Ryktar ni hästarna?

Sv: Ryktar ni hästarna?

Jag ryktar min varje dag :o Har försökt att hålla ner min borst/ryktings tid men kan inte hålla den ner kan lyckas få den runt 30 minuter men det är inte ofta som det blir så kort tid utan blir runt en timmes borstning med eller utan ridning. Dock längre när jag inte rider. :) Är så jag är "upplärd" och har försökt att inte borsta så mkt eller hur man ska säga men det går inte för då anser jag att jag själv har dålig hästhållning.

Sen för att inte bli påhoppad så får andra personer borst/rykta så mkt de hinner och inte och jag anser inte att de har en sämre hästhållning.

Jag brukar rykta näst intill varje dag. Innan och efter ridpassen lite snabbt.och om jag har lite tid över eller om pollen har vilodag.

Knapplån

Blev förvånad över att så få av oss ryktar hästen dagligen?
Jag ryktar varje dag, men när jag tänker efter så är jag nog ganska ensam om det i stallet. Någon skrev i tidigare inlägg att man som barn skrev hästens namn utanför boxen/spiltan. Det gör jag fortfarande och inte bara namnet det blir långa historier visa dagar då jag spara stövet i en lite låda några dagar.....
Kanske bara jag som gör så?`:o

/B som sliter ut en ryktborste/år

:eek: VARFÖR sparar du stövet i en låda? :confused:
Aldrig hört talas om nåt sånt innan :p

Iaf:
Jag ryktar lite då och då. Mest inför tävlingar. Och mest vintertid! :)

*kl*

bara för det så skulle jag rykta min häst igår... (min häst som hatar det).

Fan va sur hon blev, hals och rumpa var ok, men på kroppen så lackade hon, sänkte hela ryggen och blev så arg runt magen :D

Får väl rykta hals och rumpa i fortsättningen då :angel:
Sin mjuka borsta älskar hon däremot, dyker mot den när jag borstar pannan :love:

Jag var oxà sàdan, aldrig gjorde jag rent hästen.

Men jag tycker att en välskött häst skall vara ren, ha välrengjorda och omhändertagna hovar och ren (mer el mindre) man och svans.

Ordentlig ryckt gör jag sà här:

Gàr över hela hästen med rycktskrapan, mot och medhàrs, knackar av stövet.

Sen använder jag rotborsten och rycktskrapan, MOT och Med hàrs över hela hästen.

Det gör jag tills hästen inte dammar längre och stövet är minemalt och ljust.

Sen sà gàr jag över huvud, ljumskar och ben med en mjukare och mindre gummiskrapa, efter det med rotborsten, den mjukare sorten pà huvud och ljumskar.

Borstar ur manen med rotborsten, Pälsglans i manen är klar fördel om den inte ska fläts.

Sen gàr jag över hela hästen men rycktborsten, obs MOT och sedan MED hàrs.

Jag gör rent hovarna ordentligt, är de leriga gör jag rent dem mod vatten och hovborste Innan jag börjar ryckta.

Sen sà smörjer jag in dem med hovolja och om de behöver nàgon behandling tex för dàlig stràle sà behandlar jag dem.

Ska de bli extra fina sà brukar jag behöva klippa deras morhàr och smörja in mulen med barolja.

Sen sà glänser hästen och e skitsnygg :idea:

Ska de bli extra fina sà brukar jag behöva klippa deras morhàr och smörja in mulen med barolja.

Ska jag vara ärlig så gillar jag inte detta. Tycker inte att det är ok att klippa känselhåren på mulen.

Annars så rengör även vi som inte ryktar våra hästar. Bara för kännedom! :)

Norrland

Jag äger inte ens en ryktborste.

Jag borstar min dam med vanlig rotviska + en väldigt mjuk borste som vi kan stå länge och bara mysa med, när vi är på det humöret.
Däremot ägnar jag mycket tid åt att gå igenom henne. Känna igenom henne ordentligt med mina bara händer, massera henne och bara gosa.
Min personliga åsikt är att jag missar många små skavanker om jag tillbringar den extra tiden åt att t ex rykta henne istället för att känna på henne med mina händer.

Kan tillägga där att detta är en äldre dam som går på lösdrift otäckad året runt (mycket trollflätor i manen och andra dumheter som tar lååång att bli av med igen :rofl:) och inte rids hårt.

Hela min häst-världsbild är krossad, fullkomligen krossad! Här har jag och alla jag känner i hästvärlden gått runt och blivit lärda att rykten tillhör den dagliga skötseln, och trott att det är lika självklart som att solen är gul att "alla" ryktar sina hästar varje dag. Jag är i chock!:D

Ryktar (som ni säkert förstår) varje dag, året om, fast han är långhårig som en mamuth på vintern. Får bort jättemycket stöv ändå... Visst, jag står inte i 30 min och ryktar, utan jag går igenom hela kroppen tills jag anser att han är klar. Tar väl inte mer än en 10 min om man får arbeta ostört.

Vi började prata om det här med att rykta hästarna... Vi borstar hästarna såklart, men ryktar så gott som aldrig. Vi fick fundera om vi ens äger en ryktborste och skrapa, men det gör vi. ;)

Enligt "läroboken" ska de ryktas blanka, minst en halvtimme per dag... Men hur många gör det?

Så - ryktar ni hästarna? Om ni gör det, hur ofta?

Norrland

Jag ryktar varje dag, och trodde fler gjorde det om jag ska vara ärlig :eek:
Hur länge beror lite på, men allt mellan 10 min-1 timma..

Ska jag vara ärlig sà gillar jag rena hästar en Ren häst är inte samma sak som en halvsmutig häst som nàgon dammat av med en rotborste.

Ska jag vara ärlig sà tycker jag inte att en häst avispad med rotborsten är en välomhändertagen häst.

Man fàr tycka vad man vill om att klippa hàrstràn, jag jobbar med tävling och försäljningshästar och när man visar hästarna pà en avelsbedömningg tex sà ska de se sà bra ut som möjligt och dà ingàr det frisering av mule, öron, hovskägg osv.

håller med, tycker inte en häst blir ren på djupet om man bara "borstar" av den. Kanske bara jag som är petig, men vill ha en ren häst! Avspolade ben och hovar rena från lera..och en snyggt friserad häst! Är samma som att jag själv aldrig skulle gå i skitiga kläder, rida med smutsig utrustning osv. Min smärttröskel för smuts överlag är vääldigt låg:angel:

Ska jag vara ärlig sà gillar jag rena hästar en Ren häst är inte samma sak som en halvsmutig häst som nàgon dammat av med en rotborste.

Ska jag vara ärlig sà tycker jag inte att en häst avispad med rotborsten är en välomhändertagen häst.

Man fàr tycka vad man vill om att klippa hàrstràn, jag jobbar med tävling och försäljningshästar och när man visar hästarna pà en avelsbedömningg tex sà ska de se sà bra ut som möjligt och dà ingàr det frisering av mule, öron, hovskägg osv.

Självklart är det skillnad på att jobba med tävling och försäljning, genemot att ha hästar som hobby. Det ställer olika krav, utan tvekan.

Men just när det gäller känselhåren på mulen så är min åsikt att de inte ska klippas eller rakas bort. Just för att de fyller en funktion, de hjälper hästen att känna sig fram. Avelsbedömningar eller inte.

Vi får nog leva med att vi har olika åsikter i känselhårsfrågan.

NOrrland

Däremot vill man väl ha en blank och välvårdad häst? Och att inte rykta pga att hästen inte uppskattar det är också bara trams. Som om ni låter era hästar få som de vill ha det i andra lägen? Jag tror snarare att det är en form av lathet...

Jag står inte och petar hästen i ögat bara för att jag tycker den ska gå med på det, lika lite som jag vill så och Plåga hästen bara för att jag vill rykta.
Är hästen kittlig så är den.

Dessutom så undrar jag var du gör med dina hästar om dom inte kan vara blanka och välvårdade utan rykt? :angel:

För att göra ett tillägg på ursprungsfrågan så har jag gett upp det där med att rykta.
Pålle har blivit förjävla tjurig, och det känns dumt att varje dag göra något otrevligt.

Så nu har jag gått över till den lila borsten som hon faktiskt gillar :)

Nä jag hàller egentlige med dig, hade det varit min egen häst skulle de ha alla gosiga kiklande hàr kvar pà mulen :laugh:

men den dagen jag àker pà avelsbedömning med min häst sà `ker nog hàren ;)

Det där med kitliga hästar... Det är en ridskoleursäckt, det säger man till barnen för att de inte ska bli rädda när hästarna, nafsar och trilskas vid borstningen.

Jag har aldrig träffat pà en "kitlig" häst som inte är en ridskole häst eller har en ägare som inte riktig vet vad den gör. Och sàklart de som lärt sig att trilskas och är nàgon annan stanns.

Nä jag hàller egentlige med dig, hade det varit min egen häst skulle de ha alla gosiga kiklande hàr kvar pà mulen :laugh:

men den dagen jag àker pà avelsbedömning med min häst sà `ker nog hàren ;)

Det där med kitliga hästar... Det är en ridskoleursäckt, det säger man till barnen för att de inte ska bli rädda när hästarna, nafsar och trilskas vid borstningen.

Jag har aldrig träffat pà en "kitlig" häst som inte är en ridskole häst eller har en ägare som inte riktig vet vad den gör. Och sàklart de som lärt sig att trilskas och är nàgon annan stanns.

Min häst har varit "jobbig" att rykta (endast rykt). Han lyfte alltid på bakbenen på ett visst ställe, la öronen bakåt o gick fram o tillbaka. Men inte har jag slutat rykta för det! Idag brukar han (oftast) börja skrapa med ena frambenet, typ tigga men slutar när jag säger till. Han älskar o bli borstad o hårt ska man ta! :D

nu när man jobbar så e det endast snabb borst innan ridturen o ca. 30 min. rykt efter ridningen, smutsen (stövet) släpper mycket bättre när hästen e varm. Min gosse har gått från real gangster till riktig gentleman!! :D:love:

Det där var nog det dummaste jag hört, ärligt talat. :p

Varför skulle det bara vara ridskolehästar som var kittliga?
Är det bara ridskolebarn som är kittliga också då? :D

Min häst varken naffsar eller trilskar, hon spänner sig och visar tydligt att hon inte gillar det.
Vissa av oss är väl helt enkelt bättre på att läsa av hästarna än andra.

Om det bara är ridskolebarn som är kitliga sà förstàr jag varför jag är sà kitlig ;)

Vad jag menar att man som ridlärare säger till barnen att hästen är kitlig när den inte riktigt beter sig. Fast hästen beter ju sig bara dàligt. Den är inte kitlig.

Sà därför tror folk att hästar är kitliga, visst alla hästar gillar inte att bli rycktade överallt, men jag skulle knappast kalla hästen kitlig, Tror mera pà andra orsaker.

Jag kommer ihàg när jag insâg att det "bara" är ridskolehästar som är kitligare, praktiserade 2 veckor i ett travstall med 40 hästar, och jag borstade hästar som aldrig förr. Jag va helimponerad över att det inte var en ända häst som var kitlig. ;)

Så du menar att ridskolehästar beter sig dåligt och inte är kittliga? Hur vet du det? Jag vet flertalet både ridskole och privathästar som är kittliga. Det är precis lika dumt som att påstå att det inte finns några kittliga människor.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 498
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?