Ryggmärgsbedövning =/

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ryggmärgsbedövning =/

Jag bad efter EDA men sen gick värken över då behövde jag inget så då började vi med lustgas istället och det räckte.

Svärmor fick EDA och då satte de den mitt i en värk så hon märkte ingenting.

Min spruträdda kompis fick embla salva på innan hon fick EDA. Och även hon hade ordentlig huvudvärk efteråt och det verkar väldigt vanligt?

På mig fick de sticka om 6 eller 7ggr innan de fick dit den (trångt påstod de?), och det skar genom kroppen varenda gång de försökte. Den fungerade väldigt dåligt, om ens alls. Dessutom hade jag väldigt ont efter den de första halvåret efter förlossningen.

Blir det fler barn är det ytterst tveksamt om jag använder mig av EDA!

Jag är inte gravid och tänker inte på sprutan i förlossnings synpunkt -ÄVEN OM NI HELT KLART FÅR ANVÄNDA DET SAMANBANDET, jag är ju trots allt på föräldrar forumet:D dock trodde jag ju att jag skulle få bäst svar här:angel:

Tanken är ju att jag I SÅ FALL skulle få den i samband med en op, men jag har hört att man måste vara vaken när man tar den, och jag HATAR nålar i vanliga fall och dom får alltid sticka mig med barnnålar i armarna om jag måste stickas, så detta att dom liksom ska in i min rygg gör mig så här rädd:eek::eek::cry:

Helt ärligt vet jag inte om jag vågar, jag är RIKTIGT barnslig!

Jag kände inte ett skit! Dessvärre hjälpte den inte ett skit heller:mad:

Jag hade allderles för ont av värkarna som gick i varandra så jag tyckte bara att läkaren va så jävla långsam! Jag ville inte ligga som en räka när de gjorde ont=/

Jag kände inte när dom stack. Hade fullt upp med värkarna o så var jag rätt hög på lustgas. Efteråt var jag lite öm i några veckor.

Sv: Ryggbedövning =/

Det läskiga är ju att du inte ser vad de gör, och att det är en nål som sticks in i din rygg.
Ska du få ryggbedövning i samband med en operation är det inte en epiduralbedövning (som vid förlossning) utan en spinalbedövning det handlar om. Spinalbedövningen slår ut motoriken också.

Om du är orolig kan du be att få rejält med lugnande innan.

Oftast gör det inte ont alls.

De flesta förstföderskor tycker det gör otroligt ont med förlossning, jag tycker det är fel att folk som fött 4 barn kommer & säger att det inte är så farligt, de har ju gjort det några ggr & ofta blir det "lättare" med de andra barnen.

Var har du läst den statistiken?
Jag har fött ett barn, med enbart lustgas. Det var helt klart uthärdligt och inte otroligt ont. Värsta fasen var öppningsfasen, trycka ut barnet och krysta var inte lika onda. Ja, det gjorde ont, men inte otroligt ont. Vet flera andra som tycker likadant men jag skulle inte skriva "de flesta" för det vet jag inte om det är.

Papegojan Cilla säger genast att det heter ryggbedövning eftersom man inte rör ryggmärgen.

Det kan göra ont om man råkar komma åt nån nerv, men oftast gör det inte ont alls. Och är den rätt satt gör det inte ont ett dugg efteråt!!!

Men sa maN inte ryggmärgsbedövning förr?

Jag är inte gravid och tänker inte på sprutan i förlossnings synpunkt -ÄVEN OM NI HELT KLART FÅR ANVÄNDA DET SAMANBANDET, jag är ju trots allt på föräldrar forumet:D dock trodde jag ju att jag skulle få bäst svar här:angel:

Tanken är ju att jag I SÅ FALL skulle få den i samband med en op, men jag har hört att man måste vara vaken när man tar den, och jag HATAR nålar i vanliga fall och dom får alltid sticka mig med barnnålar i armarna om jag måste stickas, så detta att dom liksom ska in i min rygg gör mig så här rädd:eek::eek::cry:

Helt ärligt vet jag inte om jag vågar, jag är RIKTIGT barnslig!

om det är som "icke-gravid" du ska göra det så kan du ju, precis som CillW skrev, få lugnande innan!! jag som är hysteriskt nålrädd skulle få en nål satt i armen inför mitt äggplock och jag undrade i mitt stilla sinne hur det skulle gå, men jag fick något innan och när de skulle in och gräva i armen (mina kärl är inte så lätta vissa dar) så träffade de någon nerv som gjorde att det kändes som om handen exploderade - och jag bara fnittrade hysteriskt... de frågade om det gjorde ont, ja sa jag och fnittrade lite till, men det är ingen fara... sen blev de tvugna att flytta nålen eftersom "explosionskänslan" inte slutade - inte för att jag brydde mig men sköterskan tyckte att det inte var så bra och jag bara fortsatte att fnittra...

Idag på Cityakuten pratade de om ryggmärgsbedövning (eller det var översatt så). Finns det någon sådan bedövning?

Dom sa epidural, samma som vi får när vi föder barn (och vid andra tillfällen).

Översättarna gör ju en heldel fel så ja, dom har översatt fel.
Konstigt egentligen att det gick igenom när de korrektur läste.

Det är bara att gå & prata med vilken bm, som helst så får du säkert höra samma sak, eller genom att läsa om förlossningar, trodde alla hade läst sånt.,Att du hade en uthärdlig förlossning som förstföderska betyder inte att majoriteten har det, detär bara att gratulera.
Bisst finns det förstföderskor som inte tycker det r hemskt alls eller gör speciellt ont men de senare tillhör definitivt undantagen.
Som min läkare sa, man brukar inte missa sin egen förlossning.

Fast man ger väl helst inte lugnande till gravida?inte ens i sambans med förlossning efetrsom barnet inte kommer ut nog snabbt för att inte hinna bli påverkad, eller gör ni det iaf?

Fast man ger väl helst inte lugnande till gravida?inte ens i sambans med förlossning efetrsom barnet inte kommer ut nog snabbt för att inte hinna bli påverkad, eller gör ni det iaf?

men TS var ju inte gravid och skulle opereras väl?

Men enligt läkarna jag talade med så får man inte lugnande då det påverkar barnet för mkt.Men det kanske är olika på olika sjukhus.
Speciellt vid vaginala förlossningar så vet man aldrig hur lång tid det tar.

för mej funkade den perfekt, det var som att komma till himmlen..
fick den efter ca 60 timmars värkar
jag var livrädd, men skulla aldrig tveka att ta den igen..
hade ont en månad efteråt.. men det kändes bara som man hade ett stort blåmärke på ryggen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 616
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 542
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 318
Övr. Barn Jag har tänkt länge att jag vill åka till Tom Tits med barnen, och nu kommer en stängningsdag när jag kan vara kompledig. Vi har dock en...
Svar
6
· Visningar
649
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama