Ryktar ni hästarna?

Sv: Ryktar ni hästarna?

Det väcker minnen från ridskoletiden för 100 år sedan när vi skötare skrev hästarnas namn med stövränderna...

Kortpälsade hästar har jag fortsatt rykta, men försök rykta en vinterlurvig new forest eller islänning! Där funderar man på om inte mattpiskare hade varit det ultimata. :devil:

Där funderar man på om inte mattpiskare hade varit det ultimata. :devil:
:rofl:
Dagens sanning!

*kl*

Jag ryktar gärna på sommaren när hästen (islänning) har kort och blank päls. Isbjörnspälsen nu på vintern är ingen idé att rykta, då borstar jag hellre istället.

Det väcker minnen från ridskoletiden för 100 år sedan när vi skötare skrev hästarnas namn med stövränderna...

:rofl: Ja, det minns jag att vi gjorde också. Sen skulle man rykta tills dess att det knappt kom något stöv i skrapan. När det inte blev något märke var man klar.

Norrland

Just det här med armén, tror jag har en stor betydelse för den "gamla" hästhållningen. Där rykt då ingår.

Hästhållning i praktiken, den boken, måste ju härstamma från arméns värderingar. Används den fortfarande på Naturbruksgymnasierna? Den gjorde då det för 3-4 år sen när dottern gick.

Norrland

Jajjemen den används! Hästskötarexamen är byggt på den boken, min klass hade t.o.m Mats Mellberg som Exeminator! :o

jag äger en sån där modell av skrapa med handtag och ryktborste.ryktar kanske 2-3ggr/veckan (?),mest kör jag nogrann borstning med olika borstar.

När jag hade häst ryktade jag varje dag, 15-20-30 minuter någonting. Det var en härlig stund tillsammans. Hästen älskade det, det var rogivande för oss båda och så blev hästen snygg och ren. :D

Hästen/hästarna som jag tränar aktivt ryktar jag så gott som dagligen när pälsen är kort, dvs, sommartid och när hästen är klippt, den tid då vinterpälsen är halvlång eller när hästen bara är halvklippt ryktar jag inte - borsten kommer ändå inte ner i pälsen.
Jag ska inte påstå att jag ryktar en halvtimme om dagen, men ett par gånger i veckan blir det en mer rejäl rykt efter ridning och de andra dagarna blir det en snabbare rykt innan ridning/träning.

Unghästarna/gamlingarna ryktar jag aldrig, de har för mycket päls och vintertid vill jag att de ska ha kvar fettet i pälsen för värmens skull vilket funkar, de fryser aldrig. Sommartid är de mindre utsatta för insekter vilket egentligen känns konstigt då en ren häst borde vara mindre uppskattad av flygfä..

Ja, jag ryktar varje dag, minst 2 ggr på varje sida.

Börjar alltid med piggborste om det behövs sedan 4 olika rotviskor/rotborstar (minst 1-2 gånger per sida med varje) och sedan ryktas det.

Ryktar nästan varje dag, hoppar över det ibland när jag är lite stressad.
Brukar rykta 15 tag på varje sida och så lite i ansiktet såklart. Det sitter liksom i benmärgen på mig att göra så. Ibland ryktar jag mycket mer, men som regel är det 15 tag på varje sida.
Min häst gillar att bli ryktad och ryktborste i ansiktet är himmelriket för han.:)

Jag ryktar minst varannan dag! Hästen älskar att bli pysslad och jag tycker det är trevligt :) Hade hästen varit ett kittligt monster hade nog svaret blivit ett annat :angel:

ryktar normalt varje dag. minst 1g i veckan blir det dessutom länge (minst 40minuter)

min pålla ryktas länge och väl både före och efter varje ridpass, och hon älskar att bli ompysslad.
troligtvis hade det varit annorlunda om hon hade stört sig på att stå still så länge och bli ompysslad.. det är mycket för min egen skull.. har jobbat alldeles för länge med hästar och alltid har det varit stress och ingen tid till myset med djuren.. nu när jag bara har en häst att tänka på som dessutom uppskattar mys så står jag gärna lääänge... :love:
detta dock bara de dagarna hon rids.. har hon ledigt kikar jag igenom ben och tassar lite snabbt innan hon kommer in för natten.

När jag rider mina hästar ryktar jag istortsett ALLTID 30 minuter innan varje ridtillfälle. Någon enstaka gång det blir snabb borstning.
Just nu har jag ingen ridhäst utan bara unghästar och småskruttar så de borstas varje dag och ryktas kanske 1-2 gånger i månaden :o

Mest borstar faktiskt. Pälsen är för tjock och tiden för lite. Men inför träningar och tävlingar så brukar det bli en ordentlig rykt.

*kl*

Verkar ju onekligen som om många ryktar sina hästar ändå. ;) Även om vi bortrationaliserat det. Vi borstar dom som sagt, och duschar av dom istället när dom blir stöviga eller leriga.

Norrland

Jag ryktar inte ofta. Ingen av hästarna har egentligen tyckt om det så det har blivit att man använder mankborste/rotviska eller vad de nu kallas för. Tycker jag får med smuts bättre med sådana, vanlig ryktborste smetar mest runt stövet i pälsen.

Jag kan slarva och inte rykta så jättenoga som man lärde sej förr. Men jag ryktar av hästen i alla fall minst varannan dag, utom på sommaren när jag är mer försiktig och ryktar mer sällan eftersom det tar bort det naturliga skyddet mot insekter. Då bortstar jag bara av med rotviskan.

Jag tror på att det är bra för hästen, som massage för musklerna och huden. Inte djupgående naturligtvis men det får musklerna varma innan de jobbar. Man får också bort gammal svett o annat som ligger i pälsen.

Ang borstar så har jag två riktigt fina ryktborstar av samma märke som jag har haft länge. Den ena är mjukare och den gillar den här hästen bäst den andra tycker hon är för hård. Hon ogillar rykten om hon är spänd i kroppen ("kittlig") men när man ryktar ofta så är hon avslappnad och tycker om det, förutom magen när hon är brunstig tex. Särskilt tycker hon det är skönt tex under sadeln och hals o bogar och rumpa.

Jag tror inte alls bara det var inom armén man ryktade hästar. Långt ifrån. Det var ett sätt att sköta om hästarna och som man ansåg att de mådde bra av, helt enkelt.

Jag ryktar när jag vill att hästen ska bli lite extra blank och fin. Inte för att det funkar men man kan ju ge det ett försök ;). Jag tror också att rykten är mest till för hästar som står inne dygnet runt, de behöver det för blodcirkulationens skull.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 498
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?