så äcklad!

Men du, nu måste du ändå tänka till. Om kor inte hade skapat människonytta så hade de inte existerat annat än i möjligtvis djurparker. Då hade 344.000 kor inte funnits, inte haft existensberättigande i din veganska värld. Det var vad jag avsåg och tycker skulle vara en otrolig förlust för mänskligheten, djuren och världen jag lever i.

Vad är förlusten för djuren? Tror inte det är nån tröst att nya djur föds upp, plågas, dödas.

Men du, nu måste du ändå tänka till. Om kor inte hade skapat människonytta så hade de inte existerat annat än i möjligtvis djurparker. Då hade 344.000 kor inte funnits, inte haft existensberättigande i din veganska värld. Det var vad jag avsåg och tycker skulle vara en otrolig förlust för mänskligheten, djuren och världen jag lever i.
Jag skulle gärna ha ett par kor för nöjes skull, precis som man har häst, hund, papegoja eller en pytonorm för nöjet och för att man är intresserad av djuret.

+ Korna har inte skapat människonytta, det är vi som avlat fram kor. Hade vi inte gjort det så hade de fortsatt som bufflar eller vad de nu var :confused: innan de avlades fram till kor.

Varför är hållbart producerat kött bättre än hållbart producerade vegetabilier?

Nej, det är det inte. Och jag är absolut för att öka andelen vegetabilier i mänsklig kost. Men inte av filosofiska skäl för att jag inte vill ha kossor och andra nyttodjur i våra marker; för det vill jag, utan av klimatskäl.

Nej, jag tycker du är helt fel ute. Men vi har olika tankesätt i grunden. Jag tycker att djur och människor existerar på samma planet och att det är helt OK att djur skapar människonytta.

Och nej. Varje individ får leva en utmätt tid men den perioden är "inte ofta plågsam" för individen. 99 % av tiden har djuren det alldeles utmärkt på svenska gårdar, och betar stora delar av året i flock på stora marker. Undantaget jag känner till (förutom undantag som handlar om vanvård av olika slag) är kycklingindustrin som jag själv en gång arbetat i tillfälligt. Sedan finns det givetvis undantag av andra orsaker också, särskilt i länder med liten marktillgång och hög produktivitet.

Djur föds upp för att dödas till människors nytta. Djur som aldrig hade fått chansen att leva alls annars.

Oj. jösses. Har du gått på Arlas reklam om lyckliga kor?!

Jag fördömer att vi plågar djur när det inte är nödvändigt för att överleva. Ridsporten är problematisk men det är en annan diskussion.

Fast genom att äta mjölk/ägg/djur bidrar man i de flesta fall till att djur plågas, även om man blundar för det.

Första får du bestämma dig om det är viss djur hållning du ogillar, om det är utnytjande av djur eller om det är att äta kött och mjölkprodukter du ogillar. Det finns djurhållning som inte allas plågar djuren. Det finns folk som väljer bort inte etiskt producerade produkter.

Ogillar du att vi utnyttjar djuren så så gör vi det med hästar, hundar, grisar kor getter får osv.

Ogillar du dålig djurhållningen så finns det ingen anledning att fördöma allt köttätande och utgå från att alla som äter kött väljer kött från djur som haft det illa.

Ogillar du att folk äter kött/mejeriprodukter ja då kan du hålla den biten för dig själv och låta folk göra sitt eget val.

Här blandar du ihop allt och drar alla över en kam.

Vad är förlusten för djuren? Tror inte det är nån tröst att nya djur föds upp, plågas, dödas.

Det där tycker jag är himla förmätet uttryckt! Djur som har bra liv 99% av sin livstid skulle helt enkelt välja att inte ens ha existerat om de kunde välja, bara för att de vet att de kommer att bli ledsna några dagar i livet och att tiden är utmätt till exakta dagar? Jag tror inte att vare sig djur eller människor skulle göra det valet.

Jag tror att kossorna som går på bete ser glada ut för att de är glada och njuter av livet i den stunden. Jag tror att kossorna som mjölkas med ensilage i munnen och masseras av bonden är nöjda med livet och njuter i den stunden. De skulle inte alls välja att aldrig ha fått leva.

Det där tycker jag är himla förmätet uttryckt! Djur som har bra liv 99% av sin livstid skulle helt enkelt välja att inte ens ha existerat om de kunde välja, bara för att de vet att de kommer att bli ledsna några dagar i livet och att tiden är utmätt till exakta dagar? Jag tror inte att vare sig djur eller människor skulle göra det valet.

Men problemet skulle inte finnas om det aldrig hade fötts. Dessutom, majoriteten av djuren i livsmedelsindustrin har det inte bra 99% av sin livstid, det kan du bara inte tro.

Det yttrar sig oftast i diarréer så har man en katt som gör sina behov ute är det svårt att märka.

Jag vet och inte sjutton hade de diarré. Men märker det på utekatter, de är liksom inte generade när man ser dem göra sina behov och dessutom så är det ingen omedelbar automatisk tvätt av baken som ofelbart blir kladdig vid diarré. Vår innekatt hade vi dessutom 100% koll på.

Jag vet och inte sjutton hade de diarré. Men märker det på utekatter, de är liksom inte generade när man ser dem göra sina behov och dessutom så är det ingen omedelbar automatisk tvätt av baken som ofelbart blir kladdig vid diarré. Vår innekatt hade vi dessutom 100% koll på.

Nej, de brukar ju tvätta sig själva ... Vår ena katt har haft diarréer i lång tid innan vi kom till rätta med det och han var alltid ren i rumpan 5 min efter toabesök. Våra utekatter går alltid och skiter i buskar och på undangömda ställen och gräver alltid ned liksom majoriteten av alla katter gör. Sätta sig mitt på gräsmattan och skita är ett typiskt hundbeteende även om en och annan förvirrad katt kan göra det.

Fast allt du rabblar upp går ju utmärkt att använda växtbaserade alternativ till. Det enda som inte riktigt finns än är väl god ost som är hyvel och smältbar och som dessutom är proteinrik. Jag har aldrig hävdat att vi endast dricker mjölk så jag fattar inte vart du vill komma. Själv har jag aldrig gillat att dricka mjölk utan de mjölkprodukter jag använt är ost, grädde, keso osv.

Det finns massor av vegetariska saker man kan berika måltiden med, beroende på behov.

Jag har som sagt lagat och bakat mjölkfritt en tid, så jag är fullt medveten om alternativen :) och precis som du inte gillar mjölk gillar inte jag växtbaserade alternativ. Så varför är det konstigt att ta kalvars och kids mjölk? Det är ju det jag opponerar mig mot - din åsikt om att det skulle vara konstigt för att vi (enligt dig) inte har något behov av det.

Ska kravet vara att alla djur har det bra, då kan vi inte ha några djur överhuvudtaget.

Eller så kan man rikta in sig på de djur som inte har det bra och sluta att generalisera och fördöma allt som gäller kött och mejeriprodukter.

Jo, klart vi kan det! Kan man inte behandla djuren väl så ska man inte ha djur.

Det finns smågårdar som är ok, det finns massor av folk som har höns och äter deras ägg och jag har inget problem med det. Är dock nyfiken på hur @sjoberga ser på att äta ägg? Det är ju en potentiellt liv som vi då inte har existensberättigande eftersom vi äter det innan det hinner utvecklas?

Nej, de brukar ju tvätta sig själva ... Vår ena katt har haft diarréer i lång tid innan vi kom till rätta med det och han var alltid ren i rumpan 5 min efter toabesök. Våra utekatter går alltid och skiter i buskar och på undangömda ställen och gräver alltid ned liksom majoriteten av alla katter gör. Sätta sig mitt på gräsmattan och skita är ett typiskt hundbeteende även om en och annan förvirrad katt kan göra det.
Men du förutsätter att jag aldrig kollade katternas bajs eller tecken på diarré. Var skrev jag att de skett mitt på gräsmattan. Du förutsätter att katter du aldrig träffat hade diarré. Då förstår jag att du anser att mjölk alltid ger diarré.

För din information så kan mjölk ge diarré men det gör det inte alltid.

Jo, klart vi kan det! Kan man inte behandla djuren väl så ska man inte ha djur.

Det finns smågårdar som är ok, det finns massor av folk som har höns och äter deras ägg och jag har inget problem med det. Är dock nyfiken på hur @sjoberga ser på att äta ägg? Det är ju en potentiellt liv som vi då inte har existensberättigande eftersom vi äter det innan det hinner utvecklas?
De flesta hönsägg är inte befruktade och är alltså inget potentiellt liv.

Jag har som sagt lagat och bakat mjölkfritt en tid, så jag är fullt medveten om alternativen :) och precis som du inte gillar mjölk gillar inte jag växtbaserade alternativ. Så varför är det konstigt att ta kalvars och kids mjölk? Det är ju det jag opponerar mig mot - din åsikt om att det skulle vara konstigt för att vi (enligt dig) inte har något behov av det.

De flesta som äter min mat brukar inte ens veta att det är helt veganskt, så det beror väl på vad man lagar och hur. Och jo, jag gillar mjölkprodukter? Älskar ost alldeles för mycket.

Och nej, vi har inget behov av att äta/dricka mjölk för att överleva.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 971
Senast: Bapelsin
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 682
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar