Frigående höns på gården möjligen, det krävs att det finns en tupp med i sammanhanget.Nja, ganska många av de från frigående höns är faktiskt det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Frigående höns på gården möjligen, det krävs att det finns en tupp med i sammanhanget.Nja, ganska många av de från frigående höns är faktiskt det.
Men du förutsätter att jag aldrig kollade katternas bajs eller tecken på diarré. Var skrev jag att de skett mitt på gräsmattan. Du förutsätter att katter du aldrig träffat hade diarré. Då förstår jag att du anser att mjölk alltid ger diarré.
För din information så kan mjölk ge diarré men det gör det inte alltid.
Frigående höns på gården möjligen, det krävs att det finns en tupp med i sammanhanget.
Men problemet skulle inte finnas om det aldrig hade fötts. Dessutom, majoriteten av djuren i livsmedelsindustrin har det inte bra 99% av sin livstid, det kan du bara inte tro.
Fast du ser deras liv som "problemet", bara för att deras existens är avhängig att de gör människonytta på något sätt. Jag ser det inte så. Jag ser djur som lever bra liv.
Nej, jag ser problemet att de har det dåligt och sedan dödas för "nöjes skull".
Jag anser inte att de har det dåligt (annat än i väldigt korta andelar av sitt liv) och inte heller att det är för nöjes skull.
De flesta som äter min mat brukar inte ens veta att det är helt veganskt, så det beror väl på vad man lagar och hur. Och jo, jag gillar mjölkprodukter? Älskar ost alldeles för mycket.
Och nej, vi har inget behov av att äta/dricka mjölk för att överleva.
Eller så handlar det om smaksinne. Jag har jobbat i kök och har ett stort intresse för matlagning, klart som tusan att jag känner skillnad mellan grädde och mjölkfri dito.
Det finns mycket vi inte har ett essentiellt behov av men som människor ändå vill ha och känner ett behov av att behöva. T ex sojamjölk.
Ja, jag förutsatte att du som barn inte kollade katternas bajskvalitet på gården du tog som exempel.
Vore intressant att få svar på mina svar till dig:
"Det finns gott om proteiner i många vegetabilier. Alltid ett plus att få gå fritt ute i solen och picka framför att vara instängd på trånga ytor och mosas av varandra och maskiner som plockar upp dem.
Tar gärna emot tips på märken så jag kan tipsa mina köttätande vänner/familj. Du kan skriva ut första och sista bokstaven så kan jag googla fram resten."
Givetvis känner man skillnad på grädde och växtgrädde men inte nödvändigtvis i maträtter.
Va? Varför skulle vi ha ett behov av sojamjölk?
Ja inte har då smaken gått förbi mig i varesig mat eller bak, punkt på det.
För att ersätta mjölk av olika anledningar?
Att inte äta animaliska produkter av etiska skäl kan jag köpa - men argumentet att det är 'onaturligt' att t ex dricka en annan arts mjölk ställer jag mig frågande till ? Vi människor gör ju massor med saker som är extremt 'onaturliga' hela tiden. Att leva naturligt skulle ju inbära liv som en stenåldersmänniska helt avskild från samhället.
Det är väl knappast mer onaturligt att dricka komjölk än att åka bil? Eller är det onaturliga bara tillämpbart på mat? Men i så fall kan man ju bara äta det som växer vilt i naturen eller i alla fall det som går att odla här i Sverige och inte måste transporteras hit ...
Hur modernt är det att äta grönsaker då? Vem bestämmer vad som är modernt att äta eller inte?Onaturligt är väl fel ord, men det känns väl inte så modernt eller vad man ska säga. Mjölken är ju till för ungen, och det känns lite udda att vi som vuxna tar en annan arts mjölk fast vi inte behöver liksom. På nåt sätt känns det mindre konstigt att äta kött.
(Och det säger jag fast jag varit laktovegetarian i 20 år.)
Hur modernt är det att äta grönsaker då? Vem bestämmer vad som är modernt att äta eller inte?
Och varför ska man över huvudlag en följa modet?
Och nej det är inte udda att dricka mjölk och äta mjölkprodukter, det har vi gjort i urminnes tider. Att tycka det är omodernt att dricka mjölk är däremot ordentligt udda eller att över huvudlag ett lägga sig i folks matvaror? Sköt dig själv och skit i andra här
Att protestera mot dålig djurhållning och att plåga djur håller jag fullkomligt med dig om, men mjölkproduktion förutsätter inte att man bär sig illa åt mot korna.
Hur modernt är det att äta grönsaker då? Vem bestämmer vad som är modernt att äta eller inte?
Och varför ska man över huvudlag en följa modet?
Och nej det är inte udda att dricka mjölk och äta mjölkprodukter, det har vi gjort i urminnes tider. Att tycka det är omodernt att dricka mjölk är däremot ordentligt udda eller att över huvudlag ett lägga sig i folks matvaror? Sköt dig själv och skit i andra här
Att protestera mot dålig djurhållning och att plåga djur håller jag fullkomligt med dig om, men mjölkproduktion förutsätter inte att man bär sig illa åt mot korna.
Skulle inte kossorna trivas så skulle dom bli en fara för alla som närmade sig dom samt leverera väldigt lite mjölk också. En kossa kan lätt sparka av ett ben på en människa som närmar sig den så varför händer sånt aldrig när dom blir mjölkade om dom nu hatade det så mycket som vissa påstår?Jag tror att kossorna som går på bete ser glada ut för att de är glada och njuter av livet i den stunden. Jag tror att kossorna som mjölkas med ensilage i munnen och masseras av bonden är nöjda med livet och njuter i den stunden. De skulle inte alls välja att aldrig ha fått leva.
Skulle inte kossorna trivas så skulle dom bli en fara för alla som närmade sig dom samt leverera väldigt lite mjölk också. En kossa kan lätt sparka av ett ben på en människa som närmar sig den så varför händer sånt aldrig när dom blir mjölkade om dom nu hatade det så mycket som vissa påstår?
Kossor är intelligenta djur, dessutom har dom humor.
//Jourhavande mjölkaren.