Så jobbigt!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare midnight Rags
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 230
  • Visningar Visningar 15 814
Sv: Så jobbigt!

Han ska inte behöva flytta, han kommer hamna här till slut ändå. Det Maria hade att erbjuda var inte mer än han har här. Hon är säkerligen duktig men det kan man aldrig veta.

Jag vill bara protestera lite här. Det jag har erbjudit är just det du inte har möjlighet att ge honom just nu. Dvs tid.

Klart du inte kan veta om jag är duktig men jag har ju erbjudit dig referenser just därför.

Varför inte bara ge honom sommaren här hos mig. Funkar det inte eller du är missnöjd men hur han hanteras så har du ju möjlighet att ta hem honom igen och avliva.

Jag är "känd" för att ha stort tålamod och lugn när det gäller hästar och hästar brukar lita på mig ganska fort. Sen bor jag ganska avskilt och här är en väldigt lugn avstressad miljö för en häst.

Dessutom eftersom jag är vet. student så har jag ju alla möjligheter att lista ut om det trots allt är något fysiskt som inte fungerar för honom i ridningen.

/Maria - som ber att du tänker över saken igen

Om du läst tidigare inlägg så står det att han är livsfarlig att rida, ej leda från/till hagen. :devil:

Glömde en sak. Bara för att han inte funkar att rida så finns det andra sätt att aktivera honom. Han behöver ju inte bara stå och ha tråkigt fastän han inte rids. Kommer inte ihåg om du skrev om du testat köra honom? Man kan trickträna. Träna markarbete. Gå promenader. Löshoppa.

/Maria

som sagt; han har juh gått montè, så då har det ju åtminstone gått bra att "åka" på honom...

som sagt; han har juh gått montè, så då har det ju åtminstone gått bra att "åka" på honom...

Har han gått Monté så är det ju inte så konstigt att han är superhet att rida. Och om man då betslar upp så kan man få en häst som inte vet vart den ska ta vägen (han har ju lärt sig att springa fort rakt fram när någon sitter på) och kan börja resa sig. Har du testat bettlöst på honom? Är han lugnare eller hetsigare när andra hästar är med ute i skogen?

/Maria

Men nu har TS bestämt sig för att avliva eftersom risken finns att någon klarar av hästen bättre än henne och der skulle vara pinsamt ju. Nä, bättre att låta den dö, iaf enligt TS. :smirk:

Väldigt tragiskt att en häst ska behöva dö för att ägaren är enkelspårig.

Ja detta låter inte som en problemhäst som JAG skulle kalla PROBLEMhäst:mad:

Jag blir väldigt illa till mods när jag tänker på att detta är hans sista dag i livet...

Oavsett om man inte känner denna häst själv så är det ju utifrån TS EGNA beskrivning av hästen jag tolkat och fått min uppfattning!
Att det INTE är en förstörd häst som ingen annan kan klara av.

Tragiskt så in i bomben:cry:

Snälla Midnight :) sänk garden lite och sluta försvara dig ett ögonblick. Om du läser noga kan du nog se att även om många inlägg är hårda är de inte ute efter att skada dig, de är ute efter att försvara din häst.

Och det är ju det du också vill, eller hur? Alla i tråden vill det bästa för din häst, hur olika åsikter folk än har. :bow:

Tänk noga och länge över om din häst verkligen inte kan få en andra chans. Ibland älskar man individer så mycket så man kan släppa taget om dem, ibland älskar man dem till döds. Vad som helst kan hända i livet, det går inte att förutse. Men även om du vill skydda din häst från otrevligheter kanske du bara berövar honom från lyckliga stunder i solen.

Är du säker på att han måste dö? När han är borta är han borta för allitd, det går aldrig att ångra sig.

Det är en svår situation du befinner dig i och jag förstår att du vill din hästs bästa. Han ser jättefin och välskött ut på bilderna och det är uppenbart att du är väldigt fäst vid honom.

Det är din häst och jag kan bara ge min syn på saken. Det slutgiltiga valet är ditt.

Jag har under åren tagit emot ett flertal hästar som betett sig ungefär som din, inkl hästar som varit på väg att slaktas. Samtliga dessa hästar återhämtade sig och lever idag ett "normalt liv", men i vissa fall tog det lång tid. Ett år är visserligen ganska lång tid, men det räcker inte alltid.

Jag tycker att du gör helt rätt när du är extremt försiktig med att lämna iväg hästen. Hade jag fått ett erbjudande från någon som jag fick förtroende för och som hade tid, råd, intresse och tålamod att låta hästen fortsätta leva under bra förutsättningar, och som inte hade några krav på att rida men viljan att stimulera hästen på andra sätt, så hade jag personligen accepterat detta erbjudande. Jag hade däremot stått kvar som ägare på hästen, åtminstone ett bra tag framöver, och besökt honom flera gånger för att se att allt fungerade och kändes bra.

Om du ger hästen en sommar i lugn miljö hos någon som är villig att ta hand om honom på bästa sätt och kanske kan behålla honom i framtiden om allt fungerar, då har du verkligen gjort allt. Då kan du sedan fatta ett beslut med vetskapen att du gjort ditt allra bästa och mer därtill. Han kommer antagligen i vilket fall som helst inte lida av att gå och beta och ha det mysigt en sommar till.

Jag önskar dig i vilket fall som helst lycka till och jag vill återigen säga att jag tycker att du är ansvarsfull som verkligen vill veta vad som händer din häst i framtiden. Men ibland har man en sådan tur att exakt rätt person dyker upp i precis rätt ögonblick. Det kan ju hända att Maria är en sådan person. Du har säkert allt som din häst behöver men som du skrev så har du flera andra hästar som tar din tid. Maria kanske kan ge honom tiden, samtidigt som du alltid kommer att vara den som verkligen gav honom chansen.

Då är det ditt ansvar att åka in och röntga hästen. En gårdsbesiktning kan aldrig ersätta det och det är omdömeslöst att inte åka till klinik med den.

Till alla er som gnager om röntgen, klart att jag skule kunna göra det. Men visar det sig vara ngt fel så kommer jag avliva honom ändå. Plus, en "gårdsbesiktning mm visar en hel del. Med tanke på att han gjorde böjprov plus longering och inte visades. Han är frisk fysikt sett, ej psykiskt.

Har han gått Monté så är det ju inte så konstigt att han är superhet att rida. Och om man då betslar upp så kan man få en häst som inte vet vart den ska ta vägen (han har ju lärt sig att springa fort rakt fram när någon sitter på) och kan börja resa sig. Har du testat bettlöst på honom? Är han lugnare eller hetsigare när andra hästar är med ute i skogen?

/Maria

Jag har testat hackamore, både det tyska och det engelska men det fungerrar tyvärr inte. Han var lugnare Om han fick gå bakom min systers häst när vi red i skogen, då skötte han sig bra. Annars fungerrar det inte. Har testat att rida bkom många andra hästar men det fungerar tyvärr inte.

Ja detta låter inte som en problemhäst som JAG skulle kalla PROBLEMhäst:mad:

Jag blir väldigt illa till mods när jag tänker på att detta är hans sista dag i livet...

Oavsett om man inte känner denna häst själv så är det ju utifrån TS EGNA beskrivning av hästen jag tolkat och fått min uppfattning!
Att det INTE är en förstörd häst som ingen annan kan klara av.

Tragiskt så in i bomben:cry:

Hur tror du jag mår då? Ser han ju ståendes ute i hagen och äter lugnt, helt oviss om vad som ska hända. Du har förmodligen inte läst mina inlägg med tanke på vad jag skrivit. Det är ca 5-6 personer som har ridit honom, testat under en period men det fungerar absolut inte.

Men nu har TS bestämt sig för att avliva eftersom risken finns att någon klarar av hästen bättre än henne och der skulle vara pinsamt ju. Nä, bättre att låta den dö, iaf enligt TS. :smirk:

Väldigt tragiskt att en häst ska behöva dö för att ägaren är enkelspårig.

Fy fan, vilken planet kommer du ifrån egentligen? Vilken respeklös männsika, har inte dina föräldrar uppfostrat dig lr? Usch!

Du väljer tydligen vad du svarar på.
Det som vart svårt att förklara hoppar du lämpligt över...

Om hästen nu BARA är livsfarlig att rida så kan han ju kanske köras, longeras tömköras mm...
Men det låter väldigt konstigt att allt annat utom ridning funkar och att det är psykologiskt bara...

Frågar igen, nåt borde ju ha hänt under din tid när han blivit värre... vad?
Som någon annan skrev, 1 år är inte lång tid för att läka en "plågad själ"....

En sak hade väl varit om han var elak, aggresiv...

Så Maria hade inte tiden...?

Vad har jag hoppat över? Berätta det så ska jag genast svara på din fråga.

Vad som hänt under tiden han stått hos mig är att han fått kärlek, omvårdnad, bra mat, motion, hästkompisar mm.
Om du påstår att det gör en häst "livsfarlig" så vet jag vart du har fått din erfarenhet ifrån.

Maria har säkerligen tiden, tvivlar jag inte på. Och hon är säkert både duktig och hästvan. Men jag kommer förmodligen inte lämna ut honom. Jag vågar helt enkelt inte. För helt plötsligt ska den personen(menar ej Maria) testa att rida honom, eller ngt annat som gör att personen skadar sig. Och ännu en dålig erfarenhet för min häst

:eek: :eek:
Du säger dej var kunnig!
Hur kan du då tro att din häst är frisk för att vet varit HEM och tittat på hästen, gjort ett sketet böjprov och på det lilla säger att hästen är frisk!?

Du säger att du vill hans bästa:confused: :devil:

Sketet böjprov?
Du är nog den första som kallar ett böjprov för sketet. Usch för dig!!

Jag vill hans bästa och det är det som gör att jag kommer fullfölja avlivningen

Jag kan inte förstå att du inte klarar av hästen ifråga han har ju gått monte` alltså funkade det att rida på honom innan du fick tag på honom. tror det är så att du tröttnat på honom det är ditt beslut men då ska du inte skriva här å bli sur för att alla inte tycker som du ! tycker att du gott kan ge Maria en chans å framför allt hästen. det kan vara så att du inte fixar hästen å han fixar inte dig alla idevider går inte ihop AVBOKA veten på onsdag det du gör är inte humant fullt frisk häst ps vissa va dom som kört hästen är vänner till mig å dom kan man inte påstå att dom är elaka mot djuren har även hästar som gjort mer starter än din å han är lugnet själv kom med något som håller.
OCH du har redan skrivit namnet!

Tröttnat på honom? Nej absolut inte. Det jag gör ÄR humant, är det mer humnat att flytta honom mot hans vilja?
Jag skiter väl fullständigt om dina vänner har kört honom, om du kollat listan så ser du att det är VÄLDIGT många andra också.

Om du inte visste det så blir hästar påverkade av olika erfarenheter, en del klarar pressen,stressen och hetsen från travet, andra inte.

VART HAR JAG SKRIVIT NAMNET NGNSTANS??????

om det som du skriver här är sant det allra käraste,gör väldigt ont i hjärtat om du älskar hästen slår man inte ihjäl honom punkt SLUT!!

Slås ihjäl?? Vart fick du det ifrån?
Han ska få en spruta, hemma på gården med sin "mamma" brevid sig.!

Slås ihjäl?? Vart fick du det ifrån?
Han ska få en spruta, hemma på gården med sin "mamma" brevid sig.!

hon menade nog inte exakt som hon skrev..

bara att du inte verkar se andra alternativ.. utan att hästen ska få avsluta sina dagar..

tråkigt när du fått andra erbjudanden..:cry:

hon menade nog inte exakt som hon skrev..

bara att du inte verkar se andra alternativ.. utan att hästen ska få avsluta sina dagar..

tråkigt när du fått andra erbjudanden..:cry:

Jovisst är det tråkigt och jag förstår att en del reagerar och tycker att jag är slapp som inte tar Marias erbjudande. Men att bli attackerad uppskatts inte och jag bli förbannad på folk som inte har mer vett än vad de visar här. Men faktum är att jag inte vågar lämna ut honom, vill inte han ska få bli utsatt för fler obehagligheter. Det räcker för hans del.

Han har haft ett underbart år med mig och är en mkt älskad häst. Han kommer få somna in med mig brevid sig och jag hoppas och tror att han får jättebra i sin hästhimmel

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
997
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 524
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 091
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 795
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka