RUSS- hingstval 2007

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elwira
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 106
  • Visningar Visningar 8 393
E

Elwira

Såg att det fanns en liknande tråd ang. Welsh, men blev sugen på att kolla vilka russ hingstar som är aktuella 2007. Skriv ned varför ni funderar på dom för/nackdelar...//MW:bump:

Sv: RUSS- hingstval 2007

Hmm, jag kommer nog betäcka med Helios 373. En fin hingst som lämnat bra, kompleterar mitt sto bra. Han börjar bli lite till åren kommen, och jag vill passa på att betäcka med honom medans han finns tillgänlig.

En hingst jag gillar är Strix:love: , men han är för nära släkt med mitt sto, farbror...

Tänkte kasta mig in i detta...
Jag har i och för sig egen hingst hemma i hagen, men har i många år sneglat och funderat på Darius Roll, en exteriört bra prestationshingst som lämnat lovande avkommor.
Har även tankar på att göra en ny Micklasunge, eftersom jag är mycket nöjd över den jag redan har. Även om det egentligen strider mot min nyfikna ådra, att använda samma hingst fler gånger. Men å andra sidan, har jag fler ston, så jag behöver inte använda honom på samma sto igen. Micklas är även han en exteriört bra hingst med fina prestationer och en son till Niklas, som jag tycker satt bra typstämpel på sina avkommor.

Min favvis är Micklas, av en massa skäl...
  • konsoliderad travstam utan welshinslag
  • ELIT-premierade föräldrar, morfar Förärvningspriset
  • chans på ovanlig färg, svartbrun
  • utmärkta egna prestationer, Derbyseger etc
  • har sett trevliga föl och unghästar e honom
Funderar även på Tyson, som inte tilltalar mig lika mycket varken typ- eller härstamningsmässigt - men vad gäller hans prestationer och prestationsnedärvning finns inget övrigt att önska. Tror även att Tyson-barnen är relativt lättsålda...

Sveriges snyggaste (?) Vagabond-hingst Edgar, godkänd med 41 poäng, trivs säkert utmärkt där han bor men måste det vara så lååångt till Kalix...

Hej Equili..., äsch måste du ha så krångligt namn? Vad är det för fel på det du har?;)
Vi kanske kan göra gemensam sak du å jag ett år, att försöka ragga ner Edgar längre söderut? Jag hänger på, trots kulören....;)
Nu får man väl f-n för den kommentaren igen, fniss!

Om jag betäcker nästa år är valet självklart för mig!! Det blir Vidar 521 igen.

Det är en otroligt lyckad kombination tillsammans med mitt sto!! Han är vacker, trevlig och har en ovanlig stam! Har en avkomma efter honom och en kommer i vår....

Det gläder mig att du säger så om Vidar!
Han är ju släkt med det mesta jag har härhemma, så jag har lite svårt att använda honom själv. Jag miste tyvärr ett stoföl efter honom för några år sedan, jättetrist. Det var ett felläge, som vi inte hade en chans att kunna klara. Stoet klarade sig som tur var, och jag har funderat på att göra ett nytt försök, men Vidar och hon är kusiner, och det är inte riktigt bra tycker jag när de är så nära släkt.
Får nog bli hemmahingsten till det stoet om hon skall betäckas i vår.

russ hingstar som är aktuella 2007. Skriv ned varför ni funderar på dom för/nackdelar
Jag har luskat lite i att låna ett sto för att kunna betäcka med Nino. Han är den siste ur den hingstlinjen och det är lite tunt tycker jag.

Jag har i och för sig egen hingst hemma i hagen, men har i många år sneglat och funderat på Darius Roll, en exteriört bra prestationshingst som lämnat lovande avkommor.
Har även tankar på att göra en ny Micklasunge, eftersom jag är mycket nöjd över den jag redan har. Även om det egentligen strider mot min nyfikna ådra, att använda samma hingst fler gånger.
Du har ju kört repris på Micky så varför inte Micklas?

Visst kan jag göra ett nytt syskon, det är inte alls omöjligt. Det är mest det att det är mer spännande att prova olika hingstar, tycker jag. Att se hur stona präglar sina avkommor, och hur det slår på olika typer av fäder. Men som jag sade innan, jag har absolut inte något emot att göra ett syskon och hoppas att den blir lika bra som den första...
Nino förresten, är också en sådan hingst som jag haft i huvudet i många år, men som står alldeles för långt bort för att ge sig iväg med sto med föl. Jag tycker att hans mamma är bland det vackraste och duktigaste som finns i russväg, och han har dessutom ett bra fäderne, med Hubertus på nära håll, en till av mina favoriter!

Nino förresten, är också en sådan hingst som jag haft i huvudet i många år, men som står alldeles för långt bort för att ge sig iväg med sto med föl. Jag tycker att hans mamma är bland det vackraste och duktigaste som finns i russväg, och han har dessutom ett bra fäderne, med Hubertus på nära håll, en till av mina favoriter!
Du har väl åka med ett ungsto då?

Ja, det är bara det angenäma problemet att mina ungston förhoppningsvis skall tävla eller åtminstone träna närmaste åren, så det passar inget bra just nu.
:D

Helios kommer jag ihåg, han stod i samma stall som mig i flera år, där även några andra godkända hingstar var. (Kasper 370, Granit 368)

Han var den absolut mesigaste av alla hingstar :p :p nosade knappt om det var en brunstig märr framför näsan på honom :rofl: :rofl:

Hej liselotte!
Det var du som ägde honom förut va?? Då har jag varit hemma hos dig och tittat på honom innan du sålde honom till nuvarande ägare....

Det stämmer nog bra det!
Jag hade nog inte sålt honom om det inte var att han inte passade här, eftersom jag i stort sett bara har hans moster i avel, och dessuton har flera barn till henne kvar. Jag hade i och för sig en betäckning med i avtalet jag skrev med köparen, men jag har inte utnyttjat den av samma anledning.
Jag tycker däremot att det är jätteroligt att han haft lite ston i år, och hoppas att han får några fina föl efter sig. Han börjar bli lite ensam på sin gren av hingstlinjen, så jag tycker ni kan sträcka på er som använt honom, för ni gör en gärning med tanke på bredden på avelsbasen. :bow:
Hans far är ju kastrerad sedan ett tag tillbaka, så det är som det ser ut nu, Vidar som får föra blodet vidare.

Jo, jag vet det där med att hans linje är ovanlig....dock var väl inte min insats så stor då jag kastrerarde avkomman redan innan 1 års ålder. Anledningen var att han blev intresserad av sin mor på annat sätt än som mor....

Men denna gång får vi se vad det blir och om jag behåller eller inte....

Hej Equili..., äsch måste du ha så krångligt namn? Vad är det för fel på det du har?;)
Vi kanske kan göra gemensam sak du å jag ett år, att försöka ragga ner Edgar längre söderut? Jag hänger på, trots kulören....;)

Men, Equilibrium (betyder jämvikt eller jämviktsläge) är väl ett passande alias för mig!?

Som medlem i Våga Vägra Fux-klubben är förstås färgen ett minus, men hans övriga kvaliteter väger upp. Jag stöder initiativet att locka Edgar söderut!

Har du någon hage ledig, så du kan ta emot honom och något av mina ston? Här är det ju upptaget skulle jag tro. Kan ju inte kasta ut gammelgubben.
Fast, vi kanske skall kolla med ägarna först innan vi drar för snabba växlar.:D

Avel är långsiktigt arbete, man kunde tänka sig att försöka locka Kalix-fuxen söderut t ex 2008 eller 2009 (även om den här tråden handlar om hingstval 2007)...

För att återknyta till trådens ämne. En annan hingst jag tycker är hyperintressant för prestationsavel är Ernst Ronaldo, som visat så fantastisk travtalang: 1.45,5a som femåring, 1.42,2a som sexåring! Undan superstoet Regatta dessutom.

Sen är jag kär i Hadar, tycker han är en riktig 10-poängare typmässigt. Det enda jag kunde önska vore ett en minut snabbare travrekord... i övrigt är han perfekt.

För att återknyta till trådens ämne. En annan hingst jag tycker är hyperintressant för prestationsavel är Ernst Ronaldo, som visat så fantastisk travtalang: 1.45,5a som femåring, 1.42,2a som sexåring! Undan superstoet Regatta dessutom.
Det är också ett bra förslag! Han har lite udda hingstlinje och det kan vara nyttigt att ha bland hingstar med travmeriter utöver Vagabond- och Klippmanblod.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 714
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 472
Senast: Lyxzen
·
Relationer Jag har känt mig väldigt nöjd med mitt liv på sistone och hittat en bra balans med nya vänner i stallet och verkligen knutit an till...
Svar
8
· Visningar
1 245
Tjatter Äntligen är det dags för årets hingstpremiering! Det tisslas och tasslas i stallarna, lukten av pälsglans ligger som tunga moln och ett... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
14 772
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V