Ryktar ni hästarna?

Sv: Ryktar ni hästarna?

JO det finns hästar som är känsligare i skinnet. bland annat har fullblodshästar och andra som står högt i blod tunnare skinn än många andra raser. Det är inte att hästen beter sej illa om den är "kittlig":mad:

MEN kittlighet är också beroende av spänning. Om man är spänd är man mera kittlig, om någon kittlar spänner man mer osv. Om en häst som brukar vara väldigt kittlig är avspänd är den oftast betydlig mindre kittlig förutsatt att man ryktar med långa inte för lösa och inte för hårda tag med lagom mjuk borste.
kan undvika områden som är särskilt känsliga i början.

Precis sån är mitt fullblod. Om man ryktar efter ridning medan han får äta hö i boxen är han MYCKET mer tillfreds, men kan fortfarande lägga öronen bakåt eller vispa med svansen. Om han är pigg och ivrig innan ridningen kommer vi bli frustrerade båda två om jag skulle ge mig på att rykta...

Själv tycker jag det är en självklarhet att man borstar olika med olika borstar. Man tar bort lera etc med korta drag, så hårdhänt som behövs (försöker i det längsta ta bort leran med mjuka borsten men har sista tiden inte orkat bry mig om att han HATAR rotborsten). Med rytkborsten tar man långa drag med hela kroppen, precis som när man masserar - hela kroppen som mottyngd.

Unghästen ryktar jag näsan varje dag. Bra social träning med henne och hon uppskattar det.
Den andra pållen som nu är helrakad uppskattar ingen borstning för tillfället, sur gubbe. Annars ryktar jag honom någon gång i veckan.....

Jag ryktar inte varje dag, men använder naturligtvis andra borstar.

Jag drar bort leran med en gummiskrapa om den är blöt, piggborste om den torkat och avslutar med rotviskan.
Ibland på kvällen drar jag över med ryktborsten i boxen då båda våra tycker att det är skönt. Men det blir mer på vår och sommar än höst och vinter.

Våra har vinterpäls och vi rider bara ute, så jag har inga problem med att hästarna är lite skitiga på vintern då vi annars inte skulle hinna rida alls.
Min häst rullar sig inte ute så hon är ju enkel att fixa, har däremot en lång man man får pyssla lite med. Sambons häst är ett lermonster och ibland tar han bara bort det värsta runt sadeln annars tar det flera timmar att bli klar.

Jag brukar ryckta min häst när jag har tid, vi båda tycker det är väldigt avkopplande :)

Kan du utveckla den meningen lite, jag hänger inte riktigt med på hur du menar?
Om vare sig jag eller min häst tycker att just rykten är någon vidare trevlig eller mysig stund - kan vi inte få slippa det då?

En uppfostrad häst ska tåla att bli klappad och borstad/ryktad över hela kroppen, utan att de blir för stort stå hej av det. Så att ha som ursäkt till att inte rykta, för att hästen är kittlig är dålig stil.
En häst lär sig väldigt snabbt vad den slipper genom lite dåligt beetende ;)

Vi började prata om det här med att rykta hästarna... Vi borstar hästarna såklart, men ryktar så gott som aldrig. Vi fick fundera om vi ens äger en ryktborste och skrapa, men det gör vi. ;)

Enligt "läroboken" ska de ryktas blanka, minst en halvtimme per dag... Men hur många gör det?

Så - ryktar ni hästarna? Om ni gör det, hur ofta?

Norrland

ABSOLUT! Varenda dag.. Borstar och ryktar sammanlagt en halvtimme varenda dag, skulle aldrig falla mig in att inte rykta. ;o Det finns inte i min värld. ;)

Vi började prata om det här med att rykta hästarna... Vi borstar hästarna såklart, men ryktar så gott som aldrig. Vi fick fundera om vi ens äger en ryktborste och skrapa, men det gör vi. ;)

Enligt "läroboken" ska de ryktas blanka, minst en halvtimme per dag... Men hur många gör det?

Så - ryktar ni hästarna? Om ni gör det, hur ofta?

Norrland

Nu när dom har satt vinterpäls, då är det svårt att få till en bra rykt tycker jag, så då blir det mest vanlig borstning.

Men sommarpälsade, då kommer min "arbetsskada" fram, ryktas varje dag, delar hästens ena sida i 3 delar, huvud hals, mage och häck. 100 rykttag på varje del.

Så gjorde vi med tävlingshästarna och så gör jag nu när dom är pensionärer, det är avkopplande för både mig och hästarna, bra för cirkulationen och sedan är det mysigt!

Så har vi det hemma hos oss, jag och de gamla gubbarna.

Enligt Hästhållning i praktiken så har rykten följande funktioner:
hålla hästen ren
hålla den i bra kondition
förebygga sjukdomar
förbättra hästen utseende
ge massage, ökad blodcirkulation
göra hästen välhanterad
skapa social kontakt med hästen
upptäcka sår och sånt

Låter ju bra, men man undrar hur rykten kan förebygga sjukdomar och hålla hästen i bra kondition?

Och vem har tid att stå och rykta ordentligt varje dag?

Känns som om det är en lite förlegad "sanning", det här med ryktens betydelse?

Norrland

Fast när man minns tillbaka, så är det väl så(i alla fall i mitt minne) att hästarna var mycket mindre sjuka förr!?

I dagens hästsamhälle så är det MYCKET sjukdomar och skador, i alla fall om man läser runt på hästvård.
Så kanske fanns det en viss sanning i det.. vem vet.?

Jag står inte och petar hästen i ögat bara för att jag tycker den ska gå med på det, lika lite som jag vill så och Plåga hästen bara för att jag vill rykta.
Är hästen kittlig så är den.

Dessutom så undrar jag var du gör med dina hästar om dom inte kan vara blanka och välvårdade utan rykt? :angel:

Jaha, och sen när har jag skrivit att mina hästar "inte kan" vara blanka och välvårdade ut utan rykt??
(ursäkta att jag skriver otrevligt men jag känner att jag inte förmår annat med tanke på det otrevligt påhopp jag fick från dig, om att jag inte skulle ta hand om mina hästar tillräckligt väl för att ge dem den naturligt blanka hårremen en häst får genom god omvårdnad..!)

SEN NÄR gör man personliga påhopp på någon, bara för att den råkar ha andra åsikter som t.ex. att han eller hon tycker om att rykta hästen tills man kan spegla sig på rumpan på den... ? Jag kanske tycker om att ha den blankaste hästen när jag rider, men jag kanske inte får tycka det av någon anledning, om du nu vill vara så vänlig och berätta den för mig?

Och jag har en idé! Varför slänger vi inte ryktborstar eftersom det nu är så totalt meningslöst att rykta en häst när de kan bli tävlingsblanka, endast genom bra foder och miljö...!?!

Att dessutom jämföra att "lära en häst att acceptera rykt" med att "peta en häst i ögat" är ganska idiotiskt eftersom att peta en häst i ögat inte fyller någon funktion i huvudetaget, medan rykten gör det. Du förklarar ingenting med det påståendet.

Att du tar det så personligt lär ju betyda att du faktiskt har massa brister i din hästhållning. :devil:

Nej men seriöst, jag har inte "hoppat på dig" överhuvudtaget.
Jag har inte sagt något elakt till dig, eller om dig.
Du påstod (i ett inlägg du själv var "oförskämd") att du ryktade hästen för att den skulle vara blank och välmående, jag ställde en 'fråga' därefter.
Frågetecken dvs ett ? innebär fråga, ett utroppstecken dvs ett ! är ett påstående.

Jag har heller aldrig sagt något om att man inte ska rykta hästen, att det är något fel på att rykta hästen, eller att det är meningslöst att rykta hästen, den enda som påstått det är du själv..
Jag själv tycker det är väldigt trevligt att rykta hästen och att man givetvis ska göra det om hästen trivs med det.

Att dessutom jämföra att "lära en häst att acceptera rykt" med att "peta en häst i ögat" är ganska idiotiskt eftersom att peta en häst i ögat inte fyller någon funktion i huvudetaget, medan rykten gör det. Du förklarar ingenting med det påståendet.
Om du hängde med i sammanhanget så skulle även du förstå vad jag ville få fram med min liknelse (det står även i det du citerade).
Att envisas med att rykta en kittlig häst - eller för den delen borsta en känslig häst med en hård borste - är för mig lika idiotiskt och elakt som att göra andra plågsamma saker med hästen. Som att peta den i ögat, slå den med spöet eller ha för litet täcke.
Som du säkert borde veta så fyller ryktningen ingen som helst positiv funktion (mer än att man får hästen ren, men det kan man få på andra sätt) om hästen står och spänner sig hela tiden.

En uppfostrad häst ska tåla att bli klappad och borstad/ryktad över hela kroppen, utan att de blir för stort stå hej av det. Så att ha som ursäkt till att inte rykta, för att hästen är kittlig är dålig stil.
En häst lär sig väldigt snabbt vad den slipper genom lite dåligt beetende ;)

Jag fattar absolut inte varför man ska göra det mot hästen om den uppenbart inte gillar det och ägaren inte heller tycker att själva ryktningen är nödvändig???

Ingen häst mår dåligt av att inte bli ryktad vill jag våga påstå.

Fattar inte ens hur en sådan här tråd kan leda till bråk. Typiskt vissa inbitna typer att försöka få dom 'icke-ryktande' folket att känna sig som dåliga hästmänniskor. Det enda dessa typer lyckas övertyga mig om är att dom har fokus på helt fel saker.

Själv ryktar jag ofta, dock enbart för att jag tycker det är mysigt och hästen tycker det är skönt. Skulle verkligen låta hästen slippa om den nu hade ogillat det. Så viktigt är det inte.
Hans päls är glansig och fin hur jag än borstar/inte borstar.

kl

det har hänt att jag under vintern tagit upp ryktborsten samt skrapan... men den åker lika fort ner i hinken igen ;).

Tänk shettis i D-ponny storlek... den pälsen är inte kul alltså. att han dessutom måste rulla sej varje dag i skiten gör ju inte det hela bättre :mad:

Borstar bort skiten och så mycket damm jag kan

Fast när man minns tillbaka, så är det väl så(i alla fall i mitt minne) att hästarna var mycket mindre sjuka förr!?

I dagens hästsamhälle så är det MYCKET sjukdomar och skador, i alla fall om man läser runt på hästvård.

Ja absolut tycker jag det är värt att tänka på. Idag är det en massa nya "läror", folk som har bråttom och helst vill göra roliga och inte jobbiga saker med hästarna....Jag kommer tillbaka till att man förr (med mycket mera hästerfarenhet i samhället) hade man kommit fram till saker som står sig än idag i hästhållningen. :bow: Apropå veterinärtråden ;) Kanske skulle vara bra att plocka upp en del gammal kunskap för att hålla hästarna friskare.

Jag ryktar i stort sätt varje dag..dock inte i en halvtimme..efter att jag grävt fram pålle med piggborsten, tar jag borsten och kör igenom hela pållen och tar det jag missat med piggborsten. Sen tar jag antingen ryktskrapan och ryktborsten och kör igenom snabbt, eller så tar jag bara mjuka borsten och "glansar" till honom. Är han dammig(som han ofta är nu pga lerhopp varje dag) så blir det rykt.

Vilodagarna ryktar jag noggrannare, och han älskar pysslet så det är ett fint sätt att umgås:)

är det skillnaden mellan borsta och rykta? Trodde det var olika termer bara...

(så man vet var man står..?)

Jag ryktar mina minst 1 gång per dag. Rider jag tex morgon och har lite bråttom blir det bara avborstning, men då blir det ordentlig rykt på kvällen, ca 15 min varje häst. 3 st.
De är väldigt fina o blanka i pälsen, så det är klart värt den tiden det tar.

*kl*

Jag ryktar ungefär 1 gång i månaden. Brukar inte orka göra det ordenligt fler gånger än så ;) Tycker det att ska man rykta så ska man göra det ordenligt. Borstar gör jag givetvis nästan varje dag.

*kl*

En allmän fråga till er som tycker att man MÅSTE rykta hästarna daligen oavsett vilket, allra helst de som tycker att man ska rykta hästar som inte ens uppskattar det..
VAR hittar jag en ryktborste vilken jag kan rykta mina unghästars vinterpäls (30-40 mm) och komma ner i pälsen? Vilken effekt har det för hästens välbefinnande att jag ryktar den "på ytan"? Knappast ger det nån massage att rykta hårtopparna direkt... Och så mycket blodcirkulation upplever jag inte heller att det finns ute i topparna.. Med andra ord använder jag hellre en rotborste som åtminstone kan ta bort den värsta skiten OCH komma ner i pälsen och ge min häst nån form av massage..

Det vore väldigt intressant att veta vart ni hittar dessa rytborstar som fungerar i alla väder - jag har nämligen inte gjort det!

Välmående är mina hästar (unga som gamla, med och utan päls) även utan rykt - blanka ska jag kanske inte påstår att de är alla gånger ner de rullat sig i lera, men blöt lera rår inte heller någon ryktborste på..

Senast ändrad:

Ja, fast man kan fundera på det... Om det var så mycket bättre förr, egentligen. Internet, och diskussionsforum, gör ju att det blir så mycket mer offentligt så att säga. Förr pratade man i stallen och med de runtomkring en, man visste inte hur det stod till med övriga Sveriges hästar. Jag tror att detta kan bidra mycket med att man upplever att hästarna är sjukare nu. Sen kanske allt detta sammantaget, med diskussionsforum osv, gör att folk är mer benägna nu att uppmärksamma fel och söka veterinärvård. Kan vara så.

Sen har veterinärmedicinen gått framåt, utan tvekan. Mer forskning, säkrare diagnoser osv än för 20 år sen. Kan också påverka.

Jag tycker, trots allt, att hästhållningen har gått framåt i Sverige. Det förs mycket mer diskussioner om hästar behov numer. Samt har lagstiftningen skärps. Så överlag tror jag att hästar generellt har det bättre nu än för 20-30 år sen.

Norrland

Jag ryktar varje gång jag rider. Mina hästar har täcken så jag behöver i princip inte borsta = använder ryktborste och skrapa direkt istället. Jag tycker om att rykta, hästarna blir blanka och fina :love: och får välbehövlig massage. Dessutom är det lättare att upptäcka småsår m.m. om man tar lite tid på sig och är noggrann. (Därmed inte sagt att man inte visiterar sin häst för att man hoppar över rykten men om man ryktar får man ju liksom en andra chans ;))

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 497
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar