men kom igen, EN chans innan du väljer att släcka hans liv är väl det minsta kan iaf prova....jag skulle aldrig ha hjärta att avliva min travare pga av tex egen tidsbrist. Jag skulle verkligen försöka innan jag ens tänker ett sådant beslut.

Snälla, ta erbjudandet!

Hur kan man tacka nej.?
Om det hade funnits en enda människa som sagt att den hade kunnat bota min gamla hästs cancer, så hade jag tagit den chansen direkt! Man gör väl allt för att hålla kvar sin älskling.

För oss fanns inte den möjligheten, han hade ingen chans till ett friskt liv och fick därför tas bort.
Jag kan inte förstå hur man kan ta bort en häst som kanske har en chans!

INte läst hea tråden...

kan låta dumt men det är ju ändå ett förslag. :crazy: Varför inte hitta ett bra ställe som erbjuder tillridning? Så kanske du får obehagen ute slutar.
sen så tror jag att det pyshiska kan man jobba fram. Tror inte din häst vill dig något illa.

En kompis berättade om en häst som verkligen ville sin ryttare illa. Hade inte ett fel i kroppen men ingen kunde rida honom, gick bra ett tag sen så skulle ryttare av. Tex när den ställde sig om ryttaren ändå satt kvar så ställde den sig så kraftigt att den gick över. Den gjorde allt för att få av ryttare. detta var en ridskole häst. sen så bestämde sig dom att den skulle säljas pga av säkerhets skäl. En privat ryttare sålde den och det blev bättre men sen så började det igen. Det slutade med att dom fick tyvärr ta bort den. med det vissade sig sen att den hade en tumör som påverkade något.... den hade inte ont men det belv bara galen.

Men tycker att du ska ge hästen en chans, du har skrivit att du jobbat med honom så mkt och så ska det sluta på ett såndant sätt. Tycker du ska göra en ordentlig undersökning. in på klinik osv.

Hoppas du hittar en bra lösning på problemt

jag är nästan dubbelt så gammal som dig och jag har jobbat som beridare i många år på olika anläggningar. jag har även växt upp i "stallet" hemma på gården då min mor hade verksamhet och ganska många hästar.

det du just skrivit är OEHÖRT omoget och trångsynt, för så går det inte till. dom ställen som "misshandlar" hästarna och inte sköter djuren på ett bra sätt överlever inte länge, sådant sprids fort och då är det att "bita sig själv i baken"

det finns säkert skitställen med och visst kan hästarna få ordentliga tillsägningar om det behövs. dom som "tagit över" och vet hur starka dom är och hur liten människan är, för dom hästarna ÄR farliga och behöver sättas på plats (det är alternativet till avlivning.). dom kom ju liksom till tillridning/uppfostring för att mot betalning lära sig hyffs när ägaren själv misslyckats och inte längre själv kan/vågar.

en ödmjuk och duktig ryttare/hästägare "erkänner" när dom inte reder ut det/passar ihop och anlitar någon som är mer kompetent, alt. säljer innan det gått över styr. alla som sysslat med många hästar i många år möter någongång en eller flera hästar som man inte klarar av/passar med.

det du beskriver att hästen är ursnäll att hantera, funkade bra först i ridningen och att problemen kom när utbildningen fortskred är ganska vanliga tecken på att hästen har ont någonstans/protesterar.

varför i hela fridens namn anser du att hästens förra ägare skulle låta just dig ta hand om hästen/köpa den ? vad gör dig till en bättre hästägare än någon annan är ?

med den inställningen skulle vi inte ha några saluhästar alls. det finns inget som säger att inte hästen skulle älska att bo hos en annan människa mer än hos dig, hur bra hästen än haft det hos dig.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
997
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 524
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 088
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 795
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka