Ryktar ni hästarna?

Sv: Ryktar ni hästarna?

Nej pälsen är lika lång som stråna i borsten. Det blir mest lerborttagning för att kunna sadla. SEn när snön kommer blir det lättare.

Instämmer :). Det händer att jag ryktar på sommaren men då anser jag att man inte skall borsta för mycket heller då skiten faktiskt skyddar mot vind och väta. (Och med det menar jag inte att hästen är genomskitig, han borstas normalt.)

Knapplån

Blev förvånad över att så få av oss ryktar hästen dagligen?
Jag ryktar varje dag, men när jag tänker efter så är jag nog ganska ensam om det i stallet. Någon skrev i tidigare inlägg att man som barn skrev hästens namn utanför boxen/spiltan. Det gör jag fortfarande och inte bara namnet det blir långa historier visa dagar då jag spara stövet i en lite låda några dagar.....
Kanske bara jag som gör så?`:o

/B som sliter ut en ryktborste/år

Ryktar ibland under den tid hästen har sommarpäls. När hon börjar sätta vinterpäls finns inga ryktborstar i världen som kommer igenom. En styv rotviska kommer heller inte igenom pälsen ordentligt. Det blir piggborste och hundkarda för att komma ner ordentligt och dra upp smutsen sen får rotviskan ta bort det från ytan.

jag står aldrig och ryktar i evigheter. Däremot så borstar jag väldigt noggrant så gott som dagligen med en hårdare rotviska, mjuk borste av naturhår, man/svans borste, pälsglans i svansen och så klart kratsning av hovarna. Gör jag detta varje dag så tycker jag inte att det behövs någon längre rykt

Jag ryktar alltid min häst innan jag ska rida, vilket blir 5-6 gånger i veckan. Jag tycker att det är ett sätt att umgås med honom och han gillar det.

Jag är ryktberoende och ju blankare och korthårigare häst desto mer står jag och ryktar. Men om hästen har väldigt lång päls så har jag svårt att se meningen med rykten, då jag mest är ute efter att få en ren och blank päls och det går dåligt med en isbjörn till häst. :p

Jag blir VERKLIGEN förvånad när jag läser era svar... Det är ju knappt en av tio av er som verkar rykta sina hästar? Och jag tror knappast att ryktning är ett militäriskt gammalt påhitt som bara används för att få igång blodcirkulationen på hästar som står inne 23 timmar/dygn. Jag menar ryktning förbättrar knappast blodcirkulationen så mycket att det skulle vara anledning att rykta - för "blodcirkulations skull"...

Däremot vill man väl ha en blank och välvårdad häst? Och att inte rykta pga att hästen inte uppskattar det är också bara trams. Som om ni låter era hästar få som de vill ha det i andra lägen? Jag tror snarare att det är en form av lathet...

Japp! Pållen ryktas alltid innan ridning, om det inet skulle vara super dukper brådis av någon anledning. Håller sig fin i pälsen och mjukar upp musklerna innan ridning. Ibland ryktas hon först med en vanlig tät borste och sedan med en mjukare gethårsborste för att få den där sista lystern:)

*kl*

för mig är det ett av många sätt att umgås och ha kontakt med min häst.

Hästar putsar och kliar på varandra för kontakt och vård, detsamma gör jag och min häst.
Dessutom är det bra för blodcirkulationen.
Precis som jag inte bara drar med borsten en ggn genom håret,utan verkligen reder ut,och borstar igenom,även från hårbotten just för blodcirkulation. Detsamma gäller min kropp som jag frottérar efter dusch,peelar, etc. Det är skönt så varför skulle inte hästar gilla det?

Däremot vill man väl ha en blank och välvårdad häst? Och att inte rykta pga att hästen inte uppskattar det är också bara trams. Som om ni låter era hästar få som de vill ha det i andra lägen? Jag tror snarare att det är en form av lathet...
[/QUOTE]
Om du läser ordentligt så ser du att många ryktar när det går. DVS när pälsen är tillräckligt kort. Tror inte det har ett dugg med lathet att göra utan helt enkelt så att när hästen börjar sätta vinterpäls går det helt enkelt inte att rykta. Borsta ordentligt med borstar som fungerar får man göra då.
Rykten är ju dessutom ett bra sätt att mjuka upp musklerna före ridpasset. En slags massage helt enkelt.

jag rycktar mina hästar varje gång innan jag ska rida. vet inte varför men det blir bara så. Har alltid gjort och kommer nog alltid göra

Varför är det trams att låta hästen slippa nåt som den uppenbarligen ogillar? Varför ska hästen tvingas stå ut med att bli ryktad bara för att ägaren vill det?

Jag ryktar aldrig min häst, han hör till skaran som inte gillar vilka borstar som helst. Han är blank och fin ändå. Skulle aldrig falla mig in att tvinga på honom ryktborsten "bara för att". Lika lite som att jag skulle tvinga honom att få sin man ryckt, vilket han hatar. Det är bara att hitta alternativa tillvägagångssätt, så blir både häst och människa nöjda.

Jag blir VERKLIGEN förvånad när jag läser era svar... Det är ju knappt en av tio av er som verkar rykta sina hästar? Och jag tror knappast att ryktning är ett militäriskt gammalt påhitt som bara används för att få igång blodcirkulationen på hästar som står inne 23 timmar/dygn. Jag menar ryktning förbättrar knappast blodcirkulationen så mycket att det skulle vara anledning att rykta - för "blodcirkulations skull"...

läs lite ordentligare så ser du att vi är många som gör skillnad på att borsta och att rykta.
min häst gillar inte ryktborsten, så därför får han oftast slippa den. jag borstar med andra borstar istället, och får ofta beröm för min blanka och "välryktade" häst.

säger som ingela_s, varför skulle det vara trams att låta hästen slippa något den inte tycker om? min häst får alltid "säga ifrån" ifall något inte passar, så att säga, men inom rimliga gränser, och det innebär inte att han tar över...

Min gubbe gillar inte att bli ryktad, knappt att bli borstad. Sätter dessutom mammutpäls höst-vinter-vår.
Blir avborstad varje dag och spolar ben och tassar. Blir ryktad kanske 1 gång i mån.

kl

Jag ryktar så gott som varje dag trots vinterlurv. På helgerna går vi igenom hela skönhetskuren med massor av borstning och ryktning, spolade ben och flätad svans. Jag klarar inte av att se min häst smutsig fast hon älskar det och är en riktigt lerdrottning.

*Knapplån*

Jag ryktar före varje ridpass. Har en struktur som absolut inte får rubbas :angel:.

Börjar med att borta av benen från knä/has och neråt med en rotbortse. Kratsar samtidigt hovarna.
Tar sedan av täcke och då börjar ryktningen! Börjar att gå över hela hästen bakifrån och fram med enbart skrapan (av metall, ingen plast här inte!), små cirklar mothårs gör att allt damm och stöv kommer upp till ytan. När jag nått huvudet på hästen börjar jag rykta tills hästen är skinanade ren. Samma sak på andra sidan.
Sist tar jag svans, man och huvud.

Hela proceduren tar ca 30 min.

Vissa hästar gillar inte metallskrapan, då kan jag använda en i plast men det är inte alls lika effektivt. Väldigt viktigt att ha en ryktborste av bra kvalité, inget syntetiskt kraffs :D.

min häst HATAR att bli ryktad.

Ryktar jag så är det sura miner och lite hugg i luften (och sådan är hon INTE i vanliga fall), sänker ryggen. SUPERÄCKLIGT juuuu :eek:

Samma med min, verkar ju i tråden vara ganska vanligt, undrar varför? :confused:

Ryktar nästan varje dag, hoppar över det ibland när jag är lite stressad.
Brukar rykta 15 tag på varje sida och så lite i ansiktet såklart. Det sitter liksom i benmärgen på mig att göra så. Ibland ryktar jag mycket mer, men som regel är det 15 tag på varje sida.
Min häst gillar att bli ryktad och ryktborste i ansiktet är himmelriket för han.:)
Men 15 tag, kan det verkligen räknas som rykt? Det är ju ingenting :p
Jag brukar rykta en gång i veckan, men nu när "min" pålle satt vinterpäls känns det som att det inte gör så stor skillnad. Det är dock ett bra sätt att få kontakt så jag fortsätter ändå.

Senast ändrad:

Jag ryktar så gott som alltid, kroppen och använder oftast ryktborsten i ansiktet eftersom den är mjukare :) Tycker att det är ett trevligt sätt att umgås med hästen, och ett bra sätt att få upp gammalt stöv.

Jag är definitivt ingen "långryktare" som tar en evighet på mig att göra hästen klar för ridning, men har mina rutiner. 1. Rotborste, kropp/ben/man/svans. 2. Ryktar kroppen + borstar ansiktet. 3. Kratsar hovarna.

Efter ridning drar jag bara av med rotborsten, eller svampar om det är sommar och varmt.

Jag ryktar alltid mina hästar efter ridturen.
Ponnyn har svårt att stå still före. Men då använder jag rotborste & en mjukare borste + kratsar hovarna.

Jag ser det som ett mysigt tillfälle att umgås med sin häst & det är så kul att se när dom uppskattar det. Står och gäspar och gäspar :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 498
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?