Ryktar ni hästarna?

Sv: Ryktar ni hästarna?

Oj vilken ton!? Men det är ju precis detta som är så intressant. Hästvärlden vimlar av "man ska" och "så här gör man och har alltid gjort" men jag tycker det kan vara hälsosamt att fundera på varför det ska göras. Somligt kan då visa sig vara varken sant eller nödvändigt.

Det finns säkert poänger med att rykta hästen men att "ha en blank och välvårdad häst" bara för sakens egen skull det skiter jag faktiskt i. Hästen mår inte dåligt av att vara lite lerig, så länge det inte sitter under sadel och träns.

Jag ryktar ibland men bara i sommarpälsen. På vintern är det meninglöst. Däremot borstar jag med piggborste och vanlig borste. Cirkulation, välmående och umgås med hästen kan man fixa på många andra vis än just ryktning.

Ryktar i stort sett varje dag, inte så länge alltid.. Är avslappnande för både mig och hästen!

Jag har aldrig träffat pà en "kitlig" häst som inte är en ridskole häst eller har en ägare som inte riktig vet vad den gör. Och sàklart de som lärt sig att trilskas och är nàgon annan stanns.

Åhfan, det där var lite intressant. Antagligen har jag isf inte en aning om vad jag gör... Eller så har jag helt enkelt en kittlig häst.
Och jag råkar veta, eftersom jag känner min häst, att hon är kittlig.

Om jag vet vad jag gör eller inte, det låter jag någon annan svara på.
För om jag inte vet vad jag gör, hur ska jag då veta vad det är jag inte vet vad jag gör? Ja, den kan jag dra lite längre ändå om någon önskar ;)

Ledsen om jag gör någon besviken eller upprörd, men jag har en kittlig häst.
Men det kanske inte är en riktig häst, vem vet.
Jag har en kittlig sambo också. Han kanske inte är riktigt människa heller, men jag tror iaf det :confused:

Jag ryktar min häst, olika mycket varje dag men jag försöker göra det varje dag. För mig handlar det nog mer om kontakten tror jag. Jag försöker tänka det som lite taktil massage istället för rykt. Långa inte för för snabba drag, med jämnt tryck hela vägen.

För min egen del är det lugnande och avstressande för jag måste fokusera på min egen kropp och verkligen tänka på hur jag "behandlar" min häst. Han gillar det när jag gör det "rätt", men om jag stressryktar för att "få det gjort" så blir han vansinnig, det måste vara med känsla :D

Suverän start innan ridtur, jag blir mer fokuserad och lixom loggar in på honom.

kl

Ryktar varje dag, tycker det är lika skönt som ponnyn. Får ofta komentarer att hon är så blank och fin i pälsen, de tror vi använder glans vilket vi inte gör:)

Det är fantastiskt vad mycket stöv man kan slå ur en skrapa!:o Och ja, hon har vinterpäls men det fungerar lika bra att rykta ändå.

Men jag tror inte hon skulle må direkt dåligt av om vi inte ryktade henne så jag tycker det är upp till var och en, de flesta känner ju sina pållar;)

Men grejen är ju den att hästarna visar obehag (för att de är olika känsliga dvs de kan även vara kittliga) för att det är så många som borstar olika och INTE lyssnar på hästens signaler.
Skulle ALLA lyssna och agera efter hur hästen reagerar på borstningen redan innan de börjar bete sig "illa", så skulle inte ridskolehästarna behöva bete sig på det där sättet.

Travhästar hanteras nästan alltid av kunniga människor, så att det är skillnad där är inte så konstigt :p

Men du jag har borstat en del "kitliga hästar" det som jag inte kan förstà varför det bara är hästar pà ridskolan som är kitliga.

De senaste àren har jag jobbat med flera hundra olika hästar, de har passerat genom min omvârdnad, skötsel och ridning. Men ingen av dem har varit kitliga. eller Lyft pà bennen för att man borstar i ljumsken, vispat med svansen. slängt med huvudet osv.

Hästar är inte kitliga de beter sig dàligt. Finns ju ifs hästar som är känsliga i skinet, men jag skulle inte kalla det skickligt och det är inte särskilt normalt att de är det heller.

Sà vad gör din kitliga häst? Lägger sig pà golvet och skrattar :rofl:

Ná men vad gör han? Sparkar efter dig?

Ryktning e inte bara för att härstarna ska bli "rena och glänsande" det är oxå för cirkulationen i hästen asså blodcirkulation... :idea::banana:

Min sambo slår efter mig när jag kittlar honom :rofl:

Hästen däremot visar tydligt obehag när jag kommer åt kittliga fläckar (ändå borstar jag henne givetvis på dess fläckar).
Hon spänner sig och helt enkelt visar obehag. Rycker i kroppen (på samma sätt som en häst gör om t ex en insekt stör dem på något sätt) - vet inte om det finns något eget ord för just det beteendet :p
Och i det fallet kvittar det om jag försiktigt petar på en kittlig fläck eller om jag så lutar hela min kroppsvikt mot den, för att överdriva lite.
Jag kan inte förklara detta beteende på annat sätt än att tanten är kittlig, faktiskt.
Jag tar dock gärna emot eventuella idéer om det kan bero på någonting annat om någon vill fortsätta hävda att hästar inte är kittliga. Kan direkt tala om att hon inte har ont. Och hennes mest kittliga ställe är mellan frambenen, om det vore intressant att veta.

Däremot kan jag ju erkänna; min häst är inte helt normal...
Det skönaste hon vet är t ex att man kliar så hårt man kan på magen. :rofl:
Gärna så hårt så man blir lite orolig för att man ska klia sönder huden på henne, då njuter hon ordentligt - knäpphästen.

Beter sig dåligt för att de visar obehag? :confused:
Då läser vi nog av hästar på extremt olika sätt.
Jag anser att man ska LYSSNA på hästen. Inte låta den bestämma, men lyssna på den.
Rider du på hästen om den visar något obehag också. Det kankse bara är trams?

Dessutom säger du emot dig själv. Först säger du att bara riskolehästar är kittliga, sen säger du att du aldrig träffat på en häst som varit kittlig eller visat obehag. Det går inte redigt ihop sig ;)

Sen kan man ju inte jämföra en häst som försöker "skrämmas", med en häst som bara talar om att det är obehagligt.
De flesta ridskolehästar är det ju bara att säga "hörrödu" till så slutar dem, en kittlig häst hjälper inget sånt mot, eftersom den fortsätter vara kittliga vad man än säger. :p
Visst kan man säkert misshandla bort det, men så långt skulle då inte jag gå :grin:

Många hästar av ädlare raser är känsliga i skinner så just det är inte speciellt onormalt.

Jag ryktar hästen i stort sett varje gång, tycker att de tillhör den dagliga rutinen, sen blir det olika länge beroende på tid. :)

Men att låta en kittlig häst slippa bli ryktat bara för att den inte gillar är dålig stil. Kanske att byta typ av ryktborste och tillväga gångs sätt av rykten ;)

En riktig rykt kan aldrig ersättats av att duscha av hästen, det tycker jag är lathet från skötaren.

Hästar är inte kitliga de beter sig dàligt. Finns ju ifs hästar som är känsliga i skinet, men jag skulle inte kalla det skickligt och det är inte särskilt normalt att de är det heller.

JO det finns hästar som är känsligare i skinnet. bland annat har fullblodshästar och andra som står högt i blod tunnare skinn än många andra raser. Det är inte att hästen beter sej illa om den är "kittlig":mad:

MEN kittlighet är också beroende av spänning. Om man är spänd är man mera kittlig, om någon kittlar spänner man mer osv. Om en häst som brukar vara väldigt kittlig är avspänd är den oftast betydlig mindre kittlig förutsatt att man ryktar med långa inte för lösa och inte för hårda tag med lagom mjuk borste.
Ni som har kittliga hästar, prova att hålla på en stund så att hästen slappnar av, eller prova när någon matar hästen med godis eller den äter något smaskigt i krubban. Dom flesta reagerar inte så negativt då.

Då kan man veta att om hästen får lite tid, man tar det lugnt, är försiktig med mera kittliga områden osv så kommer hästen att slappna av och så småningom uppskatta den massage som rykten faktiskt är. Men det kan ta tid att vänja en känslig häst och man kan undvika områden som är särskilt känsliga i början.

Fuxar lär vara extra känsliga i huden precis som rödhåriga människor. Men även fuxstoet uppskattar rykten om hon har lugn och ro och kan vara avspänd, är hon inte helt avspänd, tex om andra hästar eller människor rör sig eller passerar när man håller på, tar man lite mindre på känsliga ställen som under magen tex. (men vissa dagar är det jätteskönt att bli borstad på magen:love:)

Men om man skulle överfalla henne med en borste och klafsa ner den på "fel" ställe när hon oförberedd fick man nog en välförtjänt smäll:rofl:

Men att låta en kittlig häst slippa bli ryktat bara för att den inte gillar är dålig stil.

Kan du utveckla den meningen lite, jag hänger inte riktigt med på hur du menar?
Om vare sig jag eller min häst tycker att just rykten är någon vidare trevlig eller mysig stund - kan vi inte få slippa det då?

Jepp, jag ryktar i stort sett varje dag. Bra massage för hästen, inspektion sker samtidigt om det finns småsår etc. och det är jättebra uppvärmning för mig. Tycker det är rogivande att pyssla med hästen och att rykta ingick i alltid i hästskötseln förr. (Då ridläraren kom utefter stallgången och kontrollerade det avslagna stövet som slogs av mot golvet i långa rader). Och det har hängt med genom åren..

KL

Jag ryktar mina tre varje dag, ibland bara som snabbast men oftast blir det 50 tag på huvud, 50 tag på hals och bog, 50 på rygg/mage, 50 åå rumpan och 50 på varje ben.
Dom älskar det. Dom somnar nästan.

Ja personligen föredrar jag ju att rykta framför att tvätta så.. :p

Men att byta ryktborste håller jag med om att man kan testa. Men Jag har inte lust att slänga ut flera hundra på att hitta "den rätte" ^^
Min häst trivs jättebra med sin rotviska :)

Ja personligen föredrar jag ju att rykta framför att tvätta så.. :p

Men att byta ryktborste håller jag med om att man kan testa. Men Jag har inte lust att slänga ut flera hundra på att hitta "den rätte" ^^
Min häst trivs jättebra med sin rotviska :)

:bow: Skriver under på ditt inlägg där :bow:

Med tillägg att jag trivs jättebra med vår rotviska också :)

Kom på det där med kittlighet förut när jag var i stallet, och jag har faktiskt ett solklart fall.

Min fjording är en såndär typisk fjording. Lite sövlig, går med på allt, 24 år gammal och väldigt klok.
Går att borsta och pilla överallt.
MEN när man klipper henne med klippmaskinen mellan frambenen. Där ska ni se på kittlighet. Hela hästen skakar! :D
Jättegulligt! :D

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 497
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar