Ryggmärgsbedövning =/

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ryggbedövning =/

Papegojan Cilla säger genast att det heter ryggbedövning eftersom man inte rör ryggmärgen.

Det kan göra ont om man råkar komma åt nån nerv, men oftast gör det inte ont alls. Och är den rätt satt gör det inte ont ett dugg efteråt!!!

ja det det fick jag minsan veta på min förlossning då jag skev ryggmärgsbedövning. och min barnmorska sa att det kan vi inget ge dej.. det finns inte...

Sv: Ryggmärgsbedövning =/

Men enligt läkarna jag talade med så får man inte lugnande då det påverkar barnet för mkt.Men det kanske är olika på olika sjukhus.
Speciellt vid vaginala förlossningar så vet man aldrig hur lång tid det tar.

som gravid får man inte lugnande!!

men TS var ju INTE gravid och skulle opereras med spinalbedövning...

jag var inte gravid när jag fick lugnande utan skulle bli det var tanken då ;)

Ojdå, förlåt tusen gånger för det, trodde absolut ts var gravid då det skrev på föräldrar forumet:o

Men dåså ts!proppa i dig lugnande & använd emla salva så huden bedövas, så blir det säkert bra!

Fast man ger väl helst inte lugnande till gravida?inte ens i sambans med förlossning efetrsom barnet inte kommer ut nog snabbt för att inte hinna bli påverkad, eller gör ni det iaf?

TS är inte gravid utan ska få ryggbedövning i samband med operation.

Idag på Cityakuten pratade de om ryggmärgsbedövning (eller det var översatt så). Finns det någon sådan bedövning?

Skulle skriva det jag med :D

Men de pratade om epiduralbedövning som översattes till ryggmärgsbedövning. Fast frågan är väl om det inte var det Cilla skrev inna, spinal (?), då hon inte födde?

Jag tänkte i alla fall genast på Cilla då :D

Dom sa epidural, samma som vi får när vi föder barn (och vid andra tillfällen).

Översättarna gör ju en heldel fel så ja, dom har översatt fel.
Konstigt egentligen att det gick igenom när de korrektur läste.

Korrekturläses det överhuvudtaget ? Jag har sett helt tokiga översättningar och översättningar som saknas så det roliga någon säger inte alls översätts till svenska..... Fast då itne på Cityakuten utan andra program.

Korrekturläses det överhuvudtaget ? Jag har sett helt tokiga översättningar och översättningar som saknas så det roliga någon säger inte alls översätts till svenska..... Fast då itne på Cityakuten utan andra program.

Allt skall korrekturläsas. Jag översätter lite handböcker ibland och det går igenom tre andra personer som letar efter fel.

Kanske är det annorlunda på TV, men det tvekar jag på. :)

Den gjorde inte ett dugg ont. Däremot tog den bort smärtan perfekt. Kände värkarna hela tiden men hade inte ont alls.

Hejsan igen allihopa!

Nej jag är INTE gravid:D än i allafall:angel:.
Varför jag skrev här så va det för att, skulle nån av oss här på buke veta hur det känns med ryggbedövning så är det säkert gravida kvinnor:) Jag hade i bakhuvudet att många får väl det vid förlossningen... Och hade jag skrivit detta på senior såtror jag den hade hamnat här ändån.

Tack alla som svarat.

Till Cilla: varför har man ryggbedövning om man ska operera (som i ev mitt fall nu då) magen? dum fråga kanske:o

För att man bedövar allt nedanför den nivån man lägger bedövningen.

(och mag-bedövning finns inte ;) )

Första barnet kände jag absolut inget alls! Andra barnet ja det gjorde lite ont men det lindrade min jobbiga förlossning.

=)

Nej, det finns det inte. Översättaren lider av samma missuppfattning som många andra.

Tack för klargörandet, även till andra som svarat. Just for the record: jag ser inte cityakuten som min sjukvårdsutbildning men reagerade just på denna översättning (som jag misstänkte var fel) bla pga denna tråd. Hade så lågt ljud så jag hörde inte vad de sa på originalspråket.

det är lite av denna anledning jag frågar, ibland känns vikten så hopplös så jag skulle kunna få för mig att göra en gastric bypass och då sätts ryggbedövning tydligen:crazy:

Har precis gjort en Gastric Bypass operation, jag fick ingen ryggmärgsbedövning! Men det är kanske olika på olika sjukhus!;)

Det kändes absolut ingenting alls.

Å andra sidan hade jag så :devil: ont av värkarna och var hög på lustgas så det kanske berodde på det? ;)

Men jag kände verkligen inte något alls varken under eller efteråt. Det var endast positivt.

Jag är hysteriskt nålrädd och skulle verkligen absolut inte ha någon ryggbedövning!! Bara tanken på det gjorde mig livrädd.
Men värkarna var så outhärliga att jag skrek efter en doktor och vart väldigt arg när han inte kom fort nog. Så kan det gå. :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 616
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 542
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 318
Övr. Barn Jag har tänkt länge att jag vill åka till Tom Tits med barnen, och nu kommer en stängningsdag när jag kan vara kompledig. Vi har dock en...
Svar
6
· Visningar
649
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama