Ryktar ni hästarna?

Sv: Ryktar ni hästarna?

Isl.hästarna jag haft genom åren har inte kunnat ryktas vintertid för den pälsen är grym.

Painten jag har nu fullkomligt älskar att bli ryktad och eftersom jag har hästen utanför huset så kan jag stå timtal och pyssla med honom, och jag måste säga att så blank och fin som han är så är det en fröjd för ögat när man jämför med de raggiga skitgrisarna man hade förut ;)

Jag ryktar väääldigt sällan. Dels för att min haflinger har en ganska tät vinterpäls (lite åt "isbjörnshållet" till) som är naturligt fin men också för att jag fått för mig att fettet i pälsen försvinner om jag håller på för mycket. Vet inte om det stämmer eller om det bara är en fix idé hos mig :D Sen går han på lösdrift också, vilket gör att jag passar mig ännu mer för att "slita ut" pälsen på honom.

kl

Jag får sälla mig till skaran "häst med björnfäll" på vintern. Piggborste och rotviska.
Sommartid går han på lösdrift så då tar jag bara bort det värsta oftast med piggborste och rotviska och visiterar honom.
Men han är nästan aldrig flugbiten heller.
(Men jag brukar borsta ansiktet på honom med en liten borste för det är det bästa han vet.)

Jag ryktar sällan. Fullblodet gillar inte grova borstar och nordsvensken har för tjock päls så här års. Så fullblodet får piggborste/rotviska där det är grov lera (hals och ben alltså, han går täckad), sedan mjuk borste alternativt mjuka ryktborsten. Men det är ingen ryktning bara för jag använder sådana borstar, och snabbt går det... Han är kinkig även på benen med grova borstar så det är ingen halvtimmasrykt-mys :p

delvis kl

Ni som har hästar som inte gillar att bli ryktade kanske kan ägna er åt beröringsövningar? Det hjälpte oss iaf.

delvis kl

Ni som har hästar som inte gillar att bli ryktade kanske kan ägna er åt beröringsövningar? Det hjälpte oss iaf.

Ja jag tänkte inte just på såna övningar, men jag håller med om att hästen kan vänja sej och t o m tycka om att bli ryktad, åtminstone större delen av kroppen. Ofta är det en fråga om hur man vänjer dem helt enkelt och hur man använder ryktborsten. Man ska tex ta långa tag medhårs, - om jag ser till hur många gör så är det snabba korta och ofta rätt okänsliga tag. :crazy: Det gillar inte en känslig häst. Ofta är det just när borsten sätts mot huden som de inte gillar, inte så mycket när man drar med den. Om det blir snabba korta tag där man ofta "daskar ner" borsten på hästen så blir den spänd och väntar på ett obehag, hela rykten blir obehaglig.

Nu menar jag inte att alla gör så som har hästar som inte gillar rykt, men prova att med mjuk ryktborste sätta ner den försiktigt mot pälsen och sen dra långa tag som däremot inte får vara för "mesiga" (kittlar hästen mer än det är skönt). Kanske några hästar kan ompröva sin inställning. :idea:Jag tror nämligen att rykten är bra för dem på många sätt, massage, cirkulation, osv.

*kl*

jag tycker det känns som om en del här förutsätter att vi som inte ryktar, inte borstar/går över hästen öht... så är det ju inte, inte för mig iaf.
massagen och blodcirkulationen måste ju komma igång även med andra borstar man använder, eller?
ang. beröringsövningar så tvivlar jag på att det hjälper med min häst. jag får ta på honom överallt, och jag får borsta honom överallt med andra borstar, men ryktborsten (har provat flera olika, för övrigt) går inte, hur hårt, löst, långt eller kort jag än borstar.

Delvis knapplån

"Min" häst tycker inte heller om att bli ryktad. Hon hatar allt som görs i stallgången. Men jag tycker fördelarna med att rykta övervägar faktumet att hon flyger omkring som en galen ko :angel:. Hon far knappast illa av det i alla fall.

Fördelen med att rykta ordentligt varje dag är att hästen alltid är ren, inför tävlingar och liknande behöver man inte bada för hästen skiner som solen i alla fall. Förutsatt att man inte har en isbjörn då ;). Min erfarenhet är att hästen blir betydligt renare av rykt än bara borstning med annan borste, förutsatt att man har en BRA ryktborste.

Nej, att ni som inte ryktar era hästar inte har välborstade hästar hoppas jag ingen tror. Självklart kan man få en ren häst utan ryktborsten, men mig hjälper den mycket för att få klart det sista. Ja, jag vet inte hur beröringsövningarna fungerar på alla hästar, men på mina har det gått jättebra, varav en inte alls tyckte om rykten från början, dels för att jag ryktade för snabbt och för "ryckigt", nu är det slowmotion som gäller. :p

Jag borstar också min häst noggrant och har den stunden som en social mysstund i stallet. Bara inte med ryktborsten. Har hittat en annan borste som påminner väldigt mycket om en ryktborste, men som har dubbelt så långa borst. Det är min hästs favoritborste och den får man med en hel del mer stöv än med en vanlig rotviska. Sen är just min häst väldigt kittlig i övrigt också, så det går aldrig att snabba på borstningen utan man får borsta med långsamma men fasta tag så tycker han det är rätt mysigt ändå.

läs lite ordentligare så ser du att vi är många som gör skillnad på att borsta och att rykta.
min häst gillar inte ryktborsten, så därför får han oftast slippa den. jag borstar med andra borstar istället, och får ofta beröm för min blanka och "välryktade" häst.

säger som ingela_s, varför skulle det vara trams att låta hästen slippa något den inte tycker om? min häst får alltid "säga ifrån" ifall något inte passar, så att säga, men inom rimliga gränser, och det innebär inte att han tar över...

Det jag menar är att en del hästar gillar ju inte att bli borstade i huvudetaget, ska man låta bli att borsta dem då?

Meningen med mitt inlägg var att ifrågasätta varför man gör undantag med att göra som hästen vill i vissa fall och inte i andra fall inte.
I princip hela hästens liv anpassas till vad vi människor vill att de ska göra och användas till. Såklart vill vi att våra hästar ska ha det bra (jag säger inte att de inte har det), men det är bara att inse att hästarna faktiskt lever på VÅRA villkor.

Vi lär våra hästar att acceptera bettet i munnen, sadeln på ryggen med mera med mera för att VI vill rida på dem.
Vi lär våra hästar att stå stilla i gången för att VI eller våra stallkompisar tycker det är irriterande om hästen lever loppan i stallgången.

Kan ni nu förstå min tankegång att det faktiskt verkar lite tramsigt att inte lära hästen att acceptera ryktborsten bara för att "hästen inte vill/gillar det".

beroende på vad hästen används till ska man självklart inte låta bli att borsta/se över dem dagligen!
ska man rida eller ha annan utrustning på hästen är det ju viktigt att smuts inte finns kvar och skaver, och ben etc känner iaf jag är viktigt att hålla torrt och rent i största möjliga mån. däremot tycker jag man kan göra det så behagligt som möjligt för hästen.

de som öht inte gillar NÅGON borste eller beröring tror jag är väldigt ovanliga, då borstar man antingen på ett väldigt obehagligt sätt eller har otäcka borstar och har inte letat tillräckligt efter en borste hästen gillar. tycker den fortfarande att det är otäckt så kanske hästen faktiskt har ont på något vis? ont i hud pga pälsfällning, eller muskelspänningar etc.

klart att hästar får anpassa sig efter våra önskemål, men man behöver ju inte tvinga dom till obehagliga saker för det.
vi väljer (förhoppningsvis) sadlar som passar hästen, ett bett som hästen trivs med och som är lagom långt, täcken och benskydd med bra passform och rider den på ett sätt som hästen trivs med, etc etc.
varför då inte välja borstar och ett bortsätt som hästen trivs med? :confused:

Jag håller med dig, Fjädern. Annan utrustning är vi noga med att anpassa efter hästarna så varför inte borstar? Jag tycker att jag får samma resultat med andra borstar, och så blir både hästen och jag nöjda. Att envisas med ryktborste fastän hästen tydligt visar att den inte gillar det tycker jag nästan är lika fånigt som att envisas med att rycka manen fastän hästen visar obehag vid ryckningen.

Det är ju både lättare och roligare för både mig och hästen om jag hittar nåt sätt som hästen tycker är behagligare, för att få päls och man fina.

sällan nu för tiden eftersom jag har trasiga armar (kronisk tennisarmbåge på båda sidor..) men innan armarna sviktade så ryktade jag alltid, väldigt noga och varenda dag. man får bort mkt mer damm och smuts om man ryktar så det är helt klart bättre så om jag kunde skulle jag göra det fortfarande.

jag borstar väldigt noga med mjuka borstar istället. använder endast borstar med äkta hår!

jag borstar väldigt noga med mjuka borstar istället. använder endast borstar med äkta hår!

Där kan jag verkligen känna igen mig. Använder endast borstar, ryktborstar mm av ÄKTA hår. Fy för syntetborstar...det kommer inte i närheten av min häst:angel: Nu ryktar jag i och för sig varje dag, men min pålle är hyperkänslig och hatar hårda borstar, piggborstar... Tar därför bort ev intorkad lera med gummiborste istället...mycket bättre än piggborste!

Tycker du inte att de äkta borstarna är mjuka? Ibland kan jag tycka att de är för mjuka, och hästen blir inte ren.

Norrland

Finns både hårda och mjuka borstar, men använder som sagt alltid en gummiborste innan, där jag masserar/drar upp ev stöv i pälsen. Sedan har jag en rotborste med ganska långa strån av naturborst, fast som fortfarande är mjuk, efter det ryktas hästen med en borste med korta täta strån som tar bort allt stöv, efter det ryktas eller borstas hon av med en gethårsborste (supermjuka strån!)

Kan tillägga att hon alltid är kortklippt och därför inte har så mycket päls vilket ju förenklar att hålla henne ren, men som sagt det finns även hårdare borst av äkta hår.

Jag har också Haflinger på lösdrift. Ryktar aldrig, stövet behöver dom nog. Borstar bara o han är väldigt sällan skitig.

Tycker du inte att de äkta borstarna är mjuka? Ibland kan jag tycka att de är för mjuka, och hästen blir inte ren.

Norrland

Nejdå, jag har två äkta, den ena lite hårdare pch den andra mjukare, den hårdare har dessutom i mitten ännu lite hårdare som tar bra i tjockare päls. Den har jag haft till hästar som fått lite mer päls.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 498
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?