Ryggmärgsbedövning =/

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ryggbedövning =/

Nej, du fick inte ut ryggmärg. Möjligen blev det ett läckage av ryggmärgsvätska. Det stämmer också med att du fick ont i huvudet efteråt.

Hade du av någon mystisk anledning fått ut ryggmärgen hade du blivit ordentligt handikappad.

ahaa:D inte är jag handikappad inte sån tur är.

men huvudärken kom efter jag åkt hem från sjukhuset.

däremot hade jag ett enormt blåmärke på höger sida av ryggen där nere. sköterskorna sa: du måste legat på nåt?
det var ingenting i sängen. jag låg inte på nåt.
men jag hade grymt ont där bak under förlossningen och kvaddlar hjälpte ingenting alls. jag undrar vad det var och dom visste inte det heller.

Sv: Ryggmärgsbedövning =/

Ja. jag struntar fullkommligt om det gör ont eller inte. För jag menar, kan det göra ondare än att klämma fram en melon mellan benen ? Skulle knappast tro det. Så själv ska jag ta ALLT jag får och hinner. Lite nål-smärta kan ju knappast överväga en melon ;)

Jämfört med hur ont en förlossning gör så skiter du nog i nålen när du vill ha bedövning.

Själv fick jag spinalbedövning när jag skulle snittas & kände inget förutom en stör när de drog ut nålen men läkaren sa att det var annorlunda med epiduralbedövning tex, då det måste läggas exakt rätt, eller liknande, att det är större"svängrum" med spinal.

Kan tillägga att det inte finns ngn i världen med mer nålskräck än mej:crazy:

Jämfört med hur ont en förlossning gör så skiter du nog i nålen när du vill ha bedövning.

....

antagligen jag då eftersom jag inte kan tänka mig att ta epidural under en förlossning - och jag har upplevt 2... och det är inte för att det skulle göra ont utan bra tanken på att någon ska sticka in en nål (rör eller slang eller vad det nu är) i min rygg är fruktansvärd!!

Hade inte heller kunnat med epidural, men spinal behövs ju ingen slang som man sätter in & fyller på, men där kan man inte heller fylla på utan det tar slut när det tar slut så att säga.
Fast det är ju annat med snitt såklart.

det är lite av denna anledning jag frågar, ibland känns vikten så hopplös så jag skulle kunna få för mig att göra en gastric bypass och då sätts ryggbedövning tydligen:crazy:

Jag kan tillägga att det värsta av allt tycker jag var att jag var förlamad från midjan och neråt i flera timmar efteråt. Det ska man inte bli på en förlossning.

Jag var tydligen bedövad ovanligt länge, känns som en tandläkarbedövning. Jag behövde hjälp med att ta mig till toaletten och satt i sängen och va livrädd för att kissa på mig eller ännu värre. Eftersom jag var/är gravid så visste jag ju att jag va konstant pinkenödig. Men so what om jag hade pinkat på mig då, personalen har nog sett både det ena och det andra:D

Bedövningen är inget jag skulle vara rädd för att göra igen, tvärtom, hellre det än att sövas :crazy: Men just till kommande förlossning vill jag försöka att välja bort den så länge som möjligt:)

Själv fick jag spinalbedövning när jag skulle snittas & kände inget förutom en stör när de drog ut nålen men läkaren sa att det var annorlunda med epiduralbedövning tex, då det måste läggas exakt rätt, eller liknande, att det är större"svängrum" med spinal.

Du har ju inte genomgått en vaginal förlossning så du kan ju inte veta hur ont det gör och hur du i det läget gjort med ryggbedövning. Vissa tycker inte det är så farligt, medan andra tycker att det gör fasansfullt ont. Jag t ex hade bestämt att försöka utan ryggbedövning, men väl där ändrade jag mig, men det hanns inte med och nu i efterhand är jag glad att jag inte tog den och skulle troligtvis kunna föda igen utan ryggbedövning.

Nej tack & lov, skulle aldrig utsätta mej för det.
Fick samtal senast i förrgår av en apotekare/sjuksköterska jag känner som alltid varit militärisk när det gäller vaginala förlossningar men nu förra veckan hon själv fick barn ändrade hon sig & sa att jag gjort rätt som valt snitt.

De flesta förstföderskor tycker det gör otroligt ont med förlossning, jag tycker det är fel att folk som fött 4 barn kommer & säger att det inte är så farligt, de har ju gjort det några ggr & ofta blir det "lättare" med de andra barnen.

Hade inte heller kunnat med epidural, men spinal behövs ju ingen slang som man sätter in & fyller på, men där kan man inte heller fylla på utan det tar slut när det tar slut så att säga.
Fast det är ju annat med snitt såklart.

ja snitt är för mig en nödåtgärd och inte heller något jag skulle välja i första hand - men vi är alla olika

De flesta förstföderskor tycker det gör otroligt ont med förlossning, jag tycker det är fel att folk som fött 4 barn kommer & säger att det inte är så farligt, de har ju gjort det några ggr & ofta blir det "lättare" med de andra barnen.

mina två förlossningar gick tog ungefär lika lång tid och tvåan var helt klart jobbigare, men eftersom jag visste ungefär hur det gick till så var väl upplevelsen ungefär lika jobbig...

Jag hade inte ont av den och den gav en underbar smärtlindring.

Klarade mig bra med avslappning och profylaxandning ganska länge, hade velat undvika bedövning men så tyckte de att det började gå lite långsamt och ville sätta in värkstimulerande dropp och eftersom varken avslappning eller andning eller lustgas hjälpte mot smärtan i det läget så tog jag chansen. Och det var som att vakna upp från en väldigt jobbig dröm på en minut, all smärta bara försvann och resten av förlossningen var fantastisk.

Jag var helt hysterisk över EDA, det skulle jag aldrig ha, hade till och med skrivit det i mitt förlossningsbrev. Jag är inte det minsta spruträdd i vanliga fall, men jag vart livrädd när jag tänkte på att någon skulle va i min rygg och rota.

När jag låg på förlossningen, och hade värk på värk, med bara några sekunder i mellan, då ångrade jag mig. Jag drogade ner mig själv med en massa lustgas, och så satte dem den, och det gjorde inte ont alls.

Tyvärr så stannade mina värkar av efter det, så det vart värkstimulerande dropp sen, och då gjorde värkarna ännu mer ont. Krystvärkarna var ju som små fisar jämfört med de "vanliga" värkarna.

Lättare med andra barnet, det kan jag hålla med om till viss mån. Man visste vad man hade att räkna med så att säga :crazy: Men det gjorde precis lika djävulskt ont.

Nej tack & lov, skulle aldrig utsätta mej för det.
Fick samtal senast i förrgår av en apotekare/sjuksköterska jag känner som alltid varit militärisk när det gäller vaginala förlossningar men nu förra veckan hon själv fick barn ändrade hon sig & sa att jag gjort rätt som valt snitt.

Jag har bara fött ett barn. Visst gjorde det ont, men smärtan är som bortblåst när barnet väl är ute, lite öm där nere, men det försvann efter någon dag. Det var även tal om att jag skulle snittas, men som tur var (enligt min mening) så slapp jag det. Har en kompis som fött ett barn via snitt och ett vaginalt och hon sa att den vaginala förlossningen var mycket bättre än snittet trots att de fick använda sugklocka. Vi är ju alla olika. Nu är det ju inte snitt som ska diskuteras här utan ryggbedövning.

Jag diskuterade bedövningar men du kom in på snittdiskussion:smirk:

Har en väninna som födde första barnet med akut snitt, och andra vaginalt men med morfinspruta. Hon sa idag att hon var väldigt nervös inför en eventuell tredje förlossning, nu när hon fick veta hur ont det faktiskt kunde göra att föda barn :crazy: Snittet var enormt mycket bekvämare att ta, tyckte hon.

Jag födde mina två med lustgas som bedövning, jag tyckte det gjorde herrans ont men jag oroar mig inte inför en trejde gång eftersom jag vet att det knappast kan bli värre :D

Själv är man så sjukt sprut & stickrädd att jag ryyyyser av bara tanken. ;)

Det är jag med!
Men jag tog både epiduralen, akupunktur och tillslut en spinal.

Men jag hade nog inte gjort det om inte personalen på förlossningen stöttat mig igenom det och min sambo satt och höll mig i handen hela tiden.

Den lilla smärtan som kom från sprutorna var ingenting mot värkarna.
Det gjorde nog ondare när de tog bort tejpen efter epiduralen än när de stack.

Däremot gjorde spinalen j*vligt ont. Epiduralbedövningen hade släppt i OP salen och jag ryckte till när han satte spinalbedövningen. Efteråt läckte jag spinalvätska i kanske 2 veckor och fick huvudvärk. Men det var det värt..

Jag hade värkarbete i 26 timmar (tror jag, har insett att jag tappat hela onsdagen, sattes igång på tisdagen och Saga kom på torsdagen), det blev ett kejsarsnitt på torsdagskvällen då jag dragit ihop mig igen.

Fick även värkstimulerande dropp, men det satte dom in innan jag fick epiduralen.

Har tänkt på en sak, jag hade fyra droppnålar i mig som mest på samma gång, fick både det ena och det andra i dem. Dom där droppen gör ont att sätta, och det såg man ju. Vet inte hur många tårar som föll varje gång dom satte ett nytt dropp. Och dom där sprutorna man fick för blodet efteråt. Och när dom sa att man skulle behöva ta dem själv hemma. Då kastade jag ut sköterskan ur mitt rum och vägrade prata med dem förrän de pratat med läkaren och jag slapp ta dem själv.

/A - inte spruträdd längre.

Senast ändrad:

Jag har en förlossning med epidural och en helt utan bedövning bakom mig och den senare var helt klart en mycket bätrre upplevelse, tack vare att jag tränat avslappning och profylaxandning. Men det gjorde inte ont att ta ryggbedövning, däremot var det obehagligt att försöka ligga still och skjuta rygg och narkosläkaren var en otroligt otrevlig typ :eek:

Jag fick inga biverkningar alls men ville ändå inte ta ryggbedövning vid nästa förlossning, man vet ju aldrig :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 658
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 554
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 338
Övr. Barn Jag har tänkt länge att jag vill åka till Tom Tits med barnen, och nu kommer en stängningsdag när jag kan vara kompledig. Vi har dock en...
Svar
6
· Visningar
656
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama