Ryktar ni hästarna?

Sv: Ryktar ni hästarna?

Jag anser inte att man måste rykta en häst. Men bara att alla hästar ska kunna tåla att bli ryktade över hela kroppen.

Vet en häst som inte tyckte om bli borstad i pannan, men bara för det låter ja den inte slippa det, utan försökte vänja den. Och nu för tiden så tycker den om det :)

Alla ska få borsta sina hästar på de sättet dom föredrar. Jag försöker inte tvinga någon att rykta varje dag och minst 30 min osv.

Jag ryktar inte varje dag heller, men tycker att det fyller en stor funktion av hästens skötsel de gånger jag gör det.
Men det är inte det lättaste att rykta en ca 4-5 cm vinterpäls :p

Jag har lagt undan ryktborsten eftersom den i princip aldrig användes. Använder flera andra olika borstar istället.

Min häst går ute i hagen och kan göra egen hudvård, hon har inte ens täcke om det inte är nederbörd eller storm, typ. Hon är ändå oftast otroligt blank, även om hon säkerligen är den minst borstade hästen i hela stallet... :o

Jag antar att rykten var viktigare när hästarna mest stod inne i väntan på arbete?

Jag ryktar min häst, olika mycket varje dag men jag försöker göra det varje dag. För mig handlar det nog mer om kontakten tror jag. Jag försöker tänka det som lite taktil massage istället för rykt. Långa inte för för snabba drag, med jämnt tryck hela vägen.

För min egen del är det lugnande och avstressande för jag måste fokusera på min egen kropp och verkligen tänka på hur jag "behandlar" min häst. Han gillar det när jag gör det "rätt", men om jag stressryktar för att "få det gjort" så blir han vansinnig, det måste vara med känsla :D

Suverän start innan ridtur, jag blir mer fokuserad och lixom loggar in på honom.

Jag gör på samma sätt som Kookaburra. Det blir lite meditativt och hästen och jag får en stund tillsammans. Men jag har å andra sidan en häst som njuter hejdlöst av både rykt och kliande (om jag är "med" honom dvs, stressar jag blir han skitsur). Världens skönaste avstress-stund efter jobbet och inför ridningen :love:

är det skillnaden mellan borsta och rykta? Trodde det var olika termer bara...

(så man vet var man står..?)

Borsta: Föra en borste över hästkroppen i rengörande syfte.
Rykta: Föra en ryktborste (=tät, korthårig borste) över hästkroppen. Ryktborsten samlar på sig mycket stöv, så att rengöra den mot en plåtskrapa efter varje-var tredje drag är nödvändigt.

Rykten måste ofta pågå en bra stund för att ha meningsfull effekt. Drar man bara några drag på varje kroppsdel så kan man säkerligen lika gärna låta bli.

Just pga att en snabbrykt känns ganska meningslös så har jag rationaliserat bort den, jag har helt enkelt inte tid. Hästen blir tillräckligt ren för att sadla med mina övriga borstar. Använder minst två olika varje dag, avslutar med en mjuk.

Och som jag skrev tidigare så är min häst väldigt blank och välmående även utan rykt. Mycket av det ligger i att hon trivs bra allmänt och får bra foder.
En häst som mår dåligt blir aldrig blank hur mycket man än ryktar...

Senast ändrad:

Var svaret riktat till mig?

Jag anser inte heller att man är tvungen att rykta. Var och en gör som man vill och jag vill rykta :D

Innan hade vi många hästar och då fanns absolut inte tid för att rykta varje häst en timme innan träning. Det skulle vara ett heltidsjobb bara det, minst! Men nu när jag har tiden så uppskattar jag det.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
378
Senast: animalasia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 245
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 397
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 575
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31