så äcklad!

Vår katt tålde mjölk alldeles utmärkt och så även flera andra katter jag stötte på. Hur stor andel som inte tål det vet jag inte. På en gård jag var på som barn fick katterna en stor skål var dag, de var i god kondition alla 20 eller så, och gården var garanterat musfri.

Det yttrar sig oftast i diarréer så har man en katt som gör sina behov ute är det svårt att märka.

Folk i många kulturer dricker mjölk från flera olika arter. kamel, get, häst och säkert flera andra.

Och jo man har givit mjölk från ko till föl, men numera är det inte vanligt det finns bättre alternativ.

Katter gillar både mjölk och grädde :)

Kanske de gör men numera rekommenderar man ju inte att ge katter mjölk.

Jag gillar godis men det betyder inte att det är bra för mig... :p

Att man i många kulturer dricker mjölk från andra arter betyder inte att det är bra. De har/hade inte några alternativ. Numera kan man få samma näringsämnen från annat än mjölk. Varför ta omvägen genom ett djurs mjölk?

Finns (?) /har funnits kulturer där människor åt andra människor. Men det kanske är okej för att det är tradition i den kulturen? :p

Är det en kycklingsallad som inte är hemlagad har jag aldrig stött på något märke som köper in ekologiska kycklingar som haft det bra, för dyrt.

Om jag fördömde folk som åt kött skulle jag inte kunna göra annat dagarna i ända. Det var en reflektion menad att få folk att tänka efter varför de tänker som de tänker.
Ekologiska kycklingar är knappast någon garanti för att de har haft bra, tvärt om de får ofta vegetabiliskt foder och höns/kycklingar äter gärna diverse proteiner.

Och jo det finns de som använder både ekologisk kyckling och andra som har haft det relativt bra.

Det kommer alltid upp i såna här diskussioner att någon känner någon med mjölkgård och där har djuren det så bra. Problemet är att i det flesta fall är det inte så, kalvar tas från sina mammor bara någon dag gammal, kon mjölkas och mjölkas, insemineras igen, nya kalven tas från henne osv tills hon dör i förtid.

Nej, jag känner massor med bönder som bedriver sin djurhållning på ett bra sätt där djuren huvudsakligen mår mycket bra. Men visst gör man massor med saker som inte är optimalt för kon, för att få ut den nytta som gör att man överhuvudtaget kan låta dessa djur existera och finnas till.

Jag har sett en ko dia en annan ko och massor av katter som gärna lapar i sig mjölk, men det är väl inget de får numera men var högst normalt för en del år sedan. Då var det också vanligt att ge igelkottar mjölk. Det finns säkert fler exempel.

I övrigt så vet jag ingen Anna art ut vi och vissa myror som håller husdjur. Myrorna mjölkar förresten sina bladlöss.

Inga andra arter tillagar maten heller, men det kanske också är äckligt och en udda vana ;)

En ko som diar en annan ko handlar ju fortfarande om samma art. Katter bör väl inte dricka mjölk, och hur får katten tag mjölken?

Problemet är att vi tar maten från ett annat djur. Mjölken är till för den mjölkades unge. Vi behöver inte göra så för att överleva, det finns många andra alternativ idag.

Jag fördömer att vi plågar djur när det inte är nödvändigt för att överleva.

Jag fördömer att folk köper importerade sojaprodukter som inte behövs för att överleva när djur, människor och natur far illa av regnskogsskövlingen. Tänk om de skulle välja ett hållbart producerat kött istället.

Och nej, bönder plågar inte djur. Det är en missuppfattning.

Det kommer alltid upp i såna här diskussioner att någon känner någon med mjölkgård och där har djuren det så bra. Problemet är att i det flesta fall är det inte så, kalvar tas från sina mammor bara någon dag gammal, kon mjölkas och mjölkas, insemineras igen, nya kalven tas från henne osv tills hon dör i förtid.
När min farbror hade mjölkkor tog han kalven från kon direkt efter kalvningen. Tror inte ens den fick första mjölken från kon. :crazy:

Ekologiska kycklingar är knappast någon garanti för att de har haft bra, tvärt om de får ofta vegetabiliskt foder och höns/kycklingar äter gärna diverse proteiner.

Och jo det finns de som använder både ekologisk kyckling och andra som har haft det relativt bra.

Det finns gott om proteiner i många vegetabilier. Alltid ett plus att få gå fritt ute i solen och picka framför att vara instängd på trånga ytor och mosas av varandra och maskiner som plockar upp dem.

Tar gärna emot tips på märken så jag kan tipsa mina köttätande vänner/familj. Du kan skriva ut första och sista bokstaven så kan jag googla fram resten.

Hm, va? Den veganska inställningen är väl snarare tvärtom. Att vi inte ska döda djur för att tillfredsställa oss själva.

Men du, nu måste du ändå tänka till. Om kor inte hade skapat människonytta så hade de inte existerat annat än i möjligtvis djurparker. Då hade 344.000 kor inte funnits, inte haft existensberättigande i din veganska värld. Det var vad jag avsåg och tycker skulle vara en otrolig förlust för mänskligheten, djuren och världen jag lever i.

Jag fördömer att folk köper importerade sojaprodukter som inte behövs för att överleva när djur, människor och natur far illa av regnskogsskövlingen. Tänk om de skulle välja ett hållbart producerat kött istället.

Köttindustrin kräver betydligt mer soja än vad alla vegetarianer äter, så vem är största boven?

Kanske de gör men numera rekommenderar man ju inte att ge katter mjölk.

Jag gillar godis men det betyder inte att det är bra för mig... :p

Att man i många kulturer dricker mjölk från andra arter betyder inte att det är bra. De har/hade inte några alternativ. Numera kan man få samma näringsämnen från annat än mjölk. Varför ta omvägen genom ett djurs mjölk?

Finns (?) /har funnits kulturer där människor åt andra människor. Men det kanske är okej för att det är tradition i den kulturen? :p
För att människan i årtusenden ätit och druckit diverse mjölkprodukter. Mjölk är innehåller många näringsämne vi behöver till skillnad från godis.

Det är ett val att dricka mjölk såsom vi gjort i många tusen år. Fördömande det och du fördömer typ stora delar av mänskligheten. Det handlar inte om kultur, det handlar om evolution och biologi och samhällsutveckling.

Bytte vi ämne nu? Ja, jag fördömer också att folk köper sojaprodukter som bidragit till regnskogsskövlingen. Det mesta går till djurfoder.

För att människan i årtusenden ätit och druckit diverse mjölkprodukter. Mjölk är innehåller många näringsämne vi behöver till skillnad från godis.

Det är ett val att dricka mjölk såsom vi gjort i många tusen år. Fördömande det och du fördömer typ stora delar av mänskligheten. Det handlar inte om kultur, det handlar om evolution och biologi och samhällsutveckling.

Förr i tiden kunde man inte välja vad man skulle äta/inte äta om man ville leva. Det kan de flesta människor i västvärlden idag.

Men du, nu måste du ändå tänka till. Om kor inte hade skapat människonytta så hade de inte existerat annat än i möjligtvis djurparker. Då hade 344.000 kor inte funnits, inte haft existensberättigande i din veganska värld. Det var vad jag avsåg och tycker skulle vara en otrolig förlust för mänskligheten, djuren och världen jag lever i.

Det är du som tänker helt bakvänt nu. Ja, varje individ får existera en kort period och den perioden är ofta plågsam för individen. Djur föds upp för att dödas.

Öhm? Vad har jag fördömt? :confused:
Vilka näringsämnen innehåller mjölk som vi inte kan få från annat håll? Folk med mjölkproteinallergi eller laktosintolerans klarar sig i alla fall utan mjölk eller på väldigt lite mjölk.

Det är du som tänker helt bakvänt nu. Ja, varje individ får existera en kort period och den perioden är ofta plågsam för individen. Djur föds upp för att dödas.

Nej, jag tycker du är helt fel ute. Men vi har olika tankesätt i grunden. Jag tycker att djur och människor existerar på samma planet och att det är helt OK att djur skapar människonytta.

Och nej. Varje individ får leva en utmätt tid men den perioden är "inte ofta plågsam" för individen. 99 % av tiden har djuren det alldeles utmärkt på svenska gårdar, och betar stora delar av året i flock på stora marker. Undantaget jag känner till (förutom undantag som handlar om vanvård av olika slag) är kycklingindustrin som jag själv en gång arbetat i tillfälligt. Sedan finns det givetvis undantag av andra orsaker också, särskilt i länder med liten marktillgång och hög produktivitet.

Djur föds upp för att dödas till människors nytta. Djur som aldrig hade fått chansen att leva alls annars.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 971
Senast: Bapelsin
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 682
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar