Så jobbigt!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare midnight Rags
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 230
  • Visningar Visningar 15 814
Sv: Så jobbigt!

Så har nu läst igenom en hel massa inlägg som det i princip står samma sak i, lite onödigt kanske men ni gör ju som ni vill.

Igår Kl 09.00 somnade Ragge in. Allt gick väldigt lugnt till och han var inte ett dugg stressad eller nervös.
Fick först en lugnande och sedan den andra sprutan.
Har ansökt om att få begrava honom hemma på gården och det beviljades. Nu har han det bra!

Själv är jag ett nervvrak, har inte sovit ett dugg och är väldigt ledsen. Samtidigt vet jag att detta var det bästa.

Tid, hade jag kunnat skaffa mig, självklart. Men orken hade jag inte. Jobbar ju inte med hästar för att få mat på bordet utan det är en sidogrej, är annars en undersköterska och jobbar 90%.

Ni tycker säkerligen att jag är hemsk och elak, hjärtlös och iskall. Men där har ni inte rätt. Jag bedömde situationen och beslöt att detta var det bästa för honom. Han var inte frisk, han mådde inte bra och skulle slippa fler hemska erfarenheter. Nu har han det som sagt bra!

Att jag inte tog Marias erbjuande var för att jag inte ville, vågade. Minsta lilla så hade han kommit hem och jag hade trots allt vart tvungen att avliva honom ändå, och han har ännu en dålig erfarenhet i bagaget. Nu säger jag inte att Maria INte är lämplig, det var hon säkerligen men jag hade inte lämnat iväg honom till ngn, oavsett vem. Han stod mig alldeles för nära och skulle aldrig klara av om han skulle göra illa ngn.

"Ragge" var en farlig häst, både att rida,promenera,longera. Vem är så dum att lämna ut en sådan häst, inte jag iaf.
Att han var en underbar häst att se på och hantera är ju en sak men jag har inte hästar för att kolla på, utan för att roligt och trevligt med. Kunna ge mig uväg på 3 timmars tur, bara för att jag vill det. Hur schysst var det att låta honom stå kvar här när jag red iväg och han förstår ju inte varför han inte får följa med. Inte snällt och jag var trött på att utsätta honom för det. Varje gång man red iväg såg man "Ragge" och han var så ledsen för att han inte fick följa med.

Ni får tycka vad ni vill om mig, men jag kände hästen, älskade honom och gjorde vad som var bäst för honom. Han var så förstörd pskykiskt att jag inte ville, vågade lämna ut honom.

Saknar honom jättemycket och älskar honom ännu mer.
Nu har han det bra, det är vi som är kvar som har det sämre.
Jag unnar mina hästar det allra bäst och detta var det allra bästa för honom.

Nu tänker jag inte svara för enskilda inlägg då denna tråden nu är avslutad. Vill ni fråga ngt så gör det på PM. Annars inte, orkar inte med kyliga och taskiga inlägg just nu, det kanske en del av er förstår.

Till er som vart schyssta och som försökt att stötta mig, Stort TACK ska ni ha.

Ni andra, psss.

Sofia

Tycker ju att det är väldigt synd att det blev så här =/..
menmen.. beklagar

over and out^

Senast ändrad av en moderator:

tycker oxå att det är synd att det blev som det blev.

Beklagar och skickar några tröstkramar.

jag tycker du pratar rent strunt.

5 hästar, jobbar 90%, rider hästen 2 ggr/vecka.
han står och ser ledsen ut i hagen när du rider iväg med dom andra för att han vill följa med.

är det svårt att lista ut problemet?

Du har/hade för många hästar så du kan antagligen inte ge enskild individ egen tid/ork regelbundet. Om du ej kunnat göra detta själv så hade det funnits 3 lösningar, lösning 1, antingen ta dig mer tid och ev skaffa hjälp av medryttare eller lösning 2, sälja av häst/hästar eller även en 3:e lösning, bara låta dom vara sällskap och inte rida eftersom just denna individ antagligen kräver mer tid för att funka i motioneringen än vad du kunnat ge. Jag förstår att du inte kan ge egen tid till alla! Jag höll på att bryta ihop när jag hade 3 egna hästar o försöka hålla igång alla. Det funkade inte. Hästarna mår inte bra av att ha en stressig matte! Du skrev att du inte hade ork, och det förstår jag fullständigt. Men man kan inte skriva att hästen är farlig för det. Hästen va helt klart understimulerad och detta hade man kunnat lösa. Åtminstonde gett det en chans.

jag vet, att min häst hade gått samma väg tillmötes om jag inte fick han, tog tag i han, och tom sålde av en häst för att kunna ägna mer tid till honom och även ta hjälp av tex ngn annan person för att se till så hästen verkligen får all tid och stimulans den behöver. Man har rätt att som människa känna sig orkeslös. Jag har vart där och jag är i sådan period av livet själv. Men man måste inse att man kan få hjälp av andra, för hästens bästa. Det finns fler som kan ta hand om en häst.

Inte är det lätt att fatta beslut om att ta bort el att låta ngn annan försöka det man själv inte klarar . Jag rhar varit i en liknade situation och risken att hästen går runt som en vandringspokal eller att man lämnar bort och sedan funkar det inte då måste man återigen fatta det svåra beslutet och då ( om det inte funkar hos annan) så har man ju gjort saken värre både för hästen men även för sig själv, det vill säga hästen mår dåligt, man skickar till annan som ska försöka, det går inte bra, hästen mår kanske sämre, jag som ansvarar ska då ta hem och sedan igen ångetsladdat fatta beslut om avlivning.
Det är ju hur tufft och svårt som helst. Just för att man inte kan få kvitto el facit här i livet på ngt och jag tror verkligen inte att det handlar om att man inte tror att ngn annan kan göra ngt bättre än en själv utan det svåra dilemmat att hästen kanske inte blir bättre -ja då har man försämrat läget för den, trots allt.

Tror att man delvis söker svar i detta och andra forum för man behöver bekräftelse i sin förtvivlan och att någonstans komma till insikten om att svaret alltid finns inom en själv. Skillanden mellan att inse att det finns andra duktiga människor ute runt om i landet och kunskapen man besitter om sin egen häst ,just därför att den är ens egen.................

Visst måste man ha olika åsikter och visst måste man "tåla" att andra tycker annorlunda men jag anade nästan lite att MidnightRags blev mer ledsen.......

Glädjande nog så finns det männiksor som seriöst vill ta sig an en problemhäst och det känns skönt att man har fått det med sig ef att ha läst allt i denna tråd :love:
För min häst kom räddningen i form av en akupunkturnål inte mot muskelvärk/spänning utan mot oro:) och lugnande ört Valeriana.
Idag är allt bättre än någonsin men jag var helt och hållet i det dilemma MidnightRags är/var i , skillnaden var att jag har en häst att satsa allt på medans MR har 5.

Jag har haft ett antal svåra hästar. Inte som den här kanske men väldigt speciella hästar. Men för den sakens skull så tror jag inte att jag är den enda som kan hantera dem, vilket TS här trodde om sin häst.
Det handlar inte om att växa upp utan att ha en relistisk syn på sitt eget kunnande.

Senast ändrad:

hon gjorde tyvär det :(.. men gjort är gjort det är ingen mening med att kasta skit på henne nu, det får ändå inte tillbaka hästen till liv igen så..

Men hon har inte testat allt? Och det är bara i ridningen den krånglar.. jag tycker definitivt INTE att det är rätt beslut förens man testat ALLT..

Jag tycker att hon fattat rätt beslut, hästen ÄR riden innan den kom till TS och det tog sex år för travet att "förstöra" den, normalt brukar det gå betydligt fortare så jag är tveksam till att den är förstörd mentalt. Hon skrev ju också att hästen fungerade i början och hade lätt att lära. Däremot anser jag att det låter som om hästen hade jäkligt ont någonstans. All smärta syns inte på böjprov den kunde ju ha allt från fel på hjärtat till kissing spines och en sån häst skulle inte jag heller skänka vidare.

Att förutsätta att det är TS som inte har kompetens nog är nog att göra saken enkel för sig.

Jag har jobbat med några vassa och felhanterade hästar och till syvende och sist har det alltid krupit fram något fel på dem.

Senast ändrad:

Har följt tråden i det tysta ett tag. Visste från första inlägget att du hade bestämt dig och bara sökte tröst här, och jag förstår det.
Jag tycker du valde rätt. Världen är överfull av hästar som har gjort dittan eller dattan i livet och inte alltid "går att bota". Den är framavlad för ett syfte och när det syftet är förverkat, varför försöka ändra på hästen? Vissa fungerar med "ett nytt liv" andra inte, din gjorde det inte och då är avlivning ett mycket bra sätt att spara hästen en massa onödigt lidande. Hästar är inga människor man kan lära en massa sker genom att sätta den i skolan. Dom fungera på ett mycket primitivare plan.

stå på dig!
Hästen har det bättre där han är nu *vinkar åt himlen*

*kl*

Oavsett vad man tycker så är hästen nu borta och det är kanske läge att visa TS lite respekt. Oavsett om hon gjorde "rätt eller fel" i era och mina ögon så är det med all säkerhet en stor tragedi för henne. Jag föreslog själv att hon skulle ge Maria en chans, men nu gjorde hon inte det utan valde att avliva hästen.
Vill man hjälpa hästarna här i världen så finns det väldigt mycket annat man kan lägga sin tid på istället för att klanka ner ytterligare på någon som säkert fått vad hon tål och behöver vara ifred med sin sorg.

Inget lätt beslut.

Är själv i valet och kvalet då en häst jag lagt ner massor med tid och jobb på och som har ett hjärta av guld och viss kapacitet, ändå visar sig ha så otroligt korta rutschbanor tillbaka till sitt osäkerhetsbeteende. Hinner man få kontakt innan hon flippar och visa att det är OK så går hon genom eld för en, men ofta är det så oförberett att man inte hinner, och jag kan bara bäva för vad som händer den dagen man hamnar i en situation där det alternativet inte finns utrymme till. Har börjat inse att sannolikheten för att hon har ihjäl någon med detta beteende är rätt stor - det kommer inte att handla om någon olycka. Misstänker att detta är miljöbetingat till stor del men jag kan ju aldrig veta hur mycket som ligger i generna. Fick av en händelse höra om en halvsyster som lät väldigt lik henne i psyket men gjorde lite andra saker. Hennes dotter är betydligt stabilare men får också plötsligt bara för sig att göra saker, dock verkar hon göra det mer av istadighet än av osäkerhet. Dottern kommer från samma miljö så där är det ju också svårt att säga vad som är vad.

Hade tänkt sälja hästen efter omskolning men tror det är fruktansvärt svårt att hitta rätt person. Samtidigt är hon numera så otroligt lojal och arbetsbenägen att det verkligen tar emot att skicka henne på slakt. Hon har en otrolig personlighet - tillbakadragen men stark, värdig och tystlåtet magnifik. Att skåda in i hennes ögon är som att se skuggan av en gammal sagovärld, fylld av visdom. Men hon är så fruktansvärt rädd om sina gränser att det blir svårt att göra något med henne, speciellt som det kan gälla skänklar ena dagen, förhållning nästa, kittlighet den tredje och man vet aldrig riktigt vad det är just den dagen förrän reaktionen är där. Och då smäller det utifrån ingenstans alls. Det blir mycket bättre med regelbundenhet i träningen, men jag har ingen lust att sälja någon en häst som blir livsfarlig om den inte rids tillräckligt mycket.

Jag hade ju inte tänkt behålla den när jag tog den, den är dessutom inte säker med barn och jag har 3 ganska små barn själv. Har funderat mycket fram och tillbaka, vill inte slakta utan skulle hellre lägga ännu mer tid på henne, men det är tid jag inte har och med ett, som jag börjar förstå nu, ganska osäkert resultat. Jag tror hon har det rätt jobbigt med sig själv och ibland kan man tänka att hennes själ skulle få den ro hon inte får i jordelivet...

Ville bara säga att jag förstår hur svårt det är.

JAg vet inte hur pass duktig ryttare du är. Eller hur stor kunskap du har med hästar. Men det är ju tydligt att det är ngt som bekymrar honom. Du kanske rider ut ensam? Ta då med ngn annan istället. I sådana situationer sitter ibland problemet hos ryttaren inte hästen. Kanske han är för mycket för dig att klara av? Jag tycker inte man avlivar en fullt frisk häst. Då kan du lika bra skänka honom till ngn där han kan vandra på bete sitt liv. Men det är min åsikt.
Jag har haft många "problem hästar". Man får ha tålamod tills man hittar rätt lösning. Har han gått med blinkers på banan kan det ju va nåt att testa även vid ridning. Många travare och galoppörer har svårt att vänja sig av vid det. Samma sak med bumullen i öronen ju.

Jo men nu är han redan borta? så man kan lika gärna lägga ner nu, så länge man tänker vräka ur sig något nerklankande.. Nu menar ja inte att det du sa är det men hon behöver nog inte höra det nu.. hon vet redan vad många av hos här tycker o tänker..

Hur kan du ge "travet" skulden för att en travhäst inter fungerar vid ridning???

TS skriver i sitt 1:a inlägg att den är "Utöver ridningen så är han annars en jätte trevlig och harmonisk häst som är riktigt trevlig i ALL hantering, kan bli ledd till/från hagen av barn. Väldigt trevlig och snäll alltså."

Det låter inte som den är förstörd av trav däremot av ridning...

Till TS DU är viktigare än en häst och det är bra att du slipper bekymra dig om denna häst mer. Njut tillsammans med dina hästar som du har! Livet är för kort att ha bekymmer!

Inget lätt beslut. Är själv i valet och kvalet då en häst jag lagt ner massor med tid och jobb på och som har ett hjärta av guld och viss kapacitet, ändå visar sig ha så otroligt korta rutschbanor tillbaka till sitt osäkerhetsbeteende..

skillnaden mellan dig och TS är att den mening du skrev "jag lagt ner massor med tid och jobb på" och det är just det jag anser att TS häst antagligen inte fått. (2 dgr/vecka ger inte hästen den chansen..) Har man gett hästen den chansen och det ändå inte funkar så kan man faktiskt överväga att antingen låta bli att rida hästen helt och enbart ha den som sällskapshäst eller ta bort den.

//stilett som också lämnar tråden. Hästen finns ju ändå inte längre.

Senast ändrad av en moderator:

KL

Vilka av er som sitter här och bölar har själva tagit en svår häst och klarat av att rida och hantera den mot alla odds?

Hästen för oss ska vara ett nöje, hon skriver ju att hon har försökt med det mesta och nu går bet. En rädd häst är en farlig häst. Du måste ju kunna kontrollera hästen i vardagsits och blir hästen farllig, avliva är ju inte det lättaste beslutet och det skulle jag med ta. Om det handlar om min egen säkerhet, den prioriterar jag över hästen.

Tycker att antalet chanser ska begränsas och hon har säkert gjort ett beslut som är bra.

Väx upp.

Men läs tråden riktigt innan du yttrar dig på det där viset:mad:

Hon hade inte provat allt!

**Oj nej... har nu läst resten... Han är död... :(

Senast ändrad:

Hej det lät ungefär som jag hade det i ca 1½år med mitt varmblodssto.Men sen vände det som på en natt.Men inte fullt lika illa som du beskriver det. Hon jag ägde var 167cm lite mindre.Förstår din tankegång o håller med. Hoppas det löser sig vännen...

Hur kan du ge "travet" skulden för att en travhäst inter fungerar vid ridning???

TS skriver i sitt 1:a inlägg att den är "Utöver ridningen så är han annars en jätte trevlig och harmonisk häst som är riktigt trevlig i ALL hantering, kan bli ledd till/från hagen av barn. Väldigt trevlig och snäll alltså."

Det låter inte som den är förstörd av trav däremot av ridning...

Till TS DU är viktigare än en häst och det är bra att du slipper bekymra dig om denna häst mer. Njut tillsammans med dina hästar som du har! Livet är för kort att ha bekymmer!

Ursäkta, jag formulerade mig lite konstigt... :D I bland är tanken snabbare än fingrarna. Det är klart att det inte är travet som förstört den eftersom den pallade för det så pass länge. Jag missade en mening där.

Jag har själv en liten fyraårig travare som skulle vara en riktig hetsporre, han hade blivit lite häftigt tagen från början men han är inte som TS häst var. Han tränar som travhäst OCH går i form på ridbana utan att stressa på ridbanan. (Eller vid uteritt)

Beklagar sorgen..:(
Du har rätt i att han nu inte behöver riskera att vandra runt osv...
Och han känner ingenting, den som det är värst för är ju dej..
Men nu springer han på de evigt gröna ängarna och du kan vara SÄKER på att han aldrig någonsin mer far illa mer..
Kram

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
997
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 524
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 088
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 795
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka