Så jobbigt!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare midnight Rags
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 230
  • Visningar Visningar 15 814
Sv: Så jobbigt!

Hon lär nog inte komma tillbaka och meddela hur det än blev tro jag.

Är han avlivad så är hon väl lessen (kan man hoppas:( )
och är han INTE det utan hon har gett han en chans så skulle hon väl inte erkänna det:smirk:

herre guud.. orkade inte läsa alla inlägg. min erfarenhet och åsikt kommer här.
många travhästar kommer av banan som kompleta nervvrak, det är inte travet i sig som gör dem till det, det är människan(ägaren) som tar besluten/ utsätter hästen för allt.
våran första travare har lite utav dessa problemen fast i mycket mildare form, vad vi än har gjort har det aldrig riktigt försvunnit, det finns alltid med i bagaget.
en annan som jag tog hand om gick av banan och hamnade hos en bekant som för övrigt inte kunde något om hästar. hon stallades in i ett mindre travstall precis vid en väg(mycket trafik) och fick över 2 kilo havre om dagen. en dag exploderade hon och en olycka skedde. jag erbjöd dem att flytta henne ut till mina hästar där hon fick lugn och ro med bara hö att äta, hon blev en jättemysig liten ridhäst men som fortfarande kunde få knäppar. det har funnits mycket träning av olika slag bakom båda hästar.
jag tror att hur mycket lugn och ro och träning de än får så kommer det alltid finnas mer eller mindre bagage som slår igenom ibland.
jag tycker du tar rätt beslut att avliva för visst att du kunnat ge honom en 3:e 4:e chans men han är i nulägget en farlig häst och han har verkar det som väldigt djupa sår i sitt psyke. du gör rätt!

hur kan du säga att hon gör rätt? när hon inte ens testat allt.. hästar är individer dvs att hennes häst är inte likadan som dom du snackar om..

Men jag tycker inte det låter som denna häst är omöjlig, och det efter hennes egen beskriving.

I början skriver hon mest att hon inte orkar, har lust och tid att ge hästen för att ska kunna läka. Sedan ju mer påtryckningar hon får att låte honom leva och ge honom en sista chans, ju mer livsfarlig, sjuk och obotlig blir han...

Han är ju bara "hemsk" vid ridning, det skriver ju hon själv.

Så du tycker hon gör rätt då, utan att prova nå annat...?

Det tycker defenitivt inte jag!

:cry:
Denna dag har inte varit som vanligt...

Jag har gått och tänkt på en häst som ska få sluta sina dagar IDAG ...
Jag känner inte hästen alls ifråga, ändå är jag så lessen för dens skull...
Efter det man läst i denna tråd så skulle man bara vilja farit dit och TAGIT honom! Så att han fått möjligheten att läka sin själ/kropp ordentligt, då ägaren inte hinner/vill/kan/orkar ge honom det.
Tror defenitivt inte att han ville sluta sina dagar.

:cry:

Jag håller med dig, jag har tänkt på honom hela dagen :cry:

Det är ju igentligen inget vi har med att göra, men i och med att man följt tråden har man bara velat att denna häst skulle få en sista chans! :mad: :cry:

Jag kunde inte sova alls inatt. Låg och tänkte och vred på mig. Känns jobbigt att ha viljan, tiden och kunskapen men inte få chansen att hjälpa. :(

/Maria

Jadu, det ser ut som att hon inte tänker berätta det.. stackars häst om den nu är död, tror verkligen att man hade kunnat göra nåt.. :mad:

Jag kunde inte sova alls inatt. Låg och tänkte och vred på mig. Känns jobbigt att ha viljan, tiden och kunskapen men inte få chansen att hjälpa. :(

/Maria

ja tycker att skulle få ha honom... kunnat testa och se...

Hoppas verkligen inte att hon har tagit bort den.

Har du satt någon annan ryttare på honom? Kanske skulle testa det. För det kankse ligger hos dig oxå... Inte bara hos hästen.

Jag hoppas hon berättar så vi vet vad som hänt..hoppas hon ändrade sej tillslut..och gav honom en chans.

KL

Vilka av er som sitter här och bölar har själva tagit en svår häst och klarat av att rida och hantera den mot alla odds?

Hästen för oss ska vara ett nöje, hon skriver ju att hon har försökt med det mesta och nu går bet. En rädd häst är en farlig häst. Du måste ju kunna kontrollera hästen i vardagsits och blir hästen farllig, avliva är ju inte det lättaste beslutet och det skulle jag med ta. Om det handlar om min egen säkerhet, den prioriterar jag över hästen.

Tycker att antalet chanser ska begränsas och hon har säkert gjort ett beslut som är bra.

Väx upp.

Men hon har inte testat allt? Och det är bara i ridningen den krånglar.. jag tycker definitivt INTE att det är rätt beslut förens man testat ALLT..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
997
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 524
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 088
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 795
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka