Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bete på sommaren - ok. Men resten då?
Varför dödar vi som då menar du?
Helt klart! Jag har varit vegetarian av etiska skäl, men är det inte längre. Slutade av ren bekvämlighet när jag bildade familj. Jag är dock fullt beredd att betala mer f produkter som jag hoppas kommer från god djurhållning - alltid svenskt kött och ägg från frigående höns utomhus t ex. Vi har en gård i närheten som har börjat sälja kött från köttdjur som jag med egna ögon kan se går ute och ser mkt tillfreds ut. Ska anstränga mig för att handla där! Väljer dessutom ofta bort kött när jag är själv vid matbordet. Skulle kunna ha egna höns, men tycker det räcker med hästar och katt att sköta om ...problemet är väl många då invänder att detta val bara kan göras av de som 'har det bra ställt'. Jag får nog anses tillhöra dem ... Men å andra sidan lägger jag inga pengar på sprit och cigaretter ..Jag skiljer på nytta som att tillverka livsmedel och nöje. Vi mjölkar och slaktar dem för att tillverka livsmedel.
Det är nog ingen bonde som vare sig tar kalvarna eller skickar kor på slakt för nöjes skull. Det antyder att du inte alls förstår vad det handlar om.
Det är en del av livet med djur. Utan den delen skulle djuren inte kunna finnas.
Sedan tycker jag man kan ifrågasätta de moment som blivit rutin, som skapar lidande för djuren, i produktivitetens namn. Där handlar det bland annat om att konsumenterna måste vara villiga att betala för bättre djurhållning.
Nej du talade om omodernt vilket är närbesläktade med mode, om det som du påstår att det är omodernt med mjölk så blandar du in mode i debatten. Och höj debatten en nivå tack, att börja kommentera den man debatterar och kalla den bitsk är en en häskarteknik som knappast för debatten framåt. Eller vill du att vi ska tävla i otrevligheter?Tillägg: jag luftade mina personliga tankar om saken. Som sagt har jag själv ätit mjölkprodukter, nästan i 26-27 år i alla fall. Mode har jag dock aldrig talat om. Varför så bitsk?
Jösses.Det kommer alltid upp i såna här diskussioner att någon känner någon med mjölkgård och där har djuren det så bra. Problemet är att i det flesta fall är det inte så, kalvar tas från sina mammor bara någon dag gammal, kon mjölkas och mjölkas, insemineras igen, nya kalven tas från henne osv tills hon dör i förtid.
Köttindustri? I Sverige?Köttindustrin kräver betydligt mer soja än vad alla vegetarianer äter, så vem är största boven?
Talar du om världen i stort eller det vi har här i landet?Men problemet skulle inte finnas om det aldrig hade fötts. Dessutom, majoriteten av djuren i livsmedelsindustrin har det inte bra 99% av sin livstid, det kan du bara inte tro.
Ur vilken aspekt är det inte bra? För att du applicerar mänskliga känslor på kon och kalven? Tror du att de blir ledsna?Jag tänkte inte tvinga nån att byta matvanor, hur nu det skulle gå till? Och djuren i livsmedelsindustrin har det inte bra. Det finns undantag, visst. Men de flesta har det inte bra. Jag tycker i alla fall inte att det är bra att ta en kalv från dess mamma när den bara är nån dag gammal.
Vi är inte bara vana vid att använda mjölkprodukter, människor har gjort det under årtusenden, man kan för all del diskutera mängden vi sätter i oss men det är en naturlig del av vår kosthållning. Vill man förbättra hälsan så är det andra livsmedel som är betydligt farligare såsom socker, vitt mjöl och diverse produkter med hela kataloger av E i innehållsförteckningen.Alltså, vi har behov av mat. Fett, kolhydrater, protein, mineraler, vitaminer osv. Eftersom de flesta av oss är vana att använda mjölkprodukter så underlättar det oftast matlagningen om man har liknande produkter. Själv föredrar jag havremjölk/grädde av olika skäl men om något annat hade varit bättre så hade det gått lika bra.
Den där masken i ursprungsinlägget försvann fort.
Och sedan fylldes tråden av religion.
Bitvis underhållande, bitvis betydligt mer skrämmande än en salladsmask.
Talar du om världen i stort eller det vi har här i landet?
Jag ser inte riktigt anledning till att inte äta kött för att det någon annanstans finns kött som föds upp på usla sätt.
Ur vilken aspekt är det inte bra? För att du applicerar mänskliga känslor på kon och kalven? Tror du att de blir ledsna?
Den där masken i ursprungsinlägget försvann fort.
Och sedan fylldes tråden av religion.
Bitvis underhållande, bitvis betydligt mer skrämmande än en salladsmask.
Ja, det är skrämmande att plågande och dödande av djur är så normaliserat att det är människorna som är emot det som kallas "militanta".
Nu är vi säkert samtliga mot djurplågeri. Utan att vara militanta.